رنگ ها در عکاسی: چگونه از تئوری رنگ ها در ترکیب بندی عکس هایمان استفاده کنیم

رنگ قسمت بزرگی از یک طرح است و عکاسی هم استثنا نیست. رنگ هم یک اطلاعات بصری اساسی است و هم یک ابزار بسیار قوی برای ابراز کردن حس ها در تصویر. در این مطلب لنزک خواهید آموخت که چگونه با استفاده از رنگ، ترکیب بندی خلاقانه تری داشته باشید.

همه چیز به تئوری رنگ ها مربوطه می شود

در ادامه به نکاتی کلیدی برای درک استفاده از رنگ ها در عکس می پردازیم.

چرخه رنگ

چرخه رنگ (دایره رنگ ها – colour wheel) ابزاری مناسب برای زمانی است که می خواهید از چند رنگ در عکس استفاده کنید، چرا که این چرخ نمایشی بصری از تئوری رنگهاست. این چرخ همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید به ۱۲ قسمت تقسیم می شود که بر اساس تئوری سه رنگ اصلی Isaac Newton، به صورت مدل قرمز و زرد و آبی (RYB) تشکیل شده است. نیوتن نور خورشید (سفید) را به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، فیروزه ای و آبی تجزیه کرد، سپس دو سر این سیر رنگی را به هم متصل کرد تا نشان دهد چگونه رنگ ها به یکدیگر تبدیل می شوند.

بعضی رنگ ها در کنار هم بهتره دیده می شوند. این رنگ ها که در کنار هم جذابتر دیده می شوند را رنگ های هم آهنگ یا هارمونیک می گویند و به این صورت است که این رنگ ها رابطه ثابتی در چرخه رنگی با یکدیگر دارند.

رنگ های اولیه، رنگ های ثانویه و رنگ های ثالث

از اولین چیز هایی که ما در مدرسه راجع به رنگ ها یاد می گیریم این است که ۳ رنگ اولیه یا اصلی وجود دارد: قرمز، زرد و آبی.

رنگ های اولیه

رنگ های اولیه یا اصلی: قرمز، زرد و آبی

رنگ های ثانویه، رنگهای سبز، بنفش و نارنجی هستند که از ترکیب ۲ رنگ از رنگ های اولیه تشکیل می شوند.

رنگ های ثانویه: بنفش، نارنجی و سبز

رنگ های ثالث یا مرتبه سوم هم از ترکیب رنگ های اولیه با رنگ های ثانویه به وجود می آیند.

چگونه رنگ ها با هم کار می کنند

زمانی که عکس را ترکیب بندی می کنید این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید.

لنزک:
برای یادگیری در مورد رنگ های مکمل و مشابه (با توضیح و مثال های بهتر)، توصیه می کنیم مقاله تازه تر و دقیق تر «آموزش استفاده از رنگ در عکاسی [۵ نکته مهم]» لنزک را مطالعه نمایید.

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل

رنگ های مقابل هم در چرخه رنگی، به رنگ های مکمل معروف هستند.

عکس گرفته شده توسط Picjumbo

حتی در عکسی بسیار ساده تنها با وجود این رنگ های مکمل عکسی بسیار جذاب خواهید داشت.

رنگ های مشابه

رنگ های مشابه

رنگ های مشابه معمولاً در طبیعت دیده می شوند، این رنگ ها در چرخه رنگی بغل هم هستند و باعث جذابیت بیشتر یکدیگر می شوند.

طبیعت بهترین ایده را دارد، رنگ های زرد و قرمز که در چرخه رنگ کنار یکدیگر هستند، در کنار هم بسیار زیبا دیده می شوند. (عکس گرفته شده توسط Pixabay)

همانطور که می بینید رنگ قرمز و زرد در اینجا خیلی جلوه زیبایی به عکس داده اند، حتی با وجود الگویی تکرار شونده؟ طبیعت بهتر از همه می داند!

سایر ترکیب ها که با هم خوب کار می کنند به حالت مثلثی هستند، به این صورت که شما مثلثی بر روی چرخه رنگ می کشید و از رنگ هایی که رأس های این مثلث بر روی آنها قرار گرفته اند در کنار یکدیگر استفاده می کنید، همین شیوه را می توانید برای چهار ضلعی هم پیاده کنید، به این صورت که یک چهار ضلعی بر روی چرخه رنگ می کشید و از رنگ های که زیر رئوس این مربع قرار گرفته استفاده می کنید، با چرخاندن این اشکال بر روی چرخه رنگ می توانید ترکیب های مختلفی را بدست آورید.

نمونه ای از ترکیب مثلثی رنگ ها. (عکس گرفته شده توسط Picjumbo)

نمونه از استفاده از ترکیب مثلثی از چرخه رنگی را در بالا مشاهده می کنید که از رنگ های آبی، نارنجی و سبز در کنار هم استفاده شده که جلوه زیبایی به عکس داده است.

رنگ های گرم و سرد

چرخه رنگ را می توان به دو نیمه رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم کرد.

رنگ های گرم (نیمه سمت راست) و رنگ های سرد (نیمه سمت چپ)

به رنگ های گرم قابلیت پیشرفت و نزدیک شدن نسبت داده شده، به رنگ های گرم داخل اتاق توجه کنید، آیا این رنگ ها حس راحتی و گرمی را به شما نمی دهند؟

عکس های گرفته شده از طلوع و غروب خورشید معمولاً عکس های گرمی هستند. عکس گرفته شده توسط Pixabay.

به دلیل وجود رنگ های گرم در طلوع و غروب خورشید است که معمولاً این عکس ها به نظرمان جذاب می آیند.

اما رنگ های سرد دقیقاً نقطه مقابل رنگ های گرم هستند و قابلیت دور شدن به آنها نسبت داده می شود. این رنگ ها حس آبی آسمان و دریا را به ما می دهند که نشانگر فضای خالی بسیار بزرگ است.

عکس های سرد به ما حس فضای بزرگ خالی را می دهند. عکس گرفته شده توسط Marie Gardiner

ایجاد کردن تعادل بین رنگ های سرد و گرم در تصویر بسیار مهم است و در زمان عکاسی باید به انتخاب رنگ و تن رنگی عکس نیز توجه کنید. به حسی که عکس شما منتقل می کند فکر کنید و ببینید که آیا می خواهید عکس شما حس یک فضای بزرگ خالی را القا کند و یا می خواهید حس بسته تری را القا کنید؟ با دقت رنگ های عکس را انتخاب کنید. تن تصویر را اندکی به سمت رنگی که حس مورد نظر شما را القا می کند متمایل کنید.

اینکه تأثیر هر رنگ را بدانیم و نحوه استفاده از آن را نیز بدانیم، کمک بسیار بزرگی در استفاده از رنگ ها و در نتیجه بالا بردن جلوه عکس می کند.

بکارگیری رنگ ها

خُب، ما رنگ ها را به طور کلی توضیح دادیم، اما اگر بخواهید رنگ را به عنوان سوژه یک عکس در نظر بگیرید چطور، یا بخواهید عکس آبستره بگیرید باید چکار کنید؟ به عناصری که عکس شما دارد فکر کنید، بدون در نظر گرفتن رنگ، به این فکر کنید که کدام عنصر باعث می شود عکس شما جلوه بیشتری داشته باشد و سپس راجع به ترکیب بندی عکس تصمیم بگیرید.

خطوط و نقش ها

اگر رنگ های شما قابلیتی مانند الگو های تکراری داشتند، در این صورت کار کردن روی چنین تقارنی می تواند واقعا جواب بدهد:

بازی با تقارن می تواند بسیار مؤثر باشد

در این عکس من از قرینه بودن تصویر به صورت افقی اطمینان حاصل کردم که بسیار خوب جواب داده است. اگر در زمان عکاسی نتوانسته اید اینکار را بی نقص انجام دهید می توانید در مرحله ویرایش با چرخاندن و بریدن عکس قرینه بودن عکس را اصلاح کنید.

اگر خطوط ضخیمی در تصویر دارید، به جای قرار دادن آن ها در مرکز کادر به قرار دادنشان روی خطوط قانون یک سوم فکر کنید:

قرار دادن خطوط ضخیم روی خطوط قانون یک سوم می تواند نتیجه بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد. عکس گرفته شده توسط Marie Gardiner

مقداری رنگ مقابل پس زمینه ساده

یک قسمت رنگی روی پس زمینه ای خنثی یا ساده می تواند جلوه بسیار زیبایی ایجاد کند، منظور من از این جمله بالا بردن غلظت رنگی یک قسمت و یا انتخاب یک قسمت برای رنگی بودن در عکسی سیاه و سفید نیست، بلکه رنگی بودن یک قسمت به طور طبیعی در مقابل پس زمینه ای طبیعی است.

رنگ ها در مقابل پس زمینه ای طبیعی جلوه بسیار بسیار زیبایی دارند.

شاید سوژه خسته کننده ای به نظر بیاید اما فکر می کنم خط زرد روی سنگ فرش های خاکستری جلوه بسیار زیبایی پیدا کرده و به زیبایی خودش را نشان داده است.

هر روز به رنگ ها فکر کنید

شاید با خودتان فکر کنید «چگونه می توانم رنگ ها را کنترل کنم؟»، در حقیقت شما نمی توانید رنگ ها را کنترل کنید ولی همیشه مسأله این نیست! عکس طلوع آفتاب را که برای نشان دادن رنگ های گرم مثال زدیم در نظر بگیرید. اگر همین عکس را در زمان گرگ و میش می گرفتیم حس کاملاً متفاوتی را القا می کرد. زمانی از روز (یا شب) را که برای عکاسی انتخاب می کنید می تواند تأثیر بسیار زیادی بر روی عکس نهایی شما داشته باشد.

رنگ ها در اینجا حس جنب و جوش و هیجان را منتقل می کنند. عکس گرفته شده توسط Picjumbo.

من فکر نمی کنم اگر این عکس را در میانه روز گرفته بودیم به همین شکل می بود. سیاهی شب در کنار روشنایی های نور تضاد نوری ای را ایجاد کرده که حس جنب و جوش و هیجان و لذت را به بیننده القا می کند. شما می توانید حسی که یک عکس به بیننده منتقل می کند را کنترل کنید. از نور (یا تاریکی) برای حسی که می خواهید القا کنید استفاده کنید و به اینکه چگونه رنگ ها را در عکستان کادربندی کنید هم فکر کنید.

برای بدست آوردن آبستره های رنگارنگ عکس را منتاژ کنید

گاهی اوقات شما عکس های بسیار خوبی می گیرید اما نمی دانید با آنها چکار کنید. اگر واقع بینانه نگاه کنیم شما هیچوقت عکسی از یک خط زرد در مقابل سنگ فرش های خاکستری را قاب نمی کنید و به دیوار پذیرایی خانه خود آویزان نمی کنید. آبستره های رنگارنگ دارای تضاد اما در کنار هم زیبا خواهند شد. این عکس ها را منتاژ یا کلاژ کنید تا بتوانید استفاده بهتری از آنها بکنید.

منتاژ راهی بسیار مناسب برای قابل استفاده کردن عکس های آبستره است. عکس گرفته شده توسط Marie Gardiner

با در نظر گرفتن رنگ های مختلف و بافت آنها، عکس به طور کلی بسیار زیبا به نظر می رسد. به نظر من با قرار دادن کادری دور عکس می توانید به چشم بیننده کمک کنید تا انتهای عکس را تشخیص دهد. ترکیب ها و کادر های مختلفی را امتحان کنید تا به نتیجه ای دلنشین دست پیدا کنید. خیلی جالب می شود اگر به اطراف محل زندگی خود بروید و چنین عکس هایی گرفته و چاپ کنید. با این کار شما کاری تشکیل شده از چند عکس خاص و شخصی خواهید داشت که فقط خود شما می دانید هر عکس در کجا گرفته شده است.

ج

جمع بندی

رنگ ها قدرت جلب کردن توجه بیننده عکس های شما را دارند و می توانند حسی که شما می خواهید را به بیننده منتقل کنند. از دانش خود نسبت به چرخه رنگ ها استفاده کنید و از طریق آن نسبت به انتخاب مکان قرار گفتن رنگ های مختلف در داخل کادر بهره ببرید. آیا زمان روز تأثیری بر روی عکس ها می گذارد؟ به عنوان یک عکاس، معمولاً به سمت عکس های گرفته در زمان طلوع یا غروب خورشید جذب می شویم و معمولاً سعی می کنیم برای گرفتن عکس از یک سوژه در ساعات طلایی برای عکاسی برویم، پس مشخصاً عکاسی در این زمان ها تأثیری وجود دارد که ما را به سمت خود جلب می کند.

به استفاده از خطوط، الگو ها و تقارن ها فکر کنید و سعی کنید آنها را طوری در کادر قرار دهید که برای چشم بیننده جذاب به نظر بیاید و اگر عکس های آبستره زیبای زیادی دارید با استفاده از آنها منتاژی بسازید و به چاپ کردن آن فکر کنید. نکته جالبی که در عکسی های آبستره چاپ شده وجود دارد این است که مهم نیست آن را از کدام سمت بر روی دیوار نصب کنید.

م

منبع

برگرفته از: tutsplus

نظرات شما

  1. ریحانه غفاری

    ۱۹ تیر ۱۴۰۰

    ممنون بسیار ساده و روان ایا منبعی در اینستا یا واتساپ دارید که بشه به راحتی به این مطالب دسترسی پیدا کرد ممنون میشم ارسال بفرمایید

  2. لیلا رنجبر

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۹

    عالی ،بسیار ساده و روان مطالب توضیح داده شده .لذت میبرم از مطالعه ی مطالب شما

    1. سامان نویسنده

      ۲۸ فروردین ۱۳۹۹

      از اینکه مطالب لنزک برای شما مفید واقع شده بسیار خوشحالیم. سپاس فراوان از شما.

      با آرزوی بهترین ها

  3. سارا

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

    سلام مکمل رنگ زرد بنفشه و مکمل رنگ آبی نارنجی اصلاح بفرمایید

    1. سامان نویسنده

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

      سلام خدمت شما

      مورد اشتباه حذف گردید و به دلیل کمبود مثال های برای رنگ مکمل و مشابه، مقاله تازه تر و دقیق تری در متن معرفی گردید.

      سپاس فراوان از توجه شما

  4. خدیو

    ۱۳ مهر ۱۳۹۶

    آموزش های خوبی در این سایت موجوده که از این بابت تشکر میکنم‍.
    ولی خب در این مطلب ایراداتی وارده که امیدوارم تصحیح کنید! با یه سرچ خیلی سطحی و ساده میتونید ببینید که مطلب ارایه شده در مورد رنگهای مکمل صحیح نیست!
    مکمل رنگ قرمز سبز است
    مکمل رنگ آبی نارنجی است
    و مکمل رنگ زرد بنفش است
    شما رنگ آبی و زرد را مکمل یکدیگر خواندید. یا بر اساس دایره رنگی این مطلب مکمل رنگ فرمز را یک رنگ درجه سه که ترکیبی از سبز و آبی است نشان دادید.
    امیدوارم با اصلاح این موارد از به اشتباه انداختن مخاطبانتان جلوگیری کنید.
    با تشکر

    1. سامان نویسنده

      ۲۱ فروردین ۱۳۹۹

      سلام خدمت شما

      سپاس از دیدگاهتان و مواردی که اشاره فرمودید. مثال نوشتاری نادرست زیر عکس اصلاح گردید، همچنین این مقاله قدیمی بوده و یکی از مطالب جدید تر و دقیق تر لنزک در متن ارجاع داده شد.
      موفق باشید
      با احترام

  5. sareh

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    چه عجب ما یه سایت حرفه ای تو یه زمینه ای دیدیم که مطالبش کاربردی باشند و غیر تبلیغ حرفی برای گفتن داشته باشه.امیدوارم سایتتون هر روز بهتر و پر بارتر بشه.

  6. الیاس دهقانی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

    واقعا عالی بود
    ممنون

  7. Danial_Daemon

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

    توضیح رنگهای متضاد و دیاگرامش عالی بود …
    ممنون از مطلب خوبتون ♥

    1. سامان نویسنده

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه نظرتان را مطرح می نمایید،

      ♥ موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *