۱۰ باید و نباید در روتوش عکس ها

دیوید جاستیس، عکاس پرتره و مُد: «در زندگی چیزهایی وجود دارد که قوانین جهانی هستند و همه ما باید از آنها پیروی کنیم – چیزهایی مانند خیانت نکردن به همسرتان، نکشتن کسی، و دزدی نکردن. خیلی آسان است، نه؟ اگر در زندگی ده چیز واضح و بدیهی باشند که نباید آنها را انجام داد، پس روتوش هم باید و نباید هایی داشته باشد. اینها ۱۰ فرمان روتوش من هستند».

۱

نباید پوست را مات کنید

وقتی پوست را مات می کنید، جزئیات زیادی را از دست می دهید. این مسئله ممکن است بر روی صفحه نمایش تلفن همراه زیاد قابل توجه نباشد، اما وقتی این عکس ها چاپ می شوند یا حتی وقتی بر روی یک مانیتور مشاهده می شوند، واقعا می توانید تفاوت و جزئیات از دست رفته را ببینید.

این یک تکنیک روتوش ضعیف است. زمانی که تازه این کار را شروع می کنید، قابل درک است. اما همانطور که پیشرفت می کنید و کارهای بیشتری انجام می دهید، یا باید یک روتوش کار برای همه عکس هایتان استخدام کنید یا تکنیک های مناسب را یاد بگیرید.

اگر می خواهید تکنیک های مناسب روتوش را خودتان یاد بگیرید، این بزرگترین مرجعی بود که به من کمک کرد بیشتر یاد بگیرم.

لنزک: برای یادگیری فتوشاپ، به ویژه اگر تازه شروع کرده باشید، دوره های ویدیویی توصیه می شوند. فیلم های آموزشی طولانی شرکت های معتبری مثل لیندا (Lynda)، با اینکه وقت بیشتری از شما می گیرند و تکرار مکررات در آن ها ممکن است زیاد باشد، به قوی کردن پایه شما کمک خواهند کرد. دوره آموزشی سایت Creativelive که توسط نویسنده در بالا معرفی شد نیز آموزنده و به روز می باشد، اما ممکن است دسترسی به آن برایتان مقدور نباشد. از این رو سر فصل های کلیدی آن را برایتان در لیست زیر آورده ایم تا در صورت تمایل در سایت Youtube جستجو نمایید، همچنین برخی از این مباحث را به مطالب مرتبط لنزک که مفید بودند لینک کرده ایم:

2

نباید تنها در یک لایه ویرایش کنید

ویرایش در چند لایه به شما اجازه می دهد تا به طور موثرتر ویرایش کنید و امکان برگشت بدون آسیب زدن به ویرایش های دیگر را به شما می دهد.

ویرایش مخرب خوب نیست. در این ویرایش زمانی که اشتباهی مرتکب می شوید و باید به عقب برگردید، کارتان سخت می شود. این کار مانند حل کردن یک جدول با خودکار است – بله، انجام شدنی است، اما به این معنی نیست که شما باید این کار را انجام دهید. و باعث نمی شود که باحال (باهوش) به نظر برسید.

ویرایش در هر لایه (لایه های مجزا) در همان لحظه سخت تر است، اما توانایی جداسازی بخش های مختلف ویرایش، به شما اجازه می دهد تا وقتی به عقب برمی گردید و نیاز دارید برخی چیزها را اصلاح کنید، سازمان یافته باقی بمانید.

بیشتر بخوانید: آموزش استفاده از ویرایش عکس غیر مخرب برای جلوگیری از تغییرات دائمی

۳

نباید سفیدی چشم ها را روشن کنید

اگرچه در تصویر سمت راست بهتر می توانید رنگ چشمان سوژه را ببینید، اما درخشش رنگ سفید در چشم های او بسیار غیر طبیعی است.

راه درست برای ویرایش چشم ها وجود دارد، و راه اشتباه هم وجود دارد. راه درست: در مردمک چشم بمانید و تنها کمی رنگ آن را برجسته تر کنید. راه اشتباه: همه چیز را در داخل چشم ها روشن کنید.

۴

هر چند ماه یکبار باید مانیتور خود را تنظیم (کالیبره) کنید

مانیتورها بی ثبات هستند. هرچه بیشتر روشن باشند، و بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، احتمال بیشتری وجود دارد که رنگ های آنها تغییر کند.

بسته به این که شما چقدر از مانیتور خود استفاده می کنید، می توانید رنگ های متفاوت تری نسبت به آخرین بار که آن را کالیبره کردید (اگر اصلا این کار را انجام داده باشید) ببینید. به همین دلیل است که دستگاه های کالیبراسیون (تصویر فوق) از شما می خواهند هر ماه یا چند ماه یکبار آنها را تنظیم کنید. این یکی از آن کارهایی است که شما باید مانند رفتن به دندانپزشکی هر ۶ ماه یکبار، انجام دهید.

لنزک: به دنبال آموزش مرتبط هستید؟ کافیست کالیبره کردن مانیتور را در گوگل جستجو نمایید.

۵

باید به نوع بدن سوژه خود احترام بگذارید

اگر سایز لباس خانمی ۹ هست، آن را با فتوشاپ ۲ نکنید. به همین سادگی. اگر عکاسی مُد انجام می دهید و روز عکاسی لباس کمی تنگ بود قضیه یک چیز است. کار جراح پلاستیک را هم انجام دادن و یک تغییر محسوس در هر یک از اندام های بدن یک چیز دیگر.

۶

انتقال نرمی از هایلایت ها به سایه ها انجام دهید

نور به شیوه ای خاصی بر روی صورت می تابد. مطمئنا تفاوتی بین تابش سافت باکس و بیوتی دیش وجود دارد، اما انتقال ها (Transition) نباید بیش از حد تند و آشکار باشند – انتقال از هایلایت ها (قسمت های روشن) به سایه ها باید به تدریج و ملایمت صورت گیرد. وقتی شما dodge و burn می کنید، باید سعی کنید بیشترین درجه طبیعی که می توانید را حفظ کنید.

بدیهی است که این مسئله برای روتوش طبیعی تر صدق می کند و نه آثار هنری که در آن شما به دنبال چنین ظاهری هستید.

لنزک: اگر برایتان سوال است که هنگام روتوش عکس های پرتره باید کدام قسمت ها را روشن تر (dodge) و کدام قسمت ها را تیره تر (burn) کنید، مطالعه مطلب «یک نکته آرایشی که ای کاش در شروع عکاسی می دانستم» از دنی دایموند را به شما توصیه می کنیم که برای طبیعی تر شدن پرتره هایش از تکنیک کانتورینگ بهره گرفته است. به زبان ساده کانتورینگ در آرایش هنر ایجاد هایلایت ها (روشنایی ها) و سایه ها در قسمت های درستی از صورت است که به سوژه بهترین ظاهر را بدهد دنی در این مطلب کوتاه اشاره کرده که بعد از آموختن این مفهوم نه تنها ویرایش عکس اش بهتر شده، بلکه مهارت های نورپردازیش نیز به طور چشمگیری بهبود یافته اند.

۷

باید تمام عکس های یک مجموعه (سری) را به طور سازگار و نامتناقض ویرایش کنید

عکس ها از Manuel Del Moral

وقتی به دو تصویر از یک مجموعه نگاه می کنید، آیا آنها دقیقا روشنایی یکسانی دارند؟ آیا عیب و نقص های یکسانی از آنها حذف شده است؟ آیا پس زمینه در آنها ظاهر/ رنگ یکسانی دارد؟

ایجاد سازگاری بین عکس ها یک مهارت آموختنی است، اما احتمالا یکی از مهم ترین مهارت هاست. اگر شما دو صندلی مارک آیکیا (IKEA) خریدید، می خواهید آنها دقیقا یکسان باشند. نمی خواهید یکی از آنها کمی تیره تر باشد و یکی از پایه هایش کوتاه تر از بقیه باشد.

۸

نباید از ابزار Sharpening بیش از حد استفاده کنید

یک مصداق بارز برای این مورد، مو است. در عکس های بیش از حد شارپ شده، شما متوجه شکنندگی (تیزی) زیادی در موها می شوید.

مثل این است که دارید آشپزی می کنید. اگر مزه غذا را تست کنید و متوجه شوید که به کمی نمک نیاز دارد، کل نمک پاش را در غذا خالی نمی کنید… تنها مقدار کمی به آن اضافه می کنید. همان مقدار کم تاثیر زیادی در مزه غذا دارد. این راهنمای خوبی برای نحوه بهتر شارپ کردن است. و اگر تصویر شما واقعا تار است، شارپ کردن زیاد چیزی نیست که با آن بتوانید تصویر را اصلاح کنید.

۹

نباید همه چیز را برای مرحله ویرایش بگذارید

بر روی شانه مدل یک تار مو هست؟ منتظر نمانید تا آن را در پس پردازش اصلاح کنید. اگر این مشکلی است که شما به طور فیزیکی می توانید آن را در یک لحظه برطرف کنید، این کار را بکنید. نباید منتظر بمانید تا وقتی که به خانه برسید و بفهمید آنقدر که فکر می کردید خوب نیستید. روتوش یک شکلی از هنر است و درست مانند عکاسی باید به آن احترام گذاشت. شما نمی توانید یک عکس را در هر وضعیتی بگیرید و بعد آن را کامل و بی نقص کنید. بعضی چیزها قابل اصلاح کردن نیستند.

متاسفانه من توصیه ای برای بهتر شدن در این زمینه ندارم. شما فقط باید در طول عکاسی بیشتر توجه کنید. همیشه سعی کنید در حین عکاسی به جزئیات خاصی توجه داشته باشید.

تار مو کجای بدن مدل افتاده؟ آیا چیزی هست که بی مورد (بی ربط) باشد؟ لباس او کثیف است؟ اینها چیزهایی است که من در طول عکاسی در مورد آنها فکر می کنم و می خواهم بدانم.

۱۰

باید فرمان دهمی هم باشد

لنزک: نکته دهم به خرید نسخه اصلی یا پلن های ماهیانه فتوشاپ/لایتروم تاکید داشت، که نه می خواهیم حذف یا جایگزینش کنیم که در فرمان های دیوید جاستیس دست برده باشیم و نه می توانیم به عنوان یک سر تیتر روی آن تاکید کنیم. خودتان شرایط را بهتر می دانید 🙂 شاید بهتر باشد شماره ۹ را مجددا مطالعه نمایید.

به نظر شما کدام یک از این باید و نباید ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ یا بهتر است بگوییم کدام ها را مفید تر یافتید؟ لطفا نظرتان در مورد این مطلب را برایمان پایین در قسمت دیدگاه ها بنویسید.

نویسنده: دیوید جاستیس (David Justice)

نظرات شما

  1. ULDUZ

    ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    سلام
    مطالب سایتتون فوق العاده هستن .
    من میخوام شرو کنم به آموزش عکاسی . مطالب اینقد خوب هستن که تصمیم گرفتم از اولین پست سایت شرو کنم .
    اگه این آپشن رو برای پست ها در نظر بگیرید که با خوندنشون علامتشون بزنیم خیلی خوب میشه .
    مطالبی که خوندیم از اونایی که هنوز نخوندیم جدا میشه .
    ضمنا این مورد فک کنم تو اپلیکیشن لنزک هست . ولی من با سایت راحت ترم . امیدوارم این اتفاق بیفته 🙂

  2. سلیم ربیعی

    ۱۳ تیر ۱۳۹۶

    نظر دوستمون اقای طوسی صحیح هست
    نحوه نمایش رنگ عکسهاتون بعد از نوع مانیتورتون ارتباط خیلی زیادی به نرم افزار نمایش عکستون داره
    به شخصه بهترین نرم افزار رو از نظر درست نشون دادن رنگها همون فتوشاپ میدونم
    بعد از اون در محیط ویندوز ۱۰همون نرم افزار خود ویندوز یعنی Photos
    در مورد ACDsee هم چیزی که خودم دیدم اینه که عکسهای ادیت شده رو با خطای رنگی زیاد و سرد نشون میده

  3. javad_toosi

    ۱۲ تیر ۱۳۹۶

    با سلام مسلما شماره ۹ اهمیت زیادی دارد واقعا همه چیز را نمیتوان در ادیت درست کرد مثلا شما با ایزو بالا عکاسی کنید نویز توی عکس باقی میمونه
    البته از شماره ۴ هم نباید گذشت بشخصه در ال سی دی های متفاوت عکسهایم را بارنگ و لعاب دیگه ای دیدم ، مهمترین قسمت هم مربوط به رنگ مانیتور لپتاپم است که رنگ سرد تری دارد ،معمولا قبل از بستن فایل تو گوشیم هم چک میکنم که رنگش درست باشه ، البته توجه داشته باشید به نرم افزار اجزا عکس هم میتونه رنگ و کیفیت فرق کنه معمولا خود فتوشاپ کیفیت بهتری ارائه میکنه و در آمیختن رنگ ها رو بهتر نشون میده مخصوصا اگر ادیت زیادی داشته باشید .

  4. hasan

    ۸ تیر ۱۳۹۶

    ممنون از اینکه چنین آموزشهای مفید و کاربردی برای کاربران لنزک می گذارید بنظر من سوال ۹ خیلی اساسی هست .
    تشکر از مدیر سایت لنزک.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *