آموزش استفاده از قدرت خط برای بهبود ترکیب بندی عکاسی

خطوط در عکاسی همه جا در اطراف ما هستند. استفاده آگاهانه از خط می تواند به ترکیب بندی شما عمق یا پویایی ببخشد. خطوط می توانند به ما کمک کنند تا تصاویری با ترکیب بندی های قوی ایجاد کنیم. در این آموزش عکاسی یاد می گیرید چطور از خطوط برای تقویت ترکیب بندی استفاده کنید.

این یک منظره خوب است. من آن را دوست دارم، اما خاص نیست. شاید چیزی که کم دارد یک حس عمق است. حالا آن را با این منظره مقایسه کنید:

می بینید در مقایسه با تصویر قبل چقدر سه بُعدی به نظر می رسد؟ خطوط در ترکیب بندی توهم عمق ایجاد می کنند. آنها همانطور که در دوردست ناپدید می شوند، همگرا شده و یک حس فاصله و فضا ایجاد می کنند. من خطوط را علامت گذاری کردم تا بتوانید آنها را به طور واضح ببینید:

هر منظره لزوما خطوطی ندارد که به راحتی بتوان آنها را پیدا کرد. اغلب اوقات آنها ظریف تر هستند. در این منظره، اَشکال مثلثی سنگ ها در پیش زمینه مانند فلش هایی هستند که به سمت جزیره در دوردست و خورشید در حال غروب اشاره می کنند:

این تقریبا یک مورد خط ضمنی، به جای خط واقعی است. شکل صخره ها یک نشانه بصری است که چشم را در امتداد خطوط نامرئی به سمت افق هدایت می کند:

بیایید دوباره به شیوه ای متفاوت نگاهی به این تصویر بیاندازیم. یک خط افقی قوی در دوردست وجود دارد که توسط خط افق ایجاد شده است. چه اتفاقی می افتد اگر ما تصویر را به یک تصویر پانوراما کراپ کنیم؟ «حس» عکس کاملا متفاوت می شود. خطوط افقی چشم را از یک طرف به طرف دیگر هدایت کرده و یک حس ثبات و آرامش ایجاد می کنند. کراپ پانوراما بر این امر تاکید می کند:

در حالی که در تصویر اصلی خطوط ضمنی یک حس حرکت ایجاد می کنند، و ترکیب بندی پویاتر است. اصول کلی در اینجا عبارتند از:

– اگر می خواهید یک منظره با حس آرامش ایجاد کنید، از خطوط افقی استفاده کنید.

– اگر می خواهید یک منظره هیجان انگیزتر و پویاتر ایجاد کنید، از خطوط مورب استفاده کنید.

– در عکاسی منظره، لنزهای واید بر خطوطی که از پیش زمینه به خط افق منتهی می شوند، تاکید می کنند.

خط در بیرون از منظره

خط در سوژه هایی به غیر از مناظر نیز وارد بازی می شود. شما باید چشم خود را عادت دهید که به دنبال خطوط بگردد، و سپس روش هایی را برای استفاده از آنها در ترکیب بندی خود پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که خطوط فقط مستقیم نیستند. آنها می توانند منحنی باشند، حتی می توانند ضمنی باشند. این عکسی است که من با یک خط مورب بسیار قوی گرفتم که یک ترکیب بندی پویا و هیجان انگیز ایجاد می کند:

این یکی عکسی است که از یک خط عمودی قوی استفاده می کند. خط ایجاد شده توسط شکل علامت قرمز، توسط خطوط موجود در دیوار چوبی تکرار می شود. نخ قرمز خط دیگری ایجاد می کند که بقیه خطوط را قطع می کند. می بینید که خط عمودی به اندازه خط مورب در تصویر قبلی پویا نیست؟

خطوط در عکاسی پرتره

بدیهی ترین استفاده از خط در عکاسی منظره است، اما آیا در عکاسی پرتره هم مفید است؟ من فکر می کنم که هست، اگرچه باز هم به استفاده ظریف از خط بستگی دارد. در این مثال، بازوهای زن خطوطی ایجاد می کنند که چشم را در تصویر رو به بالا به سمت صورت او هدایت می کنند:

این خطوط توسط کنتراست تُن ها ایجاد می شوند – بازوهای او یک تُن روشن دارند و به شدت با لباس تیره و پس زمینه تاریک کنتراست دارند:


ن

نتیجه گیری

خطوط همه جا در اطراف ما وجود دارند و ابزار بسیار مفیدی هستند که می توانند به ما کمک کنند تا تصاویری با ترکیب بندی های قوی ایجاد کنیم. یک راه استفاده بهینه از خط این است که ترکیب بندی تصاویر خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید. یک تصویر شلوغ ممکن است نگاه را از المان هایی مانند خط دور کند. ساده کردن ترکیب بندی المان هایی مانند خط را قوی تر و موثرتر می کند.

نویسنده: اندرو گیبسون (Andrew S. Gibson)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *