آموزش عکاسی نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر با دوربین موبایل + نکات نقاشی با نور با موبایل

چگونه با موبایل عکس حرفه ای بگیریم؟ آیا می خواهید با گوشی موبایل خود عکاسی نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر انجام دهید؟ سامسونگ، هواوی، آیفون و… تفاوتی ندارد، شما تنها به یک گوشی هوشمند نیاز دارید که قابلیت نصب اپلیکیشن یا نرم افزار مخصوص را داشته باشد – اپلیکیشن عکاسی با نوردهی دستی (Manual Exposure) یا نوردهی طولانی (Long Exposure) که انواع رایگان آن هم برای سیستم عامل اندروید و هم آی او اس موجود است. در ادامه این مقاله لنزک ضمن آموزش چند نکته و ترفند برای عکاسی نقاشی با نور با گوشی موبایل و نوردهی طولانی با موبایل، نرم افزار ها را نیز به شما عزیزان معرفی می کنیم. ویژگی این اپلیکیشن ها، تنظیم دوربین موبایل است، مثل قابلیت تنظیم سرعت شاتر یا ایزو، که به شما امکان گرفتن عکس های هنری با گوشی مثل عکس های نقاشی با نور و نوردهی طولانی را می دهد. در ادامه با ما همراه شوید و با نصب برنامه لازم، گرفتن عکس حرفه ای با دوربین موبایل را آغاز کنید.

مقصود ما از عبارت عکاسی حرفه ای در این مطلب، اعمال تنظیمات عکاسی به صورت دستی است و اینکه به کمک یک اپلیکیشن مخصوص روی گوشی موبایل هوشمند خود (IOS یا Android)، روی مواردی مثل سرعت شاتر و ایزو که در عکاسی نوردهی طولانی مورد نیاز هستند کنترل پیدا کنید.

نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر چیست

وقتی عکاسی را شروع می کنید، هدف اول یادگیری گرفتن عکس با نور مناسب است در حالی که دوربین را با دست نگه داشته اید.

اما با پیشرفت مهارت هایتان، متوجه خواهید شد که با طولانی کردن زمان نوردهی می توانید نتایج متفاوت و بعضا خلاقانه ای بگیرید. زمان نوردهی به مدتی گفته می شود که شاتر باز است و نور به سنسور دوربین (چه دوربین DSLR و چه دوربین موبایل) برخورد می کند. این زمان توسط سرعت شاتر یا Shutter speed در دوربین، توسط عکاس یا در مد های نوردهی اتوماتیک توسط خود دوربین، تعیین و تنظیم می شود. نوردهی طولانی یعنی سرعت شاتر را روی چند ثانیه، چند دقیقه یا حتی در مواردی چند ساعت تنظیم کنید.

از آنجا که نوردهی در اغلب گوشی های هوشمند توسط خود موبایل به صورت اتوماتیک انجام می شود، و قابلیت تنظیم سرعت شاتر که ما در عکاسی با نوردهی طولانی نیازمند آنیم وجود ندارد، باید اپلیکیشن های مخصوصی نصب کنیم که در انتهای مقاله به برخی از آن ها اشاره شده است.

اگر می خواهید بدانید بعد از نصب نرم افزار نوردهی دستی، چه کار هایی می توانید با تنظیم سرعت شاتر و نوردهی طولانی انجام دهید، مقاله «آموزش ۶ روش خلاقانه عکاسی با نوردهی طولانی» را مطالعه نمایید.

نقاشی با نور چیست؟ و نقاشی با نور با موبایل چگونه انجام می شود؟

فیزیوگرام یا چرخ نگار – یک عکس هنری که این افکت نقاشی با نور زیبا را می توانید با گوشی موبایل خود امتحان نمایید. برای کسب آموزش بیشتر، بعد از نصب برنامه نوردهی دستی اینجا کلیک نمایید.

حال که در بالا با نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر (Long exposure) آشنا شدید که به با تنظیم سرعت شاتر های آهسته چند ثانیه تا چند دقیقه ای انجام می شود، باید بدانید که نقاشی با نور یا لایت پینتینگ (light painting) یکی از تکنیک های شاخه عکاسی با نوردهی طولانی است.

تکنیک عکاسی نقاشی با نور چیست؟ بیایید یک تعریف ساده ارائه دهیم: دوربین را روی یک سرعت شاتر آهسته چند ثانیه ای تنظیم کنید (نوردهی طولانی) و همینطور که شاتر باز است و عکس گرفته می شود منبع نور مثلا یک فشفشه یا چراغ قوه را مقابل دوربین حرکت دهید و مثل یک قلم مو با آن نقاشی کنید یا بنویسید. برای همین است که عکاسی نقاشی با نور اغلب در شب که هوا تاریک است انجام می شود.

نکات نقاشی با نور با موبایل، تفاوت چندانی با دوربین های دیگر ندارد، البته قطعا نتایج هر مدل گوشی بسته به نوع دوربین و سخت افزار و نرم افزار آن با دیگری متفاوت خواهد بود و نباید از آن انتظار تصاویر گرفته شده با دوربین DSLR با یک لنز خوب را داشت.

خوشبختانه، به کمک فتوشاپ می توان عکس هایی که با موبایل می گیرید را نیز ویرایش کنید و بهبود ببخشید.

یکی از اپلیکیشن های زیر را روی گوشی خود نصب کرده، شب هنگام بیرون بروید و نقاشی با نور یا هر یک از تکنیک های عکاسی لانگ اکسپوژر که مایلید را امتحان نمایید. ما در اینجا زیاد وارد جزئیات نمی شویم چراکه آموزش های فراوانی در سایت لنزک هم برای «نوردهی طولانی» و هم «نقاشی با نور» موجود است که اکثر نکات آن ها برای عکاسی با موبایل کاربردی و یکسان است.

لنزک: در گوگل پلی یا اپستور به انگلیسی جستجو نمایید:Manual camera یا Long exposure و انواع برنامه های رایگان و پولی برای نصب موجود می باشد.

برخی از این اپلیکیشن ها که می توانید برای تنظیم نوردهی هنگام عکاسی با موبایل یا نوردهی طولانی با موبایل استفاده نمایید این ها هستند:

۱) VSCO (اندروید – آی او اس)

۲) Lite Camera FV-5 (اندروید)

۳) Open Camera (اندروید)

۴) Camera Zoom Fx (اندروید)

۵) Slow shutter long exposure photo and video camera (اندروید)

۶) Slow shutter long exposure camera (اندروید)

۷) RCam – Manual Camera & RAW (آی او اس)

۸) Easy Long Exposure Camera (آی او اس)

و…

نکات مهم نوردهی طولانی یا لانگ اکسپوژر با موبایل

۱) گوشی را روی سه پایه قرار دهید یا جایی محکم ثابت کنید (تا از ثبت هرگونه لرزش طی نوردهی و تار شدن عکس جلوگیری کنید)

۲) در صورت امکان دوربین را روی تایمر (self timer) تنظیم کنید تا هنگام لمس دکمه شاتر لرزش عکس را تار نکند

۳) در تاریکی یا هنگام شب عکس بگیرید تا نور زیاد باعث نوردهی بیش از حد و سفید شدن عکستان نشود

۴) گاهی می توانید از شیشه عینک دودی به جای فیلتر کاهنده نور یا ND استفاده کنید

۵) نکات بیشتر را در این مقاله لنزک (اینجا کلیک کنید) و سایر آموزش های بخش نقاشی با نور مطالعه نمایید.

قسمت های مختلف برنامه lite camera fv5 را در ادامه مشاهده می نمایید که من خودم از این اپلیکیشن رایگان اندرویدی مخصوص عکاسی حرفه ای با موبایل استفاده کردم و خیلی هم خوب بود. زمان نوردهی بین ۳ ثانیه تا ۶۰ ثانیه را به من داد. شما از هر برنامه ای که برایتان مقدور است و با آن راحت تر بودید استفاده نمایید، مهم این است که به شما امکان تنظیم سرعت شاتر و ایزو را بدهد.

صفحه اول برنامه، وقتی اپلیکیشن را باز می کنید

روی ISO که می زنید می توانید مقادیر مختلف را انتخاب کنید. ۱۰۰ کمترین است. ایزو به حساسیت سنسور دوربین نسبت به نور گفته می شود، هرچه این عدد پایین تر باشد حساسیت کم تر است. هرچه عدد ایزو بالاتر باشد، عکس شما پر نور تر می شود. فقط اگر زیاد بالا تنظیم شود، در عکس نویز (دانه دانه) ایجاد می شود.

روی AWB که بزنید حالت های مختلف تراز سفیدی را مشاهده می کنید.

تصویر فوق پیش تنظیمات تراز سفیدی را نشان می دهد که هر یک روی رنگ عکس تاثیر خاص خود را دارد. بیشتر بیاموزید.

این گزینه برای انتخاب حالت ها یا مُد های مختلف فوکوس است

مد های مختلف فوکوس

حالات فلاش

روی S که می زنید می توانید سرعت شاتر مورد نظر خود را تنظیم نمایید (به ثانیه):

نمونه عکس های نوردهی طولانی (ایده هایی برای عکاسی شما)

تجربه این نوع عکاسی با موبایل بسیار لذت بخش است نکته جالبی که من در این موضوع متوجه شدم این است که شما حتما نباید دوربین داشته باشید. راحت می توانید با گوشی موبایل هوشمند خود بهترین عکسهای بازی با نور و لانگ اکسپوژر را بگیرید حتی در جاهایی که گفته می شود عکاسی با سه پایه ممنوع هست و شما باید مجوز بگیرید. چون دیگر احتیاجی به این کار نیست دوربین موبایل هوشمند شما جمع جور هست و کسی به شما گیر نمی دهد. البته شما باید باز هم در این باره احتیاط کنید.

از عکاسی خود لذت ببرید تا بتوانید بهترین عکس ها را ثبت کنید و لذت ببرید.

نویسنده: علی تقوایی

صفحه اینستاگرام علی تقوایی

instagram.com/alitaghvaei5

نظرات شما

  1. پویا

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱

    سلام من وقتی با گوشیم از لنز اولترا واید استفاده میکنم و از نورگیری طولانی مدت استفاده میکنم گوشه تصویر یک نوری هست آیا این اشکال از لنز هست یا سی سی دی؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *