آموزش عکاسی پانوراما – چگونه از چند عکس یک عکس پانوراما بسازیم

چیز جدیدی در مورد عکس های پانوراما یا سراسرنما (Panorama) وجود ندارد، تنها می توان گفت که از همیشه آسان تر است. در این مطلب آموزشی قصد داریم که به نکات مقدماتی عکاسی پانوراما نگاهی انداخته و به شما آموزش دهیم چگونه از صحنه ای که می خواهید عکاسی کنید و بیان راهی ساده که این عکس ها را به هم وصل کرده و یک عکس پانوراما داشته باشید.

امروزه عکاسی پانوراما با کیفیت برای همه ممکن است. با یک دوربین DSLR یا حتی یک دوربین کامپکت معمولی، تنها کافیست که قوانین ابتدایی را رعایت کنید.

در تعداد عکس ها برای ایجاد یک پانوراما محدودیتی وجود ندارد و مجبور نیستید خودتان را تنها به عکاسی از یک بخش منظره محدود کنید. تا زمانی که عکس ها روی هم می افتند یا همپوشانی – overlap دارند، می توانید عکس خود را با دو یا سه ردیف عکس بسازید.

نکته طلایی در عکاسی پانوراما این است که تمامی عکس ها را با یک تنظیمات بگیرید. پس باید چیز ها را به صورت دستی انجام دهید و با نورسنجی دستی (Manual metering) آشنا باشید.

همچنین باید تعادل رنگ سفید (White balance) را دستی تنظیم کنید (اگر با فرمت Raw عکاسی می کنید، بعدا هم می توانید آن ها را یکدست کنید). از لنز های زاویه عریض خودداری کنید، چراکه مشکلاتی را از قبیل تغییر شکل دادن اعمال می کنند که در نرم افزار هم قابل درست کردن نیست.

فاصله کانونی بین ۳۵ تا ۸۰ میلیمتر معمولا جواب می دهد. در حالی که سه پایه ضروری نیست، به شما کمک می کند تا عکس هایتان را بهتر کادربندی کنید.

۱

همه چیز را یکدست کنید

از حالت دستی (Manual mode) استفاده کنید تا مطمئن شوید که نوردهی در تمام عکس ها یکسان است. اگر نورسنجی ها فرق داشتند، تنظیمات را میانه در نظر بگیرید. یک عکس تست بگیرید و نگاهی به هیستوگرام بیاندازید. تعادل رنگ سفید (WB) را ۵۶۰۰k تنظیم کرده و حالت فوکوس دستی را انتخاب کنید.

۲

عکس ها را با همپوشانی زیاد بگیرید

همانطور که دوربین روی سه پایه قرار دارد، اولین عکس را از سمت چپ بگیرید و عکاسی را با همپوشانی ۳۰ درصد ادامه دهید و دوباره فوکوس نکنید. اگر لازم است از بالا و پایین هم عکس های بیشتری بگیرید تا از هرآنچه که در عکس خود می خواهید عکاسی کرده باشید.

۳

عکس ها را به هم بدوزید

عکس های RAW را به نرم افزار مورد نظر وارد کنید تا تنظیمات مشابه لازم را روی آن ها اعمال کنید. پس از ویرایش عکس ها، فایل های نهایی را به نرم افزار های ساخت پانوراما از قبیل Photomerge، PTGui یا Hugin وارد نمایید و از آن ها یک پانوراما بسازید.

۴

پانورامای خود را ذخیره کنید

نرم افزار ساخت پانوراما به صورت اتوماتیک یک عکس ترکیب شده نهایی تولید کرده که نیاز است آن را برش یا کراپ کنید (cropping) تا قسمت های خالی را حذف نمایید. بعد از ذخیره عکس پانوراما، کنتراست و اشباع رنگ آن را در فوتوشاپ تنظیم کنید.

نظرات شما

  1. عماد

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

    با چه برنامه هایی بجز فوتوشاپ میشه این کار رو انجام داد؟

  2. علی

    ۴ شهریور ۱۳۹۷

    سلام خدمت شما.من گوشی آیفون ۷پلاس دارم وقتی میخوام عکس ۳۶۰ درجه بگیرم تقریبا نصفش می آفته وکامل نمیشه .لطفا راهنمایی کنید

  3. امیرعلی

    ۲۳ آبان ۱۳۹۵

    ممنون بخاطر مطالب مفیدتون.
    اگه یه آموزش در مورد ساخت تور مجازی قرار بدین خیلی ممنون میشم.
    هرجا سرچ کردم هیچ آموزشی وجود نداره.خیلی بهش احتیاج دارم
    ممنون میشم

  4. حسین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    عکس های پانوراما که ساختیم متحرک هستن ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. یک طراح

    ۳ خرداد ۱۳۹۳

    سلام
    در مورد تصاویر ۳۶۰ درجه چطور باید عکاسی کنیم ؟
    وقتی میخوام یک تصویر بالا و پایین چپ و راست رود و قابلیت زوم داشته باشد …

    1. زند

      ۴ خرداد ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      برای ساخت تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه ای پویا (قابلیت زوم و …) از نرم افزار های خاص این کار مثل arcsoft.com/topics/panorama-maker/how-to-view-360-panorama.html استفاده می شود. موفق باشید.

  6. مرتضی صادقی

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲

    با سلام وخسته نباشید من تقدیر وتشکر مینمایم از زحمات شما عزیزانی که این سایت را را ه اندازی نمودید تا علاقمندان بتوانند تجربه کسب نمایند بند ه فیلمبردار دوم و دستیار اول فیلمهای سینمائی بودم که بعد از بازنشستگی به عکاسی طبیعت روی آورده ام وبرایم خیلی سخت بود از آنالوک به دیجیتال خود را وفق دهم ولی نمیشود منکر پیشرفت شد وحالا هر روزه بدنبال نوع آوری عکاسی هستم تا چیزهای تازه یاد بگیرم وضمنا تا بحال ۶ نمایشگاه عکس طبیعت هم برگزار نموده ام وباز کار شما را تقدیر مینمایم وبرایتان آرزوی موفقیت دارم با تشکر مجدد.

    1. زند

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      تشکر از نظرات گرمی بخشتان و وقتی که گذاشتید و این نظر را مطرح نمودید. امیدواریم که مطالب لنزک برای شما مفید بوده و از آن ها استفاده نمایید. انشاالله که از راهنمایی های شما بیشتر در سایت بهره بگیریم و از تجربه شما استفاده کنیم.

      تشکر و احترام فراوان، موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *