آموزش نورپردازی عکس های پرتره در روز – قسمت دوم

در این مطلب هدف این است که در ساعت های مختلف روز، حتی ساعاتی که غیر قابل استفاده نامیده می شوند، بتوانید با ترکیب نور خورشید و فلاش اکسترنال، یکی از آن ها به عنوان نور اصلی و دیگری نور تکمیلی، برای عکس های پرتره خود نورپردازی مناسبی را انجام دهید. اگر «قسمت اول» این مطلب را مطالعه نکرده اید، قبل یا بعد از خواندن این مطلب آن را نیز مطالعه نمایید.

فلاش بیشتر

وقتی که خورشید مستقیم تر است، سایه ها خشن تر به نظر می رسند، به ویژه برای سوژه های خانم. این یک عکس متفاوت است، تماما نور طبیعی، با Ryan بدون فیلتر کردن نور خورشید و سایه های خشن.

وقتی که خورشید مستقیم تر است، سایه ها خشن تر به نظر می رسند، به ویژه برای سوژه های خانم. این یک عکس متفاوت است، تماما نور طبیعی، با Ryan بدون فیلتر کردن نور خورشید و سایه های خشن.

در حالی که می شود سایه بینی را با فلاش تکمیلی کم تر کرد، اگر این خط ایجاد شده در صورت را نخواستید، بهتر است که سوژه را طوری قرار دهید که خورشید پشت سرش قرار گیرد (نورپردازی از پشت – backlighting) و سپس صورت را با فلاش تکمیلی روشن کنید. این به شما اجازه می دهد تا روی سایه های صورت کنترلی کامل داشته باشید و به عکس با نور خورشید حالت دهید.

خورشید همیشه برای نورپردازی rim خوب است، حتی زمانی که از فیلتر ND استفاده می کنید، زاویه تابش باعث ایجاد خطی مشخص می شود.

در اینجا من از خورشید برای روشن کردن بالای عکس و داشتن یک پس زمینه زیبا استفاده می کنم، در حالی که Ryan را با فلاش روشن کرده ام. خورشید همچنین مقداری حاشیه یا rim اطراف سر و گردن برای تمایز از پس زمینه تیره تر ایجاد کرده است.

خورشید به عنوان نور تکمیلی

اگر می خواهید، سوژه تان واقعا بدرخشد (خیلی روشن شود) از فلاش به عنوان نور اصلی و خورشید نور تکمیلی استفاده نمایید. گرچه این تکنیک کمی ریزه کاری دارد. همچنین زمانی که سوژه از خورشید روشن تر باشد، اگر دقت نکنید، عکس بدی خواهید داشت.

در مجموع نیاز نیست نور محیط را بیش از یک پله، حداکثر شاید -۱٫۳EV کم تر کنید. سپس نوردهی را به درستی انجام دهید. اینکه پیش زمینه و پس زمینه را به نسبت نزدیک به هم نگه دارید، نوردهی مصنوعی به نظر نخواهد رسید، و انتخاب های بیشتری نیز در زمان ویرایش خواهید داشت.

خیلی ماهرانه نشد. بد هم نیست، اما من این را انتخاب نمی کنم.

مشخصا لطافت عکس های اولیه (عکس های قبل) را از دست دادیم، و در عوض عکسی پرتره با فلاش اکسترنال گرفتیم. در اصل کاربرد این روش در جاهای متعددی بدون اشکال است، مگر اینکه یکی از عکاسانی باشید که هنگام غروب آفتاب لب ساحل با این تکنیک عکس پرتره بگیرد.

زوم کردن فلاش یا فلاش زنبوری

وقتی تا آخرین حد فلاش را زوم کنید (تابش از چتر)، افکتی مانند وقتی که با فلاش زنبوری (مشبک یا grid) عکاسی می کنید ایجاد می شود (نور متمرکز تر). من می خواستم از این برای یک عکس با استایل پرتره خیابانی (street-portrait) استفاده کنم. این کار معمولا توسط یک فلاش اکسترنال (بدون پخش کننده) و یک زنبوری (grid) بهتر انجام می شود. اما از آنجایی که زنبوری به همراه نداشتم، مجبور به استفاده از این تکنیک شدم.

اولین لوکیشنی که در ذهن داشتم، بنا بر دلایلی حصار کشی شده بود، پس از مدتی این لوکیشن را که نور خورشید به طور ملایم (از میان ابر ها) به آن می تابید را یافتیم.

فلاش اکسترنال (speedlight) را تا طولانی ترین تنظیماتش یعنی ۱۰۵mm زوم کردم، در حالی که سعی می کردم همه چیز تا حد ممکن به Ryan (سوژه این عکس های) نزدیک باشد. که این کار واقعا نور خروجی را محدود (متمرکز تر) کرد.

عکس مناسب تبلیغ کت، کفش، جلد آلبوم یک خواننده و… است.

جمع بندی

واضح است که در عکاسی پرتره طول روز اگر از فلاش اکسترنال استفاده شود، در مقایسه عکاسی با استفاده از فقط نور خورشید، در زیبایی و حس کیفیت عکس ها تفاوت قابل لمسی خواهیم داشت. من دشواری خاصی را در هیچ یک از تکنیک های این دو قسمت حس نکردم. آن ها تنها به ۳ تا ۴ دقیقه زمان نیاز داشتند، که آن هم بیشتر برای نصب پایه های فلاش بود. استفاده از یک کیسه شنی (sandbag) راحت، کار پایه را انجام می دهد و سریع تر است. باتری های اضافی را فراموش نکنید. فلاش دائما روی ۱/۸ ام قدرتش تنظیم شده بود تا در مقابل خورشید خوب عمل کند، پس من واقعا به باتری نیاز داشتم.

یک عکس دیگر که در آن خورشید نور اصلی و فلاش نور تکمیلی برای حذف سایه هاست. اگر از فلاش استفاده نمی کردم، سایه های روی صورت به اندازه تیرگی درختان پشت سر سوژه می افتادند.

به نظرم می رسد که فایده مهم این تکنیک ها، که همه با یک فلاش YN-560II و چتر سفید انجام شده اند، این هست که در شرایط مختلف آب و هوایی و ساعات مختلف روز می توانیم عکس های خوبی بگیریم.

چه می خواهید یک پرتره خیابانی بگیرید چه عکاسی از مراسم نامزدی، اینکه بدانید چگونه با فلاش اکسترنال نورپردازی کنید به شما در عکاسی ساعات «غیر قابل استفاده» روز کمک خواهد کرد.

م

منبع

برگرفته از: tutplus

نظرات شما

  1. s.asr

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۳

    بسیار جالب بود من رشته عکاسی خوندم گاهی اوقات احتیاج به مرور مطالب هست با تشکر در مورد عکاسی ماکرو هم بگین ممنون میشم …

    1. Archidoc

      ۲۷ دی ۱۳۹۳

      سلام وقتتون بخیر
      شما رشته ی دانشگاهیتون عکاسی بوده؟

  2. سروش

    ۳۰ دی ۱۳۹۲

    کمال تشکر و قدر دانی را دارم .

    ظاهرا سایت نوپایی دارید و سیاست کاری شما ایجاب میکند در حال حاضر بر روی مسایل پایه ای عکاسی تکیه بفرمایید!
    بنده عکاسی زا در سطح مبتدی و شاید بتوان گفت نیمه پرفشنال اموخته ام و علاقه شدیدی به این شاخه(Fashion photography)از عکاسی دارم! لطفا اگر ممکن است این کار را به زودی شروع بفرمایید
    بسیار خب جناب اقای زند باز هم تشکر میکنم از شما اما لطفا فراموش نفرمایید .

    1. زند

      ۳۰ دی ۱۳۹۲

      خواهش می کنم، بله درست است سایت لنزک نوپاست اما مطالب به سه شکل دسته بندی می شوند: مبتدی، متوسط، پیشرفته که هر کدام از این دسته ها شامل مطالبی در دسته بندی های گوناگون هستند. برای مثال لطفا این مطلب را در نظر بگیرید، که از دید لنزک پیشرفته در نظر گرفته می شود. از این قبیل آموزش ها در لنزک زیاد وجود دارند که اگر جستجو بفرمایید، خواهید یافت. البته باید خدمت شما عرض کنم که لنزک در انتخاب مطالبی که مستقیما به فشن می پردازند به دلیل عکس های به کار رفته در این مطالب محدودیت دارد. اما ما سعی می کنیم که شاخه فشن را قوی تر کنیم.

      با احترام

    2. زند

      ۳۰ دی ۱۳۹۲

      لطفا اگر هنوز منظور شما را متوجه نشده ایم، به ما ایمیل بزنید (info@lenzak.com) تا بیشتر در این زمینه گفتگو داشته باشیم. موفق باشید

  3. سروش

    ۲۹ دی ۱۳۹۲

    من خیلی از شما سپاس گذارم میدانید چقدر ب دنبال چنین سایتی بودم؟

    اما الان ک ان را پیدا کردم بسیار خوشحالم و دوست دارم در مورد عکاسی فشن و مادلینگ مطالبی و مقالات گوناگونی را ارایه بفرمایید لطفا خواهش این کار را انجام دهید زیرا بنده قصد ورود به رشته عکاسی مادلینگ را دارم و بسیار نیاز مند مطالبی در این مورد هستم اما اکثر مطالب در سایت های انگلیسی هتستند و انگلیسی دست و پا شکسته بنده جواب گوی ترجمه و تفهیم کامل مطالب نیست
    پس این کار به قلم توانا شما بستگی دارد لطفا مطالب را از پایه در این رابطه تا سطح پیشرفته و جز جز در این سایت پرمحتوا ارایه فرمایید.
    لطفا اگر مایلید از طریق ایمل مرا مطلع سازید با تشکر از شما و سایت خوبتون

    1. زند

      ۲۹ دی ۱۳۹۲

      دوست عزیز سلام

      ما هم خوشحالیم که لنزک و مطالبش برای شما مفید واقع شده اند. شاخه خیلی جالبی است و طرفداران زیادی دارد. خیلی خوب هست که آن را اصولی شروع کنید و ادامه دهید. مطالب زیادی در لنزک در حال حاضر وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند. این مطالب شامل: عکاسی پرتره، نورپردازی، روتوش، ژست و… هستند. شما مطالب موجود را مطالعه نمایید و ما هم مطالب بیشتری در این زمینه منتشر خواهیم کرد. بسیار ممنون که در سایت خودتان نظر دادید.

      موفق باشید

  4. Maryam

    ۲۷ دی ۱۳۹۲

    Mochakeram. Mesle hamishe, kheili khob!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *