آموزش نورپردازی استودیویی – ۴ تکنیک بسیار ساده نورپردازی که می توانید در خانه هم انجام دهید

اگر نورپردازی استودیویی را امتحان نکرده باشید، ممکن است کمی دلهره آور به نظر بیاید. در صورتی که اکثر تکنیک های نورپردازی پرتره آنقدر که فکر میکنید ترسناک نیستند. با استفاده از وسایل نورپردازی خانگی با چند فلاش و تعدادی وسایل جانبی می توانید عکسهای بسیار زیبایی را در زمانی بسیار کوتاه بگیرید. در حقیقت استفاده از وسایل نورپردازی ساده تر از استفاده از فلاش های اکسترنال است.

ما برای این آموزش از دو شاخه نور Elinchrom D-Lite استفاده کردیم که ۶۳۰$ قیمت آن است، اما شما می توانید با هر مقدار هزینه ای با هر پیکیج نورپردازی دیگری هم کار کنید.

در ادامه به شما چند وسیله استاندارد در نورپردازی را معرفی می کنیم، و ۴ تکنیک نورپردازی به شما آموزش خواهیم داد که می توانید با استفاده از آنها عکسهای پرتره حرفه ای در خانه تان بگیرید.

با توجه به اینکه این تکنیک های نورپردازی کلاسیک که به شما آموزش خواهیم داد راه بسیار خوبی برای شروع کارتان هستند، بهترین راه کسب تجربه است. پس اگر وسایل نور پردازی در خانه دارید نترسید و سعی کنید با آنها تمرین کنید و تجربه کسب کنید.

انجام هر یک از این تکنیک ها ۳۰ دقیقه بیشتر زمان نمی برد.

حال بیایید با هم شروع کنیم.

ساخت یک استودیو عکاسی حرفه ای در خانه

این مجموعه وسایل نورپردازی خانگی تمام چیزی است که شما برای شروع به آن احتیاج دارید. در زیر به معرفی وسایلی می پردازیم که در تکنیک هایی که به شما آموزش می دهیم به آنها احتیاج خواهید داشت.

۱

پایه فلاش

هدف از استفاده از فلاش های استودیو ای قرار دادن منبع نور با فاصله از دوربین است، که نور خشنی در عکس نداشته باشیم. به این پایه ها فلاش متصل می شود و به وسیله آن میتوان فلاش را با هر فاصله و زاویه ای از سوژه تنظیم کرد.

۲

فلاش

اکثر پکیج های نورپردازی دو فلاش دارند. علاوه بر فلاش چراغ دیگری هم به نام « modeling light» وجود دارد که برای استفاده در مکان های تاریک و روشن کردن فضا از آن استفاده می شود. اکثر این فلاش ها گزینه ای به نام «Slave» دارند که با استفاده از این گزینه می توان یک فلاش را تابع فلاش دیگر کرد، و با اتصال دوربین به یک فلاش هر دو فلاش روشن شوند.

۳

چتر (Umbrella)

استاندارد ترین وسیله های نورپردازی چتر هایی هستند که با تابیدن فلاش به داخل آنها و انعکاس از داخل آن ها به فضا عکس می گیرند. این چتر ها با رنگهای مختلف سفید، نقره ای و طلایی موجود هستند.

۴

سافت باکس (Softbox)

سافت باکس وسیله ای است شبیه به چادر های مسافرتی است که اگر بتوانید آن را سر هم کنید، این وسیله نور لطیف تر و کنترل شده تری نسبت به چتر می دهد، و روشنایی بیشتری هم دارد.

۵

اسنوت (Snoot) و لانه زنبوری (Honycomb)

هر دوی این وسایل به شما کمک می کنند تا نور متمرکز تری پخش کنید. این وسایل برای نورپردازی پس زمینه و یا برای نشان دادن قسمت خاصی از تصویر استفاده می شوند.

۶

رفلکتور یا بازتابنده (Reflector)

یک رفلکتور ساده می تواند در نورپردازی بسیار مفید واقع شود، مخصوصاً اگر بخواهید فقط از یک منبع نوری استفاده کنید. درست همان استفاده را دارد که در شرایط نوری طبیعی دارد، برای انعکاس نور به طرف سوژه و روشن کردن سایه های تیره.

تکنیک نورپردازی Rembrandt

این تکنیک برای نورپردازی های هنری مناسب است.

یک فلاش که به آن یک چتر متصل است را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به مدل و با ارتفاع تقریباً ۲ متری قرار دهید.

این فلاش یک نور قوی، خشن و مستقیم به سمت مدل می اندازد. به این نور، نور اصلی می گویند.

برای تعادل بخشیدن به نور ها یک رفلکتور در سمت دیگر مدل قرار دهید تا مقداری از این نور را به سمت مدل بازتاب دهد و سایه ها را کمی روشن کند.

باید یک مثلث نوری بر روی صورت مدل ایجاد شود، به از این کار با عنوان Rembrandt یاد می شود.

وسایل مورد نیاز: یک فلاش – یک رفلکتور – دو پایه فلاش

تکنیک نورپردازی Clamshell

این تکنیک نورپردازی برای نشان دادن تمام جزئیات صورت با نور یکنواخت است.

با توجه به تخت بودن نور و عمق نداشتن و یکنواخت بودن نور، این تکنیک برای نشان دادن زیبایی مدل مناسب است.

انجام دادن این تکنیک هم بسیار ساده است، تنها کاری که باید انجام دهید قرار دادن دو سافت باکس با فاصله و زاویه برابر نسبت به مدل در دو طرف اوست.

قدرت هر دو فلاش هم باید برابر بگذارید. می توانید از یک رفلکتور هم در پایین صورت مدل خود برای بهبود عکستان استفاده کنید، این رفلکتور را خود مدل هم به راحتی می تواند نگه دارد. که این رفلکتور باعث می شود نور از پایین به سمت صورت مدل بازتاب داده شود.

وسایل مورد نیاز: ۲ عدد فلاش – ۲ سافت باکس ۶۶ سانتی متری – ۱ رفلکتور – ۳ پایه نور

تکنیک نورپردازی از پشت – Backlight

این تکنیک با استفاده از یک فلاش در پشت سر مدل عمق و هیجان به عکستان می دهد.

برای ایجاد این بعد یک لانه زنبوری یا اسنوت را بر روی یکی از فلاش های خود نصب کنید. با این کار پرتوی نور را باریک می کنید.

ما این فلاش را پشت سر مدل و رو به دوربین قرار می دهیم تا پشت سر مدل را روشن کند.

این نور باعث می شود عکستان عمق و هیجان بگیرد، و در عین حال مدل را از پس زمینه جدا می کند. البته باید حواستان باشد که این فلاش در عکستان نیفتد.

وسایل مورد نیاز: ۲ عدد فلاش – ۱ سافت بکس ۶۶ سانتی متری – ۱ رفلکتور – ۱ لانه زنبوری

تکنیک نورپردازی ریم – Rim lighting

این تکنیک برای نشان دادن یک تصویر هیجان انگیز و نشان دادن شخصیت مدل استفاده می شود.

دو فلاش را در دو طرف و اندکی پشت مدل رو به دوربین قرار دهید. این روش ممکن است کمی برای تنظیم نور ها کار ببرد. این تکنیک فرم و شکل سوژه را خیلی خوب به تصویر می کشد.

با وجود زاویه فلاش ها رو به دوربین باید حواستان به عدم ایجاد Lens Flare (ثبت اشعه های مزاحم روی عکس) در عکس باشد. با استفاده از Barn door ( وسیله هایی که بر روی فلاش نصب می شوند که می توان با استفاده از آن ها جهت نور فلاش را محدود کرد)، هود های قابل نصب بر روی لنز و یا هر چیزی که جلوی برخورد مستقیم نور را به لنز بگیرد، استفاده کرد.

یک دستیار برای نگه داشتن رفلکتور برای روشن کردن سایه های خشن هم می تواند به بهبود عکستان کمک کند.

وسایل مورد نیاز: ۲ عدد فلاش – ۲ رفلکتور – ۳ پایه نور

نکات نهایی برای نورپردازی استودیو ای

در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که هنگام نورپردازی به شما کمک خواهند کرد.

نکته ۱

سرعت شاتری که برای نورپردازی انتخاب می کنید طبیعتاً زیاد تأثیری در نور عکس نخواهد داشت، اما باید طوری باشد که لرزش دوربین را ثبت نکند. همچنین باید حواستان باشد سرعت شاتر را سریعتر از سرعت برقراری ارتباط بین دوربین و فلاش انتخاب نکنید (این کار باعث می شود عکستان قبل از فلاش زدن گرفته شود و یا به همه عکستان نور نرسد) معمولاً در دوربین ها سرعت برقراری ارتباط با فلاش ۱/۲۵۰ و یا ۱/۱۲۰ ثانیه است. همیشه سرعتی پایینتر از این مقدار انتخاب کنید. اگر سرعت را بالاتر ببرید، نوار های مشکی رنگ ناخواسته در عکستان ایجاد می شوند.

در مورد اشتباهاتی که ممکن است با انتخاب هر سرعت شاتر رخ دهند و بهترین تنظیماتی که باید استفاده کنید، بیشتر بدانید.

نکته ۲

قدرت فلاش ها بر اساس وات بر ثانیه نشان داده می شود. هر فلاشی که ما استفاده می کنیم قدرتی برابر با ۴۰۰Ws دارد. که این قدرت برای عکاسی پرتره معمولی مناسب است.

نکته ۳

دوربین را در حالت دستی قرار دهید و از LCD و هیستوگرام دوربین استفاده کنید تا نتیجه نورپردازی خود را ببینید. برای تنظیم کردن نور از کم و زیاد کردن قدرت فلاش ها و باز و بسته کردن دریچه دیافراگم استفاده کنید.

نکته ۴

برای ارتباط بین دوربین و فلاش به یک وسیله اتصال سیمی یا بیسیم احتیاج دارید تا با فشردن دکمه شاتر فلاش ها روشن شوند. وسیله های اتصال بیسیم (رادیو فلاش) با قیمت مناسبی قابل خریداری هستند و با توجه به اینکه همه دوربین ها را نمی توان با سیم به فلاش متصل کرد استفاده از رادیو فلاش بهتر است.

نظرات شما

  1. رسول

    ۲۶ آبان ۱۳۹۴

    بسیار عالی و کاربردی برای من.سپاسگزارم.

  2. فاطمه93

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۴

    سلام درود.مثل همیشه ساده مختصر فوق العاده مفید

  3. تیوا

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۴

    مطالبتون عالی بود….. مرسی

  4. تینا

    ۱ مرداد ۱۳۹۴

    عالی..مثل همیشه موثر.

  5. نوید کریمی

    ۷ اسفند ۱۳۹۳

    با عرض سلام. یک سوال داشتم. من با دوربین نیکون D3100 کار میکنم فقط یک مشکل دارم. عکاسی بدون فلاش در نور کم خواهان رهمنمای شما استم. تشکر.

    1. saman نویسنده

      ۷ اسفند ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      لطفا این سوال را در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

      با تشکر

  6. سید محسن

    ۱۳ دی ۱۳۹۳

    سلام چکار کنم رنگ عکسام آجری رنگ بشن لطفا جواب بدین متشکرم.

    1. saman نویسنده

      ۱۳ دی ۱۳۹۳

      با سلام

      لطفا این سوال را در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

      با تشکر

  7. سید محسن هدایتی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۳

    عالی بود لذت بردم اگر امکان داره در مورد فورمت raw یکم توضیح بدین با چه نرمافزاری تبدیلش کنیم بهتره متشکرم.

    1. ای کیو

      ۳ آذر ۱۳۹۴

      Raw رو ما با cs25کار میکنیم.

  8. sima

    ۲۹ آبان ۱۳۹۳

    کوتاه ومختصرومفید
    خیلی خیلی ممنون

  9. رامین

    ۱۸ آبان ۱۳۹۳

    سلام.مفید ساده کاربردی.خیلی خیلی ممنون

  10. فرهاد

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۳

    سلام و خسته نباشید به شما عزیزان سایت خوب لنزک.
    لطفا در مورد انواع تجهیزات نورپردازی و برندهای مختلف و وات های مختلف برای کارکردهای گوناگون مطلبی بزارید ممنون میشم.
    سپاس

  11. الهام

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۳

    عالی بود مرسیییییییییییییییییییییییییی

  12. Erfan 1353

    ۹ تیر ۱۳۹۳

    اطلاعات بسیار خوب و جامعی بود.سپاس فراوان

  13. reyhane

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    درود بر شما و تشکر از مطالب مفیدتان

  14. هادی

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

    مطلب خیلی خوبی بود. سپاس.

  15. مهدی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۳

    سلام
    شما با دوربین های بدون اینه کار کردید؟ من میخوام یه فلاش بخرم اما دوربینم کفشک فلاش نداره sony nex-5n مدل دوربینمه میشه بگید چطور رادیو فلاش براش گیر بیارم؟

    1. زند

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما نگران نباشید، فلاش های اکسترنالی وجود دارند که با نور فلاش فعال می شوند و حتی نیاز نیست به کفشک متصل شوند. باید در مورد قیمت و کیفیتشان بیشتر جستجو نمایید.

  16. فریده

    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲

    سلام مطالب بسیار جالب و مفید و عالی بود.اگر در مورد نحوه استفاده از هیستوگرام هم توضیح می دادید سپاسگزار می شدیم.

    1. زند

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۲

      دوست عزیز سلام

      ضمن تشکر از شما، این مطلب لنزک در مورد هیستوگرام احتمالا به شما کمک خواهد کرد. موفق باشید

  17. شمسا

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲

    سلام.خیلی خوب و مفید توضیح داده بودین.ممنون
    یک سوال داشتم: آیا رادیو فلاش ها روی همه دوربین ها نصب میشوند؟
    دوربین من نیمه حرفه ای هستش(فوجی اچ اس ۲۰)
    آیا روی دوربین من هم میشه نصبش کرد؟اگه نه،چه طور از فلاش هام استفاده کنم؟
    آیا فلاش ها را میتوان طوری تنظیم کرد که نور یکسره داشته باشن؟ (یعنی نورشون با فشردن شاتر خالی نشه و یکسره باشه)
    ممنون
    اگه امکانش هست جواب رو به ایمیلم بفرستین

    1. زند

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۲

      دوست عزیز سلام

      تشکر می کنیم که در سایت خودتان نظر می دهید.

      رادیو فلاش ها یا همان فلاش های بیسیم (Wireless) قابلیت بر قراری ارتباط با همه دوربین ها را به صورت مستقیم (بدون ابزار جانبی) ندارند. یعنی برخی فلاش ها امکان برقرای ارتباط بدون سیم را با دوربین (امکانی داخل بدنه دوربین) دارند و برخی خیر. این ارتباط می تواند اپتیکال (Optical) یا رادیویی باشد.

      اینکه دوربینتان این توانایی را به صورت داخلی دارد از دفترچه راهنمای آن یا سوال و جستجو در اینترنت بهره بجویید. اما نگران نباشید چراکه راه های زیادی برای برقراری ارتباط با فلاش های اکسترنال بیسیم وجود دارد. و هر دوربینی با کفشک را می توان به این ها متصل کرد و از یک یا چند فلاش بهره یافت.

      در مورد سوالتان در مورد یک سره کردن نور فلاش، اگر فلاش یک سره شود که دیگر لامپ معمولی با قدرتی ثابت است. قدرت فلاش ها تنظیم می شوند و معولا برای تعداد محدودی عکس انرژی دارند و باید شارژ شوند.

      مطلب سایت زیر به شما در رابطه با پرسش اولتان کمک می کند، انشاالله که ما هم آن را بعدا ترجمه و منتشر می کنیم:
      learningdslr.quora.com/Six-Ways-to-Go-Wireless-With-Your-Flash
      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *