۱۵ نکته برای زمانی که در فوکوس کردن دوربین خود مشکل دارید

در فوکوس کردن دوربین خود مشکل دارید؟ ما اغلب زمانی که هنگام عکاسی در فوکوس کردن مشکل پیدا می کنیم، بیش از حد روی آن «متمرکز» می شویم یا عجله داریم تا بفهمیم که چطور باید دوربین را روی نقطه مورد نظر فوکوس کنیم. اگر این اتفاق برای شما افتاد، نترسید! در این آموزش لنزک ۱۵ ایده عیب یابی احتمالی برای زمانی که در فوکوس کردن دوربین و لنزهای خود مشکل دارید را جمع آوری کرده ایم.

فهرست نکات

۱ – آیا دوباره به حالت فوکوس خودکار برگشته اید؟

۲ – گزینه های فوکوس پیشرفته

۳ – حداقل فاصله فوکوس

۴ – دیوپتر منظره یاب

۵ – نقطه فوکوس مرکزی

۶ – چراغ کمکی فوکوس

۷ – نواحی دارای کنتراست بالا در کادر

۸ – مُد AI Servo

9 – اشعه های نور

۱۰ – قفل فوکوس

۱۱ – از قبل فوکوس کردن با دکمه شاتر

۱۲ – نقطه اوج فوکوس

۱۳ – قرار گرفتن سوژه ها در یک سطح یکسان (بهترین حالت برای فوکوس دستی)

۱۴ – حالت نمایش زنده با فوکوس دستی

۱۵ – نقاط فوکوس صفحه لمسی

۱

فوکوس خودکار در مقابل فوکوس دستی

واضح ترین نکته که اغلب نادیده گرفته می شود تغییر حالت فوکوس از دستی (MF) به خودکار (AF) است. سوئیچ کوچک روی لنز به شما اجازه می دهد تا بین این دو حالت جابجا شوید، اما اغلب اوقات فراموش می کنیم آن را به حالت فوکوس خودکار برگردانیم. با این حال، در برخی از دوربین های نیکون ممکن است یک سوئیچ «AF / MF» هم روی لنز و هم روی بدنه دوربین وجود داشته باشد!

۲

گزینه های فوکوس پیشرفته

با رفتن به تنظیمات سفارشی (custom settings) و تعیین نقش دکمه های خاص، گزینه های فوکوس پیشرفته را بررسی کنید. اکثر دوربین های مدرن به شما اجازه می دهند آنها را تغییر دهید تا به نوعی بتوانید دکمه ها را به دلخواه خود سفارشی کنید.

۳

حداقل فاصله فوکوس

مراقب باشید که چقدر به سوژه خود نزدیک می شوید. ممکن است به دلیل نزدیک بودن زیاد به سوژه در فوکوس کردن دچار مشکل شوید. همه لنزها یک «حداقل فاصله فوکوس» مشخص دارند که به شما می گوید دقیقا چقدر می توانید به سوژه خود نزدیک شوید. این مشکل زمانی رخ می دهد که خیلی به سوژه نزدیک می شوید، و شما را مجبور می کند تا چند قدم عقب بروید و دوباره فوکوس کنید.

حداقل فاصله فوکوس = minimum focusing distance

4

دیوپتر منظره یاب

هنگامی که دید واضحی در منظره یاب خود ندارید، دیوپتر منظره یاب را بررسی کنید. هنگام مواجهه با این مشکل، معمولا شک می کنید که لنز مشکل دارد. اما اغلب مشکل از دیوپتر است. دکمه چرخان را بچرخانید تا تصویر واضحی در منظره یاب به دست آورید. اگر با چشم های خود مشکلی دارید، شاید نزدیک بین یا دوربین هستید، و این ممکن است باعث شود که دیوپتر منظره یاب را تغییر دهید.

۵

نقطه فوکوس مرکزی

هنگام عکاسی در نور کم، دوربین شما به سختی فوکوس خواهد کرد. اگر این اتفاق برای شما رخ داد، بهترین کار این است که نقطه فوکوس مرکزی را انتخاب کنید. این دقیق ترین و قوی ترین گزینه در بین نقاط AF متقاطع (Cross-type) است.

لینک آموزش بیشتر در انتهای مطلب آورده شده است.

۶

چراغ کمکی فوکوس برای مشکل فوکوس کردن در نور کم

یک نکته دیگر برای عکاسی در نور کم، استفاده از چراغ کمکی فوکوس است. این چراغ در شرایط کم نور به دوربین کمک می کند تا محل دقیق فوکوس را مشخص کند. برخی از مدل های دوربین رده بالاتر این قابلیت را ندارند، بنابراین هنگام خرید یا استفاده از دوربین خود این نکته را مد نظر داشته باشید.

۷

نواحی دارای کنتراست بالا در کادر برای مشکل فوکوس کردن در هر شرایط روشنایی

شما چه در نور کم عکس بگیرید و چه نگیرید، گشتن به دنبال نواحی دارای کنتراست بالا در صحنه به شما کمک خواهد کرد تا فوکوس دقیقی به دست آورید. دوربین ها توانایی ردیابی فوکوس برای نواحی دارای کنتراست بیشتر در یک تصویر را دارند.

۸

مُد AI Servo

به دلیل سطح بالای عدم دقت و عدم اطمینان، از استفاده از مُدهای Servo در نور کم اجتناب کنید. در مُدهای Servo ما به دوربین اجازه می دهیم تا فوکوس را ردیابی کند و هنگامی که با شرایط کم نور همراه می شود، نواحی کمتری با کنتراست بالا وجود خواهد داشت، که ممکن است باعث شود دوربین و لنز شما در فوکوس کردن دچار مشکل شوند. به جای این که به دوربین اجازه دهید آن نقطه فوکوس را برای شما تعیین کند، خودتان نقطه فوکوس را پیدا کنید.

آموزش و توضیح مُد های فوکوس دوربین در انتهای مطلب آورده شده است.

۹

مشکل فوکوس کردن با اشعه های نور

اگرچه اشعه های نور یک المان هنری عالی هستند، اما مشکلات خاصی برای قدرت تشخیص دوربین شما ایجاد می کنند. علاوه بر کاهش کنتراست، دوربین شما در فوکوس کردن بین تاریک ترین و روشن ترین نقاط تصویر به تقلا می افتد. از یک دست یا هود لنز (سایبان) برای مسدود کردن نور استفاده کنید، و سپس فوکوس خود را قفل کنید. ممکن است مجبور شوید موقعیت خود را نسبت به سوژه و منبع اشعه نور نیز تغییر دهید.

۱۰

قفل کردن فوکوس برای غلبه بر مشکل فوکوس کردن

در صورت امکان فوکوس خود را قفل کنید. اگرچه این ممکن است مناسب ترین گزینه برای جلسات عکاسی فعال و پویا نباشد، اما در موقعیت های ثابت، بهترین توانایی را برای به دست آوردن فوکوس دقیق به شما می دهد. اگر دوربین خود را روی سه پایه قرار داده اید و دقیقا می دانید فوکوس کجا باید باشد، و سوژه شما ثابت است، می توانید فوکوس را قفل کنید تا ریسک از دست دادن هدف با فوکوس خودکار را از بین ببرید. اگر نمی خواهید گزینه های فوکوس را به صورت دستی تغییر دهید، می توانید یکی از دکمه های خود را به فعال کردن «قفل فوکوس خودکار – autofocus lock» اختصاص دهید.

۱۱

از قبل فوکوس کردن با دکمه شاتر

با پایین نگه داشتن دکمه شاتر تا نیمه به منظور قفل کردن فوکوس و سپس عکس گرفتن، از قبل فوکوس کنید. این گزینه قابل سفارشی سازی است، همانطور که در نکته شماره ۲ اشاره کردیم. به یاد داشته باشید که وقتی دکمه شاتر را به طور کامل رها می کنید، و سپس دوباره آن را فشار می دهید، دوربین مجددا فوکوس می کند.

۱۲

نقطه اوج فوکوس

این قابلیت بیشتر در دوربین های سونی وجود دارد، اما در دوربین های دیگر نیز دارد رواج پیدا می کند. در حالت نمایش زنده، نقطه اوج فوکوس (Focus Peaking) به شما نشان می دهد که دقیقا کدام آیتم در فوکوس است. این قابلیت در اصل به عنوان یک هشدار هایلایت متحرک عمل کرده، و صفحه کانونی (focal plane) که در آن هستید را ردیابی می کند.

۱۳

قرار گرفتن سوژه ها در یک سطح یکسان (بهترین حالت برای فوکوس دستی)

هنگامی که سوژه های شما در یک سطح یکسان قرار دارند از فوکوس دستی استفاده کنید، به خصوص هنگامی که تصمیم می گیرید در یک عمق میدان کم عکاسی کنید. این کار به حفظ دقت در شرایطی که فوکوس خودکار شما احتمالا نمی تواند تصمیم بگیرد که باید روی کدام ناحیه فوکوس کند، کمک می کند. باز هم می گویم، برای اکثر صحنه های اکشن یا متحرک این گزینه بهترین انتخاب نخواهد بود. با این حال، برای برخی از سناریوهای ژست دهی، زمانی که دوربین شما در فوکوس کردن مشکل دارد، یک راه حل سریع ارائه می دهد.

۱۴

حالت نمایش زنده با فوکوس دستی برای غلبه بر مشکل فوکوس کردن

همانطور که گفتیم در برخی شرایط فوکوس دستی بهترین نتایج را حاصل خواهد کرد. با این حال، درک این نکته مهم است که برای دستیابی به یک خوانش فوکوس دقیق، باید از حالت نمایش زنده (live view) همراه با فوکوس دستی استفاده کنید. روی سوژه های خود زوم کنید تا نقطه فوکوس بحرانی خود را قفل کنید.

بیشتر بیاموزید: چه موقع از فوکوس دستی استفاده کنیم و چه موقع از آن اجتناب کنیم

۱۵

نقاط فوکوس صفحه لمسی

مدل های دوربین جدیدتر در هنگام استفاده از حالت نمایش زنده، امکان استفاده از فوکوس صفحه لمسی را دارند. این قابلیت فقط همراه با مُد AF قابل استفاده است. شبیه نحوه قفل کردن فوکوس روی دستگاه های تلفن همراه، شما تنها یک نقطه فوکوس روی صفحه LCD انتخاب می کنید و دوربین فوکوس را برای آن نقطه قفل می کند. اگر با استفاده از روش های دیگر همچنان در فوکوس کردن مشکل دارید، این قابلیت عالی است.

د

درباره فوکوس بیشتر بیاموزید

این آموزش های لنزک کمک می کنند درباره فوکوس در عکاسی نکات بیشتری یاد بگیرید:

آموزش عکاسی با سیستم فوکوس خودکار دوربین

چگونه حالت یا مد فوکوس مناسب را برای هر موقعیت انتخاب کنیم

بهترین تکنیک های فوکوس

ن

نتیجه گیری

امیدواریم که این نکات هنگامی که در فوکوس کردن مشکل پیدا می کنید به شما کمک کنند. چیزی که در صورت آماده نبودن شما ممکن است به یک مشکل بزرگ در کارتان تبدیل شود، با آمادگی از قبل می تواند به راحتی برطرف شود. کلید موفقیت در عکاسی (و اکثر زمینه های دیگر) ایجاد یک پایه محکم است. این پایه محکم شامل همه چیز است، از درک نحوه عملکرد دوربین (به طوری که بتوانید مسائلی مانند نحوه فوکوس کردن دوربین را حل کنید) تا یادگیری اصول ترکیب بندی، نورپردازی، ژست دهی، و غیره.

نویسنده: پای جیرسا (Pye Jirsa)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *