آموزش عکاسی از دود

سلام بچه ها، من مایک نیوتون هستم. امروز برای شما یک آموزش عکاسی از دود عالی دارم که آن را رابرت ویگرز نویسنده مهمان سایت هک عکاسی نوشته است. رابرت همچنین مراحل ویرایش عکس های دود در لایت روم را با ما به اشتراک گذاشته است. امیدوارم این آموزش مورد استفاده تان قرار بگیرد و الهام بخش باشد. برای مطالعه آموزش به ادامه این مطلب لنزک مراجعه نمایید.

سلام به عکاسان هنری همکار من!

مهم نیست چه فصلی باشد، شما همیشه یک بعد از ظهر وقت آزاد دارید که هیچ کاری برای انجام نداشته باشید. و آن بعد از ظهرها می توانند بگذرند بدون این که حتی شما متوجه شوید. برای اطمینان از این که شما می توانید در آن بعد از ظهر همه چیز را مدیریت کنید، من می خواهم چیزی را به شما نشان دهم که تقریبا بدون نیاز به هیچ چیزی جز اقلام خانگی و تجهیزات اولیه دوربین می توانید آن را انجام دهید. اجازه دهید با عکاسی از دود کار را آغاز کنیم!

لوازم مورد نیاز برای عکاسی از دود

این لیستی از چیزهایی است که نیاز دارید:

  • چند چوب عود، یا چیز دیگری که دود ایجاد می کند
  • هر چیزی که بتواند یک چوب عود را نگه دارد
  • فندک (کبریت)
  • پس زمینه سیاه (یا بسیار تیره). ۸۰×۸۰ سانتی متر به اندازه کافی بزرگ است. من از یک تخته سیاه مدرسه که از بچه ها دزدیدم استفاده کردم. من آن را پس دادم، نگران نباشید 🙂
  • فلاش
  • ریموت/ گیرنده برای فلاش مذکور
  • چراغ مطالعه
  • هر نوع دوربین
  • هر نوع لنز، اما اگر یک لنز ماکرو دارید، از آن استفاده کنید
  • لایت روم
  • فیلترهای رنگی فلاش

آماده شدن برای عکاسی از دود

بیایید وسایل را آماده کنیم! برای شروع، چیزی مانند یک میز پیدا کنید که برای جا دادن عود ها و همچنین برای آرنج شما جهت تکیه دادن بر روی آن، فضای کافی داشته باشد.

دوربین در طی این فرآیند می تواند سنگین شود، اما این همچنین یک راه عالی برای بی حرکت نگه داشتن دوربین تا آنجا که ممکن است می باشد، اما در صورت نیاز می توانید کمی آن را حرکت دهید. بسته به لوازم خود، عود را در وسط میز، و پس زمینه تیره را در انتهای میز قرار دهید. من از تخته سیاه مدرسه بچه هایم استفاده کردم. چراغ مطالعه را در سمت چپ عود قرار دادم تا دود قابل دیدن شود، تا شما چیزی داشته باشید که بر روی آن فوکوس کنید.

در طرف دیگر، در سمت مخالف لامپ، یک فلاش با ریموت دارم. هر نوع فلاشی کارساز خواهد بود.

من همچنین مجموعه کاملی از فیلترهای رنگی مختلف آماده برای استفاده بر روی فلاش دارم.

هم در کنار فلاش و هم چراغ مطالعه یک تکه مقوا قرار دادم، تا مطمئن شوم که نور بر روی پس زمینه نشت نمی کند. روش کار من در عکس زیر نشان داده شده است. اما در صورت تمایل می توانید هر چیزی را تغییر دهید. خلاق باشید!

ایده ها در مورد استفاده از یک سه پایه برای عکاسی از دود

چیزی که در لیست نیست، اما بعضی از مردم می گویند باید باشد، یک سه پایه است. اگر شما با نگه داشتن دوربین خود برای مدت زمان طولانی مشکل دارید، یک سه پایه راه چاره است. اما دود عود از چپ به راست، و از جلو به عقب حرکت خواهد کرد. حتی وقتی که شما همه پنجره ها را ببندید، نفس شما باعث می شود که دود حرکت کند.

سریعتر است که دوربین را با دست به سمت جلو یا به کنار حرکت دهید، سپس سعی کنید دود را دنبال کرده و درحالیکه دوربین بر روی یک سه پایه است، بر روی آن فوکوس کنید.

چگونه تصاویر عکاسی از دود را ترکیب بندی کنیم

دو نوع ترکیب بندی وجود دارد که با استفاده از این نکته می توانید آنها را به دست آورید.

۱- عکس های واید با چوب و دود

اگر شما می خواهید عکسی بگیرید که شامل چوب و ارتفاع زیادی از دود باشد، باید فاصله خود را از چوب حفظ کنید. این همچنین بدین معنی است که پس زمینه شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد.

۲- عکس های کلوزآپ با جزئیات

اگر شما یک عکس با جزئیات می خواهید، برای نزدیک شدن آماده شوید. من متوجه شده ام که این کار بهترین چرخش ها، خمیدگی ها، و رگه های دود را به من خواهد داد. این همچنین به این معنی است که شما می توانید با یک پس زمینه کوچکتر کار کنید. من از یک تامرون ۹۰ میلی متری ۲٫۸ استفاده کردم و متوجه شدم که می توانستم با پس زمینه ای به کوچکی ۵۰ در ۸۰ سانتی متر کار کنم.

چگونه به شیوه درست از دود عکس بگیریم

۱- از لحاظ فیزیکی راحت باشید

اکنون ما بخش مفرح کار را شروع می کنیم. خودتان را راحت کنید و بر روی عودی که روشن کرده اید فوکوس کنید. چند نفس عمیق خوب بکشید، خودتان را آرام کنید، و عکس بگیرید.

من می توانم به شما اطمینان دهم که ۲۰ یا ۳۰ عکس اول به درد نخور خواهند شد. اما به زیر چشمی نگاه کردن به صفحه نمایش خود ادامه دهید و از هر عکس چیزی یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که زیر چشمی نگاه کردن به این معنی است که شما دارید هوا را در اطراف جا به جا می کنید که باعث تکان خوردن دود می شود. راه هایی برای به حداقل رساندن حرکت دود وجود دارد. من سعی کردم به کمک یک آیپد به صورت تترینگ (tethering) عکس بگیرم. دوربین کانن ۶D من وای فای دارد، و این کار مثل یک طلسم جواب داد. شاید شما خودتان بتوانید کار مشابهی را با یک لپ تاپ انجام دهید.

بیشتر بخوانید: از دوربین به دسکتاپ – آموزش انتقال مستقیم عکس ها به کامپیوتر یا تترینگ دوربین با لایت روم

۲- دود را به اطراف حرکت دهید

اما برای به دست آوردن یک منحنی دود واقعا خوب شما به دودی نیاز دارید که به اطراف حرکت کند. یک قطعه کوچک مقوا می تواند به شما کمک کند تا کمی از هوا را به سمت دود حرکت داده و کاری کنید تا به اطراف حرکت کند. بیش از حد هوا را جابه­جا نکنید وگرنه به یک ابر بزرگ از خلأ سفید می رسید.

اگر این اتفاق افتاد، فقط کمی صبر کنید تا دوباره دود جمع شود. شما همچنین می توانید از بادبزن های جیبی استفاده کنید. سعی کنید از کمی فوت کردن هوا به سمت دود عکس بگیرید. من همچنین از یک قاشق استفاده کردم. بله، یک قاشق هم جواب می دهد!

۳- آماده کردن دود رنگی برای پس پردازش

یک گام بزرگ به سمت نوع ویرایشی که ما بعدا انجام می دهیم، دود رنگی است. شما با قرار دادن فیلترهای رنگی بر روی فلاش، دود رنگی ایجاد می کنید؛ این چیزی است که رنگ را ایجاد می کند.

شما بهترین عکس ها را زمانی می گیرید که فلاش را کج کرده و دو رنگ، مانند زرد و آبی بر روی آن قرار می دهید. شما حتی می توانید هر دوی آنها را همپوشانی کنید و سه رنگ بر روی دود خود داشته باشید: آبی، سبز و زرد. این یک علم دقیق نیست. با آن بازی کنید تا وقتی که نتیجه را دوست داشته باشید. شما بهترین نتیجه را وقتی می گیرید که از رنگ هایی مانند قرمز و آبی، یا سبز و بنفش استفاده می کنید. نارنجی و قرمز به آن خوبی از آب در نمی آیند.

برای این عکس، من از یک فیلتر آبی تیره تنها استفاده کردم و آن را در لایت روم کمی ویرایش کردم: clarity کل تصویر را کاهش داده، و luminance را بالا بردم در حالی که sharpness را کم می کردم. به هر حال، من هنوز از لایت روم ۴ استفاده می کنم، بنابراین همه چیز ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد اگر از لایت روم ۵ یا ۶ استفاده کنید. و اگرچه من از فتوشاپ استفاده نمی کنم، این افکت ها را می توان به همین روش در فتوشاپ به دست آورد. فقط از من نپرسید چطور 🙂

ویرایش این عکس ها در لایت روم تنها به شما بستگی دارد. تمام چیزی که من می توانم به شما بگویم چند نکته و ترفند است که شاید به ذهنتان نرسیده باشد.

ایجاد عکس های بسیار جذاب از دود با نگاتیو ها

نگاتیو کردن این عکس ها جلوه های واقعا جالبی ایجاد می کند! تبدیل عکس ها به نسخه نگاتیو آنها ساده است. به بخش منحنی تن رنگ (Tone Curve) خود در لایت روم بروید و آن را بر روی «خطی – Linear» تنظیم کنید (اگر در حال حاضر نیست).

شما می توانید بر انتهای خطوط کلیک کرده و آنها را حرکت دهید تا افکت ها را به دست آورید. هر دو انتهای خط را به گوشه مخالف بکشید. وقتی شما گوشه پایین چپ را حرکت می دهید، متوجه خواهید شد که تصویر سفید می شود. اکنون گوشه دیگر را به پایین سمت راست بکشید، و تصویر نگاتیو می شود.

شما همچنین می توانید انتهای پایین تر سمت چپ خط را به بالا سمت چپ منحنی بکشید و سپس وسط خط را به پایین به سمت مرکز بکشید. این کار اشباع (saturation) را افزایش خواهد داد و هنوز هم یک نگاتیو، با لبه های نرم تر و یک پس زمینه نه چندان سفید در اطراف خطوط دود به شما می دهد.

چرا فیلترها/ ژل های رنگی مهم هستند

این بخشی است که در آن انتخاب فیلترها بر روی فلاش شما مهم می شود. همه رنگ ها در حین ویرایش باعث این نوع رنگ آمیزی بر روی دود شما نمی شوند.

من رنگ های زیادی را امتحان کرده ام و هنوز نمی دانم که بعدا در لایت روم چه اتفاقی می افتد. باز هم می گویم: به تلاش ادامه دهید.

چیز دیگری که می تواند تصویر را وقتی نگاتیو است به طور کامل تغییر دهد، تراز سفیدی (white balance) است.

آیا شما خطوط تعریف شده تری می خواهید؟ مقدار زیادی وضوح (clarity) اضافه کنید. مطمئن شوید که تصویر خود را در ۱۰۰% بررسی موضعی می کنید و کمی تمیزکاری (spot healing) انجام دهید.

یادداشت سریع در مورد اسلایدر ها برای عکس های نگاتیو

چند یادداشت جانبی در مورد تبدیل عکس به نگاتیو: تمام اسلایدر ها اکنون وارونه کار می کنند. بله، شما در مورد این فکر نکرده بودید، درست می گویم؟ اگر یک پس زمینه روشن تر بر روی تصویری که به نگاتیو تبدیل کردید می خواهید، مطمئن شوید که اسلایدر سیاه (Black) را حرکت می دهید. نه لغزنده نوردهی (Exposure) یا سفید (White).

یک نکته جانبی دیگر: با نگاتیو کردن این تصاویر، شما به فضای سفید بیشتری می رسید که هیچ اطلاعاتی روی آن وجود ندارد. فایل اصلی که من قبل از نگاتیو کردن اکسپورت کردم ۱۴ مگابایت بود. بعد از نگاتیو کردن آن، یک فایل کوچک ۴ مگابایتی شد. اگر می خواهید این تصاویر را چاپ کنید، مطمئن شوید که تنظیمات اکسپورت یا خروجی درست را انجام داده اید.

کار دیگری که شما می توانید با بخش ویرایش انجام دهید، استفاده از برنامه های دیگر است. چند عکس بعدی با Topaz Glow (در گوگل با دانلود جستجو کنید) ویرایش شدند، قبل از این که من آنها را در لایت روم ویرایش کنم.

چگونه عکاسی از دود خود را حتی بهتر از این کنید!

همانطور که من قبلا بارها گفتم: شما می توانید شیفته دود و لایت روم شوید، اما من چند روش دیگر دارم که می توانید آنها را حتی بهتر از این کنید.

اضافه کردن چوب های عود بیشتر، یا اضافه کردن آینه به چیدمان اولیه شما و دو بار عکاسی از دود در یک عکس چطور است؟ یا اضافه کردن کمی وازلین به یک فیلتر UV در حین عکاسی چطور است؟ شاید شما چند لنز لنزبیبی (Lensbaby) داشته باشید؟ آنها را به مجموعه خود اضافه کنید و عکس بگیرید.

به طور خلاصه

امیدوارم که توانسته باشم به شما نشان دهم چطور شب های بارانی زیادی را با چیزی ساده مانند عکاسی از دود پر کنید. بهترین بخش آن این است که مهم نیست چه کاری انجام می دهید یا چطور آن را انجام می دهید، شما همیشه به عکس های منحصر به فرد می رسید. هیچ دو تصویر دودی یکسان نیستند و شما هرگز نمی توانید یک عکس خاص را دوباره ایجاد کنید. تفکر خلاقانه در اینجا کلید کار است!

از عکاسی لذت ببرید!!!

– رابرت ویگرز از Beyond Life Photography

پی نوشت: دوباره مایک نیوتون صحبت می کند. من می خواهم از رابرت برای این که رسما اولین مهمان سایت هک عکاسی بوده است، تشکر فراوان کنم! او کار عالی توضیح یک چیز منحصر به فرد را به سبک خود انجام داد که من هیچ ایده ای در مورد آن نداشتم.

م

منبع

برگرفته از: hackingphotography

نظرات شما

  1. سولماز

    ۱۴ دی ۱۳۹۴

    من هر کاری کردم نشد


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *