نگاهی دقیق تر به یک پروژه عکاسی سوپر ماکرو: پر طاووس

جان تونجش، عکاس ماکرو اهل ترکیه، اخیرا یک پروژه خاص به نام «پر طاووس» را تکمیل کرده است، که در آن جزئیات دقیقی از یک پر طاووس ثبت کرده که دیدن آنها با چشم غیر مصلح غیر ممکن است. در این مطلب لنزک از شما عزیزان برای تماشای شماری از این عکس ها دعوت می کنیم.

در عکاسی هیچ محدودیتی وجود ندارد، چه از نظر هنر و چه تکنیک، و عکاسی ماکرو نمونه خوبی از آن است. به جای تصاویر ماکروی معمولی که شامل گیاهان و حشرات در اندازه بزرگ هستند، تانجش چالش را یک گام به جلو برده و از عکاسی ماکروی استاندارد فراتر می رود. تانجش، عکاسی را زمانی که در دانشگاه رشته خبرنگاری می خواند آغاز کرد و از آن زمان در عکاسی ماکرو تخصص پیدا کرده و به ثبت بخش غیر قابل مشاهده اشیاء روزانه و چیزهای زنده پرداخت. علاقه عمیق او به طبیعت، همراه با دوران کودکی پر از مستندهای طبیعت، او را به سمت دنیای عکاسی سوپر ماکرو هدایت کرد، زمانی که متوجه شد بزرگنمایی ۱:۱ برای او کافی نیست.

لنزهای میکروسکوپی مورد استفاده در این پروژه

او برای پروژه «پر طاووس» اخیر خود از لنزهای میکروسکوپی خاص منظوره برای دستیابی به بزرگنمایی های بیشتر استفاده کرد، مانند Mitutuyo M Plan Apo (بزرگنمایی ۵x)، Nikon CF Plan 0.30 WD 16.5 (بزرگنمایی ۱۰x)، و Lomo 3.7x (بزرگنمایی ۳٫۷x). او از یک سیستم ریل ماکروی خودکار WeMacro نیز استفاده و آن را به Canon EOS 6D خود متصل کرد تا بتواند تکنیک فوکوس استکینگ را اجرا کند. او همچنین از یک اسپیدلایت Yongnuo YN-560 III و دو لامپ LED برای نورپردازی استفاده کرده است.

تنظیمات عکاسی

تانجش از انباشت فوکوس (فوکوس استکینگ – focus stacking) استفاده کرده و تقریبا ۴۰ تصویر را برای خلق هر عکس ترکیب کرده، در حالیکه به طور کلی ۱۵۰۰ تصویر ثبت می کرد. بعد از صرف دو هفته وقت بر روی این پروژه، او این تصاویر را ایجاد کرد که به ما اجازه می دهد نگاه دقیق تری به سطوح متالیک رنگی یک پر طاووس بیاندازیم. اگر به عکاسی سوپر ماکرو و استفاده از تجهیزات و تکنیک های مشابه علاقه مند هستید، لطفا نکات خود را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

نویسنده: بوراک ارزینجانلی (Burak Erzincanli)

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    سلام به همه دوستان.
    واقعا بی نظیره. خلاقیت حد و مرز نداره…
    سپاس فراوان…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *