ایده‌های خلاقانه عکاسی: آموزش عکاسی از رنگین کمان در خانه

حالا که هوا آفتابی است می‌توانید از این ایده‌ی خلاقانه‌ی عکاسی بهره برده و با استفاده از شلنگ آبیاری باغچه رنگین کمانی برای خودتان بسازید. استفاده از این تکنیک برای ساخت آبستره‌های رنگی خانگی خیلی آسان است که در ادامه این مطلب لنزک به آن خواهیم پرداخت.

رنگین کمان‌ها یکی از زیبا ترین جلوه‌های جهان طبیعت می‌باشند. نور خورشید به قطرات آب برخورد می‌کند و به رنگ‌های مختلف تجزیه می‌شود و کمانی از نوارهای قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را به وجود می‌آورد.

هر کسی می‌داند که اگر در هوای بارانی، آفتاب بتابد رنگین کمان تشکیل می‌شود. بنابرین اگر هوا آفتابی است برای ساخت رنگین کمان تنها به یک شلنگ آبپاش نیاز دارید.

در عین سرگرم کننده بودن این کار شما درس‌های زیادی در مورد رفتار نور می‌آموزید و می‌توانید تصاویر آبستره‌ی زیبایی را خلق نمایید.

۱

قرار دادن شلنگ

اول اینکه، تنها در صورت برخورد مستقیم نور خورشید رنگین کمان تشکیل می‌شود بنابراین حتما در روزی آفتابی اینکار را امتحان کنید.

شما باید کاری کنید که آب به خوبی بپاشد، یک دهانه به شلنگ وصل کنید تا جریان آب را به همان صورتی که میخواهید در آورید و سعی کنید از کوچکترین دهانه استفاده کنید که آب به صورت اسپری از آن خارج شود.

همچنین شما می‌توانید از شلنگی پرفشار برای اینکار استفاده کنید. برای راحتی کارتان شلنگ را بر سه پایه محکم کنید تا به راحتی بتوانید آن را حرکت دهید و تنظیمش کنید.

۲

پیدا کردن رنگین کمان

شاید توجه نکرده باشید ولی هر زمان که رنگین کمان را می‌بینید خورشید پشت شما قرار دارد و مرکز کمان همیشه در نقطه‌ی مقابل منبع نور است.

بنابراین به صورتی بیاستید که پشتتان به نور باشد، آب را باز کنید و زاویه‌ی شلنگ را تنظیم نمایید تا رنگین کمان بر آن ظاهر شود.

رنگین کمان در عکس بهتر دیده می‌شود، چون در مقابل پس زمینه‌ای تیره قرار دارد، بنابراین سعی کنید که محیط تیره‌ای همچون درخت یا دیوار پشت جریان آب باشد.

۳

تنظیم دوربین

دوربین را بر حالت تقدم دیافراگم (Aperture Priority) قرار دهید و از محدوده‌ی دیافراگم باز همچون f4 استفاده کنید. به این صورت پس زمینه و مقداری از آب محو می‌شوند.

از ایزو‌ی ۴۰۰ در تابش مستقیم نور خورشید استفاده نمایید و همچنین سرعت شاتر را نیز افزایش دهید تا بتوانید تصویر ثابتی از حرکت قطرات آب را ثبت نمایید. (ما در عکسها از سرعت شاتر ۲۰۰۰/۱ استفاده کرده‌ایم).

عکسبرداری بر یک پس زمینه‌ی تیره موجب می‌شود که نورسنج دوربین افکت رنگین کمان را بیش از حد روشن سازد، بنابراین با استفاده از دکمه‌ی جبران نوردهی – Exposure Compensation در دوربین DSLR خود نوردهی افراطی را تنظیم نمایید.

۴

ارتقای رنگ‌ها

اگر بر چیز واضحی فوکوس نکنید، اتو فوکوس یا فوکوس خودکار گیج می‌شود و در نهایت بر پس زمینه فوکوس میکند، بنابراین دوربین را بر فوکوس دستی قرار داده و روی قطرات آب فوکوس کرده و شروع به عکاسی نمایید.

وقتی که عکس‌ها را گرفتید، آنها را در Photoshop یا Lightroom باز کرده و سپس کنتراست و اشباع رنگی آن را افزایش دهید.

از پنل HSL در Camera Raw ( یا فرمان Hue/Saturarion در فتوشاپ( استفاده نمایید تا بازه و اشباع رنگی تصویر را تنظیم نمایید. شما می‌توانید هر رنگی که به نظرتان واضح نیست را افزایش دهید.

امیدواریم که این مطلب لنزک برای شما مفید واقع شود.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. nahari

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    بسلام و خسته نباشید خدمت عزیزان . بنظرم اگر کسی علاقمن باشه و با جدیت مسایل منتشر شده در سایت وزین لنزک را دنبال کنه نیازی به دانشگاه نیست . بینهایت متشکرم از بابت همه زحمات شما
    ارادتمند
    نهاری

    1. سامان نویسنده

      ۱۰ آذر ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      سلامت باشید،

      سپاس از اینکه برای سایت خودتان می نویسید. انشاالله که بتوانیم همواره آموزش ها و متد های آموزشی لنزک را توسعه داده و پاسخگویی محبت های فراوان شما عزیزان باشیم.

      همیشه موفق باشید

  2. جویا

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۳

    عالی بود تشکر از نشر موضوع امید که در آینده موضوعات جالیب تر را به نشر برسانید ممنون.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *