لنز فِلِیر (Lens Flare) – وقتی از منظره ای با لنز واید عکس می گیریم از به وجود آمدن تابش خیره کننده خورشید جلوگیری کنیم

آیا لنز فلیر (Lens Flare) باعث خراب شدن بعضی از عکسهای مورد علاقیتان می شود؟ با انجام سه راهکاری که در ادامه به شما خواهیم گفت، خود از هدر رفتن عکسهایتان جلوگیری کنید و یاد بگیرید چطور بدون به وجود آمدن لنز فلیر عکسهایی واید بگیرید.

لنز فلیر یک پدیده مزاحم است که دلیل به وجود آمدن آن تابش نور خورشید به درون لنز است. این پدیده معمولاً به صورت رنگهای روشن لایه ای و یا اشکالی نورانی شبیه به دیافراگم در تصویر به وجود می آید.

لنز فلیر یک اشکال معمول در عکاسی است که به دلیل عکس گرفتن به سمت خورشید به وجود می آید، حتی اگر خورشید خود در کادر نباشد، و معمولاً هنگام استفاده از لنز های واید به وجود می آید. در بعضی لنز ها احتمال به وجود آمدن این هاله های نورانی بیشتر است، و وقتی از فیلتر های عکاسی روی لنز دوربینتان استفاده می کنید، ممکن است به شکل بزرگتر و قوی تری به وجود بیایند.

معمولاً بعد از عکس گرفتن و دیدن عکس در ابعاد بزرگ متوجه لنز فلیر در عکس می شوید، پس خوب است که در حین عکاسی به این مسأله توجه کنید و تلاش کنید تا حد امکان از به وجود آمدن آن جلوگیری کنید.

بهترین راه ها برای جلوگیری از به وجود آمدن لنز فلیر در عکس

در ادامه به شما می گوییم چگونه با استفاده از راهکار های ساده و عملی از به وجود آمدن لنز فلیر جلوگیری کنید…

۱

از آفتابگیر لنز یا لنز هود استفاده کنید

اگر لنز واید شما آفتابگیر یا لنز هود (Lens hood) دارد، سعی کنید به استفاده از آن عادت کنید. استفاده از Hood می تواند از به وجود آمدن لنز فلیر در مواقعی که خورشید پایین است جلوگیری کند. یا به جای آن می توانید با قرار دادن یک کارت سیاه رنگ، دستتان یا هر چیز دیگری در آن طرف از لنز که به سمت خورشید است برای جلوگیری از به وجود آمدن آن استفاده کنید، فقط حواستان باشد تا چیزی که برای این کار استفاده می کنید وارد کادرتان نشود.

۲

خورشید را مخفی کنید

بهترین راه برای جلوگیری از به وجود آمدن Lens Flare وقتی که از خورشید (به سمت خورشید-مستقیما) عکس می گیرید پنهان کردن خورشید پشت درخت یا ساختمان یا هر چیز دیگری است، و یا با ابرهای تیره آن را پنهان کنید. طوری کادر بندی کنید که تنها قسمتی از خورشید معلوم باشد، و دوربین را در f/16 تنظیم کنید. این کار باعث می شود شما هاله های اطراف خورشید را به شکل ستاره ثبت کنید و از به وجود آمدن لایه های نوری مزاحم هم جلوگیری کنید.

۳

تکنیک ترکیب دو عکس

یک روش دیگر برای از بین بردن Lens Flare استفاده از دو عکس است، یک عکس به حالت معمولی که می خواهید، و عکس دیگری دقیقاً برابر با عکس اول با این تفاوت که با دست، کارت یا هر جسمی دیگری (در داخل کادر) جلوی خورشید را بگیرید، و بعد از عکس با استفاده از نرم افزار Photoshop دو عکس را با هم تلفیق کنید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *