آموزش راه اندازی استودیو عکاسی خانگی – نورپردازی متوالی یا سیستم های فلاش؟

یکی از تصمیماتی که باید در حین راه اندازی استودیو عکاسی خانگی خود بگیرید این است که آیا می خواهید با نورپردازی متوالی کار کنید، یا با هِدهای فلاش. مانند هر چیز دیگری، این دو گزینه نیز مزایا و معایبی دارند؛ بسته به این که چطور به بهترین شکل از آنها استفاده خواهید کرد.

یکی از تصمیماتی که باید در حین راه اندازی استودیو عکاسی خانگی خود بگیرید این است که آیا می خواهید با نورپردازی متوالی کار کنید، یا با هِدهای فلاش. مانند هر چیز دیگری، این دو گزینه نیز مزایا و معایبی دارند؛ بسته به این که چطور به بهترین شکل از آنها استفاده خواهید کرد.

هزینه نورپردازی متوالی نسبتا کمتر از فلاش است و گزینه مناسبی برای بودجه محدود می باشد. از آنجا که چراغ همیشه روشن است، شما می توانید به راحتی یک صحنه را ارزیابی و بررسی کنید تا ببینید که سایه ها کجا هستند و نور چراغ ها نسبت به سوژه شما چه کاری انجام می دهند. از آنجا می توانید بر کنترل نور در استودیوی خود کار کنید.

بزرگترین عیب استفاده از نورپردازی ثابت یا متوالی این است که پخش می شود و در مقایسه با سیستم های فلاش گرمای زیادی ایجاد می کند، و این امر در واقع می تواند باعث گرم شدن استودیوی شما و مدل ها یا سوژه هایی که با آنها کار می کنید شود. گاهی اوقات کار کردن تحت این شرایط نورپردازی می تواند بسیار گرم و ناراحت کننده باشد.

اگر به جای آن از یک سیستم فلاش استفاده کنید، با قدرت بیشتری به کار پرداخته و کنترل بیشتری بر تنظیمات نورپردازی در استودیوی خود خواهید داشت. سیستم های فلاش ثبات بیشتری نیز دارند. اگر شما تازه دارید استودیوی خود را راه اندازی کرده و برای آن تجهیزات می خرید، در واقع ایده آل است که با یک کیت نورپردازی شروع کنید که در طول سری مطالب آموزش راه اندازی آتلیه عکاسی خانگی در مورد آن بحث خواهد شد.

سه گزینه نورپردازی استودیو پایه برای شما

زمانی که اتاق مورد نظر برای استودیوی خود را انتخاب کرده و شروع به تحقیق در مورد چند آیتم اول تجهیزات نورپردازی عکاسی برای خرید کردید، می توانید این سه گزینه نورپردازی استودیو پایه را در نظر بگیرید. از آنجا که گزینه های بسیار زیادی وجود دارد، ما در مورد آنچه که شما باید بر روی آن سرمایه گذاری کنید، بحث خواهیم کرد.

وقتی بحث نورپردازی عکاسی مطرح باشد، شما سه گزینه اصلی خواهید داشت. این گزینه ها چراغ های گرم، چراغ های سرد، و البته، فلاش یا استروب هستند. هر کدام از این گزینه ها ویژگی های خاص خود را دارند، بنابراین قبل از این که یک منبع نورپردازی را مناسب در نظر بگیرید، هر چه که می خواهد باشد؛ باید برخی از نکات مهم مانند کنترل، توان خروجی، سطح پوشش، و همچنین کیفیت نور را مد نظر داشته باشید.

لنزک: نورهای ثابت (Continuous lights) نورهایی هستند که به طور پیوسته و مداوم روشن باقی می مانند. فلاش ها و استروب های دیگر تنها وقتی که تریگر (زده) می شوند، نور را خارج می کنند، و زمان های بازسازی یا برگشت به نقطه شروع طولانی ای دارند، اما نورهای ثابت مانند یک لامپ رفتار می کنند. شما حتی می توانید از چراغ مطالعه رومیزی بدین منظور استفاده نمایید که در مطلب «آموزش نورپردازی ثابت در عکاسی پرتره» آموزش داده ایم.

۱

چراغ های سرد

چراغ های سرد لزوما «سرد» نیستند، بلکه به دمای منتشر شده از چراغ اشاره دارد، که تقریبا قابل مقایسه با چراغ های گرم نیست. چراغ های سرد از نور فلورسنت استفاده می کنند، که به همین دلیل است که گرم نمی شود. اگرچه این چراغ ها تنوع کمتری دارند، اما معمولا انتخاب امنی هستند. این چراغ ها فلورسنت هستند و در صورت نیاز قابلیت خاموش و روشن کردن لامپ ها را دارند؛ با این حال، نمی توان آنها را مانند چراغ های گرم تنظیم کرد. اگر نور روز طبیعی وجود داشته باشد، به راحتی می توان از این چراغ ها که رنگ تقریبا یکسانی با نور روز دارند، استفاده کرد.

استفاده از این نوع نورپردازی همراه با نور روز طبیعی و روشن، یک اثر تشدید شده ایجاد کرده، و عکس های زیبایی با تن ها و رنگ های طبیعی به خوبی تاکید شده به وجود می آورد. متاسفانه، مشکل این نوع نورپردازی ضعف قدرت آن است. اگر بخواهید یک عکس از کل اتاق بگیرید، ممکن است لازم باشد چند تا از این چراغ ها داشته باشید، و در نتیجه اتاق می تواند خیلی سریع شلوغ شود. این چراغ ها برای دوربین هایی که تنظیمات ایزوی بالا و سرعت شاتر کم دارند، مناسب هستند. اگر متوجه شدید که دوربین دائم در حال تقلا کردن است، همیشه می توانید از فلاش همراه با این نوع نورپردازی استفاده کنید.

۲

چراغ های گرم

شما گاهی اوقات این چراغ ها را تحت عنوان چراغ های تنگستن می بینید. نام مستعار «چراغ های گرم» آنها از این واقعیت می آید که بسیار گرم می شوند. این چراغ ها معمولا لامپ های هالوژن کوارتز ۵۰۰ و ۸۰۰ وات هستند که یک منبع نور قوی و متوالی ارائه می دهند. به همین دلیل است که این منبع نور در میان عکاسان بسیار محبوب است. با این چراغ ها راحت تر می توان به یک ظاهر روشن و درخشان دست یافت، به شرطی که با صحنه هایی کار کنید که به یک منبع نور ثابت نیاز داشته باشند، مانند اجسام بی جان و ویدئو. برای این که در این نوع نورپردازی موفق باشید، باید ایزوی بسیار بالایی داشته باشید و سرعت شاتر خود را بسیار کم تنظیم کنید، بنابراین نوع سوژه محدودیت هایی خواهد داشت.

مزیت دیگر نور متوالی این است که می توانید آن را همانطور که هست نورسنجی کنید، و از دوربین خود برای نورسنجی استفاده کنید تا نوردهی درست را به دست آورید.

*نکته: چراغ های سرد و گرم هر دو یک رنگ غیر عادی دارند که باید آن را در نظر بگیرید، چون به طور مستقیم بر خروجی شما تاثیر خواهد گذاشت و رنگ نوردهی شما بسیار آبی، نارنجی یا زرد خواهد شد. مطمئن شوید که تراز سفیدی خود را به درستی تنظیم کنید، یا در طول پس پردازش تصاویر خود آن را تنظیم کنید.

۳

فلاش

فلاش می تواند بهترین دوست یا نومیدی دائمی یک عکاس باشد، بسته به این که چطور از آن استفاده می کند. مانند هر قطعه تجهیزات دیگری که شما برای استفاده انتخاب می کنید، فلاش هم تنها یک ابزار است و نه چیزی بیشتر. فلاش می تواند انتخاب مناسبی باشد چون استفاده از آنها راحت تر است، می توانند تنظیم و آماده سازی سریع تر عکس ها را میسر ساخته و تمام محدودیت هایی که ممکن است با چراغ های گرم یا سرد به آنها برخورد کنید را برطرف کنند، که شما را قادر می سازد تا آن نوع عکس هایی را که ترجیح می دهید بگیرید، به جای این که تنها به یک سبک بچسبید.

اولین نوع فلاشی که باید در نظر بگیرید کفشک (Hotshoe) است، که گاهی اوقات اسپیدلایت (Sppedlight) نیز نامیده می شود. این قطعه ای است که به فلاش در بالای دوربین شما متصل می شود. اگرچه این قطعه می تواند تصاویر سریع و راحتی بگیرد، اما متوجه خواهید شد که ۹۰% اوقات، عکس گرفته شده چیزی نیست که شما به دنبالش بودید؛ و قرار نیست آنطور که شما می خواهید عمل کند.

بیشتر بخوانید: اسپیدلایت ها در مقابل استروب ها یا فلاش های استودیویی

در واقع، بهترین راه برای استفاده از فلاش کفشک، برداشتن آن از دوربین به طور کامل و در صورت نیاز قرار دادن آن بر روی پایه های نصب شده است. این کار قابلیت جابجایی آسان تر و بسیاری گزینه های دیگر به شما خواهد داد. سپس می توانید پایه های چتر را اضافه کنید تا افکت های پخش شده تری ایجاد کنید. برای خیلی ها این انتخاب خوبی است، چون آنها ارزان قیمت و قابل حمل هستند، و وقتی شما در حال حرکت هستید می توانند با باتری کار کنند. قدرت باتری را با اضافه کردن باتری های قابل شارژ و یک شارژر که می توانید با خود به محل مورد نظر ببرید، بیشتر کنید.

برخی از عکاسان آتلیه ای یا استودیویی متوجه می شوند که مشکلاتی با فلاش کفشک دارند. به عنوان مثال، شما طیف قدرت محدودی دارید؛ که حداکثر ۶۰ ژول ارائه می دهد. در عین حال، نمی توانید میزان قدرت فلاش را محدود کنید (فلاش های کفشک با کیفیت بالاتر را می توان تنظیم کرد) و از آنجا که فلاش باید به صورت جداگانه تریگر شود، ممکن است دقیقا همان تصویری که به دنبالش بودید را به دست نیاورید. علاوه بر این، بعضی ها از محصولی به نام فلاش برده یا اسلیو (slave flash) استفاده می کنند، که وقتی همراه فلاش های دیگر نصب می شود، یک سیگنال را تریگر می کند که باعث می شود سایر فلاش ها فایر شوند. این نوع سیستم می تواند موفقیت زیادی به همراه داشته باشد، اما نیازمند تنظیمات بسیار دقیق است.

از آنجا که این سیستم ها می توانند بسیار مشکل ساز باشند، بسیاری از افراد حرفه ای از این نوع فلاش ها برای گرفتن عکس های خبری در حال حرکت استفاده می کنند، چون این بهترین استفاده ممکن برای این گزینه نورپردازی متداول است.

نورپردازی استودیو

اکثر عکاسان تازه کار اغلب نمی دانند که آیا تمام نورپردازی های استودیو به طور یکسان برای آنها عمل می کنند یا نه. ساده ترین پاسخ «بله» است، هر قطعه از تجهیزات کاری را انجام می دهد که برای آن طراحی شده است، با تنظیماتی که برای عملکرد آن طبیعی هستند. با این حال، انواع مختلف نورپردازی به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. انواع نورپردازی (چراغ) های استودیو شامل موارد زیر می باشند:

چراغ های جامع با برق اصلی (Main Power Self Contained)

چراغ های مجزا با برق اصلی (Main Power Separates)

تک نور

ارزان ترین نوع نورپردازی، چراغ های تک نور (Mono Light) یا مجزا با برق اصلی می باشند. این چراغ ها که گاهی اوقات چراغ های پک اند هد (Pack & Head) نامیده می شوند، چراغ های باتری خور هستند که یک پک (بسته) دارند که روی زمین قرار می گیرد. شما می توانید هر چقدر هد (سَری) فلاش که می خواهید به این دستگاه وصل کنید تا کیفیت تصویر مناسب برای پروژه خود را به دست آورید.

بیایید ببینیم این عبارات چه معنایی دارند، هر دو نوع را می توانید در سایت amazon.com یا تامین کنندگان دیگر جستجو کنید:

چراغ های جامع با برق اصلی

چراغ های تک نور با برق اصلی در بین افرادی که تازه کار عکاسی را شروع کرده اند از همه محبوب ترند، احتمالا به این دلیل که بسیار ارزان تر از انتخاب های دیگر هستند. این چراغ ها شامل تمام «چیزهای» داخل خود هد فلاش می باشند. تنها کافی است آن را به برق وصل کنید، و بروید! عکاسان تازه کار می توانند هنگام شروع کار چند تا از آنها بگیرند، چون آنها بسیار متنوع اند.

چراغ های مجزا با برق اصلی

چراغ های مجزا با برق اصلی که چراغ های پک اند هد نیز نامیده می شوند، چندین مزیت نسبت به چراغ های تک نور دارند، که حداقل مزیت آنها این است که بسیار قدرتمندتر اند، با این حال گران قیمت تر نیز هستند. تمام کنترل ها بر روی خود پک تنظیم می شوند، که همیشه بسیار آسان تر و راحت تر از وقتی است بر روی هد هستند، و گزینه های بیشتری نیز برای تنظیمات ارائه می دهد.

پک اند هد باتری خور

چراغ های پک اند هد باتری خور مفید هستند، چون می توان از آنها برای عکاسی در محلی که برق در دسترس نیست استفاده کرد، از جمله در فضای باز که در آن به قدرت بالا (که در فلاش های کفشک موجود نیست) برای پوشاندن نور روز و ایجاد افکت های مختلف نیاز است. این چراغ ها اگر با باتری های قابل شارژ همراه شوند، به یک راه حل «بگذار و برو» فوق العاده تبدیل می شوند.

نگاهی به بسته ها برای مبتدیان

وقتی بسته های نورپردازی گران قیمت را در بازار می بینید نیازی نیست که دلسرد و ناامید شوید، چون بسته های واقعا خوب با قیمت های مناسب نیز موجود است. کافیست در گوگل جستجو نمایید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *