آموزش عکاسی از بالا یا عکاسی کاملا مسطح – چگونه عکس های خود را از بقیه متمایز کنید

شما ممکن است در شبکه های اجتماعی با عکس های کاملا مسطحی که مستقیم از زاویه بالا به سمت سوژه گرفته شده اند مواجه شده باشید. عکاسی از بالا یا عکاسی کاملا مسطح (Flat lay photography)، که گاهی نمای چشم پرنده نیز نامیده می شود، در سال های اخیر بسیار محبوب شده و اگر این نوع عکس ها به درستی ثبت شوند، می توانند در اپلیکیشن هایی مانند اینستاگرام بدرخشند. سبک مسطح در انواع شاخه های عکاسی، به ویژه عکاسی از محصولات، غذا ها، نوزادان و عکس های تبلیغاتی کاربرد دارد. در این آموزش عکاسی لنزک با سبک کاملا مسطح بیشتر آشنا شده و نکات مفیدی درباره این نوع عکاسی می آموزید.

عکاسی کاملا مسطح چیست؟

به زبان ساده، عکاسی کاملا مسطح یا Flat Lay به معنی عکسی است که در آن یک یا چند سوژه بر روی یک سطح تخت و صاف چیده شده و از بالا از آنها عکس گرفته می شود. همچنین گاهی اوقات به آن نمای چشم پرنده (bird’s eye view) نیز گفته می شود.

سطح و لنز از یک فاصله عمودی موازی با یکدیگر قرار می گیرند، و بنابراین، هیچ کدام از زوایای اطراف قابل مشاهده نیست. سطح عکس تخت است، و تصویر یک بُعد منفرد را نشان می دهد که از یک موقعیت موازی در بالای سطح گرفته شده است.

با این حال، این بدین معنی نیست که تصویر شما باید تخت به نظر برسد. این مقاله در مورد عواملی بحث خواهد کرد که به دستیابی به عکس های کاملا مسطح جالب کمک می کنند، بدون این که تصویر لزوما تخت به نظر برسد، به خصوص اگر هدف شما این نباشد.

دیافراگم f/2.8، ایزو ۱۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه

در سبک کاملا مسطح از چه چیزی می توانید عکس بگیرید؟

از آنجا که عکاسی کاملا مسطح یک سبک یا یک قالب است، شما می توانید تقریبا از هر چیزی عکس بگیرید! (و در اغلب شاخه های عکاسی قابل اجراست). تنها نکته ای که باید در نظر داشته باشید، اندازه سوژه است.

به عنوان مثال، اگر شما یک پهباد یا دِرون با دوربین داشته باشید می توانید با عکاسی هوایی از مناظر و عمارت های بزرگ به صورت کاملا مسطح عکس بگیرید.

اما چیزی که عموما در دسترس ما قرار دارد، گوشی های موبایل و دوربین های دیجیتال هستند، که کوچک می باشند. آنها می توانند اندازه آنچه که ما می توانیم ثبت کنیم را با توجه به الزامات فاصله عمودی، محدود کنند، اما با این حال هنوز هم سوژه های زیادی برای عکاسی از بالا (فقط با دوربین) وجود دارند:

افراد

شما می توانید از افرادی که روی زمین یا روی تخت دراز کشیده اند از بالا عکس بگیرید، و این عکاسی کاملا مسطح محسوب می شود.

عکاسی از نوزادان از این زاویه آسان تر است، چون آنها کوچک هستند. شما می توانید کل بدن آنها را به علاوه یک پس زمینه از یک فاصله کوتاه ثبت کنید، مانند تصاویر زیر:

دیافراگم f/4، ایزو ۱۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه، فلاش اکسترنال در یک سافت باکس قدی (استریپ) در کنار مدل و یک رفلکتور در طرف مقابل آن

اشیاء

شما می توانید از یک شیء با سبک کاملا مسطح (Flat Lay) عکس بگیرید. اشیاء کوچکتر که در یک فضا در کنار هم قرار می گیرند، ساده ترین راه انجام این کار است.

عکس زیر به طراحی ظاهری بسیار کمی نیاز داشت، و من در یک فضای روشن و به طور یکنواخت نورپردازی شده از آن عکس گرفتم؛ از این رو هیچ سایه غالبی در عکس وجود ندارد.

دیافراگم f/1.8، ایزو ۴۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه

لنزک: اگر می خواهید برای عکاسی از اشیاء ایده بگیرید، توصیه می کنیم «آموزش های عکاسی اجسام بی جان نوشته دینا بلنکو» را مطالعه نمایید.

غذا

یکی از متداول ترین سوژه هایی که در این سبک از آن عکاسی می شود، غذاست. یک بشقاب غذا به اندازه کافی کوچک هست که بتوان خیلی سریع از آن یک عکس فوری گرفت. این کار اغلب به حداقل طراحی ظاهری نیاز دارد، به خصوص اگر شما در یک رستوران غذا می خورید، چون اغلب غذا از قبل به زیبایی در بشقاب ها سرو شده است.

اینستاگرام پر از عکس غذا هاست، هم عکس های دارای چیدمان و طراحی ظاهری و هم بدون آن، و سبک کاملا مسطح می تواند بدون تلاش زیاد یک عامل شگفتی را به عکس های شما اضافه کند.

عکس های زیر چیدمان ظاهری ندارند و عکس های فوری از غذا هستند که در یک پذیرایی سرو شده اند. من از آنها در فضای داخلی با فلاش روی دوربین عکس گرفتم، چون اتاق ها نور کمی داشتند.

دیافراگم f/4، ایزو ۲۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه

بیشتر بیاموزید: آموزش عکاسی از غذا ها

گل ها

من عاشق عکاسی از گل ها هستم. آنها مجموعه ای از بافت و رنگ هستند و فرصت های بی پایانی برای عکاسی ارائه می دهند. در تصاویر زیر، من عکس بالایی را روی کف زمین در اتاق یک هتل گرفتم. من می خواستم دعوتنامه ها را که با گل ها تزئین شده اند ثبت کنم و به فاصله بیشتری نیاز داشتم، بنابراین از یک لنز واید ۲۴-۷۰ در فاصله کانونی ۳۵mm استفاده کردم.

عکس پایینی تصویری از دو دسته گل است که از نمای چشم پرنده ثبت شده است. این دسته گل ها نسبتا بزرگ هستند، بنابراین من مجبور شدم بایستم و از دسته گل ها که روی زمین بودند، عکس بگیرم.

هنگام گرفتن عکس های کاملا مسطح با استفاده از یک DSLR و یک لنز سنگین، ثابت و بی حرکت نگه داشتن تمام تجهیزات در حین عکاسی مستقیم رو به پایین بدون یک سه پایه بسیار دشوار است. به همین دلیل است که من در هنگام انجام این کار به ندرت از سرعت شاتر آهسته تر از ۱/۱۲۵ ثانیه استفاده می کنم.

بیشتر بیاموزید: ۵ نکته برای عکاسی دوربین در دست بدون سه پایه

دیافراگم f/2.8، ایزو ۱۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه

جواهرات

یکی دیگر از سوژه های مورد علاقه من برای استفاده در هنگام عکاسی با سبک کاملا مسطح، جواهرات هستند. من عاشق قرار دادن جواهرات و بافت های فلزی در کنار انواع پارچه های نرم هستم. لایه بندی بافت ها جذابیت زیادی به یک تصویر می بخشد.

اکنون به ذکر چند نکته در مورد چگونگی تقویت تصاویر کاملا مسطح می پردازیم، تا کسل کننده و خیلی تخت به نظر نرسند.

دیافراگم f/2.8، ایزو ۴۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه

نکات

به نظر من، دم دست ترین و ساده ترین تجهیزات برای استفاده در هنگام عکاسی کاملا مسطح، دوربین گوشی موبایل شماست. گوشی تلفن همراه سبک است، یک لنز همه کاره دارد (که یک زاویه نسبتا واید نیز دارد)، و حتی لازم نیست که خودتان تنظیمات را تغییر دهید! فوق العاده آسان است.

با این حال، دوربین برخی از موبایل ها بهتر از بقیه هستند، بنابراین نمی توانید تضمین کنید که عکس هایتان چقدر خوب می شوند – به خصوص زمانی که نور موجود نسبتا کم باشد.

نورپردازی

شما از هر دوربینی که استفاده می کنید، اولین و به نظر من مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید، نورپردازی است. مطمئن شوید که نور محیط وجود داشته باشد، تا سوژه شما به خوبی روشن شود. شما می توانید انتخاب کنید که یک ظاهر روشن و دلباز تقریبا بدون هیچ سایه ای داشته باشید، یا یک ظاهر گرفته تر و سایه دار را انتخاب کنید.

من داشتن نور جهت دار که سایه هایی ایجاد می کند را دوست دارم، چون احساس می کنم که آنها بُعد دیگری به تصویر اضافه می کنند. ساده ترین راه برای بررسی این که نور غالب شما از کجا می آید، این است که ببینید سایه ها کجا می افتند.

در عکس زیر، اتاق روشن و دلباز بود. من کودک را روی تخت، پشت به پنجره گذاشتم. با این حال، نور اصلی از یک پنجره بزرگ در سمت چپ می تابید. همانطور که می توانید ببینید، سایه ها در سمت راست افتاده اند. با این حال، از آنجا که این یک منبع نور بزرگ است، سایه ها ظریف هستند.

بیشتر بیاموزید: آموزش نکات و ترفند هایی برای استودیو عکاسی خانگی دست ساز شما

دیافراگم f/4، ایزو ۸۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه

من عکس های زیر را با استفاده از نور طبیعی که از یک پنجره می تابید گرفتم، اما این بار یک پنجره کوچکتر برای به دست آوردن یک ظاهر گرفته و تاریک.

دیافراگم f/2.8، ایزو ۴۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۶۰ ثانیه

اگر می خواهید به طور کلی سایه ها را حذف کنید، می توانید از یک رفلکتور در جهت مخالف نور اصلی برای خنثی کردن سایه ها استفاده کنید. همچنین، از یک لایت باکس برای روشن کردن فضا به طور یکنواخت استفاده کنید.

لایه ها

عکس زیر تبلیغی در یک رسانه اجتماعی برای یک برند است. من با یک گوشی موبایل که یک دوربین متوسط دارد این عکس را گرفتم. اگرچه من یک فیلتر به آن اعمال کرده ام، اما هر دو حالت به عکس های نسبتا دانه دانه (نویزدار) منجر شدند. با این حال، آنها به اندازه کافی واضح بودند که شرکت برند از آنها راضی باشد.

از لحاظ روشنایی، نور محیط از یک پنجره جانبی و یک پنجره سقفی در بالا می آمد. با این حال، من تاثیرگذاری بیشتری می خواستم، بنابراین لایه هایی از رنگ و اشیاء مختلف ایجاد کردم.

پس زمینه آبی تیره به عنوان اولین لایه زیرین، چراغ های فانتزی و تزئینات روی میز به عنوان لایه دوم، محصول به عنوان لایه سوم، و در آخر، دست ها به عنوان لایه چهارم و بالایی هستند.

لایه بندی پویایی را در یک عکس افزایش می دهد و آن را جالب تر می کند.

عکس گرفته شده با دوربین موبایل

یک راه دیگر برای ایجاد لایه ها استفاده از یک عمق میدان بسیار کم است. این کار یک توهم بی نهایت بودن برای پس زمینه ایجاد می کند.

عکس زیر از یک گل رز در یک گلدان گرفته شده است، با حلقه هایی که در وسط آن قرار داده شده اند تا بالاترین لایه تصویر باشند. با این حال، به دلیل عمق میدان کم و استفاده از یک لنز ماکرو شما نمی توانید سطحی که گلدان در آن قرار دارد را ببینید. در این مورد، من از فاصله کانونی ۶۰mm استفاده کردم و از فاصله نزدیک عکس گرفتم، که در هنگام استفاده از یک لنز ماکرو، فشرده سازی پس زمینه و بوکه ایجاد می کند.

دیافراگم f/7.1، ایزو ۱۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه

ترکیب بندی

ترکیب بندی از بیشترین اهمیت برخوردار است، چون می تواند یک عکس را بسازد یا خراب کند.

در هر عکس نوع خاصی از ترکیب بندی استفاده می شود، چه به صورت هدفمند و چه غیر هدفمند.

ترکیب بندی اگر به خوبی انجام شود، سطح موفقیت یک عکس را بالا می برد، چون ترکیب بندی نقش مهمی در تعامل و برقراری ارتباط با بیننده ایفا می کند.

عکس زیر از قانون یک سوم استفاده می کند – یکی از ساده ترین و در عین حال قوی ترین ساختارهای ترکیب بندی که وجود دارد. در عوض، عکس زیر آن، یک ترکیب بندی مرکزی را نشان می دهد.

دیافراگم f/1.8، ایزو ۴۰۰، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه

هنگامی که انواع مختلف اشیاء را برای استفاده در اختیار دارید، آسان تر است که با ترکیب بندی بازی کنید. عکس های زیر را در نظر بگیرید که در آن از برچسب ها و دعوتنامه ها همراه با گل ها برای ایجاد ترکیب بندی های مختلف استفاده شده است.

بیشتر بیاموزید: ۱۰ مقاله برتر ترکیب بندی لنزک

دیافراگم f/2.8، ایزو ۲۰۰، سرعت شاتر ۱/۲۵۰ ثانیه

رنگ و کنتراست

کلید ایجاد تصاویر موفق هنگامی که به یک بُعد کاملا مسطح محدود هستید، رنگ و کنتراست است.

یک پس زمینه تیره تر یک کنتراست یا تضاد قوی در مقابل اشیاء روشن تر ایجاد می کند، در نتیجه امکان جدایی کافی سوژه برای ایجاد یک توهم چند بُعدی را فراهم می کند، همانطور که در عکس های زیر نشان داده شده است.

دیافراگم f/4، ایزو ۱۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه

در جایی که رنگ ممکن است برای ایجاد یک برجستگی خیره کننده بیش از حد لطیف باشد، به جای آن از تضاد با انواع بافت ها استفاده کنید.

همانطور که در عکس های زیر نشان داده شده است، گل های ظریف در مقابل یک تخته چوب فرسوده، و دعوتنامه های رنگی پاستلی در مقابل بتن خشن قرار دارند.

دیافراگم f/2.8، ایزو ۲۰۰، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه

بیشتر بیاموزید: آموزش استفاده از رنگ در عکاسی

سبک

انواع مختلف سبک ها وجود دارند که می توانید در هنگام عکاسی کاملا مسطح از آنها استفاده کنید. در عکس های زیر دو سبک متضاد نشان داده شده است: سبک ظریف و مینیمالیستی (دو عکس بالا) و خودمانی و ماکسیمالیستی (عکس پایین).

دیافراگم f/5.6، ایزو ۸۰۰، سرعت شاتر ۱/۲۰۰ ثانیه

دیافراگم f/5.6، ایزو ۲۰۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۶۰

من عکس های زیر را به عنوان یک سبک برندسازی تمیز در مقابل یک پس زمینه سفید یکدست گرفتم.

دیافراگم f/5.6، ایزو ۴۰۰، سرعت شاتر ۱/۱۲۵ ثانیه، با استفاده از فلاش های خارج از دوربین

نتیجه گیری

امیدوارم که این مقاله ایده هایی در مورد راه های مختلفی که می توانید یک تصویر را با استفاده از سبک عکاسی کاملا مسطح (Flat Lay) ثبت کنید، به شما داده باشد. عکاسی کاملا مسطح یا عکاسی از بالا یک رسانه فوق العاده خلاقانه است – فرصت ها بی پایان اند. اگر این کار را به درستی و با موفقیت انجام دهید، می توانید تصاویر بسیار تاثیرگذاری به دست آورید.

شما نکته دیگری برای این نوع عکاسی سراغ دارید که دوست داشته باشید آن را به اشتراک بگذارید؟

نویسنده: لیلی ساویر (Lily Sawyer)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *