آموزش عکاسی از آب به صورت مات و نرم

شما ممکن است عکس هایی با جلوه های آب نرم و ابریشمی که به شکل آبشار از روی سنگ ها، شاخه ها و درختان فرو می ریزند را دیده باشید. حتما تعجب کرده اید که عکاس چطور توانسته آن تصاویر زیبا را ثبت کند. عکاسی با نوردهی طولانی دنیای جدیدی را به روی شما باز می کند و ما در این مقاله استفاده از آن برای ثبت آب به صورت مات و ابریشمی را آموزش خواهیم داد.

من سالها فکر می کردم که این نوع تصاویر متعلق به آن دسته از عکاسان حرفه ای است که مجهز به مجموعه ای از ترفندهای دیجیتالی و تنظیمات دوربین هستند که من هیچ وقت نمی توانم آنها را یاد بگیرم. اما در حقیقت، گرفتن تصاویری مانند اینها بسیار ساده است.

شما به هیچ جادوی محاسباتی یا مهارت اسرارآمیزی نیاز ندارید، و به محض این که چند اصل پایه را یاد بگیرید می توانید شروع به گرفتن عکس های زیبا از آب های نرم بکنید.

محدود کردن نور

برای شروع، هدف ما در اینجا تا حدودی برخلاف بسیاری از انواع دیگر عکاسی است. به جای این که اجازه دهیم بیشترین میزان نور ممکن وارد دوربین شود، هدف تصاویر دارای آب نرم این است که اجازه ورود کمترین میزان نور را بدهد تا شاتر بتواند در طولانی ترین زمان ممکن باز بماند. این امر نیازمند چند تنظیمات بر روی دوربین و همچنین در اغلب موارد، یک قطعه تجهیزات ارزان قیمت است.

زمانی که شما یک عکس با سرعت شاتر ۱/۱۲۵ یا ۱/۵۰۰ ثانیه می گیرید، آنقدر سریع هست که حرکت را متوقف کند و به شما اجازه دهد تا یک عکس بدون تاری از سوژه خود بگیرید. این معمولا چیز خوبی است به جز زمانی که در عکس خود آب در حال فروریختن (جاری) داشته باشید، چون متوقف کردن حرکت بر خلاف کاری است که شما سعی دارید انجام دهید. محدود کردن نور باعث می شود تا رده های حرکت در آب ایجاد شود و همچنین یک احساس کاملا متفاوت به تصویر می بخشد، که اغلب یک حس آرامش و آسودگی است.

دو تصویر زیر نشان می دهند که منظور من چیست. عکس اول با سرعت شاتر ۱/۶۰ ثانیه گرفته شد.

۱/۶۰ ثانیه. کمی رده حرکت وجود دارد اما تصویر حس آرامش ندارد، و همچنین فاقد یک نقطه کانونی است.

عکس بعدی با یک سرعت شاتر بسیار آهسته تر گرفته شد و مانند یک تصویر کاملا متفاوت به نظر می رسد.

آهسته: کتاب آموزش عکاسی با نوردهی طولانی

آنچه باید انجام دهید

به منظور کاهش نور ورودی و همچنین اطمینان از این که بهترین تصاویر ممکن را به دست می آورید، باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در مُد نوردهی دستی (M) عکس بگیرید تا بتوانید دوربین خود را به انجام کاری که می خواهید وادارید، نه کاری که دوربین فکر می کند شما می خواهید. استفاده از مُدهای خودکار یا نیمه خودکار (P، Av، Tv، A، یا S) معمولا برای این نوع عکس ها مناسب نیست.

  • با فرمت Raw عکس بگیرید تا بتوانید پس از آن تصویر خود را ویرایش کنید. گرفتن عکس های آب نرم در داخل دوربین آسان نیست و خوب است که بتوانید عکس ها را به دلخواه خود ویرایش کنید.

  • از یک دیافراگم کوچک استفاده کنید. نه لزوما کوچکترین دیافراگمی که لنز شما اجازه می دهد، چون گاهی اوقات به دلیل انکسار نور این کار می تواند باعث کاهش کیفیت تصویر شود. اما یک مقدار حدود f/11 یا f/16 باید خوب باشد.

  • از کمترین مقدار ایزو برای دوربین خود استفاده کنید. این به شما اجازه می دهد تا از سرعت شاترهای آهسته تر استفاده کنید، در حالی که تمیزترین و شارپ ترین تصاویر ممکن را نیز به شما می دهد.

  • از آهسته ترین سرعت شاتر ممکن استفاده کنید بدون این که تصویر را بیش از حد نوردهی کنید. اگر از فرمت Raw استفاده می کنید احتمالا می توانید یک پله یا استاپ بیشتر نوردهی کنید و بعدا در پس پردازش آن را اصلاح کنید. اما اگر بیشتر از این مقدار نوردهی کنید، هایلایت ها (قسمت های روشن) بیش از حد روشن می شوند.

  • دوربین خود را بر روی سه پایه قرار دهید تا هر گونه لرزش یا تکان خوردن ناشی از حرکت دست های شما به حداقل برسد. سه پایه مورد علاقه من Joby Gorillapod است، چون اجازه می دهد تا دوربین را بر روی هر سطح موجودی قرار دهم، و همچنین به من اجازه می دهد تا به آب نزدیک شوم.

فیلترهای ND

با تمام این وجود، به دست آوردن یک سرعت شاتر به اندازه کافی آهسته برای ایجاد جلوه های نرم خوب دشوار است، راه حل آن استفاده از یک فیلتر کاهنده نور یا ND است. این فیلتر یک ابزار ارزان قیمت است که به قسمت جلوی لنز شما متصل می شود و میزان نور ورودی را کاهش می دهد.

درست مثل این است که بر روی دوربین خود عینک آفتابی قرار دهید. این راز به دست آوردن آن جلوه های آب نرم و ابریشمی است که همیشه آن را تحسین می کردید اما نمی دانستید چطور خودتان آن را ایجاد کنید.

اینجا، یک نوردهی طولانی ۱ ثانیه ای نه تنها آب فواره را نرم کرد، بله سطح دریاچه را نیز یکنواخت کرد.

انواع مختلفی از فیلترهای ND وجود دارد که سطوح مختلف نور را مسدود می کنند، اما توصیه من برای تصاویر آب نرم فیلتری است که ۳ یا ۶ پله یا استاپ از نور را مسدود می کند. موارد دیگر نیز موجود است اما آنها مقدار زیادی از نور را مسدود می کنند که در این صورت به دست آوردن تنظیمات نوردهی درست سخت می شود.

شما می توانید فیلترهای ND را در هر فروشگاه تجهیزات عکاسی پیدا کنید، اما مهم این است که فیلتری پیدا کنید که متناسب با لنز شما باشد. برای پیدا کردن اندازه مقطع (شیار)، به سرپوش لنز خود نگاه کنید. این مقدار اغلب حرف یونانی فی به همراه یک عدد، مانند ۳۵mm یا ۵۸mm است.

فیلترهای ND اغلب در بسته های دو یا سه تایی موجود هستند. اگرچه این موارد ارزان تر قرار نیست بالاترین نتایج ممکن را تولید کنند، اما راه فوق العاده و ارزان قیمتی برای شروع هستند.

آموزش عکاسی

من از ایجاد تصاویر آب نرم و ابریشمی در روزهای ابری لذت می برم، چون این بدین معنی است که نور بیشتری مسدود می شود – تقریبا مانند فیلترهای ND مخصوص طبیعت. صبح و عصر نیز زمان های خوبی برای عکس گرفتن هستند. اما تا وقتی که شما بتوانید با استفاده از یک دیافراگم کوچک، ایزوی کم، و یک فیلتر ND، سرعت شاترهای آهسته به دست آورید، هر زمانی از روز می تواند خوب باشد.

۲ ثانیه. زمان نوردهی طولانی به ایجاد یک حس حرکت در پس زمینه کمک کرد، در حالی که برگ در پیش زمینه به عنوان یک نقطه کانونی برای بیننده عمل می کند.

استفاده از نمایش زنده

من دوست دارم در هنگام آماده کردن عکس از حالت نمایش زنده (Live View) استفاده کنم، چون می توانم پارامترهای نوردهی را تنظیم کرده و تاریک یا روشن شدن تصویر را بلافاصله ببینم. اما اگر شما از یک منظره یاب اپتیکال (نوری) استفاده می کنید، فقط کافی است به نورسنج خود توجه کنید و نباید مشکلی داشته باشید.

هنگامی که دوربین شما آماده است و عکس خود را ترکیب بندی کرده اید، از تایمر خودکار دوربین خود استفاده کنید تا وقتی که دکمه شاتر را فشار می دهید با انگشتان خود باعث لرزش دوربین نشوید.

از این روش برای اضافه کردن یک لایه براق به آب های در حال حرکت نیز می توان استفاده کرد، که راه جالبی برای اضافه کردن کمی المان خلاقانه به تصاویر گرفته شده در ساحل است. فرق آن این است که به جای تلاش برای گرفتن تصاویری که حرکت آب را نشان می دهند، سعی می کنید آب را تا حد ممکن صاف و صیقلی کنید.

در ۱/۹۰ ثانیه، آب پر از امواج ریز و کوچک است.

من با محدود کردن میزان نور ورودی با استفاده از تکنیک های بالا (دیافراگم کوچک، ایزوی کم، و فیلترهای ND) توانستم عیب و نقص های روی سطح آب را تقریبا از بین ببرم.

۶ ثانیه. علاوه بر این که سطح آب نرم شد، تعدادی سنگ بزرگ و کوچک نیز اکنون قابل مشاهده هستند که یک احساس نسبتا خیالی به وجود می آورند.

نتیجه گیری

ایجاد این نوع تصاویر می تواند اعتیادآور باشد! هنگامی که درگیر آن شدید، ممکن است بخواهید تمام روز را صرف این کنید که ببینید چه چیزی می توانید با دوربین خود ایجاد کنید. این کار زمان زیادی نمی گیرد، اما یک دنیای عکاسی کاملا جدید را به روی شما باز می کند که می تواند فوق العاده لذت بخش و بسیار ارزشمند باشد.

نویسنده: سیمون رینگزموث (Simon Ringsmuth)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *