۳۰ ایده یا سبک ترکیب بندی برای بهبود عکاسی شما

از همان زمانی که تصمیم گرفتم یادگیری عکاسی را شروع کنم، به دنبال کاتالوگ یا مجموعه ای از ایده های ترکیب بندی خوب می گشتم. وقتی آموزش عکاسی را آغاز می کنید، پس از یاد گرفتن نحوه کارکرد دوربین DSLR، خوب شدن در ترکیب بندی (composition) عکس هایتان به سرعت عکاسی شما را بهبود خواهد بخشید. من در جستجو برای یافتن بهترین کتاب آموزشی در زمینه ترکیب بندی عکس ها، با کتاب «چشم عکاس» مایکل فریمن آشنا شدم – کتابی آموزنده با موضوع ترکیب بندی که به تمام المان ها یا عناصر یک ترکیب بندی خوب برای عکاسان مبتدی پرداخته است. بعد از اتمام مطالعه این کتاب، من تمام سبک های ترکیب بندی ای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم اشاره شده بود و فکر کردم مفیدند را استخراج کردم. ۳۰ سبک ترکیب بندی، برگرفته از یادداشت های شخصی ام، که فکر کردم می تواند برای عکاسان مبتدی دیگر نیز مفید باشند در ادامه این مطلب به اشتراک گذاشته شده است.

۱

قطع خورشید با یک لبه

اینکه با یک لبه (خطی مثل لبه نرده) خورشید را قطع کنید، یا ثبت طلوع خورشید پُشت یک خط یا قطری در عکس، زیبا به نظر خواهد رسید.

۲

شکل تیره و پس زمینه روشن

به تصویر کشیدن سوژه ای با شکل جالب به صورت ضد نور یا سیلوئت مقابل یک پس زمینه روشن زیبا ایده خوبی است. این همچنین با «آسمان عظیم» هم خوب جواب می دهد.

۳

آسمان عظیم

داشتن آسمان چه با نسبت ۲/۳ (اینکه بیشتر کادر را در بر بگیرد) و چه ۱/۳ (بخش کوچکی از کادر) زیبا به نظر خواهد رسید. در اینجا آسمان کادر را احاطه کرده است.

۴

شکل های متمایز

اشکال متمایز با اندازه های مختلف، که به طور غیر هم سطح چیده شده یا قرار بگیرند، اما با یک وزن بصری متعادل.

۵

کادر پُر

پُر کردن تمام کادر عکس، تا لبه ها، با سوژه ها.

۶

خارج از مرکز

سوژه را جایی غیر از مرکز کادر قرار دهید. در امتداد خطوط ۱/۳ و ۲/۳ عمودی یا افقی یا محل برخورد این خطوط (قانون یک سوم).

لنزک: همه ی ما به طور طبیعی تمایل داریم سوژه اصلی را وسط کادر قرار دهیم. قرار دادن آن دور از مرکز با استفاده از قانون یک سوم منجر به داشتن ترکیب بندی جذاب تری می شود.

۷

کیاروسکورو (تضاد سایه ها و روشنایی ها)

ایجاد یک تضاد شدید بین روشنایی و تاریکی با استفاده از قسمت های روشن (هایلایت ها) و سایه ها.

لنزک: در عمل میان «سایه ها و روشنایی ها highlights & shadows» با «کیاروسکورو – chiaroscuro» هیچ فرقی وجود ندارد و هر دو اشاره به سایه روشن دارند اولی به زبان انگلیسی است و دومی ایتالیایی! تنها تفاوتشان این است که اولی برای عکاسی و دومی برای نقاشی بیشتر کاربرد دارد! برای آشنایی بیشتر با این سبک عکاسی، اینجا کلیک و این آموزش لنزک را مطالعه نمایید.

۸

وارد شدن به کادر

اینکه سوژه به کادر وارد شود تا از آن خارج گردد، به نظر ظاهر بهتری خواهد داشت.

لنزک: برای دانستن چرایی این موضوع، مطالعه مطلب «فضای نگاه در عکاسی» را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

۹

شخص کوچک منظره عظیم

داشتن یک سوژه انسانی کوچک در یک منظره عظیم می تواند به بیننده مقیاسی از اینکه صحنه چقدر وسعت دارد بدهد.

لنزک: به دنبال دلیل هستید؟ ۵ دلیل خوب برای اضافه کردن افراد به عکاسی منظره.

۱۰

عکاسی از سایه ها

اساسا سایه ها باحال به نظر می رسند

لنزک: سایه ها به اندازه نور زنده هستند. سایه ها هستند که به نور شکل می دهند، و توجه را به نور جلب می کنند. با اینکه بسیاری از عکاسان نور شدید ظهر را به دلیل سایه های شدیدی که ایجاد می کند برای عکاسی ترجیح نمی دهند، همین سایه ها می توانند به زیبایی عکس های ما کمک کنند. سایه ها می توانند سوژه های ما را جذاب تر کرده و یا حتی خودشان سوژه ای برای عکاسی شوند. مایلید ۲۰ نمونه زیبا مشاهده نمایید؟

۱۱

انعکاس

این معمولا به آب یا سطح منعکس کننده دیگری دارد.

لنزک: اینجا کلیک کرده و آموزش دلخواه خود در زمینه عکاسی از انعکاس را انتخاب کنید.

۱۲

سطوح پشت هم انباشته شده

انباشتن (stacking) سطوح پشت یکدیگر در فواصل مختلف عکس، مثل این کوه، عمق بیشتر و ترکیب بندی زیبا تری ایجاد خواهد کرد.

لنزک: در پیش زمینه این عکس لایه یا سطح اول درختان هستند و همانطور که در عمق عکس جلو می رویم سطوح یا لایه های دیگر را می بینیم (در انتها کوه پوشیده شده با برف) که پشت هم قرار گرفته شده یا انباشت/استک شده اند.

۱۳

سوژه های متعدد

داشتن سوژه های زیاد که روی هم افتاده و از کادر بیرون می زنند.

۱۴

مارپیچ فیبوناچی

شما می توانید سوژه هایتان را در کادر بر اساس نقاط «مارپیچ فیبوناچی» قرار دهید، یا المان هایی پیدا کنید که خودشان شبیه مارپیچ هستند.

لنزک: برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مارپیچ فیبوناچی شماره ۲۰ این مطلب را مطالعه نمایید.

۱۵

کادر در کادر

زمانیکه می توانید، کادربندی یکی از المان های کادر میان دیگری مثل چادر ها در بین درختان در عکس فوق، افکت زیبایی ایجاد خواهد کرد.

لنزک: کادربندی طبیعی زمانی است که شما از یک مولفه در داخل تصویر خود برای کادربندی سوژه استفاده می کنید. این کار نظر بیننده را به سمت عکس جلب کرده و سوژه واقعی را برجسته می کند. در مورد تکنیک ترکیب بندی کادر در کادر یا «کادربندی طبیعی» بیشتر مطالعه نمایید.

۱۶

مثلث های قوی

مثلثی که از میان کادر عبور و آن را قطع کند توجه را متمرکز «راس» آن خواهد کرد.

۱۷

مثلث های وارونه

یک مثلث وارونه نیز تمرکز شدیدی را متوجه «راس» یا نوک آن می کند که در این مثال هنر حنا است.

۱۸

خط قطری ای که کادر را قطع کنند

یک خط قطری قوی که کادر را به دو قسمت تقسیم کند، به ویژه زمانی موثر است که دو طرف خط قطری فوکوس متفاوتی داشته باشند.

۱۹

منحنی های هم مرکز

داشتن تعدادی منحنی که دایره های هم مرکز تشکیل دهند – مثل عکس بالا.

۲۰

تراز لبه

تراز کردن لبه های سوژه به موازات لبه های کادر. مانند این علامت در عکس فوق، می توانید یک تقران زیبا ایجاد کنید.

۲۱

سوژه های عمودی در کادر افقی

عکس از سایت Men Style Fashion

وقتی تعدادی سوژه عمودی دارید، مثل مُدل ها در عکس فوق، کادربندی افقی نسبت به عمودی زیبا تر می شود.

۲۲

حرکت

برای ثبت حرکت، می توانید «عکاسی از پاشیدن مایعات»، «ثابت کردن هر حرکت دیگری با فلاش»، یا «ماتی حرکت در عکاسی خیابانی» را در نظر داشته باشید.

۲۳

قطع الگو ها

وقتی یک الگوی یکپارچه دارید، قطع و گسیختن آن زیبا به نظر خواهد رسید. مثل نور ها و دست ها در عکس نمونه فوق و گسیختن این الگو ها با ستون.

۲۴

خطوط قطری متقاطع

همچون مثلث های وارونه (شماره ۱۷ همین مطلب)، خطوط قطری ای که یکدیگر را قطع کنند نیز توجه را به محل تقاطع جلب خواهند کرد.

۲۵

خط چشم یا مسیر نگاه

چشم نگاه را به قسمت هایی خاص از صحنه جلب خواهد کرد.

لنزک: پس از دیدن عکس فوق، به عنوان بیننده چشم ما مسیر نگاه سوژه را دنبال خواهد کرد و به صخره ها خواهد رسید.

۲۶

تداوم عمودی ها

اگر چند سوژه عمودی در یک کادر وجود داشته باشد، مانند یک درخت در راه دور و شخصی که ایستاده، در یک خط قرار دادن آن ها می تواند یک افکت تداوم زیبا به وجود آورد. در این مثال، اسکیت باز بالا در هوا و آن یکی پایین روی زمین.

۲۷

پایین کادر

عکس هایی که کادر عمودی دارند و یک سوژه تنها، وقتی سوژه در کادر پایین قرار داده شود خوب به نظر می رسد.

۲۸

المان های دارای تضاد

یک راه برای زیبا تر کردن عکس، به تصویر کشیدن نوعی کنتراست یا تضاد بین المان ها یا عناصر است – تضاد هایی مثل: مایع/جامد، سخت/نرم، ظریف/زمخت. در این مثال صدف سخت حلزون در برابر آب.

۲۹

وزن بصری

وقتی سوژه های متعددی در یک صحنه دارید باید نوعی بالانس یا تعادل بین آن ها برقرار کنید (حتی اگر متقارن نیستند). برای مثال توربین بادی سمت راست، سمت چپی را متعادل می کند (با اینکه به مرکز تصویر نزدیک تر است) چراکه اندازه بزرگ تری در کادر دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، توضیح پایین لنزک در تعریف وزن بصری را مطالعه نمایید.

لنزک: وزن بصری (visual weight) چیست؟ برای تعریف وزن بصری ابتدا این سوال را مطرح می کنیم. وقتی شما به یک عکس نگاه می کنید، اولین چیزی که می بینید چیست؟ این نقطه کانونی (focal point) است، نقطه یا قسمتی از عکس که بیشترین جلب توجه را می کند. بعد از آن چشم شما کجا می رود؟ در یک ترکیب بندی خوب، نوعی سلسله مراتب بین المان های مطلوب برای چشم وجود دارد، و ترتیبی که چشم شما آن ها را می بیند «وزن بصری» آن المان ها را مشخص می کند. وزن بصری ابزاری در عکاسی برای هدایت چشم بیننده به سمت نقطه کانونی عکس (عمدتا سوژه) است. وزن بصری المان ها یا قسمت های مختلف عکس تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله: تضاد نوری، اندازه، شکل، فضای منفی و… است. برای مثال، یک پرنده‌ کوچک زرد می‌تواند وجود یک طویله‌ بزرگ بی رنگ در گوشه‌ دیگر تصویر را تراز کند. با وجودی که پرنده خیلی کوچکتر از طویله است، ولی به خاطر رنگش می‌تواند وزن بصری معادل یا حتی بیشتری از طویله داشته باشد.

۳۰

پس زمینه مات

با اینکه عکاسان منظره تمایل دارند اغلب یک فوکوس واضح و شارپ سرتاسری از پیش زمینه تا پس زمینه عکس داشته باشند (با انتخاب دیافراگم بسته تر، انباشتن فوکوس و…)، گاهی کاهش عمق میدان (انتخاب دیافراگم باز تر) و پس زمینه مات هم به ایجاد عمق در عکس، تمرکز بیشتر روی سوژه و زیبا تر کردن تصویر کمک می کند.

نویسنده: نت الیاسون (Nat Eliason)

صفحه اینستاگرام نت الیاسون

instagram.com/nateliason

نظرات شما

  1. Hossein_m

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

    واقعا جای تقدیر و تشکر داره که بی هیچ توقعی دانسته هاتون رو در اختیار ما قرار میدید…
    من از روزی که دوربین خریدم و شروع کردم به عکاسی،با شما جلو رفتم و هرچیزی که لازم داشتم رو توی این سایت پیدا کردم…از صبح که لپ تاپم رو روشن میکنم و شروع میکنم به کار،سایت شما بازه و تا آخرشب میخونم و مدام درحال یادگیری هستم…بازم ممنون

  2. ابوالفضل

    ۴ تیر ۱۳۹۶

    برای تشکر از این همه آموزش های زیبا، کاربردی و بی دریغ شما، زبان قاصر است.
    برای عوامل لنزک آرزوی بهروزی و سلامتی داریم…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دادن به ابوالفضل لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *