آموزش عکاسی سر و شانه یا هدشات با نور کم (Low-Key)

هنگام صحبت در مورد عکس های هدشات (سر و شانه – headshot)، آنقدر انواع بسیار مختلف نورپردازی و سبک وجود دارد، که تقریبا به نظر می رسد هیچ قانون سخت و سریعی در مورد چگونگی گرفتن عکس های خوب وجود ندارد. رایج ترین نورپردازی مورد استفاده برای عکس های چهره اغلب یک ظاهر تمیز، کلاسیک و شرکتی است؛ به طور کلی یک پس زمینه روشن و نورپردازی متعادل. نوع عکس چهره به این که برای چه منظوری گرفته می شود، یا این که آیا دستورالعمل های از پیش تعیین شده ای وجود دارند که باید رعایت شوند نیز بستگی دارد. در این مطلب لنزک، عکاسی هدشات با نور کم (Low-Key) را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

ما در مطلب «راهنمای نورپردازی پرتره» ۲۴ چیدمان ضروری نورپردازی پرتره را معرفی کرده ایم که می توانید از هر یک از آن ها برای عکس هدشات خود استفاده نمایید.

دو چیدمان نورپردازی ساده برای عکاسی سر و شانه معمولی

در این مطلب ابتدا دو چیدمان نورپردازی نسبتا ساده برای عکاسی سر و شانه معمولی (روشن) معرفی خواهیم کرد، سپس با تغییر چیدمان نورپردازی و تنظیمات دوربین سراغ عکس های هدشات کم نور تر خواهیم رفت.

چیدمان نورپردازی این عکس یک پس زمینه بژ روشن است، با یک استروب (فلاش استودیویی) متصل بر روی یک اکتاباکس (octabox) مشبک به عنوان نور اصلی، که با زاویه ۴۵ درجه نسبت به سوژه قرار داده شده است. نقطه مقابل نور اصلی، یک فلاش مجهز به اسنوت است، که بر روی یک پایه تنظیم شده است. این فلاش هرگونه سایه بر روی پس زمینه را که ممکن است توسط نور اصلی افکنده شده باشد کاهش داده، و همچنین نور موها و کمی نور پس زمینه را نیز فراهم می کند. تنظیمات دوربین معمول، ایزو ۱۰۰، دیافراگم بین f/2.8 – f/5.6 و سرعت شاتر ۱/۱۲۵ – ۱/۲۰۰ خواهد بود (مطمئن شوید که آن را سریعتر از سرعت همگام سازی دوربین خود تنظیم نمی کنید).

در عکس های سر و شانه معمولی، چهره روشن تر و به طور کامل نورپردازی شده، با سایه های کمتر است. اگر یک عکس هدشات کم نور دراماتیک تر می خواهید، می توانید استفاده از سایه ها و کنتراست های بیشتر بر روی چهره و یک پس زمینه تیره تر را امتحان کنید.

با بستن دیافراگم تا f/10، کاری که من بر روی عکس های بالا کردم، و با استفاده از دقیقا همان چیدمان نورپردازی معرفی شده، شما می توانید مقدار زیادی از نور اصلی را کم کنید، که در این صورت پس زمینه تاریک تر خواهد بود (نور کمتری به آن خواهد رسید)، و سایه های بیشتری بر روی چهره ها وجود خواهد داشت. شما ظاهر کم نورتری خواهید داشت، با این حال، این هنوز هم به اندازه کافی کم نور نیست!

لنزک: از «راهنمای نورپردازی پرتره» چیدمانی را انتخاب کنید، مثل رامبراند (Rembrandt) یا جداکننده (Split) ، که سایه های بیشتری ایجاد می کند.

عکس های هدشات کم نور (Low-Key): با یک منبع نور

تنظیمات نورپردازی را با حذف نور موها، و جایگزین کردن آن با یک رفلکتور نقره ای (بر روی صورت) بهبود بخشید، و با انتخاب دیافراگم f/11 نور بیشتری را کم خواهید کرد.

اکنون تنها یک نور وجود دارد، و هر نوری که به رفلکتور برخورد می کند، به چهره سوژه بازتاب می شود. به یاد داشته باشید که نور اصلی مجهز به گرید و مشبک است بنابراین نشت چندانی وجود ندارد. پس زمینه تیره تر شده، برق چشم ها (کچ لایت ها) هنوز هم قابل مشاهده می باشند، اما دیگر نقطه خیلی روشنی بر روی صورت وجود ندارد. سایه های بسیار بیشتری در سمت تاریک صورت به وجود آمده، و هیچ نوری بر روی موها وجود ندارد. همانطور که می توانید در زیر ببینید، نتیجه تقریبا نقاشی مانند است:

سایه های بیشتر در چیدمان نورپردازی رامبراند، نتیجه کم نورتری ایجاد می کنند.

عکس های هدشات کم نور (Low-Key): با نور طبیعی و یک فلاش

من می خواستم ببینم آیا می توانم با حذف استروب به عنوان نور اصلی، و جایگزین کردن آن با نور یک پنجره، به این ظاهر نقاشی مانند برای عکس های هدشات دست پیدا کنم. چیدمان زیر، نور پنجره در سمت چپ دوربین، و نور یک فلاش بازتاب شده به یک رفلکتور نقره ای، به عنوان نور ثانویه در سمت راست دوربین را نشان می دهد. من پس زمینه را نیز به سبز تیره تغییر دادم.

نتایج زیر دو برق چشم را بر روی چشم ها از پنجره و رفلکتور نشان می دهند؛ نورپردازی یکدست است اما حالت عکس نرم و نقاشی مانند می باشد. اگر سایه های عمیق تری می خواهید، از یک رفلکتور سفید به جای نقره ای استفاده کنید، یا کلا آن را بردارید.

پرتره دو دختربچه در ابتدای مطلب، با استفاده از این چیدمان گرفته شده است.

ن

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده نمودید، در این مطلب ما با یک چیدمان نورپردازی ساده، شامل فلاش استودیویی مجهز به اکتاباکس مشبک و یک فلاش، شروع کردیم و سپس با کاهش نور ها و بستن دیافراگم سعی کردیم به هدشات کم نور (low-key) مطلوبمان برسیم.

درسی که در اینجا می توان گرفت این است که با ایجاد تغییرات کوچک در چیدمان نورپردازی خود می توانید به ظاهر متفاوتی برای تصاویر خود دست یابید. از آزمایش کردن نترسید.

در اینجا چند نمونه عکس سر و شانه یا هدشات با نور خیلی کم را مشاهده می نمایید:

به عکاسی با نور خیلی کم، کیاروسکورو (Chiaroscuro) نیز گفته می شود – سبکی از هنر که در طول دوران رنسانس بسیار محبوب شد. در ادامه از شما عزیزان برای مطالعه مطالبی که قبلا در زمینه عکاسی با نور کم یا کیاروسکورو منتشر کرده ایم دعوت می کنیم:

راهنمای کامل مبتدیان در عکاسی با نور کم (Low Key)

رمزگشایی کیاروسکورو: چگونه عکس های پرتره نقاشی وار کیاروسکورو با شکوه بگیریم؟

چگونه عکس های پرتره نقاشی وار کیاروسکورو بگیریم؟

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. Off

    ۲ آبان ۱۳۹۵

    شما بهترینید امید وارم همیشه موفق باشید و به اهدافتون برسید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *