آموزش عکاسی: استفاده از رنگ برای ترکیب بندی های جذاب

یک نقاش قبل از استفاده از رنگ بر روی بوم، فقط باید به پالت خود نگاه کند. عکاسان چالش متفاوتی دارند، زیرا باید با بررسی یک صحنه تُن های مورد نظر خود را پیدا کنند. البته، هنگامی که در مورد سایه، هایلایت، عمق میدان، سرعت شاتر، و تمام جزئیات تکنیکی دیگر در یک عکس فکر می کنید، انجام این کار می تواند آسان باشد. با این حال، همانطور که نقاش بزرگ کندیسکی می گوید، «رنگ قدرتی است که به طور مستقیم بر روح تاثیر می گذارد». استفاده از آن در ترکیب بندی هایتان می تواند کار شما را وارد سطح جدیدی از پیچیدگی کند. دز این مقاله ۶ راه برای استفاده از رنگ برای ترکیب بندی های جذاب و چشمگیر در عکاسی به شما آموزش می دهیم.

۱

جدا کردن پس زمینه

برای به حداکثر رساندن اثر رنگ های برجسته، باید به دنبال پس زمینه های تیره و خنثی (کم رنگ) بگردید. این نوع کنتراست (تضاد بین روشنایی و تاریکی) شدید از جلوه نواحی اطراف کاسته، و توجه بیننده را مستقیما به سمت سوژه جلب می کند. البته، نورپردازی ترکیبی می تواند حتی پیچیده ترین سیستم های نورسنجی را نیز فریب دهد. برای به دست آوردن دقیق ترین نوردهی، از نورسنج داخلی دوربین برای خوانش بخش های روشن تر صحنه استفاده کنید. با کم کردن عمدی نوردهی تا تقریبا نیم پله یا استاپ، رنگ های زنده و پر انرژی تُن عمیق و غنی به خود می گیرند.

۲

تنها کمی رنگ

اگر می خواهید توجه افراد را به عکس خود جلب کنید، سعی کنید تنها مقدار کمی رنگ در آن جای دهید. این روش ظریف به سوژه اجازه می دهد تا از بقیه کادر برجسته تر شود و به آن اهمیت می بخشد. به جای تلاش برای اضافه کردن جذابیت های بصری بیشتر، شما باید هنگام عکاسی هر گونه رنگ رقیب را حذف کرده، و کادر را ساده کنید. در حین نگاه کردن به منظره یاب، هر چهار گوشه را به دقت بررسی کرده و به دنبال المان های حواس پرت کننده بگردید.

۳

روشنایی های شدید را کاهش دهید

در فصل پاییز، نمایش خیره کننده شاخ و برگ های پاییزی تعداد زیادی از عکاسانی که به دنبال آن مناظر کلاسیک می گردند را به خود جذب می کند. با این حال، در بسیاری از این صحنه ها، درخشش شدید برگ های خیس و براق در واقع از جذابیت رنگ دلخواه می کاهد. یک راه حل ارزان این است که یک فیلتر پلاریزه دایره ای به کیت خود اضافه کنید. همانطور که المان جلویی فیلتر را می چرخانید، در واقع می بینید که بازتاب نور از سطح ناپدید شده و تنها رنگ باقی می ماند. برای گرمای رنگ اضافه شده می توانید تراز سفیدی را با استفاده از پیش تنظیمات ابری یا سایه تنظیم کنید.

۴

با نورپردازی از پشت سوژه را درخشان کنید

از میان تمام نورهای جهت دار، شاید هیچ گزینه ای بهتر از عکاسی مستقیم رو به سمت خورشید وجود نداشته باشد. این امر به ویژه زمانی صدق می کند که می خواهید بر روی رنگ تاکید کنید. هنگامی که سوژه شما از پشت روشن می شود، به نظر می رسد که می درخشد. اگر کنتراست خیلی زیاد است، خورشید را از کادر حذف کنید. این کار یک نوردهی یکنواخت تر ایجاد خواهد کرد، در حالیکه هنوز هم مزیت چشمگیر نور پس زمینه را دارد. اگر با نورسنجی دستی راحت نیستید، چند عکس با استفاده از جبران نوردهی بگیرید. براکت بندی (براکتینگ) به این شیوه راهی سریع برای انجام یک سناریو است که در غیر این صورت می تواند دشوار باشد.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی با نور پشت یا پس زمینه

۵

رنگ های مکمل

برای تاثیر بیشتر در عکاسی فضای باز، استفاده از رنگ های مکمل را در نظر بگیرید. اگرچه آبی و زرد در چرخه رنگ در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند، اما می توانند با هم مورد استفاده قرار گیرند و نتایج برجسته ای ایجاد کنند. آبی همچنین برای ایجاد یک حالت درون نگرانه آرام ایده آل است. با این حال تُن های گرمتر یک انرژی پویا به سوژه شما می دهند. هر کدام از آنها به نوبه خود موثر است، اما زمانی که به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرند، کنتراست (تضاد) بین آنها توجه بیننده را به سمت سوژه اصلی شما جلب می کند.

۶

از سیلوئت استفاده کنید

در طول ساعات جادویی حول طلوع و غروب خورشید، از نمایش باشکوه رنگ در آسمان لذت خواهید برد. در همین حال، سوژه شما احتمالا در سایه سنگین قرار دارد. اگر سوژه را به درستی نوردهی کنید، آسمان کم رنگ یا حتی بی روح می شود. یک گزینه ساده برای حفظ رنگ پر انرژی آن، ایجاد یک سیلوئت است. این کار به خصوص در مورد سوژه های متحرک مفید است، زمانی که HDR چندان ایده آل نیست. برای انجام این کار، تنها کافی است که آسمان را نوردهی کنید، و اجازه دهید تُن سوژه رو به سیاه برود.

بیشتر بخوانید: آموزش گام به گام گرفتن عکس سیلوئت

ن

نتیجه گیری

برای بهبود دید و نگاه خود، یک تکلیف به خودتان بدهید که در آن ثبت یک رنگ خاص تنها هدف شماست. به عنوان مثال، بدون هیچ هدف خاصی غیر از دیدن و عکاسی کردن – از رنگ قرمز – بیرون بروید. به این ترتیب، شما به جای این که به سوژه ها نگاه کنید، در مورد رنگ آنها فکر خواهید کرد. با بررسی جهان اطراف خود و با در نظر داشتن این موضوع در ذهن، ممکن است شگفت زده شوید که چه فرصت های زیادی خودشان را نشان می دهند. با تمرین، خیلی زود رنگ را به عنوان یک المان ترکیب بندی ضروری خواهید شناخت.

نویسنده: کریس کورادینو (Chris Corradino)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *