آموزش عکاسی از گل ها با استفاده از یک چراغ قوه و رفلکتور کاغذی

در این آموزش لنزک، ویکی لویس قصد دارد برخی از روش های ساده و ارزان برای گرفتن عکس های زیبا از گل ها را با شما عزیزان به اشتراک بگذارد. شما یاد خواهید گرفت که با استفاده از یک چراغ قوه و یک صفحه کاغذ سفید (به عنوان رفلکتور) نورپردازی نموده، و نور را توسط یک دستمال کاغذی نرم کنید. اگر کمی تخیل و شکیبایی نیز به آن اضافه کنید، خیلی زود عکس های گل های زیبای خودتان را خلق خواهید کرد. اگر به دنبال یک آموزش ساده و در عین حال کامل برای عکاسی از گل ها یا آموزش نورپردازی با وسایل ساده هستید، با ما در ادامه این مطلب لنزک همراه شوید. مطالعه این مطلب را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

در این آموزش عکاسی از گل ها ما می خواهیم از مزیت نور محیط، همراه با نور چراغ قوه برای ایجاد چند افکت عالی بهره مند شویم.

آماده سازی

شما باید دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار دهید، و یک سطح خوب نزدیک نور پنجره برای عکاسی از گل خود پیدا کنید. سرعت شاتر آهسته تر از ۱/۱۵ ام ثانیه را برای عکاسی تنظیم کنید، و اگر از یک ریموت کنترل شاتر یا ویژگی تایمر خودکار دوربین خود استفاده کنید، خیلی راحت تر است.

عکس بالا چیدمان من است. من یک محل آسان را عمود بر پنجره، که مقدار نور خوب ارائه می دهد، انتخاب کردم. همچنین یک شیء زیر گل قرار دادم تا بالا نگهش دارم.

تنها با نور پنجره. نوردهی f/4 در ۱/۴ بود.

من یک عکس آزمایشی گرفتم، تا نوردهی خودم را تنها با استفاده از نور محیطی مشخص کنم. من سرعت شاتر را کمی آهسته تر کردم تا ببینم چه نتایجی به دست خواهم آورد.

تنها با نور پنجره. نوردهی f/4 در ۰٫۴۰ ثانیه بود.

یک رفلکتور اضافه کنید

گل در نوردهی فوق کمی روشن تر شد، اما توجه داشته باشید که سایه ها هنوز هم کاملا قوی هستند.

برای نرم کردن نور، من یک صفحه سفید را در زیر، و کنار گل اضافه کردم. این صفحه سفید به عنوان رفلکتور (بازتابنده نور) عمل می کند. تقریبا هر چیز سفیدی می تواند به عنوان یک رفلکتور مورد استفاده قرار گیرد. ایده، پُر کردن سایه ها، و نرم تر کردن نور است.

نور پنجره با صفحه سفید. نوردهی f/4 در ۱/۴ ثانیه بود.

نوردهی عکس بالا با صفحات سفید پرکننده در زیر و کنار گل انجام شده است. آن را با دو عکس بالاتر مقایسه کنید، و توجه کنید که روشنایی/تاریکی شبیه به نوردهی طولانی تر است. شگفت انگیز است که تنها با استفاده از رفلکتورها چقدر می توان به یک عکس نور اضافه کرد.

از همه مهمتر، به کیفیت نور توجه کنید. منظورم این است که توجه کنید چطور سایه ها هنوز هم در سمت چپ مرکز گل وجود دارند، اما به شدت قبل نیستند. همچنین دقت کنید که سایه های پایین چطور به خوبی پُر شده اند.

احساسی ایجاد کنید که متناسب با سوژه شما باشد

گل ها نرم و لطیف هستند. وقتی ما داستان هایی درباره سوژه خود می گوییم، می خواهیم آن احساس را منتقل کنیم. یکی از روش هایی که ما احساسات را در عکس ها منتقل می کنیم، در نحوه استفاده از نور است. توجه کنید که چطور احساس عکس هایی که با صفحات سفید پُرکننده و بدون آن گرفته شده اند متفاوت است. نوردهی دوم نرم تر و لطیف تر احساس می شود، و بنابراین، داستان یک گل لطیف را پشتیبانی می کند.

برای به دست آوردن درام بیشتر با یک چراغ قوه نور اضافه کنید

اکنون، با یک چراغ قوه نور گل را از پشت نورپردازی (backlight) کنید. مطمئن شوید که چراغ قوه را طوری قرار می دهید که باعث روشنایی خیره کننده لنز یا لنز فلیر نشود (نور مستقیما به لنز برخورد نکند). مطمئن شوید که نور به طور کامل به سمت گل باشد، و به لنز دوربین شما نرسد.

چراغ قوه با نور پشت، بدون صفحات سفید پُرکننده یا رفلکتور، نوردهی f/4 در ۱/۴ ثانیه.

این عکس با یک نور پشت قوی گرفته شده است. توجه کنید که مرکز گل چقدر تاریک به نظر می رسد.

ما می توانیم از یک نور ثانویه برای پر کردن مرکز گل استفاده کنیم. من استفاده از سرعت شاتر آهسته تر ۱/۲۵ ام ثانیه یا آهسته تر، و حرکت دادن چراغ قوه در حین نوردهی را توصیه می کنم. اگر شما نور را حرکت ندهید، بیش از حد قوی به نظر رسیده و سایه های شدیدی ایجاد خواهد کرد.

اگر نور بیش از حد قوی و مستقیم به نظر می رسد، از یک دیفیوزر (پخش کننده نور) بر روی چراغ قوه خود استفاده کنید. من از یک دستمال کاغذی برای نرم کردن نور استفاده کردم.

یک چراغ قوه برای نورپردازی از پشت، با یک چراغ قوه دیگر به عنوان یک نور پرکننده یا تکمیلی برای حذف سایه های جلوی گل. نوردهی f/4 در ۱/۴ ثانیه.

اکنون این عکس برای شما چه احساسی دارد؟ توجه کنید که من چطور نوردهی مرکز گل را تنها با انجام کمی نقاشی با نور بیشتر کردم (منظور حرکت دادن این چراغ قوه طی نوردهی است). اگر تا به حال در تاریکخانه کار کرده باشید، متوجه خواهید شد که این شبیه دستکاری یک تصویر در یک آگراندیسور (Enlarger) به نام سوزاندن است، اما در بالا ما این کار را به طور زنده در مرحله گرفتن عکس انجام دادیم.

حال بیایید امتحان کنیم گل ها با یک نور پشت ضعیف تر چطور به نظر خواهند رسید. بدین منظور من روی چراغ قوه پشت گل یک دستمال کاغذی قرار دادم تا به عنوان دیفیوزر عمل کرده و نور را پخش و نرم تر کند.

استفاده از یک نور پشت نرم تر با دیفیوز یا پخش کردن نور به وسیله دستمال.

آیا می توانید ببینید نور پشتی چقدر نرم تر شده است؟

در این تصویر، من کمی نور پر کننده را با یک چراغ قوه و دستمال کاغذی برای نرم کردن آن اضافه کردم.

تفاوت بین دو عکس فوق خیلی خیلی ظریف است. اما چشم خود را بین دو عکس حرکت دهید. می توانید ببینید که عکس دوم (بالایی) کمی نرم تر است؟ تفاوت بر روی صفحه نمایش کامپیوتر چندان زیاد نیست، اما در چاپ بزرگ تفاوت زیادی ایجاد می شود.

با نور و ترکیب بندی خلاق شوید

در این مرحله، وقت آن است که در مورد کادربندی خود خلاقیت به خرج داده و با نور بازی کنید.

در ترکیب بندی، شما باید تصمیم بگیرید که مرکز توجه شما در عکس چیست، و چشم بیننده را به آن سمت بکشید. توجه کنید که مرکز گل در تصویر بالا چقدر تاریک است، بنابراین بیایید کمی نور پرکننده اضافه کنیم.

مرکز گل اکنون (در عکس بالا) کمی روشن تر شده است. شما کدام عکس را بیشتر دوست دارید؟

به پرچم گل بالا توجه کنید. آیا تنها می توانید آن را یک لکه سیاه ببینید؟ چه اتفاقی می افتد وقتی ما تنها کمی نور پرکننده با یک چراغ قوه اضافه کنیم؟

مرکز توجه برجسته تر می شود.

بیایید یکی دیگر را امتحان کنیم.

پرچم تیره

کمی نور پرکننده

یک زاویه جدید بدون نور پرکننده

کمی نور پرکننده، برجسته کردن مرکز توجه

چند مثال دیگر

اجازه دهید به چیدمان نورپردازی ساده مان برگردیم.

من از این چیدمان نورپردازی (lighting setup)، که ابتدای مطلب توضیح دادیم، بر روی انواع مختلف گل ها استفاده کردم و این رز سفید را بیشتر از همه دوست داشتم.

می توانید آن نور زیبا و این که رز چقدر شفاف به نظر می رسد را ببینید؟

من حس کلی این تصویر را دوست دارم، اما کنتراست یا تضاد زیادی بین مرکز گل و گلبرگ های بیرونی وجود دارد (وسط گل خیلی سایه دار شده و اطراف خیلی روشن). شما می خواهید که چشم بیننده های شما به سمت مرکز توجه کشیده شود، که در وسط گل است، بنابراین من یک رفلکتور را درست در مقابل گل قرار دادم.

می توانید ببینید نور چطور به داخل گل منعکس (بازتاب) شده، و مرکز گل را روشن تر کرده است. من این کادر را بیشتر دوست دارم چون نرم تر به نظر می رسد.

از این تکنیک در فضای باز نیز می توان استفاده کرد. تنها از رفلکتور و چراغ قوه خود استفاده کنید، و ببینید چه چیزی جواب می دهد.

هنگام تصمیم گیری در مورد این که نور خود را کجا قرار دهید هیچ درست و غلطی وجود ندارد، اما معمولا بهتر است که نور اصلی شما از زاویه دوربین (از جلو) تابانده نشود. در این عکس، نور در سمت راست قرار دارد و برای من خیلی شدید به نظر می رسد. سایه های قوی ای بر روی گل وجود آمده که به عکس احساس خوبی نمی بخشند. من خودم را جا به جا کردم تا موقعیت منبع نور، یعنی خورشید را تغییر دهم.

من یک صفحه سفید (رفلکتور) اضافه کردم، و می بینید که پرچم چطور برجسته شده است. این یکی خیلی بهتر است، اما من تصمیم گرفتم با زوایای دوربین بازی کنم تا ببینم هر بار چطور به نظر می رسد.

من این یکی را بیشتر دوست داشتم، به خصوص این که نور چطور بر روی گلبرگ های گل الگوهایی ایجاد کرده است، اما من می خواستم که مرکز توجه در وسط گل باشد که در حال حاضر تاریک به نظر می رسد.

در تصویر بالا، من از یک رفلکتور برای پُر کردن سایه ها و از چراغ قوه ام برای اضافه کردن کمی نور استفاده کردم.

سپس، زاویه را کمی تغییر دادم. این عکس (بالا) بدون نور پرکننده گرفته شده است.

این همان گل با یک رفلکتور و چراغ قوه است که قسمت های تاریک را پُر می کند.

این کار هیچ قانونی ندارد. تنها باید بازی کنید تا ببینید چه چیزی جواب می دهد. اینها چند نمونه عکس دیگر هستند که من گرفته ام، این تصاویر هیچ گونه ویرایشی ندارند. آنها مستقیما از دوربین بیرون آمده اند تا به شما کمک کنند روند کار مرا بهتر ببینید.

بدون نور پرکننده

با نور پرکننده

در این عکس آخر از چندین رفلکتور، و همچنین یک چراغ قوه در مرکز گل استفاده شده است.

اکنون، شما چند نکته عالی، و الهام برای ایجاد عکس گل های زیبای خودتان دارید. شما دیدید که چطور می توانید از صفحه های سفید پرکننده ساده برای اضافه کردن نور و نرم کردن یک تصویر استفاده کنید. یاد گرفتید که چطور نور بر داستانی که می گویید تاثیر می گذارد، و یاد گرفتید که چطور یک یا دو چراغ قوه ساده، به علاوه یک دستمال کاغذی می توانند عکس های شما را به سطح جدیدی ببرند.

عکس گل هایی که می گیرید را در اینستاگرام lenzak# برچسب بزنید و آن ها را با ما و سایر دوستان لنزکی خود به اشتراک بگذارید.

نویسنده: ویکی لویس (Vickie Lewis)
م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *