نکات آموزشی عکاسی در موزه

وقتی شما در سفر هستید، احتمالا از موزه ها به عنوان راهی برای شناخت بیشتر منطقه بازدید خواهید کرد. موزه ها می توانند از نقاشی ها، مجسمه ها، حیوانات یا اشیای تاریخی نگه داری کنند. مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید نور پردازی است چرا که عکاسی در فضای بسته مشکلات خاص خودش را دارد. در ادامه چندین راهنمایی برای ارتقا دادن عکاسی داخل ساختمان ارائه می شود.

۱

قبل از شروع

موزه ها معمولا نسبت به اینکه چه کسی اجازه عکاسی دارد سخت می گیرند. ممکن است برای استفاده از فلاش یا عکاسی از برخی قسمت های خاص سختگیری وجود داشته باشد. اگرچه اکثر موزه ها به شما اجازه عکاسی از بیرون ساختمان یا طراحی و تلار های ساختمان را می دهند. برای اندازه دریچه دیافراگم از اعداد کوچک (دیافراگم های باز) استفاده کنید تا نور کافی به سنسور دوربین برسد. اگر اجازه استفاده از فلاش را ندارید از سه پایه برای جلوگیری از لرزش استفاده کنید.

۲

عکاسی در نور کم

فضای موزه ها اغلب تاریک اند و نور کم به منظور ایجاد فضایی زیبا و خوش آیند انتخاب می شود. علاوه بر آن اغلب وسایل درون موزه در برخورد با نور زیاد یا فلاش در طول زمان آسیب می بینند. بنابراین شما مجبورید بر اساس این شرایط دوربین خود را تنظیم کنید. ایزوی دوربین را حداقل تا ۴۰۰ افزایش دهید. اگر اجازه ی استفاده از فلاش را ندارید از بازترین دریچه دیافراگم استفاده کنید تا بتوانید دوربین را با دست بگیرید و از سرعت شاتر های نسبتا بالاتر استفاده کنید. در عکاسی از برخی قسمت ها ممکن است نتوانید از سه پایه استفاده کنید چرا که برای دیگر بازدیدکنندگان مانع می شوید.

۳

از نور بازتابی بر شیشه جلوگیری کن

تعداد زیادی از آثار از جمله نقاشی های ارزشمند در موزه ها درون شیشه مراقبت می شوند. شما کارهای مختلفی برای جلوگیری از بازتاب نور شیشه می توانید انجام دهید. هرگز از فلاش استفاده نکنید. اگر اجازه داشتید لنز را بدون هیچ فاصله ای به شیشه بچسبانید. با این کار از هر گونه بازتابی جلوگیری می کنید. اما حواستان باشد که شیشه را قبل از عکاسی پاک کنید تا جای دست های قبلی از بین برود. اگر امکانش وجود دارد از فیلتر پلاریزه که باعث کم شدن بازتاب می شود استفاده کنید. احتمالا مجبور شوید ایزو را افزایش دهید چون تعداد زیادی از آثار در نور واقعا کم نگهداری می شوند. ایزو ۱۶۰۰ مناسب خواهد بود.

۴

به جزئیات دقت کن

از اینکه به سوژه نزدیک شوید تا نمای جذاب تری خلق کنید نهراسید. اگر امکان نزدیک شدن به سوژه را دارید از یک لنز ماکرو استفاده کنید تا جزئیات بهتر ثبت شوند. اگر دور هستید از لنز زوم استفاده کنید تا بتوانید نزدیک شوید. اگر با فلاش عکسبرداری می کنید از دریچه دیافراگم باز مثل f/1.8 تا f/4.0 و سرعت شاتر ۱/۱۰۰s استفاده کنید. در غیر این صورت سرعت شاتر ۱/۶۰s یا کمتر مناسب خواهد بود. مجسمه ها بی جان هستند ولی شما با زوم کردن روی چهره آن ها می توانید زندگی را به آنها برگردانید.

۵

از سقف عکاسی کن

ساختمان برخی موزه ها به جذابیت اشیای نمایش داده شده در آن هاست. از آنجایی که این طراحی های جالب توجه اغلب در تالار ها هستند احتمالا شما اجازه استفاده از سه پایه را خواهید داشت. دوربین را رو به سقف بچرخانید و سعی کنید از فلاش استفاده نکنید. ایزو را تا ۴۰۰ یا بیشتر بالا ببرید تا بتوانید بر کمبود نور غلبه کنید یا دوربین را در حالت خودکار بدون فلاش قرار دهید تا خود دوربین تنظیمات لازم را انتخاب کند. برای عکسبرداری از تایمر دوربین یا دکمه شاتر کابلی استفاده کنید تا از لرزش دوربین و تاری عکس جلوگیری کنید.

ت

تنظیمات پیشنهادی

موزه ها اکثرا فضاهای آرامی هستند و بسته به قوانین موزه ممکن است مجبور شوید تنظیمات مختلفی انتخاب کنید. عموما شما اجازه استفاده از سه پایه و فلاش را نخواهید داشت. بنابراین، در کمبود نور از بازترین دریچه دیافراگم ممکن استفاده کنید. در صورتی که سرعت شاتر کم شد و نتوانستید دوربین را حین عکسبرداری ثابت نگه دارید از ایزو های بالاتر استفاده کنید. (تا ۳۲۰۰ اگر دوربین شما از این حساسیت پشتیبانی می کند ولی به خاطر داشته باشید که عکس نهایی نویز خواهد داشت.)

الف

ابزار پیشنهادی

شما به یک لنز استاندارد و در برخی مواقع یک لنز تله فوتو نیاز خواهید داشت. لنزی که امکان باز شدن زیاد دریچه دیافراگم را به شما بدهد مناسبتر خواهد بود. برای مثال یک لنز با کیفیت ۵۰mm و دریچه دیافراگم را تا f/1.2 باز کنید. استفاده از تک پایه یک راه خوب برای نگه داشتن دوربین بدون سد کردن راه دیگران است. یک فیلتر پولاریزه به همراه پارچه ای برای تمیز کردن شیشه برای عکسبرداری از درون شیشه مناسب خواهد بود. کیفی را انتخاب کنید که به راحتی باز شود و تمام وسایل درون آن نشان داده شود چرا که در موزه ها خیلی محتمل است که کیف دوربین شما را چک کنند.

ج

جمع بندی

بازدید از موزه ها بخش بزرگی از بسیاری سفرها را تشکیل می دهد، پس چرا بازدیدتان را ثبت نکنید. فراموش نکنید از بیرون آنها هم عکسبرداری کنید، معماری آنها معمولا تاثیر گذارند. حواستان را جمع کنید که تا حد امکان توی دست و پا نباشید تا دیگران را حین عکسبرداری اذیت نکنید. با یک برنامه ریزی آگاهانه می توانید یک مجموعه عکس خاطره انگیز تهیه کنید تا وقتی به خانه برگشتید به دیگران نشان دهید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *