منظور هنری کارتیه برسون از این نقل قول چه بوده است

«۱۰۰۰۰ عکس اول شما بدترین عکس هایتان هستند.» در مقاله امروز نگاهی به نقل قول بالا از یکی از بزرگترین عکاسان خیابانی می اندازیم تا ببینیم چطور می توانیم از این قول نمادین در عکاسی مدرن استفاده کنیم.

هنری کارتیه برسون ۲۰۰۴-۱۹۰۸ – عکاس خیابانی و مستند

کارتیه برسون در شمال شرق فرانسه متولد شد، و استاد اصطلاحی بود که خودش ابداع کرد: ثبت «لحظه تعیین کننده – decisive moment». او از ابتدا به عنوان یک هنرمند آموزش دید و به شدت از جنبش سورئالیستی دهه ۱۹۲۰ الهام گرفت. کارتیه برسون تا دهه ۱۹۳۰ به کار عکاسی نپرداخت، اما با این حال به شدت از جنبش سورئالیستی الهام گرفت، و به دنبال ثبت لحظات صمیمی و طبیعی در زندگی بود، به جای جنبه های رسمی تری که عکاسی تا آن زمان بدان شناخته شده بود.

رسیدن به ۱۰۰۰۰ تصویر

نقل قول کارتیه برسون مورد جالبی برای عصر دیجیتال است. عمدتا به این دلیل که ما خیلی سریعتر از زمان او به آن ۱۰۰۰۰ تصویر می رسیم. ده هزار تصویر گرفته شده بر روی فیلم ۳۵mm معادل با تقریبا ۳۰۰ رول فیلم ۳۶ نوردهی و هزینه های مورد نیاز آن است. امروزه، ما با فرمت jpeg بر روی یک دوربین ۱۶ مگاپیکسلی، که متناسب با یک کارت SD 64 گیگابایتی است، عکس می گیریم. ماهیت حذف کردنی (دور انداختنی) تصویربرداری دیجیتال به این معنی است که ما می توانیم در عرض چند هفته بعد از خریدن اولین دوربینمان به آن ۱۰۰۰۰ عکس برسیم. با این حال، یک نکته مهم در مورد این ۱۰۰۰۰ تصویر و جود دارد، و آن این است که ما داریم اصول اولیه را یاد می گیریم و این اصول را برای سبک منحصر به فرد خود پایه ریزی می کنیم.

رسیدن به ۱۰۰۰۰ تصویر در عصر دیجیتال بسیار آسان است، عکس از See-ming Lee

آیا رسیدن به ۱۰۰۰۰ تصویر هنوز هم کاربردی است؟

پاسخ به این سوال بله، نه و شاید است. اگر تازه سفر عکاسی خود را شروع به کار کرده اید، چیزی که از ۱۰۰۰۰ تصویر یاد خواهید گرفت بیش از هر چیز دیگر به شخصیت شما بستگی دارد. اگر یک عکاس فوری بیخیال و خوشحال هستید، احتمال دارد که ۱۰۰۰۰ تصویر برای پیشرفت دانش شما به یک حد عالی، خیلی کم باشد. برای افراد باملاحظه تر و صبورتر، گرفتن ۱۰۰۰۰ تصویر ممکن است تجربه بزرگی باشد.

اگر شما واقعا می خواهید عکاسی را خوب یاد بگیرید، تعیین عددی مانند ۱۰۰۰۰ تصویر می تواند تمرین خوبی باشد. وقت بگذارید و به آرامی به آنجا برسید، در این صورت می توانید از اشتباهات خود یاد بگیرید، گرایشات (سبک) خود را در طول ایجاد تصاویر کشف کنید و پیشرفت ملموسی را در توانایی های عکاسی خود مشاهده کنید. با این حال بر روی این عدد متمرکز نشوید، سعی در دنبال کردن آن باعث خواهد شد تا روند ایجاد تصاویر خود را تسریع بخشیده و احتمالا مراحل لازم را انجام ندهید، اشتباهات را نادیده بگیرید یا گرایشات خود را کشف نکنید. بهتر است که عکس ها را نشمارید، تا وقتی که به ۱۰۰۰۰ تصویر یا بیشتر برسید، آن وقت به عقب برگردید و ببینید پیشرفت کارتان چطور بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که احتمالا کارتیه برسون به این دلیل از ۱۰۰۰۰ استفاده کرده است که این عدد برایش جذاب و خوش نما بوده، نه به خاطر هیچ قانون محکم دیگری.

رسیدن به سطح بالایی از شایستگی تکنیکی و هنری در ۱۰۰۰۰ عکس، بیشتر مربوط به شخصیت است تا توانایی. عکس از https://www.flickr.com/photos/mypubliclands/

بعد از گرفتن ۱۰۰۰۰ تصویر چه اتفاقی می افتد؟

یکی از نکات خوب در مورد تعیین ۱۰۰۰۰ تصویر این است که شما یک نقطه مرجع دارید که به آن رجوع کنید. این می تواند پایان کارآموزی شما در عکاسی و شروع مسیر شما به سمت تخصص باشد. با نگاه کردن به ۱۰۰۰۰ عکس اول خود، نه تنها اکنون تجربه ای برای کشف سبک عکاسی خود را دارید، بلکه می توانید مسائلی مانند تکنیک ضعیف و حتی تنبلی را نیز جدا کنید. اگرچه این نقل قول نشان می دهد که ۱۰۰۰۰ عکس اول شما بدترین عکس های شما خواهند بود، اما در واقع در میان آن تصاویر جواهرات واقعی، یا حتی عکس های نمونه کار بالقوه وجود خواهد داشت. اینها تصاویری هستند که پایه و اساس سفر عکاسی آینده شما خواهند بود.

اگر شما از ۱۰ هزار عکس اول خود الهام و دانش بگیرید، ۱۰ هزار عکس بعدی پیشرفت چشمگیری بوده، و مطمئنا تخصصی تر خواهند بود.

بعد از ۱۰۰۰۰ تصویر ممکن است کم کم سبک و سیاق خود را پیدا کنید. عکس از John Bastoen

آیا باید به قانون ۱۰۰۰۰ عکس پایبند باشم؟

پاسخ ساده این است که تنها خودتان پاسخ این سوال را می دانید. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر شما عکاس قانونمند و صبوری هستید، بله ۱۰ هزار عکس نقطه شروع خوبی است. اگر بیخیال و کمتر قانونمند هستید، آن وقت ممکن است متوجه شوید که به جای تعیین یک محدودیت عکاسی ممکن است بیشتر از یک محدودیت زمانی، مثلا یک سال، بهره ببرید.

هنری کارتیه برسون یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عکاسان نه تنها در زمان خود بلکه در طول تاریخ عکاسی بود. اگرچه نقل قول ۱۰۰۰۰ تصویر او ممکن است چیزی باشد که ما در عصر مدرن دوست داریم آن را یک اظهار نظر کوتاه بنامیم، اما این نکته مفیدی برای تازه واردان مشتاق عکاسی است. با رسیدن به ۱۰ هزار عکس، می توانید به عقب برگردید و ببینید عکاسی شما دارد چه مسیری را طی می کند.

نویسنده: جیسون راو (Jason Row)

نظرات شما

  1. Farshid_Rahimi

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۶

    کاملا موافقم .
    رسیدن به نتیجه یه مسیر طولانی میخواد .
    چه با ۱۰ هزار قدم و چه بیشتر .
    مهم کشف کردنه ، نه رفع تکلیف .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *