آموزش نکاتی برای بهبود عکاسی سیلوئت یا ضد نور با داستان سرایی

عکس های سیلوئت یا ضد نور، تمام حواس پرتی ها و آشفتگی های موجود در صحنه را از بین برده و تصویر را به پایه ای ترین شکل آن ساده می کنند، به همین دلیل است که داستان سرایی اینقدر اهمیت دارد. فقط با استفاده از اَشکال باید عکسی ایجاد کنید که قابل تشخیص باشد، و بیننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند. اگرچه این کار در عمل آسان به نظر می رسد، اما دستیابی به آن می تواند دشوار باشد. شما باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. نور باید در مکان درستی باشد، سوژه باید رو به سمت مناسبی قرار داشته باشد، و باید ژستی بگیرد که در آن عملکرد او قابل تشخیص باشد. در ادامه این آموزش عکاسی سیلوئت نکته هایی یاد می گیرید ک به شما در خلق و گرفتن عکس های سیلوئت بهتر کمک می کنند.

حرکت سوژه به گفتن یک داستان قوی در تصاویر سیلوئت شما کمک می کند.

معرفی آموزش

درحالیکه مقاله پیش رو نکاتی برای بهبود عکس های سیلوئت (silhouette) شما آموزش می دهد، شاید مایل باشید یک آموزش عکاسی سیلوئت گام به گام مطالعه نمایید که به تنظیمات دوربین نیز بپردازد. در این صورت اینجا کلیک کنید.


نکاتی برای ایجاد تصاویر سیلوئت خوبی که یک داستان می گویند:

۱

طرح یا شکل کلی تمیز

اگر چند شیء دارید که از پشت نورپردازی شده اند، باید مطمئن شوید که اشیاء از هم جدا باشند تا هر کدام از آنها واضح و قابل تشخیص باشد.

عکس های نیمرخ یا تمام رخ خوب هستند

برای اشخاص، عکس های نیمرخ یا تمام رخ بهتر از همه هستند. برای عکس های نیمرخ باید بتوانید شکل بینی و چانه را روی صورت آنها به وضوح مشخص کنید. برای عکس های تمام رخ، بازوهای سوژه باید از بدنش دور بوده، و پاهایش از هم جدا باشند به طوری که بتوانید هر دو پا را ببینید و نه فقط یک لکه بزرگ به هم چسبیده. وجود شکل های قابل تشخیص برای هر عکس سیلوئت بسیار مهم است.

ثبت حرکت

حرکت سوژه شما می تواند خطوط و موقعیت های قوی ایجاد کند که فورا توسط بیننده تشخیص داده می شود و به انتقال داستان «کاری که سوژه در حال انجام آن است» کمک می کند.

۲

لوازم صحنه

کلاه به تقویت داستان این تصویر کمک می کند.

لوازم صحنه می توانند به گفتن داستان کمک کنند. طرح یک گل، یا نوک یک کلاه می توانند به تصویر معنا ببخشند.

لنزک: در «آموزش عکاسی خلاقانه از ماه» که مرتبط با همین نکته است، می بینیم که چطور می توان با استفاده از کلاه مقابل ماه یک پرتره سیلوئت خلاقانه ثبت کرد.

۳

تعامل بین سوژه ها

داشتن چند سوژه می تواند چالش برانگیز باشد، چون شما باید همپوشانی اَشکال آنها را به حداقل برسانید، تا هر یک از آنها هویت خود را حفظ کند. بین گفتن داستان و حداقل تعامل سوژه ها یک تعادل وجود دارد. به عنوان مثال، نگه داشتن دست ها یا بوسیدن اغلب خوب جواب می دهد، اما بغل کردن به عکس سیلوئتی منجر می شود که فقط یک لکه سیاه بزرگ است.

بیشتر بیاموزید: نکاتی برای گرفتن عکس های سیلوئت جذاب

جدایی بین سوژه ها مهم است. از آنجا که در عکس های سیلوئت سوژه ها سیاه یا سایه نما می شوند باید مراقب باشید که با یکدیگر یا اشکال دیگر در صحنه ادغام نشوند و شکل سوژه (ها) مشخص باشد. همانطور که در پاراگراف بالا گفتیم تعامل سوژه ها یا ترکیب شدن آن ها با اشکال سیلوئت دیگر می تواند به یک لکه سیاه بزرگ منجر شود.

۴

نورپردازی برای تصاویر سیلوئت

برای نورپردازی یک عکس سیلوئت شما باید سوژه را از پشت نورپردازی کنید. نوع نور مهم نیست؛ می تواند طبیعی یا مصنوعی، مستقیم یا غیر مستقیم باشد. نکته مهم این است که نور در پشت سوژه قرار داشته باشد، و سوژه روشن نشود. از لحاظ تکنیکی سیلوئت یا ضد نور زمانی اتفاق می افتد که شما نسبت روشنایی ۱۶:۱ یا بیشتر (۴ استاپ) داشته باشید. با این حال، من شرح خواهم داد که چطور می توانید در پس پردازش با استفاده از نسبت های روشنایی کمتر یک عکس سیلوئت ایجاد کنید.

نورپردازی سیلوئت طبیعی

یکی از رایج ترین انواع سیلوئت هایی که در آن از نور طبیعی استفاده می شود این است سوژه را بین دوربین و خورشید در حال غروب یا ماه قرار دهید. نوردهی دوربین شما باید بر اساس پس زمینه تنظیم شده باشد، که غروب خورشید یا ماه است، و این باعث می شود که سوژه در مقابل پس زمینه روشن، به رنگ سیاه یا به صورت سایه نما ظاهر شود. یک تکنیک رایج دیگر استفاده از نور بازتاب شده از یک دیوار یا یک طرف یک ساختمان است.

بیشتر بیاموزید: آموزش گام به گام گرفتن عکس سیلوئت یا ضد نور

یک دیوار روشن نورپردازی خوبی از پشت برای تصاویر سیلوئت فراهم می کند.

نورپردازی سیلوئت استودیویی

دو تکنیک رایج برای ایجاد تصاویر سیلوئت با استفاده از استروب ها یا فلاش های استودیویی وجود دارد. اولی استفاده از یک پس زمینه سفید و بازتاب نور فلاش ها از پس زمینه است. دومی گرفتن فلاش ها به سمت دوربین و قرار دادن سوژه بین فلاش ها و دوربین می باشد. این تکنیک دوم می تواند یک درخشش نور (فِلِیر – Flare) نیز در تصویر ایجاد کند که می تواند جلوه جالبی به آن بدهد.

۵

تکنیک های پس پردازش

اگر یک سوژه از پشت نورپردازی شده دارید، اما هنوز هم می توانید برخی از جزئیات سوژه را ببینید، اغلب می توانید در لایت روم، یا Camera Raw آن را به یک سیلوئت خالص تبدیل کنید. با استفاده از ماژول develop در لایت روم، اسلایدرهای Contrast، Highlights، Shadows، و Blacks را تنظیم کنید. از ترکیبات مختلف برای تیره کردن سوژه استفاده کنید. به طور معمول باید Contrast را افزایش داده و یکی از سه اسلایدر دیگر یا همه آنها را کم کنید. یکی از دو اسلایدر Shadow یا Blacks باید بر روی ۱۰۰- تنظیم شود، هر دوی آنها را امتحان کنید تا ببینید کدام یک از آنها جلوه مورد نظر را ایجاد می کند. کاهش Highlights معمولا فقط زمانی لازم است که لبه های سوژه روشن شده باشند و شما بخواهید آنها را تیره تر کنید.


ن

نتیجه گیری

گرفتن عکس های سیلوئت جالب و آسان است و شما با تمرکز بر روی داستانی که گفته می شود می توانید یک تصویر تاثیرگذار ایجاد کنید.

نویسنده: کریگ کلوین (Craig Colvin)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *