آموزش عکاسی: تاثیر رنگ های متضاد در برجسته کردن عکس ها

یک راه عالی برای جذاب کردن عکس هایتان این است که آنها را متمایز یا برجسته کنید! یکی از بهترین راه های برجسته کردن عکس هایتان، استفاده از رنگ های چشمگیر در تصاویرتان است. این رنگ ها وقتی با یک رنگ متضاد همراه شوند، تاثیر حتی بیشتری خواهند داشت، بنابراین در این مقاله، ما به نحوه استفاده از این ایده خواهیم پرداخت. یک نوع سادگی در این عکس ها وجود دارد، و یادگیری این که کدام رنگ ها به خوبی با هم همخوانی دارند، بسیار به شما کمک خواهد کرد. بیایید نگاهی به کنتراست، و عکاسی تضاد (کنتراست) رنگ بیاندازیم تا ببینیم چرا این روش خوب عمل می کند.

قرمز و آبی، یکی از قوی ترین تضاد رنگ هاست، که در این تصویر اشیاء بی جان مورد استفاده قرار گرفته است.

چرا تضاد در عکاسی خوب عمل می کند؟

چیزهای متضاد به لحاظ هنری با هم خوب عمل می کنند، مفاهیمی مانند قدیمی در مقابل جدید، موضوعات خوبی برای عکاسی هستند. یکی از ساده ترین اَشکال تضاد سیاه و سفید است، به همین دلیل عکس هایی که با این سبک گرفته شده باشند، بسیار تاثیر گذار به نظر می رسند. بهترین عکس های سیاه و سفید اغلب کنتراست (تضاد) قوی دارند که آنها را برجسته می کند.

هدف بسیاری از عکس ها این است که سوژه خود را جدا کنید، و با این کار، یک داستان بگویید. استفاده از تضاد یکی از راه هایی است که می توانید یک سوژه را از پس زمینه جدا کنید، یا یک الگوی تکرار قوی را در یک عکس دارای بافت برجسته کنید. همچنین می توانید تضاد رنگ داشته باشید، اما تنها ترکیب رنگ های خاصی با هم خوب عمل می کنند.

تابش گرم چراغ های خیابانی در مقابل آسمان در ساعت آبی، یک تضاد رنگ است.

عکاسی تضاد رنگ ها چیست؟

به دست آوردن تضاد رنگ (color contrast ) کمی پیچیده تر از عکاسی سیاه و سفید است. رنگ ها را می توان به طور کلی به دو گروه تقسیم کرد: رنگ های سرد، و رنگ های گرم. تضاد رنگ زمانی اتفاق می افتد که یک رنگ سرد با یک رنگ گرم جفت می شود. شما می توانید از رنگ های مکمل نیز استفاده کنید – یعنی زمانی که رنگ های گرم و رنگ های سرد (رنگ های مقابل هم در چرخه رنگ) در یک عکس باشند.

یک راه آسان برای تجسم این مسئله، نگاه کردن به چرخه رنگ است، که رنگ های متضاد با هم را نشان می دهد. تضاد رنگ هایی که به طور طبیعی در طبیعت اتفاق می افتد نیز رایج است، و چیزهایی مانند میوه ها و گل ها اغلب این مفهوم را نشان می دهند. رنگ های متضاد کلاسیک، زرد/بنفش، قرمز/سبز و نارنجی/آبی هستند. با استفاده از چرخه رنگ خودتان می توانید برخی از این رنگ ها را پیدا کرده و از آنها در تصاویر خود استفاده کنید.

با استفاده از این چرخه می توانید ببینید کدام رنگ ها متضاد یکدیگرند. اعتبار عکس از تاد وید (Todd Weed). سایت Creative Commons.

چگونه عکس هایی بگیریم که تضاد رنگ داشته باشند

جهان پر از رنگ است، اما اغلب ترکیب درهم و برهم و شلوغی از رنگ های مختلف می باشد. بنابراین چطور باید عکس هایی بگیریم که تضاد رنگ دارند، اگر بسیاری از رنگ های دیگر نیز در کادر وجود داشته باشند؟ موارد زیر ایده هایی هستند که می توانید برای عکاسی از تضاد رنگ ها از آنها استفاده کنید.

پیدا کردن مکان خوب

به دنبال مکانی با یک رنگ قوی و یکدست باشید، دیوارها اغلب این ویژگی را دارند. یک دیوار آجری قرمز می تواند در برابر رنگ های سبز یا آبی تضاد ایجاد کند. در برخی محله ها می توانید دیواری پیدا کنید که با رنگ آبی رنگ آمیزی شده یا چوب کاری شده باشد که یک رنگ خاص است. مناطق هنری شهر اغلب شکارگاه های خوبی هستند. هنگامی که یک پس زمینه با رنگ قوی پیدا کردید، باید به دنبال چیزی یا کسی باشید که رنگ متضادی دارد.

فروشنده می دانست که برای جذب مشتریان بیشتر باید محصولات خود را با استفاده از تضاد رنگ کنار هم بچیند.

خودتان تضاد رنگی ایجاد کنید

عکاسی از تضاد رنگ ها روشی خلاقانه است، بنابراین نظرتان در مورد این که خودتان تضاد رنگ ایجاد کنید چیست؟ این می تواند به این معنی باشد که از یک مدل بخواهید یک رنگ لباس خاص بپوشد، یا می توانید عکس هایی از اجسام بی جان ایجاد کنید که تضاد رنگی دارند. رفتن به یک فروشگاه محلی برای خرید کاغذ رنگی به شما این امکان را می دهد تا با تضاد رنگ ها بازی کنید.

در این عکس، از رنگ های متضاد بنفش و سبز استفاده شده است.

پیدا کردن تضاد رنگ در طبیعت

گل ها، به خصوص ارکیده ها، تضاد رنگ طبیعی دارند، به این معنی که نیازی نیست شما خودتان آن را ایجاد کنید! یک سوژه دیگر با رنگ های قوی میوه ها هستند، بنابراین به بازار بروید و ببینید می توانید از غذاها با رنگ های متضاد عکس بگیرید!

تضاد رنگ قوی قرمز و آبی به این صحنه خیابانی تاثیر بیشتری می بخشد. حتی صندلی ها هم قرمز و آبی هستند.

هنگامی که دفعه بعد خودتان را به چالش کشیدید تا یک چیز جدید را در عکاسی امتحان کنید، چطور است که از تضاد رنگ به عنوان موضوع اصلی استفاده کنید؟ این نوع سرگرم کننده ای از عکاسی است که هر کسی می تواند آن را امتحان کند، مهم نیست از چه دوربینی استفاده می کنید، بنابراین بیایید عکاسی تضاد رنگ را امتحان کنیم!

دیوار زرد باعث می شود خانم هایی که لباس آبی پوشیده اند، بیشتر برجسته شوند.

نویسنده: سیمون باند (Simon Bond)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *