نکات عکاسی از حیوانات خانگی

امروزه حیوانات خانگی نقش مهمی را در زندگی بسیاری از خانواده‌ها بازی می‌کنند؛ پس جای تعجب نیست که عکاسی از حیوانات خانگی از همیشه بیشتر مورد توجه قرار گرفته باشد. برخی از حیوانات تحمل اندکی دارند یا اصلا صبور نیستند. به همین دلیل نمی‌توانید آنها را ثابت پیدا کنید و از آنها عکس بگیرید. پس بهتر است از خلاقیت خود استفاده کنید و تصادفی‌ترین (و در عین حال جالب‌ترین) عکس ها را بگیرید.

۱

شخصیت حیوان را بشناس

اگر بتوانید شخصیت حیوان خود را در تصویر جای دهید، عکاسی از حیوانات خانگی معنای عمیق‌تری پیدا می‌کند. ایده‌ی خوبی است که حیوانات را در حالت غالب و همیشگی خود یا در یک حالت لذت بخش مثل خمیازه کشیدن، روی کاناپه، کنار شومینه یا در حال گرفتن یک بشقاب پرنده (Frisbee) ثبت کنید. به منظور ثبت شخصیت یک حیوان، بهتر است از خودتان بپرسید که چه چیزی در مورد حیوان شما خاص و جالب توجه است و سعی کنید این خاص بودن را توسط دوربین ثبت کنید.

۲

حرکات را ثبت کن

عکاسی از حیوانات در حال بازی کردن ایده مناسبی است که تصاویر جذابی از آنها با در نظر گرفتن شخصیتشان تهیه کنید. از آنجا که اکثر حیوانات به سرعت حرکت می‌کنند و برای این که مطمئن شوید عکس شما تار (بلور) نخواهد شد، حالت تصویر را به TV یا S (اولویت سرعت شاتر) تغییر دهید تا بتوانید نحوه ثبت کردن تصاویرتان را کنترل کنید. حالت تمرکز (فوکوس) را روی تمرکز دنباله‌دار قرار دهید (AI Servo AF Canon/AF-C Nikon) تا لنز دوربین بتواند در حین دویدن حیوان، تمرکز خود را مرتبا تغییر دهد و اصلاح کند. برای گرفتن چندین عکس از آنان نیز از حالت عکسبرداری دنباله‌دار (continuous shooting) استفاده کنید و دکمه شاتر را هرچقدر که دوست دارید پایین نگه دارید.

۳

چشم‌ها را هدف بگیر

در اوقات آرامش حیوان، مثلا بعد از خوردن غذا یا پس از زمان خواب، برای گرفتن عکس های جذاب و تاثیرگذار، کمی بیشتر به حیوان نزدیک شوید. از یک لنز استاندارد (۵۰ میلیمتری) یا از یک لنز زوم شونده که ابعاد ۲۸ تا ۷۰ میلیمتر را پوشش می‌دهد، استفاده کنید. حالت تصویر را به AV (اولویت دریچه دیافراگم) تغییر دهید و از یک ضریب اف (F number) گشاد برای مات شدن پس زمینه استفاده نمایید. از نورسنجی نقطه ای (spot metering) استفاده کنید و روی چشم‌ها متمرکز شوید – این ناحیه باید شفاف باشد – و در صورت امکان برای مشاهده یک نمای ملایم، فلاش نزنید. یک نمای زمینه با بهم ریختگی کم و رنگ‌های خنثی نیز ایده‌آل خواهد بود.

۴

از افراد استفاده کن

یک عکس پرتره از حیوان به تنهایی یا همراه با صاحبش را می‌توان به صورت یک عکس کلاسیک دید. برای این که حواس حیوان پرت نشود، فلاش نزنید و به جای آن از نور طبیعی محیط بیرون استفاده کنید. یک لنز استاندارد ۵۰ میلیمتری برای چنین تصویری ایده‌آل خواهد بود. عمق میدان (DOF) کم باعث می‌شود که اشخاص و چیزهایی که در وسط تصویر هستند واضح و شارپ باشند و با استفاده از آن، می‌توانید چشم‌ها را نیز هدف بگیرید. به یاد داشته باشید که در هنگام گرفتن تصویر با چنین ویژگی‌هایی، خیلی سریع عکس خود را بگیرید چرا که توجه حیوانات در محیط بیرون به راحتی منحرف می‌شود.

۵

هم قد آنها شو

دراز کشیدن روی زمین و هم قد شدن با خود حیوان، فرصت خوبی را برای تهیه تصاویر جذاب و همچنان طبیعی در اختیار عکاس قرار خواهد داد. دراز کشیدن روی زمین معمولا مانع از این می‌شود که بتوانید از سه پایه استفاده کنید، در نتیجه بهتر است که برای تهیه تصویر از کیف دوربین یا یک کتاب قطور استفاده کنید و به منظور کاهش لرزش دوربین نیز قبل از گرفتن عکس یک بار نفس عمیق بکشید. برای این که بتوانید زمینه عکس را تار بیاندازید، از عمق میدان کم (f/2.8 تا f/8) استفاده کنید و با توجه به سرعت بالای تحرک حیوانات، بالا بردن سرعت شاتر را نیز فراموش نکنید! سرعت شاتر ۱/۴۰۰ ثانیه و حتی بالاتر از این برای چنین تصاویری، روش خوبی به حساب می‌آید.

۶

از فلاش استفاده نکن

دلایل زیادی برای فلاش نزدن در هنگام گرفتن عکس از حیوانات وجود دارد. به عنوان مثال نور فلاش می‌تواند موجب از بین رفتن طاقت حیوانات کوچک شود. همچنین می‌تواند آنها را بترساند یا عصبی کند و باعث شود که قایم شوند. علاوه بر این نور فلاش خشن است. مخصوصا در زمان‌هایی که در خانه هستید از فلاش استفاده نکنید و از نور طبیعی روز بهره بگیرید چرا که پر و بال در نور فلاش دیده نخواهد شد. اگر رنگ حیوان شما روشن است، پرهای سفید را در صورت استفاده از فلاش نخواهید دید. دلیل دیگری که برای عدم استفاده از فلاش مطرح می‌شود قرمز شدن چشم حیوانات (مثل انسان‌ها) است. در آخر نیز از زدن فلاش برای گرفتن عکس از حیواناتی که در آکواریوم زندگی می‌کنند اجتناب کنید؛ چرا که شیشه موجب برگشت نور و ایجاد یک ناحیه سفید در تصویر می‌شود. این مورد برای قفس‌های فلزی نیز صحیح است چرا که حتی فلزات تیره زیر نور، سفید به نظر می رسند.

ت

تنظیمات پیشنهادی

اگر از حیوان در حال حرکت عکس می‌گیرید، از سرعت شاتر بالا استفاده کنید – حتی اگر لازم است، نترسید که آن را تا ۱/۳۲۰۰ ثانیه هم بالا ببرید. اگر حیوان در حال استراحت است از فلاش استفاده نکنید چراکه ممکن است آرامشش بهم بخورد. در عوض دریچه دیافراگم را بازتر کنید تا نور بیشتری به داخل بیاید و هم زمان پس زمینه هم مات شود.

الف

ابزار پیشنهادی

یک لنز تله فوتو (telephoto) برای عکاسی در حالتی که حیوان فاصله زیادی از شما دارد پیشنهاد می‌گردد. بهتر است این لنز با I.S. (تثبیت‌کننده تصویر – image stabilization) همراه باشد. یک لنز استاندارد مثلا ۵۰ میلیمتری با فوکوس f/1.8 یا f/2.8 نیز در حاتی که از نزدیک عکس می‌گیرید مناسب است و می‌تواند در شرایط کم نور بدون نیاز به فلاش نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

ج

جمع‌بندی

اگر خوب رفتار کردند به آن ها جایزه دهید و اگر حوصله آنها سر رفت، رهایشان کنید و بگذارید راحت باشند. غذا دادن به حیوان از آنجا که موجب آرام شدنش می‌شود، ایده خوبی قبل از عکاسی به نظر میرسد. اگر بیرون خانه از حیوان عکس می‌گیرید، مطمئن شوید که فرد دیگری نیز هست که در صورت فرار کردنش به شما کمک کند. عکس های زیادی بگیرید تا بهترین آن ها را انتخاب کنید.

نظرات شما

  1. امیردرویشی باباهادی

    ۸ اسفند ۱۳۹۲

    سلام من دوست دارم عکس هام رو براتون بفرستم شما نقد کنید تا ایرادات رو در عکاسی خودم اصلاح کنم. آیا این درخواست مقدورهست؟

    1. زند

      ۱۰ اسفند ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      ضمن تشکر، لطفا عکس ها را به آدرس ایمیل ما info@lenzak.com ارسال نمایید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *