پیدا کردن سوژه برای عکاسی ماکرو در باغچه

وقتی آب و هوا خوب است ( حتی گاهی زمانی که آب و هوا خوب نیست! ) خیلی خوب است که با لنز ماکرو خود بیرون بروید و عکس های ماکرو بگیرید. ما عکاسان ماکرو معمولاً درگیر عکاسی از حشرات و گل ها می شویم، که البته هیچ مشکلی با این مسأله وجود ندارد، اما خیلی سوژه های زیبای دیگری هم برای عکاسی وجود دارند. در این آموزش لنزک قصد داریم نکاتی به شما بگوییم تا بتوانید فراتر از حالت عادی به اطراف خود نگاه کنید و سوژه های جدید و خاصی برای عکاسی ماکرو پیدا کنید.

پوسیدگی ها

در فضای باز معمولاً خیلی جا ها می توانید پوسیدگی هایی پیدا کنید. به دنبال زنگ زدگی ها و پوسیدگی ها باشید، از این سوژه ها می توانید عکس های ماکرو بسیار زیبایی از رنگ و بافت بگیرید.

پوسیدگی و برگشتن لایه ای از پوست می تواند رنگ و بافت بسیار زیبایی برای عکس ایجاد کند. ( عکاس: Marie Gardiner )

نقش های تکراری هم برای عکاسی ماکرو سوژه های خوبی هستند، و یک قسمت پوسیدگی در لا به لای این نقش ها می تواند نقطه فوکوس مناسبی باشد. عکس زیر قسمتی از گریل یک باربیکیو قدیمی است:

می توانید با استفاده از قوانین یک سوم و خطوط راهنما جذابیت بیشتری به عکس هایتان بدهید. ( عکاس: Marie Gardiner )

من سعی کردم قسمت زنگ زده گریل را نقطه فوکوس عکس و بر روی خط یک سوم بالایی کادر قرار دهم. اینکه سایر قسمت های کادر فوکوس نیست و گریل به صورت خطوطی به سمت نقطه فوکوس کشیده شده عکس را خیلی زیبا کرده است. رنگ های خنثی و تنها رنگ نارنجی در قسمت زنگ زده گریل هم حس زیبایی دارد.

عادی بودن می تواند جذاب هم باشد

شاخه های درختان در بیرون از خانه در همه جا پیدا می شوند و پوسته شدن آنها می تواند یک سوژه بسیار زیبا برای عکاسی ماکرو باشد.

پوسته درختان سوژه بسیار مناسبی برای عکاسی ماکرو است. ( عکاس: Marie Gardiner )

اگر دسته ای هیزم برای آتش دارید، یکنواختی این کنده های درخت به همراه بافت زیبایی که دارند سوژه بسیار زیبایی برای عکاسی هستند.

کلید داخل قفل هم سوژه جذابی برای عکاسی است؛ از تکنیک انباشتن فوکوس یا Focus Stacking ( ترکیب دو یا چند عکس با فوکوس های متفاوت ) استفاده کنید تا عمق میدان خوبی داشته باشید. ( عکاس: Marie Gardiner )

من فکر می کنم قفل و کلید همیشه می تواند سوژه خوبی برای عکاسی ماکرو باشد، مخصوصاً اگر در پشت آنها بافت زیبایی در پس زمینه داشته باشید، مانند در چوبی ای که در این عکس در پس زمینه مشاهده می کنید. از تکنیک Focus Stacking ( ترکیب دو یا چند عکس با فوکوس های متفاوت ) استفاده کنید و در حالی که قفل و کلید را در فوکوس دارید عمق میدان کمی برای عکس ایجاد کنید تا بافت چوبی محو باشد.

عکاسی از گیاهان

عکاسی از گل های زیبا و قارچ های تمیز سوژه های عادی ای برای عکاسی هستند، اما شما به دنبال گیاهانی بگردید که کمتر زیبا هستند، این گیاهان می توانند برای عکاسی ماکرو سوژه های خاصی باشند.

برگ های سبز در این تصویر با پس زمینه گیاهان دیگر که به صورت بوکه ثبت شده اند، تصویر بسیار زیبایی ساخته است. ( عکاس: Marie Gardiner )

برگ های دندانه دار گیاه در پیش زمینه به همراه گیاهان پس زمینه که به صورت بوکه های بسیار زیبا ثبت شده اند تصویر بسیار زیبایی را ساخته اند. سعی کنید خورشید را در پشت سر این سوژه ها داشته باشید تا یک نور از پشت بر روی این برگ ها ایجاد شود و عکستان رنگ های گرم تری داشته باشد.

گیاهان کوچک را می توان در زیر سنگ ها و لبه های پشت پنجره پیدا کرد. ( عکاس: Marie Gardiner )

من این خزه را در لبه بیرون پنجره پیدا کردم. اگر اطراف باغچه خود و زیر سنگ ها را بگردید می توانید گیاهان بسیار زیبایی پیدا کنید که سوژه های خوبی برای عکاسی ماکرو هستند. این تقریباً شبیه به یک گیاه عجیب و غریب دریایی است.

جمع بندی

با هر آب و هوایی می توانید سوژه های بسیار زیبایی بیرون از خانه برای عکاسی پیدا کنید. اگر کمتر از من تنبل هستید می توانید در گوشه و کنار انباری و جاهای تنگ و تاریک دیگر به دنبال پیدا کردن تار عنکبوت و ابزار آلات برای گرفتن عکس های ماکرو زیبا بگردید. سنگ ها را بردارید و در زیر آنها به دنبال گیاهان و جانوران ریز برای عکاسی باشید، اما بعد از اتمام کارتان همه چیز را به همان جا که برداشتید برگردانید تا به این موجودات آسیبی وارد نکنید. در هوای سرد از بیرون رفتن برای عکاسی پرهیز نکنید، در پاییز می توانید رنگ های بسیار زیبایی برای عکاسی پیدا کنید، همچنین در یخ زدگی ها و در برف هم می توانید عکس های ماکرو بسیار زیبایی بگیرید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *