۴ نکته اساسی برای بهبود پس زمینه عکس شما و برجسته تر کردن سوژه

اگر یک مولفه در بسیاری از عکس هایی که من می بینم وجود داشته باشد که بتواند آنها را تا حد زیادی بهبود بخشد، آن باید «پس زمینه» باشد. یک پس زمینه زشت یا حواس پرتکن به راحتی می تواند حتی تاثیر بهترین سوژه ها را نیز کاهش دهد. یک پس زمینه تمیز و بدون حواس پرتی به بهبود تصاویر شما کمک کرده و باعث خواهد شد تا سوژه های شما حتی برجسته تر شوند. بهترین بخش آن این است که حتی لازم نیست یک ریال برای انجام آن خرج کنید. لازم نیست شما یک نابغه فتوشاپ باشید – در واقع نکات این مطلب ممکن است به شما کمک کنند تا وقت کمتری را صرف فتوشاپ کنید. این نکات ساده می توانند کیفیت عکس هایی که می گیرید را بالا ببرند. پس اگر به دنبال یک آموزش عکاسی کاربردی برای بهبود پس زمینه عکس های خود هستید، مطالعه این مطلب لنزک را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

اغلب اوقات ما پس زمینه و آنچه در آن است را نادیده می گیریم. شما قسم می خورید که وقتی داشتید این عکس را می گرفتید، آن خطوط قدرتمند در منظره یاب نبودند، و آن صندوق پست، آن صندوق پست از کجا آمده است؟! مطمئنا وقتی که شما بر روی دکمه شاتر کلیک کردید، این از سر همسرتان بیرون نزده بود. این اتفاق به چند دلیل می افتد:

  • شما بیش از حد بر روی سوژه تمرکز کرده اید که تقریبا مثل این است که چشم بند بسته باشید، و تنها چیزی که می توانید ببینید سوژه است.
  • شما ممکن است بیش از حد در مورد تنظیمات دوربین و اطمینان از اینکه عکسی به دست می آورید که عاری از تمام آن چیزهای کوچک آزار دهنده ای است که ناخواسته وارد کادر می شوند، وسواس به خرج دهید.
  • یا شما تنها از اهمیت یک پس زمینه خوب بی اطلاع هستید.

بنابراین شما چطور می توانید پس زمینه های خود را بهبود بخشیده، یا حداقل، اثر منفی ای که می توانند بر روی عکس های شما داشته باشند را کاهش دهید؟ با دنبال کردن راهکارهای ساده این مطلب لنزک، شما در مسیر به دست آوردن یک پس زمینه بهتر و بهبود عکس های خود قرار خواهید گرفت.

با وجود این که پس زمینه در این عکس با سوژه ها خیلی خوب مطابقت دارد، استفاده از یک دیافراگم باز تر تضمین کرده که تمرکز از روی سوژه ها برداشته نشده، بلکه برجسته شوند. عکاس: دنیل اسمیت (Daniel Smith).

1

مکان عکاسی

اگر شما حق انتخاب دارید، سعی کنید محلی را انتخاب کنید که پس زمینه خوبی دارد. تعریف یک پس زمینه خوب به سوژه شما بستگی دارد، اما به عنوان یک قانون بسیار کلی، به دنبال جایی باشید که یک ظاهر یکنواخت داشته باشد. دیوارهای آجری، درب های غلتکی راه راه آهنی، روکش فلزی بر روی دیوارها، یا حتی چیزی به سادگی یک دیوار سفید رنگ شده، همه می توانند یک پس زمینه تمیز خوب باشند. در نهایت، چیزی که شما به دنبالش نیستید عناصر بسیار حواس پرتکن در کادر است که با سوژه شما ترکیب نمی شوند و به جلوه آن چیزی اضافه نمی کنند.

اگر نمی توانید محلی پیدا کنید که یک پس زمینه تمیز دارد، به دنبال جایی بگردید که در آن پس زمینه سوژه را تکمیل کند یا با سوژه مطابقت داشته باشد. یک نمونه از آن عکاسی ورزشی است. شما نمی توانید تصمیم بگیرید که بازی در کجا برگزار خواهد شد، بنابراین باید با آنچه که دارید کار کنید. در این شرایط، در مورد این که چه چیزی به عنوان پس زمینه خوب به نظر خواهد رسید فکر کنید. آیا یک جایگاه پر از تماشاچی بهتر از یک پارکینگ پر از ماشین یا محل ساختمان به نظر می رسد؟ من اینطور فکر می کنم. جایگاه پر از تماشاچی، اگرچه تمیز نیست، اما با سوژه شما مطابقت دارد و در واقع، تاثیر بیشتری دارد چون تماشاچیان جو خوبی به تصویر می بخشند.

با وجود این که این تصویر استادیوم را به عنوان پس زمینه دارد، کمی به هم ریخته و شلوغ است. صندلی ها عمدتا خالی هستند، بنابراین در واقع هیچ حسی از جو ورزشی را به تصویر نمی کشد.

من با تغییر موقعیتم، توانستم از یک پارچه سیاه بزرگ در پس زمینه برای برجسته تر کردن ورزشکار استفاده کنم. به هیچ چیزی بیشتر از جا به جا شدن نیاز نبود؛ به همین سادگی …

در اینجا، پس زمینه ها در این دو تصویر کاملا ساده هستند. آنها کمک می کنند تا سوژه ها قهرمانان تصویر شوند، چون هیچ چیز دیگری برای رقابت با آنها وجود ندارد.

در این تصویر، افراد خیلی بیشتری در جایگاه در پس زمینه وجود دارند. این پس زمینه برای تکمیل سوژه ها به خوبی عمل می کند، که در این مورد، بازیکنان هستند. عکاس: دنیل اسمیت (Daniel Smith).

اگرچه این کادر اکشن خوبی است، اما پس زمینه چندان فوق العاده نیست. پس زمینه در این محل بین دو جایگاه مختلف است. خیلی بهتر بود اگر مانند عکس قبل، در مقابل یک استادیوم پُر از تماشاچی بود.

شما مکان عکاسی خود را پیدا کرده اید، اما نتوانستید به یک پس زمینه تمیز دست پیدا کنید. چه کار باید بکنید؟

۲

همه چیز به پرسپکتیو مربوط است

پس زمینه های خوب می توانند هر جایی باشند، و بسته به زاویه ای که در آن شما از سوژه خود عکس می گیرید می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند. شما ممکن است در یک فضای بسیار شلوغ باشید، اما در آن فضا قسمت های ساکت و آرام وجود خواهد داشت. منظورم این است که پس زمینه های شما می توانند تمیز باشند؛ حتی وقتی که در همه جهات شلوغ و به هم ریخته به نظر می رسند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، عکاسی از یک پرسپکتیو یا زاویه دید متفاوت را در نظر بگیرید. عکاسی از سوژه از پایین به بالا، آسمان را پس زمینه شما خواهد کرد. برعکس، اگر از بالا به پایین به سوژه های خود نگاه کنید، هر چیزی که زیر آنهاست پس زمینه خواهد بود. بنابراین اگر نمی توانید یک پس زمینه ایده آل پیدا کنید، فراموش نکنید که از بالا و پایین نگاه کنید – آنجا جایی است که شاید بهترین پس زمینه پنهان شده باشد.

از این پاروزن از بالای یک پل عکس گرفته شد، که در نتیجه آب پس زمینه شده است. در این مورد، پس زمینه کاملا با سوژه مطابقت دارد.

این بار، من داشتم از این هواپیمای در حال فرود عکس می گرفتم. این بدان معنی بود که داشتم به بالا نگاه می کردم، و آسمان در اینجا پس زمینه عکسم شد. مجموعه رنگ مکمل آسمان آبی و نور زرد بر روی هواپیما نیز به برجسته تر کردن سوژه کمک می کند.

ممکن است بهترین پس زمینه ای که توانستید انتخاب کنید، یک پس زمینه عالی نباشد. بنابراین چه کار دیگری می توانید برای کمک به سوژه خود انجام دهید؟

۳

مهارت دوربین

وقت هایی هست که شما نمی توانید به سادگی یک پس زمینه عالی به دست آورید. مهم نیست از چه روشی استفاده کرده باشید، به نظر می رسد که نمی توانید یک پس زمینه تمیز خوب پیدا کنید. خب حالا باید چه کار کنید؟ اینجاست که کمی مهارت دوربین وارد بازی می شود و شما چندین ترفند برای آن در آستین دارید.

اولین نکته دیافراگم است. شما می دانید که می توانید به سادگی دیافراگم خود را کمی بیشتر باز کنید، و به آن پس زمینه کمی بوکه (یا تاری) خوب بدهید تا تاثیر آن را کاهش دهید. حتی وقتی یک پس زمینه مکمل خوب دارید، هنوز هم ایده خوبی است که برای کمی تار کردن آن و برجسته تر کردن سوژه خود در مقابل آن، یک دیافراگم باز تر استفاده کنید.

با این حال، چه می شود اگر شما نتوانید دیافراگم را بیشتر باز کنید؟ هنوز هم امید وجود دارد. راهکار بعدی ما بازی با سرعت شاتر و استفاده از تکنیک پنینگ (panning) است. این تکنیک می تواند تا حد زیادی یک پس زمینه شلوغ را به یک پس زمینه تمیز و یکنواخت تبدیل کند. همچنین به اضافه کردن نوعی حس حرکت و اکشن خوب نیز کمک می کند، و یک حس هیجان نیز به عکس می بخشد. اگر در مورد این که چطور تکنیک عکاسی پنینگ را انجام دهید مطمئن نیستید، این مطلب لنزک را مطالعه نمایید. اما به طور خلاصه، پنینگ تکنیک استفاده از یک سرعت شاتر آهسته (معمولا حدود ۱/۶۰ ام ثانیه یا آهسته تر) و دنبال کردن یا تعقیب یک سوژه متحرک با دوربین طی این نوردهی طولانی است. دنبال کردن سوژه با دوربین طی نوردهی طولانی، باعث ایجاد یک سوژه واضح و شارپ در مقابل یک پس زمینه تار زیبا می شود – پس زمینه ای که به خوبی حس حرکت و پویایی سوژه را نشان می دهد.

این پس زمینه تمیز است؛ هیچ حواس پرتی اساسی در آن وجود ندارد، اما هنوز جای بهتر شدن دارد.

این یک کادر متفاوت است اما این بار، از تکنیک پنینگ برای حذف تمام چین و چروک ها در پس زمینه آبی استفاده شده است. این امر پس زمینه را باز هم تمیزتر کرده، و تاری حرکتی (motion blur) اضافه شده یک حس سرعت به تصویر می دهد که به خوبی با سوژه مطابقت دارد.

۴

آیا می توانید نور را ببینید؟

چیزی که به نظر می رسد همیشه در عکاسی نادیده گرفته می شود نور است. این به نظر من مسئله بسیار مهم و قابل توجهی است، چون ما بدون نور چیز زیادی از یک عکس نداریم. اما استفاده از نور، و کنتراستی که می تواند ایجاد کند، راه دیگری برای کاهش ظاهر حواس پرتکن یک پس زمینه است. با این راهکار شما باید به دنبال مقدار کنتراست یا تضاد بیشتری بین سوژه خود و پس زمینه باشید؛ به عبارت دیگر، سوژه شما (در حالت ایده آل) روشن تر از پس زمینه باشد. شما با نوردهی بر اساس سوژه خود (یعنی روشن ترین قسمت) عملا قسمت های سایه دار در کادر را تیره تر می کنید، در نتیجه بر پس زمینه خود تاثیر می گذارید. این اثر را می توانید هم با نور طبیعی و هم نور فلاش به دست آورید.

در این تصویر، گل در نور روز بود؛ در حالی که پس زمینه در سایه بود. من گل را نوردهی کردم و این کار پس زمینه را تیره تر کرد.

لنزک: در این نکته ما به دنبال ایجاد تضاد یا کنتراست بین سوژه اصلی و پس زمینه هستیم. یعنی اینکه می خواهیم سوژه روشن باشد و پس زمینه تیره تر گردد (کنتراست یا تضاد نوری زیاد). با نورسنجی روی گل که در مثال فوق روشن تر بوده، نوردهی را کاهش داده و پس زمینه عکس را تیره تر می کنیم – نتیجه حذف تمرکز از روی پس زمینه و قرار دادن آن روی سوژه اصلی یا گل است.

باز هم، پس زمینه در اینجا بسیار تیره تر از سوژه است؛ که به جداسازی و ایزوله کردن بیشتر سوژه کمک می کند.

نویسنده: دنیل اسمیت (Daniel Smith).

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. محمد حسن ذرعی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵

    عالی بود
    آموزشی و کاربردی بود.
    ممنون


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دادن به محمد حسن ذرعی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *