آموزش تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر در عکاسی منظره

می خواهید بدانید خطوط هدایتگر (Leading lines) چیستند؟ یک تعریف ساده این است: خط هدایتگر خطی است که نگاه شما را در تصویر از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت می کند – این یک تکنیک ترکیب بندی مهم است که به سه بُعدی کردن عکس های شما و ایجاد عمق در آن ها کمک می کند. برای مثال جاده ای را در نظر بگیرید که در پیش زمینه شروع و خطوطش نگاه شما را به سمت سوژه اصلی در پس زمینه عکس هدایت می کنند. در این آموزش عکاسی لنزک، نکات مفیدی را در زمینه خطوط هدایتگر و استفاده آن ها در عکاسی منظره یاد می گیرید. با ما همراه شوید.

درک و استفاده از تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر در عکاسی منظره بسیار ساده است.

در واقع، ما گاهی اوقات ناخواسته برخی از عکس ها را با استفاده از خطوط هدایتگر ترکیب بندی می کنیم! شما نیز ممکن است این کار را کرده باشید. اجازه دهید با یک مثال به شما نشان دهم.

تصور کنید که در حال رانندگی در میان یک جنگل هستید، و ردیف زیبایی از درختان را در دو طرف جاده می بینید. برگ های پاییزی به قدری رنگارنگ و زیبا هستند که شما نمی توانید کاری به جز نگه داشتن اتومبیل خود بکنید. شما می خواهید آن لحظه زیبا را با دوربین خود ثبت کنید. حالا… چطور از آن عکس می گیرید؟

آیا به موازات جاده می ایستید و از درختان یک سمت جاده عکس می گیرید، یا گرفتن عکسی که در آن درست در وسط جاده ایستاده اید، و درختان در دو طرف شما قرار دارند را ترجیح می دهید؟

شما احتمالا رویکرد دوم را در نظر می گیرید. درست است؟ البته، شما نباید در وسط یک جاده شلوغ بایستید، در هنگام انجام این کار مراقب باشید. بعدا مرا به خاطر این ایده سرزنش نکنید.

هنگامی که از یک جاده، از پایین تا مرکز تصویر عکس می گیرید، دارید از تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر استفاده می کنید، و جاده به عنوان یک خط عمل می کند.

خطوط هدایتگر

به عبارت ساده، خط هدایتگر خطی است که نگاه شما را در تصویر از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت می کند. چشم های ما به طور طبیعی ناخودآگاه خط را دنبال می کنند.

همین حالا آن را بررسی کنید. چشم شما همیشه خط را از راست به چپ (یا چپ به راست) دنبال می کند. به نمونه های زیر نگاهی بیاندازید. چشم شما ناخودآگاه نقاط را به هم متصل می کند. شما یک خط، یک مثلث، و یک مربع می سازید! این قدرت خط است.

این ماهیت طبیعی ما، در عکاسی با ترکیب بندی یک تصویر با استفاده از خطوط هدایتگر مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این تکنیک، می توانید بیننده را وادار به دنبال کردن خط کرده، و او را به یک سفر بصری ببرید.

این یکی از ساده ترین، و قدرتمندترین تکنیک های ترکیب بندی است که در عکاسی منظره استفاده می شود. عکاسان منظره همیشه در طبیعت به دنبال خطوط هدایتگر می گردند، تا یک حس عمق در تصویر ایجاد کنند، و نگاه بیننده را نیز به سمت سوژه اصلی هدایت کنند.

ایده این است که نگاه بیننده را با کمک خطوط واقعی، یا خطوط خیالی/ضمنی، به سمت صحنه هدایت کنیم. هنگامی که خط نگاه بیننده را به سمت سوژه اصلی، یا یک نقطه اتکاء هدایت می کند، عکس خیلی جالب تر می شود.

برخی از جنبه های مهم استفاده از خطوط هدایتگر در ترکیب بندی عبارتند از:

– هدایت نگاه بیننده به داخل عکس.

– هدایت نگاه بیننده از یک نقطه به نقطه دیگر.

– هدایت نگاه بیننده به سمت سوژه اصلی.

– ایجاد توهم عمق، که در عکس های منظره بسیار مورد نیاز است.

شما می توانید با ترکیب دو تکنیک ترکیب بندی «خطوط هدایتگر» و «قانون یک سوم»، عکس های منظره جذابی ایجاد کنید. عکس زیر نمونه ای از این ترکیب است که در آن من از خطوط هدایتگر برای هدایت نگاه بیننده از پیش زمینه تا پس زمینه استفاده کرده ام. همچنین، خط افق را پیرو قانون یک سوم، در یک سوم بالایی کادر قرار داده، و یک عکس منظره پویا ایجاد کرده ام.

زیبایی طبیعت این است که المان های زیادی در طبیعت وجود دارند که می توانند به عنوان خطوط هدایتگر مورد استفاده قرار گیرند:

– جاده ها

– مسیرهای راه آهن

– گذرگاه های چوبی

– مسیرهای پیاده روی

– آبشارها

– جویبارها

– خطوط ساحلی

– ردیف درختان، تیرهای چراغ برق، و امثال آن

– نرده ها و حصارها

– سنگ ریزه ها و تخته سنگ ها در ساحل

بیشتر ببینید: ۱۰ نمونه از خطوط هدایتگر خلاقانه و غیرمعمول در عکاسی

استفاده از خطوط هدایتگر در عکس های منظره به طرز شگفت انگیزی ساده است، تنها باید به اطراف خود نگاه کنید.

انواع خطوط هدایتگر

خطوط هدایتگر می توانند مستقیم یا منحنی باشند، و خطوط مستقیم نیز می توانند افقی، عمودی، یا مورب باشند.

خط افقی یک حس آرامش را القا می کند، در حالی که خط عمودی نشان دهنده قدرت است.

خطوط مورب می توانند بسیار جالب باشند، چون انرژی را نشان می دهند. خطوط مورب اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند یک تصویر کسل کننده را جذاب تر کنند.

خط منحنی یک ترکیب بندی جالب ایجاد می کند، چون در اطراف کادر می پیچد و جلب توجه می کند. و بیننده سرانجام قسمت های بیشتری از تصویر را بررسی خواهد کرد.

اکثر عکاسان منظره غالبا یک منحنی S شکل را به خاطر توانایی اتصال بخش های زیادی از تصویر، ترجیح می دهند. این نوع منحنی یک حس آرامش بخش به بیننده می دهد.

با این حال، یک منحنی بسته (تنگ) تر ممکن است حس خطر را القا کند.

مهم ترین هدف استفاده از خطوط هدایتگر، هدایت نگاه بیننده به سمت صحنه است. اگر نگاه بیننده را به خارج از صحنه هدایت کند، معنای زیادی نخواهد داشت، و موثر نخواهد بود.

بیشتر بیاموزید: آموزش استفاده از نقش و مفهوم انواع خطوط در عکاسی

الف

آموزش بیشتر

برای ادامه یادگیری مطالعه دو آموزش عکاسی زیر به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم:

نحوه کار با خطوط ترکیب بندی در عکاسی

ایجاد عمق در تصویر به کمک پیش زمینه

ن

نتیجه گیری

تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر قدرتمندترین تکنیک طبیعی ای است که یک عکاس منظره می تواند برای هدایت نگاه بیننده به سمت داخل عکس از آن استفاده کند. این تکنیک زمانی که با قانون یک سوم ترکیب شود، می تواند عکس های جذابی ایجاد کند.

این تکنیک تا کنون ساده ترین روش برای ایجاد یک جلوه سه بُعدی، در یک عکس دو بُعدی بوده است. عکاسان منظره از این روش به طور بسیار موثر برای وادار کردن بیننده به بررسی عکس از پیش زمینه تا پس زمینه استفاده می کنند.

«نگاه بیننده را به داخل صحنه هدایت کنید، نه به بیرون از صحنه.»

اکنون این تکنیک را امتحان کنید و ببینید که چطور عکس های منظره شما را به چیزی واقعی تر و جالب تر تبدیل می کند. به عکاسی فکر کنید! ساده فکر کنید!

شما چگونه از خطوط هدایتگر در عکاسی خود استفاده می کنید؟ لطفا در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

نویسنده: پراتاپ دی کی (Prathap DK)

نظرات شما

  1. مجتبی صراطی

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

    زمانی که سوژه ای در کادر نداریم ، مثل این جاده ای که در تصویر داریم و سوژه ی خاصی رو خطوط هدایتگر دنبال نمیکنه ، ما نمیتونیم بگیم که خطوط هدایتگر داریم ، چون چشم را به سمت سوژه ی خاصی هدایت نمیکند .
    پس این نوع کادر ، پرسپکتیو میشود ، نه خطوط هدایتگر .
    به محض اینکه سوژه ای در وسط جاده یا انتهای جاده قرار دهیم ، ترکیب بندی ما از پرسپکتیو به خطوط هدایتگر تغییر میکند .

    با تشکر از سایت خوب شما . اینستا Soltan.mojtabaserati


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *