آموزش عکاسی با موبایل: ۸ روش برای ایجاد یک مجموعه عکس جذاب

این که همیشه گوشی موبایل خود را به همراه داشته باشید به این معنی است که می توانید از هر چیزی که دوست دارید عکس بگیرید. گاهی اوقات این آزادی خوب است، اما انتخاب بی پایان سوژه ها نیز می تواند طاقت فرسا باشد، و در نهایت عکس هایی بدون سوژه واضح یا جهت گیری خلاقانه به شما بدهد. یک راه عالی برای رهایی از این همه انتخاب این است که به طور هدفمند و آگاهانه از یک سری سوژه یا صحنه یکسان عکس بگیرید. با وادار کردن خودتان به عکاسی مکرر از یک چیز یکسان، در واقع می توانید خودتان را خلاق تر کنید. در این آموزش عکاسی با موبایل، هشت راه مختلف برای ثبت یک مجموعه عکس جالب خواهید آموخت که شما را از چیزی که همیشه فکر می کردید خلاق تر خواهد کرد.

۱

یک سوژه برای مجموعه خود انتخاب کنید

وقتی به یک سوژه برای مجموعه خود فکر می کنید، چیزی انتخاب کنید که بتوانید هر موقع که می خواهید به راحتی از آن دیدن کرده و عکس بگیرید. این سوژه می تواند یک ساختمان، یک وسیله، یک شخص، یا هر چیزی که دوست دارید باشد.

به مکان های نزدیک فکر کنید که متفاوت و خوش عکس هستند. آیا یک مکان عمومی نزدیک خانه یا محل کار شما وجود دارد که نور طبیعی عالی یا کفپوش براق زیبا داشته باشد؟

با بازدید منظم از آن مکان کم کم متوجه خواهید شد که جاهای خوب برای عکاسی در آن محل کجا هستند، و ریتم اتفاقاتی که در آنجا رخ می دهد را یاد خواهید گرفت.

بعد از این که از تمام «زوایای خوب» عکس گرفتید، سعی کنید زاویه دیگری پیدا کنید که قبلا هیچ وقت از آنجا عکس نگرفته اید.

عکس گرفتن از زاویه خیلی پایین یا خیلی بالا، یا از میان یک چیز دیگر را امتحان کنید. هدف این است که به شیوه ای جدید به فضا یا سوژه نگاه کنید.

همچنین می توانید با افراد مختلفی به آن مکان بروید، که این کار سوژه اصلی شما را متنوع می کند، در حالی که مکان عکس ها یکسان است.

آموزش های مرتبط:

آموزش خلاقیت در عکاسی با استفاده از زوایای دوربین

از چه چیزی عکس بگیریم؟ ۱۰۰ ایده و سوژه برای عکاسی

۲

سوژه هایی پیدا کنید که شبیه یکدیگر باشند

اگر مکان مشخصی ندارید که به طور منظم به آنجا بروید، سعی کنید مکان های زیادی پیدا کنید که بسیار شبیه یکدیگر باشند.

با عکاسی از یک سری سوژه که به هم مرتبط هستند، مجموعه شما نشان خواهد داد که در هر سوژه چه چیزهایی مشابه و چه چیزهایی متفاوت هستند.

این کار مانند پیدا کردن موضوعی که دوست دارید و سپس گشتن به دنبال تنوع (تغییرات) زیاد در آن موضوع می باشد.

سوژه شما می تواند یک سری مکان هایی باشد که شبیه هم هستند، یا تعدادی وسیله که چیز مشترکی با یکدیگر دارند.

تقریبا هر چیزی می تواند یک مجموعه باشد، بنابراین چیزی را که دوست دارید انتخاب کرده و شروع به عکاسی کنید!

۳

از سوژه ای با یک مفهوم واضح عکس بگیرید

اگر احساس می کنید که نمی توانید یک مکان خوب پیدا کنید، همیشه می توانید با عکاسی از یک سوژه آشنا با یک مفهوم واضح و ساده، به شیوه ای جدید به آن نگاه کنید.

به عنوان مثال، برگ های پاییزی همیشه برای عکاسی زیبا هستند، اما آیا می توانید به شیوه ای کاملا جدید در مورد آنها فکر کنید؟

چطور است یک قانون خاص وضع کنید، مثلا «من فقط عکس های مینیمال از برگ های پاییزی می گیرم.»

با اعمال محدودیتی مانند این، با دید تازه ای به درختان و برگ های آنها نگاه خواهید کرد. این کار باعث می شود که عکاسی شما دوباره جان بگیرد و خلاقیت جدیدی در کارتان ایجاد شود.

ممکن است متوجه شوید که می خواهید با استفاده از مقدار زیادی فضای منفی (فضای خالی اطراف سوژه)، یا با جمع آوری چند برگ و عکاسی از آنها در مقابل یک پس زمینه یکنواخت عکس بگیرید.

لنزک: فضای منفی، یکی از مفاهیم هنری است که در عکاسی نیز بسیار کاربرد دارد. مانند بسیاری از قوانین و راهنما های ترکیب بندی به نوع دوربین بستگی ندارد، و شما می توانید در عکاسی با موبایل بسیار از آن استفاده ببرید. آموزش «درک و استفاده از فضای منفی در عکاسی» لنزک در این زمینه به شما اطلاعات مفیدی می دهد.

با وادار کردن خودتان به عکاسی با یک مفهوم محدودکننده، به قسمت های جدیدی از مغز خود دسترسی پیدا می کنید و شگفت زده خواهید شد که چقدر می توانید خلاق باشید.

بیشتر بیاموزید: آموزش استفاده از کنتراست یا تضاد مفهومی در عکاسی

۴

از زوایای مختلف عکس بگیرید

اگر سوژه مجموعه شما یک چیز خاص تکی و ایستا (مانند یک ساختمان یا یک علامت) است، می توانید با گشتن به دنبال زوایای مختلف برای عکاسی از آن، خلاقیت خود را نشان دهید.

بعد از این که تمام زوایای اولیه را پوشش دادید، در مورد این که به چند روش دیگر می توانید از سوژه خود عکس بگیرید فکر کنید.

آیا می توانید مستقیما به زیر آن یا بالای آن بروید؟ واقعا نزدیک شوید؟ خیلی دور شوید؟ آیا می توانید به شکلی آن را کادربندی کنید که ظاهر تازه ای پیدا کند؟

امتحان کردن زوایای مختلف نگاه شما را برای ترکیب بندی بهبود بخشیده و شما را مجبور می کند تا خلاق تر شوید.

لنزک: ترکیب بندی (کامپوزیشن – Composition) از مبانی و اصول مهم در عکاسی است که بسیاری از نکات آن با دوربین موبایل نیز قابل اجرا است. از این رو توصیه می کنیم با مرور مقاله های «۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی عکاسی» شروع نمایید و تا می توانید درباره ترکیب بندی بیاموزید.

برای مثال قانون یک سوم (rule of thirds) یکی از ساده ترین راه ها برای بهبود ترکیب بندی است که به راحتی می توانید در عکاسی با موبایل از آن بهره ببرید و عکس های بهتری بگیرید. هر چه بیشتر درباره ترکیب بندی بیاموزید و تمرین کنید، خواهید دید که عکاسی شما پیشرفت قابل ملاحظه ای می کند.

۵

در مقابل پس زمینه های مختلف عکس بگیرید

اگر سوژه شما قابل حمل است، می توانید آن را به مکان های مختلف ببرید و در محیط های جدید از آن عکس بگیرید. در این صورت سوژه ثابت خواهد بود، در حالی که همه چیزهای دیگر پیرامون آن تغییر می کنند.

شاید سوژه شما به اندازه کافی کوچک باشد که بتوانید همیشه آن را با خود به همراه ببرید، و هر موقع که در یک مکان جدید بودید، آن را بیرون آورده و ببینید که آیا می توانید یک جای عالی پیدا کنید که از آن عکس بگیرید.

دیدن سوژه در مکان های غیرمعمول به مجموعه شما تنوع خواهد داد، و به شما الهام می بخشد تا حتی در مورد مکان های غیرمنتظره تر برای عکاسی نیز فکر کنید.

از به همراه بردن وسایل جالب با خود نترسید. همانطور که می بینید، من صندلی قرمز کوچک مورد علاقه ام را به انواع مکان های مختلف بردم تا این مجموعه عکس خاص را ایجاد کنم.

۶

در فصل های مختلف عکس بگیرید

یک راه عالی دیگر برای ایجاد یک مجموعه قوی حول یک سوژه یا صحنه این است که در زمان های مختلف سال به آنجا برگردید.

اگر احساس می کنید که خلاقیتتان به بن بست رسیده است، بازگشت به سوژه ای که قبلا از آن عکاسی کرده اید مانند دیدن دوباره یک دوست قدیمی است.

به تفاوت های سوژه در هر فصل توجه کرده، و سعی کنید با عکس های خود بر روی آن تفاوت ها تمرکز کنید. یا شاید سوژه شما هیچ وقت تغییر نمی کند، اما جهان اطراف آن تغییرات فصلی را بازتاب می دهد.

سوژه فصلی شما می تواند یک درخت تنها (آموزش بیشتر یا منطقه ای باشد که دوست دارید به آنجا بروید و از زوایای مختلف از آن عکس بگیرید.

صرف نظر از این مسئله، با تمرکز بر روی جنبه های فصلی سوژه خود به راحتی می توانید مجموعه ای ایجاد کنید که متنوع باشد و خلاقیت شما را برانگیزد.

بیشتر بیاموزید: ۵ نکته برای عکاسی از طبیعت در فصل های مختلف

۷

با مجموعه خود یک داستان بگویید

اگر طی یک مدت طولانی یک مجموعه عکس بگیرید، در نهایت روایتی از رویدادهایی که می توانند یک داستان بگویند ایجاد خواهید کرد. شاید اگر سوژه مجموعه شما یک شخص باشد، این امر به راحتی انجام شود.

شاید بد نباشد که در مورد انواع روش های مختلفی که می توانید از آن شخص عکس بگیرید، یا مکان های مختلفی که می توانید در آنجا از او عکس بگیرید، فکر کنید.

به عنوان مثال، من یک مجموعه عکس از همسرم درست کردم. من در مکان هایی که از آن بازدید می کردیم از پشت از او عکس می گرفتم. او حتی هشتگ مخصوص خودش را در اینستاگرام دارد: #backofburtshead

با نگاه کردن به تمام عکس های این هشتگ، کم کم داستان زندگی ما با یکدیگر با ثبت تمام مکان هایی که در طول چند سال گذشته با هم از آنها دیدن کرده ایم، آشکار می شود.

لنزک: در مقاله «داستان سرایی در عکاسی چیست و چگونه می توانید آن را بهبود بخشید» در مورد داستان سرایی در عکاسی، مفهومی که در عکاسی با موبایل نیز کاربردی و مفید است، آشنا شده و می آموزید که برای روایت داستان چه موقع عکس های تکی بگیرید و کی یک مجموعه عکس.

۸

حس مکان را ثبت کنید

شما می توانید با ثبت روح یک مکان در یک مجموعه عکس، یک نوع داستان دیگر نیز با عکس های خود بگویید.

شاید مکانی که می خواهید از آن عکس بگیرید آنقدر بزرگ است که احتمالا نمی توانید داستان آن مکان را تنها در یک تصویر بگویید.

ثبت مجموعه ای از تصاویر در آن مکان تصویر کامل تری برای بیننده ایجاد خواهد کرد، و باعث می شود که به طور خلاقانه تری در مورد نحوه گرفتن این عکس ها فکر کنید.

اگر سعی دارید حس آنجا را به تصویر بکشید، به دنبال تصاویری باشید که حالت های مختلف آن مکان را منتقل می کنند.

عکاسی از آن صحنه را در زمان های مختلف روز امتحان کنید تا انواع مختلف نور را ثبت کنید. چند عکس با حضور اشخاص و چند تا بدون حضور آنها بگیرید.

به هر نحوی که تصمیم بگیرید از مکان مورد نظر خود عکس بگیرید، با تلاش برای ثبت سوژه خود از نقطه نظرهای مختلف می توانید حس واقعی آن مکان را به تصویر بکشید.

آموزش بیشتر

اگر مایلید در عکاسی با موبایل چیز های بیشتری بیاموزید، به آموزش های عکاسی که در بالا به آن ها اشاره شد، در زمینه ترکیب بندی و…، مراجعه نمایید و از مطالب بخش «عکاسی با موبایل» نیز بازدید نمایید.

همچنین مطالعه این دو آموزش را به شما پیشنهاد می کنیم:

آموزش عکاسی نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر با دوربین موبایل + نکات نقاشی با نور با موبایل

آموزش استفاده از وزن بصری در عکاسی برای ایجاد تعادل در عکس ها (یک مفهوم عالی دیگر برای استفاده در عکاسی با موبایل)


ن

نتیجه گیری

صرف نظر از این که شما چه چیزی را به عنوان سوژه یا موضوع مجموعه عکس های خود انتخاب می کنید، ایجاد محدودیت هایی برای خودتان شما را مجبور خواهد کرد تا در حین تلاش برای کار کردن در آن محدودیت ها خلاق تر شوید.

با سازماندهی مجموعه عکس های خود حول یک سوژه خاص، می توانید خیلی سریع خلاقیت خود را آزاد کرده و تصاویر قوی و معنی داری بگیرید که بینندگان شما را مجذوب خود می کنند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک سوژه یا مکان پیدا کنید که دوست دارید از آن عکس بگیرید، سپس کمی وقت بگذارید و روش های مختلف عکاسی از آن را بررسی کنید.

و بهترین چیز در مورد یک مجموعه عکس این است که بتوانید به طور نامحدود به کار بر روی آن ادامه دهید، که زمان و فرصت زیادی برای یافتن ایده های خلاقانه و بهبود مهارت های عکاسی با موبایل به شما می دهد.

نویسنده: اریک مولر (Eric Mueller)

نظرات شما

  1. احسان موسوی

    ۱۹ آذر ۱۳۹۸

    مطلب جالبی بود. سپاسگزارم

    1. سامان نویسنده

      ۲۰ آذر ۱۳۹۸

      سلام خدمت شما

      تشکر فراوان که تیم لنزک را با بازخورد خود یاری می نمایید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *