چگونه جزئیات منحصر به فرد تپه های ماسه ای را با یک لنز تله ثبت کنیم

عکاسان منظره هنگام ایستادن در مقابل یک صحنه فوق العاده بیم این را دارند که مبادا به بالا نگاه کنند و ببینند آسمان آبی پر از نور شدید آفتاب است و هیچ ابری وجود ندارد. مایکل شینبلوم (Michael Shainblum) در سفر عکاسی اخیرش به پارک ملّی دره مرگ، تصمیم گرفت از شرایط سخت برای آزمایش کردن استفاده کند. شینبلوم در این مقاله نکات عکاسی از تپه های ماسه ای مناظر بیابان و کویر را بنا بر تجربیات خود به اشتراک می گذارد. این مطلب علاوه بر اینکه نکات آموزنده ای چون کنتراست و انباشت فوکوس را در بر دارد، شما را به استفاده از فرصت ها و عکاسی در شرایطی که فکر می کنید نامطلوب است تشویق می کند.

هنگامی که شینبلوم به صحرای خشک کالیفرنیا رسید، دقیقا با همان شرایط ترسناک روبرو شد. آسمان بدون ابر کاملا متفاوت از اشعه های خورشید و طوفان هایی بود که از شانس خوبش در سفر قبلی به تپه های ماسه ای دره مرگ نصیبش شده بود.

شینبلوم به جای این که زمان محدود خود را صرف آرزو کردن برای شرایط بهتر کند، از فرصت تمرکز بر استفاده از دوربین نیکون خود با لنز ۱۰۰-۴۰۰mm برای ایجاد تصاویر مینیمالیستی از تپه هایی که جزئیات امواج و کنتراست بین نور خورشید و سایه ها را نشان می دادند، استفاده کرد.

مایکل شینبلوم در این مطلب نکات مورد نظر خود را در مورد ثبت این مناظر بیابانی فوق العاده در شرایط نه چندان ایده آل، با ما به اشتراک می گذارد.

انتظارات خود را فراموش کنید

شینبلوم می گوید: «بزرگترین کلید این است که انتظارات خود را برای به دست آوردن یک عکس شگفت انگیز از تپه های ماسه ای کنار بگذارید و فقط به کاوش بپردازید. می دانم که ممکن است غیرسازنده به نظر برسد، اما جواب می دهد.

من در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ برای عکاسی از تپه های ماسه ای بیرون رفتم و این ایده بزرگ را داشتم که این قله های ماسه ای تیز شگفت انگیز با وزش تندباد ماسه ای بر فراز آنها یک درخشش طلایی به دست می آورند. من به دنبال عکس هایی مانند این بودم و هیچ وقت هم به آنها نرسیدم. ناامیدی من از تپه های ماسه ای بیشتر می شد و من تا حدودی آنها را کنار گذاشتم.

این اتفاق زمانی افتاد که من فقط برای سرگرمی و بدون هیچ انتظاری روی تپه های ماسه ای رفتم، و آنجا بود که کم کم شروع به دیدن ترکیب بندی های جذاب کردم. من تصاویر بهتری نسبت به آنچه که تصور می کردم گرفتم. در آن لحظه بود که کم کم عاشق هنر عکاسی از تپه های ماسه ای شدم.»

به حرکت ادامه دهید

«از دور، هنگامی که به تپه های ماسه ای نگاه می کنید، همه آنها بسیار شبیه به هم اند. برخی از آنها بلندتر از بقیه هستند، اما در بیشتر موارد، تنها می توانید یک ترکیب بندی را ببینید. اما هنگامی که روی تپه های ماسه ای راه می روید، متوجه اَشکال منحصر به فرد هر تپه و تفاوت اندازه چشمگیر تپه ها با یکدیگر می شوید. تنها با کمی راه رفتن، فرصت های ترکیب بندی به طور چشمگیری تغییر می کنند. ادامه حرکت، حتی اگر راه رفتن در شن و ماسه عمیق چالش برانگیز باشد، می تواند تنوع بی پایانی به ترکیب بندی های شما بدهد.

استفاده از یک اپلیکیشن نقشه آفلاین مانند Gaia می تواند به شما کمک کند تا مسیر خود را کشف و ردیابی کنید و موقعیت های جالبی که فکر می کنید به ترکیب بندی های خوب منتهی می شوند را مشخص کنید.»

انباشت فوکوس دوست شماست

«اگرچه من اغلب تنبل تر از آنم که انباشت فوکوس انجام دهم، اما این کار در هنگام عکاسی از تپه های ماسه ای با استفاده از یک لنز تله می تواند بسیار ارزشمند باشد. لنزهای تله حتی با دیافراگم f/14 هم کل صحنه را به صورت شارپ ثبت نمی کنند. برای آن ترکیب بندی هایی که واقعا دوست دارید، ارزشش را دارد که دو یا سه نوردهی با تنظیم فوکوس در فواصل مختلف بگیرید. حتی اگر عکس ها را به کامپیوتر خود انتقال دادید و متوجه شدید که یک تصویر تنها به اندازه کافی خوب است، از این که نوردهی های دیگری را هم برای احتیاط ثبت کرده اید، پشیمان نخواهید شد. همیشه بهتر است که بیشتر از حد لازم داشته باشید تا این که به اندازه کافی نداشته باشید.»

به دنبال کنتراست در هایلایت ها و سایه ها بگردید

«هنگامی که خورشید در اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر پایین است، تپه های ماسه ای معمای جالب توجهی از نور و سایه ها می شوند. اگرچه یک تپه ممکن است به خوبی روشن شده باشد، اما تپه دیگری در جلوی صحنه ممکن است کاملا در سایه ها فرو رفته باشد، و صحنه خیره کننده ای ایجاد کند. به دنبال این ترکیب بندی های پر کنتراست باشید و حرکت نور را مشاهده کنید. در این ترکیب بندی از برآمدگی S شکل یک تپه، من نحوه حرکت سایه ها در میان صحنه را بررسی کرده و زمان نوردهی ام را طوری تعیین کردم تا منحنی های برآمدگی را که در نور زیبای بعد از ظهر روشن شده بودند نشان دهم، و در عین حال اجازه دهم که سایه ها به نرمی سراشیبی ها را پنهان کنند.»

نیم روز و ساعت آبی را فراموش نکنید

«اگرچه اکثر عکاسان در نور نیم روز بیکار می نشینند یا به محض این که خورشید غروب می کند تجهیزات خود را جمع کرده و می روند، اما وسط روز و ساعت آبی می توانند به تصاویر باورنکردنی منجر شوند. اگر آسمان را در تصاویر خود جای ندهید، صحنه های نیم روز می توانند بسیار گرم باشند و جزئیاتی را نشان دهند که در نورِ کمتر قابل مشاهده نیستند. و در ساعت آبی، نور سرد با برآمدگی های مواج حس بی نظیر و پر احساسی به این مناظر رویایی می دهند.»

صبور باشید و برای چیزهای غیرمنتظره آماده شوید

«من بعد از پیدا کردن یک ترکیب بندی از تپه های ماسه ای با افرادی در دوردست، دوربین و سه پایه ام را برپا کردم، و منتظر یک باد مناسب ماندم تا به صحنه حالت درام و نمایشی ببخشد. همانطور که منتظر بودم، متوجه شدم که یک پرنده شروع به چرخیدن به دور یک تپه در پیش زمینه کرد، و من با انگشت آماده بر روی دکمه شاتر منتظر ماندم تا در صورتی که پرنده وارد باریکه کوچک نور شد، عکس بگیرم. پس از چند دقیقه، کبوتر پایین آمد و تنها کسری از ثانیه به من فرصت داد تا دقیقا در آن نقطه ای که می خواستم از او عکس بگیرم. با شناسایی عکس مورد نظرم، تنها باید آماده می بودم تا پرنده به جایی که می خواستم برود. پرنده آن کاری که امیدوار بودم را انجام داد، و من آماده بودم تا آن کسری از ثانیه را ثبت کنم.»

عکاسی منظره از پارک ملی دره مرگ، تپه های ماسه ای، کالیفرنیا

باد را در آغوش بگیرید

«اگرچه اغلب ممکن است راحت نباشد، اما هرچه باد بیشتر باشد بهتر است. طوفان های شن و ماسه با افزودن حرکت و درام به یک صحنه، تصاویر شگفت انگیزی ایجاد می کنند. اگر در مورد خراب شدن دوربین به خاطر وزش باد نگران هستید، از یک روکش دوربین پلاستیکی و یک فیلتر UV برای لنز استفاده کنید. و عینک آفتابی نیز می تواند دارایی ارزشمندی برای محافظت از بهترین دوست یک عکاس، یعنی چشم هایش باشد.»

ایمن باشید

«کویر به همان اندازه که زیباست، می تواند کشنده باشد. هنگام عکاسی از تپه های ماسه ای، به خصوص در ساعت آبی، ممکن است با فرا رسیدن شب متوجه شوید که از ماشین خود خیلی دور شده اید. مطمئن شوید که مسیر خروج خود را از مدتها قبل برنامه ریزی کنید، چون معمولا نور مصنوعی بسیار کمی در دوردست وجود دارد که شما را راهنمایی کند. یک چراغ پیشانی شارژی، باتری اضافه، غذا، و آب همراه داشته باشید و قبل از راهی شدن مطمئن شوید که کسی از محل شما مطلع شود.»

خوش بگذرانید

هر روزی که در تپه های ماسه ای بگذرانید یک روز خوب است، بنابراین مهم است که اگر در آن آشوب و بی نظمی یک ترکیب بندی خوب پیدا نکردید، ناامید نشوید. گاهی اوقات، مهم است که از منظره یاب فاصله بگیرید و به هیبت طبیعت چشمگیر روبروی خود خیره شوید.

نتایج حاصل از سفر بدون ابر اخیر شینبلوم تاثیرگذار و چشمگیر بودند، چون لنز ۱۰۰-۴۰۰mm اَشکال منحصر به فرد و جزئیات تپه های ماسه ای دوردست را برجسته می کند.

شینبلوم می گوید: «عکاسی از تپه های ماسه ای مستلزم کاوش، تماشای الگوها، و شناسایی بافت های جالب است. مراقب نحوه تغییر نور بودن، در مورد فرصت های ترکیب بندی هوشیار بودن اما در لحظه حال نیز حضور داشتن. تپه های ماسه ای می توانند فوق العاده بی نظم باشند. همه چیز واقعا به ساده سازی آنها بستگی دارد. به اطراف خود نگاه کنید، پیوسته در حرکت باشید و به دنبال زوایا و ترکیب بندی های جدید بگردید، و دست از مشاهده آنچه در اطرافتان است برندارید. و اگر نمی خواهید عکس بگیرید، می توانید یک تکه مقوا با خودتان بیاورید و روی تپه های ماسه ای لیز بخورید!»

تجربه شینبلوم نشان می دهند که شما برای ایجاد عکس های منظره جالب همیشه به آسمان های دراماتیک و شرایط آب و هوایی خاص نیاز ندارید. اگرچه برخی از مکان ها برای آزمایش با محدوده فاصله کانونی ۱۰۰-۴۰۰mm بهتر از بقیه هستند، اما این عکاس و هنرمند تایم لپس ثابت می کند که تپه های ماسه ای پارک ملی دره مرگ جای خوبی برای بازدید با آن لنز تله ای هستند که دارد روی قفسه شما گرد و خاک می خورد.

حال که صحبت از تایم لپس شد، بیایید یکی از ویدیو های مایکل را با هم ببینیم:



دانلود

«هرچه زمان بیشتری را در تپه های ماسه ای بگذرانید، بیشتر از مینیمالیسم و زیبایی منحصر به فرد آنها شگفت زده خواهید شد. تپه های ماسه ای یک ماجراجویی عکاسی جالب برای شما فراهم می کنند، حتی زمانی که شرایط آب و هوایی طبق انتظار شما پیش نمی رود.»

نویسنده: مایکل بونوکور (MICHAEL BONOCORE)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.