ایده‌های عکاسی: آموزش اضافه کردن بوکه‌های درخشان به عکس‌های اشیای بی جان

این پروژه ساده عکاسی بوکه به تلاش و تجهیزات کمی نیاز دارد که در خانه پیدا می شوند، ولی با این حال نتایج حاصل از آن بسیار خیره کننده‌اند. در ادامه این آموزش گام به گام لنزک با ما همراه شوید تا از فنجان عکسی با پس زمینه بوکه های درخشان بگیریم.

در این آموزش لنزک قصد داریم ساخت پس زمینه های بوکه را با روشی که احتمالا تا کنون برخورد نداشته اید، نشان دهیم. شما احتمالا با روشی که از چراغ هایی ال ای دی برای ایجاد نقاط نور خارج از فوکوس استفاده می کند آشنایی دارید، ولی برای آموزش امروز ما تنها به یک لامپ خانگی و یک صفحه فویل نیاز داریم.

ما نحوه آماده سازی پس زمینه و نور را نشانتان می‌دهیم تا بتوانید عکس‌های بوکه زیبایی را خلق نمایید. همچنین در پایان چند توصیه در مورد ویرایش عکس‌های نهایی نیز در اختیارتان قرار می‌دهیم.

آموزش عکاسی بوکه از اشیای بی جان:

۱

آماده سازی پس زمینه

برای ساخت این بوکه ما به فویل نیاز داریم، پس یک تکه نسبتا بزرگ از آن را ببرید، آن را مچاله کرده و دوباره با احتیاط باز کنید تا پاره نشود. ما قصد داریم از بافت چروکیده به وجود آمده برای ساخت بوکه استفاده کنیم. سپس نیاز به پارچه‌ ای تیره‌ همچون روسری یا ملافه دارید. آن را پهن کرده و بر روی آن پلکسی گلاسی (Perspex، نوعی پلاستیک) را قرار دهید. ما از پلاسکی گلاس یک قاب عکس استفاده کردیم.

۲

قرار دادن سوژه و لامپ

انتهای فویل را در زیر لبه پلکسی گلاس قرار دهید تا پس زمینه درست در جای خود قرار گیرد. ما برای ایستاده نگه داشتن، آن را به رفلکتور (که شمعی بزرگ در پشتش آن را نگه داشته بود) تکیه دادیم. سوژه را بر روی پلکسی گلاس قرار داده و نور را در میان آن و پس زمینه به سمت فویل قرار دهید تا نور را به آن بتاباند، اما دقت کنید که نور به سوژه تابانده نشود.

۳

ثابت کردن دوربین

از آنجایی که عکاسی در سرعت شاتر پایین انجام می‌شود، باید دوربین را بر سه پایه سوار کنید. دوربین را در حالت عمودی (پرتره) قرار داده و آن را بر مد نوردهی دستی (Manual) تنظیم نمایید. برای اینکه بهترین کیفیت را داشته باشید، دوربین را بر عکاسی با فرمت RAW قرار دهید. برای کاهش هرگونه اثر حرکتی بر عکس توصیه می‌کنیم که از ریموت کنترل شاتر باسیم (یا بیسیم) استفاده نمایید.

۴

کادر بندی و فوکوس

برای بهتر شدن بوکه باید سوژه را تا حد امکان از پس زمینه دور کنیم. البته شما باید انعکاس سوژه را نیز در کادر داشته باشید. حالت نمایش زنده (Live View) را فعال کنید تا کنترل بیشتری بر کادر بندی داشته باشید و لنز را بر حالت فوکوس دستی (MF) قرار دهید. بر نقطه ای که جزئیات بیشتری دارد زوم کنید. با استفاده از حلقه فوکوس دستی، فوکوس را تا زمانی که واضح و شارپ به نظر برسد تنظیم نمایید.

۵

تنظیمات دوربین

برای دستیابی به بوکه‌ای موفق باید عکاسی را با دیافراگم باز انجام دهید، پس دیافراگم لنز را تا حد امکان باز کنید. ما از f/2.8 استفاده کردیم. برای داشتن عکسی بدون نویز، ایزو کم ۱۰۰ را انتخاب کنید. تراز سفیدی را بر حالت خودکار قرار دهید. برای نورسنجی صحنه دکمه‌ی شاتر را تا نیمه فشار دهید، سپس سرعت شاتر را تا جایی تغییر دهید که شاخص نوردهی در میانه قرار بگیرد و به نوردهی مناسبی دست یابید.

۶

عکاسی

لامپ تنها پس زمینه را روشن می‌کند، پس برای تاباندن مقداری نور روی سوژه در طی نوردهی از چراغ قوه یا حتی نور موبایلتان استفاده نمایید. تفاوت دمای رنگی نور لامپ با چراغ قوه و یا نور موبایل، به عکس کنتراست جالبی بخشیده و به آن رنگ‌هایی اضافه می کند.

۷

ویرایش عکس‌ها

عکاسی در فرمت RAW انعطاف پذیری بیشتری را برای ویرایش و پردازش عکس‌های بوکه در اختیارتان قرار می‌دهد. یکی از تنظیمات قابل تغییر در این عکس‌ها، تراز سفیدی (white balance) است که می‌توانید در نرم افزارهای پشتیبانی کننده از فرمت خام یا RAW همچون Lightroom آن را تنظیم نمایید. در اینجا چیزی به نام تراز سفیدی صحیح یا اشتباه وجود ندارد و انتخاب مقدار آن تماما به سلیقه‌ شما و رنگ مورد نظرتان برای عکس بستگی دارد. یک تمرین خوب، امتحان کردن ترازهای سفیدی مختلف زمانی که دوربین روی نمای زنده یا Live View است، می باشد. شما می‌توانید نتیجه ترازهای سفیدی مختلف را بر صفحه نمایش دوربین مشاهده کنید، گرچه عکسی که می گیرید بدون تاثیر خواهد بود.

ن

عکس نهایی

همانطور که مشاهده می کنید، ما انتهای عکس را کراپ کردیم (بریدیم) تا بخش مشکی آن حذف شود و همچنین با ابزار Clone Stamp پس زمینه را کمی تمیزتر کردیم. با استفاده از ابزار Dodge بخش‌های تیره عکس‌ را روشن‌تر کردیم و با استفاده از ابزار Burn گوشه‌های عکس‌ را تیره‌تر کردیم، سپس یک لایه‌ی Hue/Saturation به عکس اضافه کردیم تا رنگ قرمز را برجسته‌تر کنیم و با استفاده از Spot Healing Brush لکه‌های نور روی فنجان را پاک کردیم.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. asalll

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۴

    عالی واقعا ممنون از سایت بی نظیرتون

  2. فاطمه ف

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۳

    مرسی بازم عالی -خلاصه مفیدجامع

  3. پیام

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۳

    تشکر فراوان . واقعا برای عکسهای تبلیغاتی اجناس استفاده داره

  4. @RAZEGOL

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

    توضیحاتتان واقعا کامل کامل کامل بود. نفستون حق.دم تون گرم

    1. saman نویسنده

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۳

      تشکر از اینکه نظرتان را مطرح می نمایید، آرزوی موفقیت داریم براتون.

  5. maryajram

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    وای این خیلی خوب بود…مرسی..یه عکس اینجوری میگیرم اگه خوب شد میفرستم واستون

    1. saman نویسنده

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

      حتما، خوشحال می شیم کار های زیبای شما را ببینیم. موفق باشید.

  6. hamid

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

    Bebakhshid inja miporsam mikhastam bedoonam baraye shoroo akkasi bayad DSLR kharid ya compact?

    1. saman نویسنده

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      کار خوبی کردید که مطرح کردید.

      برای شروع، همه اش به بودجه شما بستگی دارد. اگر بودجه خرید یک DSLR را دارید شک نکنید و یک مدل اولیه را (با انتخاب لنزی که مناسب شاخه عکاسی مورد علاقه شماست) انتخاب و تهیه نمایید. پیشنهاد می کنم که حتما در بخش پرسش و پاسخ در مورد انتخاب لنز و دوربین با کاربران دیگر مشورت نمایید و اینکه اگر بودجه لازم را ندارید، این مانعی برای شروع عکاسی نیست. نکات بسیاری هستند که اگر با موبایل هم رعایت شوند، عکسی عالی پدید می آید. ما در لنزک روی تهیه تجهیزات گران تاکید نداریم.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *