چگونه بدون فلاش از ریختن سریع مایعات عکاسی کنیم

عکاسی از آب در حال حرکت یا آب در حال ریختن یک چالش سرگرم کننده است. در این آموزش، می خواهم نشانتان دهم که چگونه بدون ابزار های گران قیمت مثل فلاش و استودیو بتوانید از شرشر آب عکاسی کنید. من مراحل ساده به همراه وسایل و تنظیمات و فوت و فن هایی را گردآوری کرده ام که با دنبال کردن آن موفقیت شما تضمین شده است.

۱

ابزار

هر عکاسی حرفه ای مقدار زیادی وسایل دارد اما اگر شما هم مثل من یک تازه کار هستید، شاید قادر به تهیه آنها نباشید. این حقیقت نمی تواند دلیلی برای رها کردن ایده هایتان برای عکاسی باشد. تمام ابزار اضافی که نیاز دارید بیشتر از ۵۰ دلار قیمت ندارند. حالا سوال اینجاست که چگونه دوربین را قرار دهیم، نور را تنظیم کنیم و این صندلی برای چیست؟

۲

آماده سازی صحنه

آماده سازی صحنه کار آسانی است. تصویر بالا موقعیت دوربین و نور را به وضوح نشان می دهد. یک تکه کاغذ درست جلوی منبع نور باید قرار بگیرد. هر چه منبع نور نزدیک تر باشد، نور بیشتری برای نوردهی در اختیار خواهید داشت.

برای عکاسی با سرعت بالا داشتن نور قوی ضروری است. این به شما امکان می دهد که دریچه دیافراگم را تنگ تر کنید تا عمق میدان بیشتری داشته باشید. اینکه تمام لیوان را در فوکوس داشته باشید به بهتر شدن عکستان کمک می کند.

نکته مهم دیگر این است که لیوان باید با شیب ۴۵ درجه در جای خود محکم شود. من زاویه های متفاوتی را امتحان کرده ام و نتیجه گرفتم که این زاویه جریان زیبا تری از آب را درون و بیرون از لیوان ایجاد می کند.

در بالا می توانید ابزار دست ساز ابتدایی من را برای اتصال لیوان به صندلی آشپزخانه ببینید. شما می توانید با زوایای متفاوتی امتحان کنید. و برای جلوه های واقعا عجیب، شما باید در یک زاویه عکاسی کنید و سپس آنرا با نرم افزاری مثل فوتوشاپ ویرایش کنید.

۳

تنظیمات دوربین

خب نوبت به تنظیمات دوربین رسید. این مرحله کلید اصلی موفقیت در عکاسی از جریان آب، بدون استفاده از فلاش اکسترنال است. نخست، شما باید دوربین را به حالت تنظیمات دستی (M) ببرید. شما به عکس واضحی نیاز دارید، پس ایزو را پایین نگه دارید – نهایتا ۲۰۰ تا ۴۰۰ چون شما نمی خواهید عکس نهایی تان نقطه نقطه شود.

می خواهم حرکت را منجمد کنم، پس دوربین را بر روی سرعت شاتر بالا تنظیم می کنم – یعنی سرعت های ۱/۶۴۰ تا ۱/۱۰۰۰ ثانیه. به خاطر نورپردازی روشنی که استفاده می کنم، می توانم دیافراگم های f/5.6 تا f/8 را انتخاب کنم. اگر برای تنظیم نوردهی مشکل دارید، ابتدا ایزو را تنظیم کنید و سپس سراغ بقیه تنظیمات بروید.

۴

دوربین، حرکت!

حال که دوربین آماده هست فقط باید شروع به امتحان کردن کنید و همزمانی که آب را میریزید عکاسی کنید. این ها نکاتی هستند که من برای موفق شدن استفاده کرده ام.

نخست، دوربین من بر روی حالت عکاسی متوالی قرار دارد پس تعداد زیادی عکس پشت سر هم می گیرد. این کمک می کند تا حرکت را شکار کنید. پس عکس بگیرید، بگیرید و بگیرید!

اگر می خواهید سوژه را در یک عکس (بدون عکاسی پی در پی) شکار کنید، ببینید که دوربینتان تایمر یک ثانیه ای، یا کمتر دارد یا خیر. در این صورت تنها کاری که لازم است بکنید این است که ارتفاع ریختن آب را تنظیم کنید. شما باید همزمانی که دکمه شاتر را فشار می دهید ریختن آب را شروع کنید.

اگر می خواهید به آب رنگ اضافه کنید، خیلی کم این کار را بکنید. شما هنوز می خواهید که نور بتواند از درون آن عبور کند.

چیزی را برای جمع کردن آب ریخته شده از قبل قرار دهید. من از یک کاسه زیر لیوان استفاده می کنم، اما شاید یک حوله یا یک سطل نیز جوابگو باشد.

آخرین ولی نه کم ارزشترین نکته اینکه یادتان باشد بعد از هر عکس لیوان را تمیز کنید. قطرات آبی که از عکاسی قبلی به جا بماند واقعا عکس را خراب می کند. پس به تمیز کردن لیوان عادت کنید.

۵

ویرایش عکس

پس از تمام کردن عکاسی، مقداری تنظیمات جزئی در فوتوشاپ انجام می دهم:

  • Level – آنها را با دقت تنظیم کنید. عکس را پولاریزه نکنید و gradient ها را از دست ندهید.
  • ابزار Dodge – برای اینکه بیشتر چشم نواز باشد، برخی قسمت های آب را روشن تر می کنم.
  • ابزار Burn – من این ابزار را روی پس زمینه استفاده می کنم تا تضاد بهتری ایجاد شود.

اگر خواستید می توانید اشباع و رنگ (saturation و hue) را نیز تنظیم کنید. همه ی این ها به ایده ی شما از عکس و اینکه می خواهید چگونه تاثیر بگذارد بستگی دارد. در ویرایش عکس آزاد باشید ولی توصیه من این است که زیاده روی نکنید.

۶

نتیجه نهایی

بعد از چندین ساعت صرف زمان برای عکاسی، ممکن است سر انجام عکس مطلوب تان را بگیرید و من فکر می کنم از این پس عکاسی صحنه های مشکلی مانند این را واقعا دوست خواهید داشت، به خصوص اینکه با بودجه ی کمی مثل این باشد.

تمام این وسایل از شما هزینه ای کمتر از ۵۰ دلار می گیرند. من فکر می کنم با توجه به نتیجه، این معامله ی خوبی است. پس حالا چالش را آغاز کنید و شروع به عکاسی نمایید!

نظرات شما

  1. Parisahaji

    ۱۰ دی ۱۳۹۴

    Man emroz in akso gerftam,na flash dashtam na nore ghavi az led e mamoli estefade kardam va majbor shodam ta iso 6000 bala chon otagham ham tarik bod…f ham4.5 bud kamtar nemishod ba tavajoh be angel am,sorate shatere1000ham akse khubi nadad behem sorat shatero boram balatar…ye chizi in akso abo ba ampol berizim tosh ghashang tar darmiad ta ba livan berizim tosh…va inke bara rangesham az range ghaza estefade kardam man…

  2. حجت گودرزی کیا

    ۱ مهر ۱۳۹۴

    اززحمات بیدریغات تشکر

  3. 2700nasim

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

    عالی بود . خیلی ممنون از اینکه اینهمه اطلاعات مفید در اختیارمون قرار میدید

  4. ramin

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    درود و سپاس فراوان

  5. خیرالله

    ۸ فروردین ۱۳۹۳

    واقعا عالی بود


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *