نکات عکاسی از آتش بازی

به یک آموزش عکاسی از آتش بازی خوب نیاز دارید؟ این مقاله برای شماست. آتش بازی (نورافشانی) در جشن ها و عید های مختلف مثل شب سال نو، چهارشنبه سوری و… انجام می شود و این یک فرصت عالی برای عکاسان برای ثبت عکس های آتشین و رنگارنگ زیبا است. شما حتی می توانید با اضافه کردن آتش بازی (منور) به عکس های خود، مثل پرتره ها، به آن ها پویایی و جذابیت خاصی اضافه نمایید. در ادامه این مطلب لنزک چند نکته و تکنیک ساده برای گرفتن عکس های زیبا از آتش بازی می آموزید.

۱

آماده شوید

هنگامی که می خواهید از نمایش آتش بازی عکس بگیرید، آماده باشید. مطمئن شوید که کارت حافظه کافی و باتری اضافه داشته باشید. شما باید یک سه پایه، یک لنز واید یا لنز زوم تله بگیرید، و به یاد داشته باشید که زود به آنجا برسید. دوربین را روی سه پایه قرار دهید، و دکمه چرخان مُد نوردهی را بر روی مُد M (دستی) قرار دهید؛ ما یک دیافراگم f/8 – f/16 برای به دست آوردن عمق میدان بیشتر و یک نوردهی طولانی بین ۱۰-۱ ثانیه می خواهیم.

برای گرفتن عکس بدون هیچ گونه تاری، از تایمر خودکار دوربین خود یا یک دکمه (ریموت) کابلی استفاده کنید. برای به دست آوردن یک اثر چشمگیر، سعی کنید دنباله های چند فشفشه را با هم در آسمان ثبت کنید.

۲

اشخاص را در عکس خود بگنجانید

در نقطه خوبی در مرکز آتش بازی ها قرار گیرید. ایده خوبی است که سر بازدیدکننده های دیگر را در کادر بگنجانید، چون یک حس پرسپکتیو و بُعد به عکس می دهد. دوربین خود را بر روی سه پایه قرار داده و یک دیافراگم بسته (ضریب اف با عدد بزرگ تر) انتخاب کنید تا همه چیز نسبتا واضح و شارپ شود.

ایزو (ISO) را بر روی ۱۰۰ تنظیم کنید تا نویز دیجیتال را به حداقل برسانید. منتظر بمانید تا چند فشفشه با هم پرتاب شوند، و از یک ریموت کنترل شاتر کابلی برای گرفتن عکس استفاده کنید. از فلاش استفاده نکنید، چون می تواند جلوه تصویر را خراب کند، و از یک نوردهی طولانی تر برای ثبت مراحل مختلف آتش بازی های نفسگیر استفاده کنید.

۳

از یک سرعت شاتر آهسته استفاده کنید

شما باید یک سرعت شاتر آهسته بین ۱ تا ۱۵ ثانیه انتخاب کنید تا بتوانید رد یا دنباله های نور را ثبت کنید. هرچه نوردهی طولانی تر باشد، خطوط بیشتری ظاهر خواهند شد و بلندتر به نظر خواهند رسید. یک نوردهی سریع لحظه طولانی منفجر شدن فشفشه را ثبت نخواهد کرد.

شما باید با استفاده از تایمر خودکار دوربین یا یک ریموت کابلی عکس بگیرید تا از دست زدن به دوربین و تکان دادن آن جلوگیری کنید. اگر چیزی برای ثابت و محکم نگه داشتن دوربین ندارید، با افزایش ایزو حساسیت دوربین خود نسبت به نور را بیشتر کنید. این کار امکان تنظیم سرعت شاتر سریع تر و کاهش ریسک تاری عکس را به شما می دهد، اما برای مشاهده نویز بیشتر در تصاویر آتش بازی خود آماده باشید.

لنزک: اگر یک کتاب برای یادگیری عکاسی با نوردهی طولانی نیاز داشته باشید، آن «آهسته» است (برای مشاهده اینجا کلیک نمایید). در این کتاب PDF تجهیزات لازم برای عکاسی با نوردهی طولانی، تکنیک ها و تنظیمات دوربین آموزش داده شده اند.

۴

تا رسیدن لحظه مناسب دکمه شاتر را نیمه فشرده نگه دارید

با پایین نگه داشتن دکمه شاتر تا نیمه، از تاخیر شاتر (مدت زمان بین فشردن دکمه شاتر و گرفته شدن عکس) اجتناب کنید. وقتی لحظه مناسب فرا رسید، دکمه شاتر را تا انتها فشار دهید تا بلافاصله تصویر مورد نظر خود را ثبت کنید.

قبل از گرفتن عکس بعدی اجازه دهید دود محو شود، تا بعدا نیاز به ویرایش عکس های آتش بازی با استفاده از نرم افزار را کاهش دهید.

۵

از یک فاصله دور عکس بگیرید

دوربین را بر روی یک سه پایه محکم نصب کرده و آن را طوری قرار دهید که پل، آب و ساختمان ها دیده شوند؛ ما می خواهیم پیش زمینه و پس زمینه جذاب باشند. دکمه چرخان مُد را بر روی AV (اولویت دیافراگم) قرار دهید، ایزو را در محدوده ۱۰۰ تا ۴۰۰ تنظیم کرده و یک دیافراگم f/16 یا بیشتر انتخاب کنید. در حالت ایده آل، ما یک نوردهی طولانی بین ۱ تا ۳۰ ثانیه برای ابریشمی شدن آب می خواهیم.

برای به دست آوردن یک پرسپکتیو باز و وسیع، از یک لنز واید (۱۰mm – ۴۲mm) استفاده کنید.

لنز را روی فوکوس دستی قرار داده و فوکوس را بر روی بی نهایت (۸ برعکس روی بدنه لنز) تنظیم کنید؛ این علامت در برخی از لنزهای دیجیتال وجود ندارد، بنابراین باید خودتان آن را برای لنز خاص خود پیدا کنید. برای گرفتن عکس بدون هیچ گونه تاری، از تایمر خودکار دوربین یا یک ریموت کابلی استفاده کنید.

لنزک (۱): چه موقع نیاز است روی بی نهایت فوکوس کنیم؟ این اصطلاح را معمولا برای عکاسی از سوژه هایی که فوکوس روی آن ها دشوار است می شنوید، مثل ستاره ها، رعد و برق و آتش بازی. وقتی از چیزی عکاسی می کنید که در فاصله خیلی دوری قرار دارد (به ویژه هنگام شب) بهترین نتیجه را خواهید گرفت اگر لنز تان را به صورت دستی (manual) روی بی نهایت فوکوس کنید تا اینکه روی فوکوس خودکار یا Autofocus یا چشمان خودتان برای انجام صحیح فوکوس حساب باز کنید.

لنزک (۲): اگر روی لنز شما علامت بی نهایت وجود ندارد، طی روز دوربین را روی چیزی خیلی دور مثل بالای کوه، ماه یا ابر ها نشانه بگیرید. روی آن شیء خیلی دور فوکوس خودکار انجام دهید و سپس فوکوس را روی حالت دستی بگذارید. آن نقطه را روی بدنه لنز خود علامت گذاری کنید. این نقطه فوکوس بی نهایت شماست. هنگام شب پیدا کردن این نقطه روی بدنه لنز به چراغ قوه نیاز دارد، پس به عنوان یک راه حل دیگر شما می توانید روی ماه فوکوس کنید. یا می توانید روی یک چراغ در دوردست فوکوس کنید. بعد از اینکه فوکوس را انجام دادید، به خاطر داشته باشید که آن را روی حالت دستی بگذارید تا تغییر نکند.

الف

تنظیمات پیشنهادی

از پایین ترین ایزوی ممکن برای حفظ کیفیت بالای تصویر، و یک سرعت شاتر آهسته برای ثبت دنباله های نور استفاده کنید. شما نباید از سرعت شاتر سریع تر از ۱/۱۵ ثانیه استفاده کنید. اگر از یک دیافراگم بسته استفاده می کنید، برخی از عکس ها ممکن است به سرعت شاترهای حتی طولانی تری نیاز داشته باشند. اگر متوجه شدید که دوربین نور کافی برای آتش بازی ها ثبت نمی کند، ایزو را تا ۵۰ کاهش داده و بسته ترین دیافراگم را در حدود f/32 انتخاب کنید. این کار دوربین را مجبور می کند تا سرعت شاتر آهسته تری به شما بدهد، در حالی که تصویر بسیار با کیفیتی ارائه می دهد.

ب

تجهیزات پیشنهادی

همیشه یک سه پایه با خود به همراه ببرید – هیچ راه دیگری برای استفاده از یک سرعت شاتر طولانی بدون لرزش دوربین وجود ندارد. اگر نمایش آتش بازی خیلی از شما دور است از یک لنز زوم تله، و در صورتی که بخواهید محیط اطراف یا اشخاص را نیز ثبت کنید از یک لنز واید استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که برای داشتن یک تصویر با کیفیت از یک ایزوی پایین استفاده کنید و همچنین می توانید برای به دست آوردن یک تصویر شارپ یک دیافراگم بسته تر انتخاب کنید، که در این صورت دوربین شما باید بر روی سه پایه قرار گیرد. از یک ریموت کنترل شاتر کابلی یا بیسیم برای گرفتن عکس استفاده کنید – استفاده از تایمر خودکار دشوار است، چون دقیقا نمی توانید پیش بینی کنید که چه موقع فشفشه ها پرتاب می شوند.

ن

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین چیزها در مورد عکاسی از آتش بازی، زمانبندی است. همیشه حواستان جمع باشد و به پیش بینی این که چه موقع فشفشه منفجر می شود عادت کنید – نباید موقع پرتاب شدن یا زمانی که تمام می شود از آن عکس بگیرید. شما باید در هنگام انفجار رنگارنگ آتش بازی از آن عکس بگیرید. با کمی تمرین می توانید تصاویر خیره کننده و جذابی بگیرید که برای مجموعه نمونه کار شما ارزشمند خواهند بود.

نویسنده: آتیلا کن (Attila Kun)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *