آموزش عکاسی: با استفاده از سایه ها عکس هایتان را تاثیرگذار تر کنید

سایه ها به روایت یک داستان کمک کرده و حس و حال و قدرت بصری یک عکس را تقویت می کنند. در واقع، آنها می توانند آنقدر جالب باشند که خودِ سوژه را «تحت الشعاع» قرار دهند! با متمرکز کردن توجه خود بر روی سایه ها، می توانید ترکیب بندی هایی زیبا پر از کنتراست، فرم و سادگی مینیمالیستی ایجاد کنید. در این آموزش عکاسی نسبتا کوتاه لنزک، یاد می گیرید که چطور برای سایه ها نوردهی کرده و تاریکی آن ها را حفظ کنید.

اگر به خاطر سایه دوچرخه نبود، شاید به سختی می شد فهمید که دوچرخه از روی زمین بلند شده است.

یک شیء و سایه اش یکدیگر را تقویت خواهند کرد. گاهی اوقات ممکن است حتی بخواهید شیء را به طور کامل حذف کنید، و تنها با ثبت سایه های جالبی که توسط آن ایجاد می شوند بازی کنید.

در این تصویر از یک گیاه کوچک، در واقع سایه سوژه اصلی است، چرا که تصویر بدون آن جذابیت بسیار کمی داشت.

عکاسی از سایه ها با شکل های قوی و ساده ای که طرح های گرافیکی جالبی مانند گل ها، خطوط تیز، یا حتی انسان ایجاد می کنند، بیشترین تاثیر را دارد. چه کسی تا به حال از سایه خودش در حالی که در میان پیاده رو در مقابلش کش آمده و دراز شده، عکس نگرفته است؟

شما می توانید از سایه ها از لحاظ ترکیب بندی به همان روشی استفاده کنید که از هر المان دیگری در صحنه استفاده می کنید: مانند خطوط هدایتگر، الگوها، منحنی هایی که چشم را به سوی صحنه هدایت می کنند یا برقراری تعادل میان فضای منفی و مثبت.

بیشتر بیاموزید: آموزش تکنیک ترکیب بندی خطوط هدایتگر در عکاسی منظره

به دنبال الگوهای ایجاد شده توسط سایه ها بگردید. در اینجا، یک الگوی جالب توسط بلوک های سنگی و سایه های آنها شکل گرفته است.

نوردهی برای سایه ها

اگر دوربین خود را روی مُد خودکار قرار دهید (یا حتی مُد اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر) و از یک سایه عکس بگیرید، احتمالا خیلی روشن از کار درمی آید. از این گذشته، این کاری است که دوربین ها برای انجام آن طراحی شده اند – نوردهی با روشنایی کافی برای دیدن جزئیات. البته، این همیشه چیزی نیست که ما می خواهیم، و سایه ها نمونه بارز زمانی هستند که شما نیاز دارید نوردهی خود را به صورت دستی تغییر دهید تا مطمئن شوید که سایه تاریک باقی می ماند.

چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

دوربین خود را بر روی مُد دستی تنظیم کنید. این روش برای عکاسان حرفه ای است. در مُد نوردهی دستی (M)، شما مسئول تنظیم مقدار دیافراگم، سرعت شاتر، و ایزو هستید. اگر مطمئن نیستید که از چه تنظیماتی باید استفاده کنید، می توانید آنها را از مقادیر نشان داده شده در تنظیمات خودکار دوربین کپی کرده و سپس همانطور که پیش می روید آنها را اصلاح کنید.

از جبران نوردهی استفاده کنید. اگر یک عکس گرفتید و بر روی صفحه LCD دیدید که خیلی روشن است، می توانید دکمه جبران نوردهی (EV) دوربین را پیدا کنید. تقریبا همه دوربین ها این دکمه را دارند، حتی دوربین های کامپکت و گوشی های همراه؛ این دکمه توسط یک مربع با نماد (+/-) مشخص شده است. با استفاده از آن، به سادگی می توانید نوردهی را کم یا زیاد کنید تا روشن تر یا تاریک تر شود، تا وقتی که روشنایی به نظرتان مناسب باشد. و اگر از حالت نمایش زنده (Live View) استفاده می کنید، احتمالا به طور مستقیم بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود. اگر سایه ها خیلی روشن به نظر می رسند، کافی است جبران نوردهی را کمی کاهش دهید تا آنها را عمیق تر کنید.

بیشتر بیاموزید: جبران نوردهی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم

نور جانبی اواخر بعد از ظهر یک الگو ایجاد کرده بود، تکرار جالبی از خطوط، در این گذرگاه طاقدار.

نوردهی خود را قفل کنید. اگر DSLR دارید، احتمالا یک قابلیت قفل نوردهی دارد، هرچند ممکن است لازم باشد که در منوی دوربین تنظیم شود. با استفاده از قفل نوردهی، می توانید کادر خود را با بخشی از صحنه که در سایه نیست – یا برخی تُن های میانی روشن – پر کنید، و اجازه دهید نوردهی خودکار برای آن قسمت محاسبه شود. سپس آن نوردهی را با فشار دادن دکمه AE-L (قفل نوردهی خودکار) بر روی دوربین خود قفل کنید. این کار تنظیمات را همانطور که هستند ثابت می کند، بنابراین می توانید تصویر را مجددا ترکیب بندی کنید تا سایه ها را در آن جای دهید و دوربین نوردهی را مجددا محاسبه نکرده و برای جبران آن را روشن نمی کند. به این ترتیب، شما هایلایت های کاملا نوردهی شده و سایه های عمیقی به دست خواهید آورد. همچنین، می توانید تنظیمات را یادداشت کرده، آنها را در مُد دستی وارد کنید، و قفل نوردهی را به کل بیخیال شوید.

عکس خود را براکت بندی کنید. هنگامی که تصویر خود را براکت بندی (bracketing) می کنید، چند عکس در نوردهی های مختلف می گیرید. دوربین های میان رده و بالاتر این ویژگی را به صورت توکار دارند – ممکن است دارای یک دکمه BKT اختصاصی باشد، یا ممکن است این گزینه در منو موجود باشد. در این صورت، می توانید انتخاب کنید که چند عکس بگیرید و چند استاپ تفاوت بین آنها وجود داشته باشد. این کار، برای مثال گرفتن سه نوردهی مختلف، یکی با نوردهی ای که دوربین فکر می کند صحیح است، یکی به اندازه یک استاپ یا پله کم تر نوردهی شده و یکی به اندازه یک استاپ بیشتر نوردهی شده را میسر می کند. اگر این قابلیت در دوربین شما وجود ندارد، می توانید با تغییر تنظیمات در مُد دستی، یا با گرفتن چند عکس با جبران نوردهی های مختلف، به آن دست یابید.

در این تصویر از یک تپه ماسه ای، سایه به تپه شکل و فرم می دهد و یک خط قوی و متعادل در تصویر ایجاد می کند. من این عکس را اواسط بعد از ظهر در یک سفر تحقیقاتی گرفتم. این تصویر خیلی بهتر از عکسی شد که بعدا هنگامی که سمت راست تپه کاملا در سایه قرار گرفت، از همین نقطه گرفتم.

دفعه بعد که برای عکاسی بیرون رفتید، به اَشکال سایه ها توجه کنید. خودتان را به چالش بکشید تا به طور فعال از آنها برای ایجاد حس و حال، بُعد بخشیدن به سوژه خود، یا قرار دادن آنها در موقعیت مناسب در یک ترکیب بندی خلاقانه، استفاده کنید.

نویسنده: آن مک کینل (Anne McKinnell)

نظرات شما

  1. میرا

    ۷ فروردین ۱۴۰۱

    درود به شما
    من مطلع نیستم که گردانندگان این سایت دقیقا چه کسانی هستند ولی کاش تمهیداتی رو لحاظ میکردید که افرادی مثل این آقای پویا حق بیان که تحت عنوان عکاس حرفه ای در اینستگرام صفحه دارن (ipou7a) وخودشون رو خیلی زرنگ میدونن مطالب آموزشی شما رو تحت عنوان آموزش مقدماتی و پیشرفته عکاسی با مبالغ بالا در اختیار هنرجوها قرار نمیدادن البته که همه هنرجوهای ایشون حتی یک سرچ ساده هم بعد از دریافت مطالب نمیکنن تا متوحه بشن منبع اصلی کپی پیست کجاست!
    پیشاپیش ممنونم بابت حسن توجهتون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *