آموزش نسبت ابعاد تصویر در عکاسی

نسبت ابعاد (Aspect Ratio) چیست؟ نسبت ابعاد در عکاسی توصیف نسبت های افقی و عمودی یک تصویر است که به صورت دو عدد که با علامت دو نقطه از هم جدا می شوند نشان داده می شود – به صورت x:y. مثلا نسبت ابعاد ۱۶:۹ به ما چه می گوید؟ ۱۶:۹ یک تصویر (یا اگر تلویزیون و مانیتور باشد، یک صفحه نمایش) است که عرض آن ۱۶ واحد و طول آن ۹ واحد می باشد. خب چرا نسبت های ابعاد در عکاسی مهم هستند؟ چرا ممکن است بخواهیم نسبت ابعاد یک عکس را تغییر دهیم؟ در این مقاله لنزک به این سوال های مهم و جالب پاسخ داده و به محبوب ترین نسبت های ابعاد در عکاسی نگاهی می اندازیم. از آنجا که علت اصلی اهمیت نسبت ابعاد تصویر در عکاسی، ترکیب بندی است، مطالعه این آموزش را به همه لنزکی های عزیز توصیه می کنیم.

نسبت ابعاد تصویر اصطلاحی است که شما در حالت عادی انتظار دارید هنگام بحث در مورد فیلم ها و سریال ها بشنوید، اما از آنجا که این معیار اندازه گیری نسبت های تصویر است، در عکاسی نیز مهم می باشد. همچنین یکی از چیزهایی است که همیشه وجود دارد، حتی اگر در مورد آن فکر نکنید.

نسبت ابعاد در عکاسی توصیف نسبت های افقی و عمودی یک تصویر است که به صورت دو عدد که با علامت دو نقطه از هم جدا می شوند نشان داده می شود، هر دو با واحدهای اندازه گیری مشابه، چه این واحدها بر حسب اینچ باشند، چه سانتیمتر، و چه فوت.

شما قبلا این اعداد را دیده اید، مثلا ۱۶:۹ که معمولا تحت عنوان فرمت صفحه نمایش عریض شناخته می شود، و برای توصیف مانیتورهای بسیاری از تلویزیون ها و کامپیوترها استفاده می شود.

برای مثال، نسبت ابعاد ۱۶:۹ به ما چه می گوید:

۱۶:۹ یک تصویر (یا اگر تلویزیون و مانیتور باشد، یک صفحه نمایش) است که عرض آن ۱۶ واحد و طول آن ۹ واحد می باشد. نسبت ابعاد، اندازه واقعی را توصیف نمی کند، چون نسبت ۱۶:۹ می تواند ۱۶ اینچ عرض در ۹ اینچ طول، یا ۱۶ فوت عرض در ۹ فوت طول باشد. اعداد تنها نسبت ها را نشان می دهند.


اگرچه این مسئله در حوزه بحث این مقاله نیست، اما فیلم ها و سریال ها نیز گاهی اوقات از چیزی تحت عنوان اصطلاحات سینمایی برای نشان دادن نسبت ابعاد استفاده می کنند، مانند ۱٫۸۵:۱ (صفحه نمایش عریض استاندارد سینما) و ۲٫۳۹:۱ (صفحه نمایش عریض آنافورمیک).

اگرچه شما می توانید این عبارات را به نسبت های استاندارد تبدیل کنید، اما ما برای اهداف خود، فقط از عبارات استاندارد x:y که مربوط به سنسورهای دوربین یا تصاویر عکاسی هستند، استفاده می کنیم.

خب چرا نسبت های ابعاد برای عکاسی مهم هستند؟

در درجه اول، آنها مهم هستند چون هر عکسی که ما می گیریم، و همچنین هر دوربینی که با آن عکس می گیریم، یک نسبت ابعاد پایه دارد. دوربین ما نسبت ابعاد سنسور را مبنای نسبت ابعاد تصویر قرار می دهد، که نمی توانید آن را تغییر دهید.

با این حال، شما می توانید نسبت ابعاد تصویر حاصل را تغییر دهید، و از همه مهم تر، می توانید آن را برای دلایل خلاقانه تغییر دهید.

در واقع، دو نوع نسبت ابعاد در عکاسی وجود دارد که باید آنها را بشناسیم؛ نسبت ابعاد دوربینی که با آن عکس می گیریم، و از آن مهم تر، نسبت ابعاد نهایی که تصویر خود را با آن ارائه خواهیم داد.

البته، ما می توانیم دومی را به هر دلیلی که تصمیم بگیریم، در پس پردازش تغییر دهیم.

برخی از دوربین ها تنظیماتی نیز دارند که به شما اجازه می دهد تا قبل از عکس گرفتن نسبت ابعاد را در داخل دوربین تغییر دهید، اما این کار توسط نرم افزار کراپ دوربین امکان پذیر شده است. همیشه بهتر است که خودتان بعدا در پس پردازش تصویر را کراپ کنید و نسبت ابعاد تصویر را تغییر دهید.

چرا ممکن است بخواهیم نسبت ابعاد یک عکس را تغییر دهیم؟

علت اصلی آن ترکیب بندی است.

تغییر نسبت ابعاد تصویر در فتوشاپ یا لایت روم در واقع کراپ کردن تصویر به یک نسبت خاص است که عکس را برای چشم خوشایندتر می کند. یک عکس باز و وسیع از یک ساحل و آسمان در نسبت استاندارد ۳:۲ به اندازه فرمت صفحه نمایش عریض ۱۶:۹ باز و وسیع به نظر نخواهد رسید. ترکیب بندی تصویر در ابعاد صفحه نمایش عریض (widescreen)، به صحنه حس بازتر و سینمایی تری می بخشد.

بیایید نگاهی به محبوب ترین نسبت های ابعاد در عکاسی، و کاربرد معمول آن ها، بیاندازیم.

نسبت های ابعاد محبوب در عکاسی

۱

نسبت ۳:۲

نسبت ۳:۲ احتمالا پرکاربردترین نسبت ابعاد در عکاسی است، به دلیل این واقعیت که نسبت استاندارد مورد استفاده در سنسورهای دوربین های DSLR مدرن است.

این نسبت مورد استفاده توسط دوربین های فیلم خور ۳۵mm نیز هست. سنسورهای دوربین های دیجیتال در اصل مطابق با آن نسبت طراحی شدند.

یک تصویر ثبت شده با یک DSLR در نسبت ۳:۲، دوربین های DSLR مدرن معمولا تصاویر را با این نسبت ابعاد ثبت می کنند.

EXIF: دوربین Canon 60D، لنز EF 50mm 1.8 II، فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۱/۱۰۰ ثانیه، ایزو ۸۰۰، مُد دستی

قبل از عکاسی، هنرمندان معمولا از یک مجموعه نسبت های شبیه به این، به دلیل جذابیت بصری آن استفاده می کردند. فرمت ۳:۲ یک نسبت همه کاره عالی است، و یک حس نسبتا باز و عریض دارد، در حالی که هنوز هم المان های عمودی یک صحنه را ثبت می کند.

۲

نسبت ۴:۳

نسبت ۴:۳ یک فرمت کلاسیک است که ریشه در دوربین های Point and Shoot (ببین و بگیر) دیجیتال دارد، که در اصل برای تطبیق با نسبت های مانیتورهای ویدئویی آن زمان ایجاد شد.

این نسبت ابعاد تصویر در دوربین های point and shoot، بسیاری از دوربین های کامپکت، و سیستم های میکرو چهار سوم استفاده می شود.

فرمت ۴:۳ ایجاد یک فضای عمودی تر را امکان پذیر می سازد و بهتر می تواند توجه بیننده را بر روی یک قسمت خاص از صحنه متمرکز کند. در اینجا ما از نسبت ابعاد تصویر ۴:۳ برای حذف قسمت های حواس پرت کننده صحنه و جدا کردن گل ها و قارچ استفاده کردیم.

EXIF: دوربین Canon 60D، لنز EF 50mm 1.8 II، فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۱/۱۰۰ ثانیه، ایزو ۸۰۰، مُد دستی

درست مانند مانیتورها و تلویزیون های قدیمی، فرمت ۴:۳ ظاهر بلندتر و باریک تری دارد که برای چشم مربعی تر به نظر می رسد. زمانی که نیاز دارید از المان های عمودی یک صحنه عکس بگیرید، این یک انتخاب خلاقانه خوب است.

۳

نسبت ۱۶:۹

نسبت ۱۶:۹ معمولا تحت عنوان فرمت «صفحه نمایش عریض یا widescreen» شناخته می شود.

این نسبت به عنوان جایگزینی برای نسبت قدیمی ۴:۳ در زمان ظهور و پیاده سازی HDTV ایجاد شد. در حال حاضر اکثر تلویزیون ها و مانیتورها با در نظر گرفتن این فرمت ساخته می شوند.

فرمت کشیده تر و افقی تر برای نمایش مناظر و چشم اندازهای دیگر عالی است، و هنگامی که در عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد، یک ظاهر و حس سینمایی ایجاد می کند.

این یک عکس منظره با نسبت ۳:۲ است.

این تصویر، همان عکس منظره را کراپ شده با نسبت ابعاد تصویر ۱۶:۹ نشان می دهد.

۴

نسبت ۱:۱

نسبت ۱:۱ یا فرمت مربعی ممکن است به اشتباه یک فرمت جدیدتر در نظر گرفته شود، چرا که برای استفاده اش در اینستاگرام به خوبی شناخته شده است (اگرچه دیگر اجباری نیست که عکس ها در آن فرمت باشند). با این حال، تصاویر مربعی نسبت معمول برای دوربین های فرمت متوسط، و همچنین برخی دوربین های اسباب بازی نیز هستند.

این فرمت انتخاب خوبی برای کراپ کردن از نزدیک و ایزوله یا جدا کردن یک سوژه یا یک صحنه است که شامل یک منظره عریض نمی باشد.

به عکس قارچمان برگردیم، فرمت ۱:۱ (یا مربعی) به ما اجازه می دهد تا یک سوژه خاص را از نزدیک کراپ کرده و هر گونه المان حواس پرت کننده را حذف کنیم. در اینجا، ما بر خود قارچ تمرکز می کنیم، و نه چیز دیگری.

EXIF: دوربین Canon 60D، لنز EF 50mm 1.8 II، فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۱/۱۰۰ ثانیه، ایزو ۸۰۰، مُد دستی

۵

نسبت ۵:۴

تصاویر دارای نسبت ۵:۴ در درجه اول در عکاسی با فرمت بزرگ (large-format) مورد استفاده قرار می گیرند، چون بسیاری از آن دوربین ها از فیلم ورقه ای با ابعاد ۴×۵ اینچ استفاده می کنند.

از یک نقطه نظر خلاقانه، تصاویری که از این نسبت استفاده می کنند تقریبا طول و عرض یکسانی دارند، و برای ثبت المان های عمودی یک صحنه عالی هستند.

نسبت ابعاد ۵:۴ بسیار شبیه به ۴:۳ است. دوباره، ما می توانیم از آن برای حذف المان های حواس پرت کننده در دو طرف صحنه استفاده کنیم.

EXIF: دوربین Canon 60D، لنز EF 50mm 1.8 II، فاصله کانونی ۵۰mm، دیافراگم f/8، سرعت شاتر ۱/۱۰۰ ثانیه، ایزو ۸۰۰، مُد دستی

۶

نسبت ۲:۳

و بالاخره نسبت ۲:۳ یک نسبت ابعاد تصویر اختصاصی است که برای تصاویر در جهت عمودی یا پرتره، استفاده می شود.

این نسبت در درجه اول برای عکاسی پرتره استفاده می شود، زمانی که المان های صحنه (در اکثر موارد، یک شخص)، در جهت عمودی قرار می گیرند.

همچنین می توانید از فرمت های عمودی مانند ۲:۳ در عکاسی منظره برای ثبت المان های بلند مانند درختان و کوه ها در داخل کادر استفاده کنید.

این تصویر به صورت عمودی کادربندی و ثبت شد، و بعدا در پس پردازش برای تاکید بر ارتفاع درختان و وسعت عمودی در صحنه، به فرمت ۲:۳ کراپ شد.

کراپ خلاقانه

پیش از ظهور عکاسی و نرم افزارهای دیجیتال، به طور کلی نسبت ابعاد دوربین مورد استفاده مشخص می کرد که تصویر چه نسبت هایی خواهد داشت.

با این حال، در عصر دیجیتال ما می توانیم خیلی ساده و سریع در هر نرم افزار ویرایش عکسی که استفاده می کنیم، کراپ کنیم.

تغییر نسبت ابعاد یک تصویر در لایت روم. نه تنها چندین پیش تنظیمات در دسترس شماست، بلکه می توانید یک نسبت سفارشی را نیز وارد کنید.

ن

نتیجه گیری

به جای این که به یک فرمت خاص محدود باشید، می توانید آن را تغییر دهید. بنابراین، برای دلایل خلاقانه، حتی بعد از فشار دادن دکمه شاتر و ثبت تصویر بر روی سنسور، می توانید ظاهر و حس آن را تغییر دهید.

خب اکنون اطلاعات بیشتری در مورد نسبت های ابعاد در عکاسی، و این که چرا مهم است، به دست آوردید. شما از چه فرمت هایی استفاده می کنید؟ آیا نسبت ابعاد تصویر را در پس پردازش تغییر می دهید؟

آیا مقاله را مفید یافتید؟ لطفا نظرتان درباره این آموزش لنزک را برایمان نوشته و به ما بازخورد دهید.

نویسنده: تیم گیلبریث (Tim Gilbreath)

نظرات شما

  1. طاهره

    ۲ فروردین ۱۴۰۲

    خیلی جامع مفید و گویا بود مقاله تون/ مرسی که اینهمه به مخاطب احترام میذارین و مقاله ها رو بصورت تخصصی ترجمه میکنید برامون….

  2. سجاد

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

    بسیار عالی جدا از همه‌ی این ها من بیشتر علاقه دارم عکس‌های موبایل رو در کادر ۴:۳ یا ۵:۴ بذارم و عکس‌های دوربینی رو در ۳:۲ البته اولویت با ترکیب بندی عکس هست که تعیین میکنه چه کادری انتخاب بشه ولی در کل کادر ۵.۴ رو دوست دارم شخصا برای عکاسی خیابانی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *