توصیف انواع فلاش‌ دوربین‌های DSLR

احتمالا مهم‌ترین بخش عکاسی، درک نورپردازی است. امروزه تقریبا تمام دوربین‌های DSLR (و همچنین دوربین‌های کامپکت) یک فلاش داخلی دارند. اما فلاش داخلی دوربین همیشه بهترین انتخاب نیست و حتی گاهی جواب نمی دهد. در این مطلب شما را با انواع مختلف فلاش آشنا خواهیم کرد.

۱

فلاش داخلی و پاپ آپ

فلاش‌های داخلی و پاپ آپ، واحدهایی هستند که درون بدنه اصلی دوربین جاسازی می‌شوند. آنها با لنز در یک راستا قرار دارند و در نتیجه هنگام عکس گرفتن، تنها در یک جهت نور را به شما خواهند داد – مستقیما روی سوژه. این موضوع بعضا مشکل‌ساز خواهد بود چرا که زمینه را به میزان قابل توجهی تاریک خواهد کرد. همه ما اینجور عکس ها را دیده ایم مثل عکس هایی که دوستانمان در شب یا مهمانی ها می گیرند. برای جلوگیری از این مسئله ابتدا باید (بدون فلاش) صحنه را نورسنجی کرده، سپس فلاش را روشن کنید و عکس بگیرید.

۲

فلاش دوربین اکسترنال

فلاش اکسترنال واحدی است که در کفشک دوربین (جایگاهی که معمولا بالای دوربین است) نصب می‌شود. اگر فلاش اکسترنال توانایی ارتباط با دوربین را داشته باشد (کم کردن نیاز تنظیمات دستی فلاش) به آن اختصاصی (dedicated) می گویند. دوربین و فلاش از اطلاعاتی مثل طول لنز، حساسیت ISO، عدد f و سرعت شاتر برای تعیین قدرت خروجی فلاش استفاده می کنند. فلاش های اکسترنال نسبت به فلاش‌های داخلی و پاپ آپ ارجح هستند. از دلایل برتری آنها می‌توان به رهایی از قرمزی چشم در این نوع فلاش‌ها اشاره کرد که با تغییر زاویه فلاش نسبت به سوژه حاصل می‌شود. علاوه بر این بسیاری از این فلاش‌ها قبل از گرفتن عکس نوری می‌تابانند تا مردمک چشمان سوژه را تنگ کرده و از قرمزی چشم جلوگیری کنند. فلاش اختصاصی به دلیل انعطاف پذیری که به شما می دهد بسیار از فلاش داخلی دوربین بهتر است. حتی بهتر همراهی آن با یک کابل است که می‌توانید فلاش را جدا کرده و برای بهترین عکس آن را در هر زاویه ای که می خواهید، قرار دهید. باور کنید، شما هم تحت تاثیر آزادی عملتان قرار خواهید گرفت!

۳

فلاش دوربین حلقه ای ماکرو

فلاش حلقه ای روی لنز سوار می‌شود. این ابزار نوری ملایم، توزیع شده و ایده‌آل را برای عکاسی ماکرو فراهم می کند. ظرافت عکاسی ماکرو به شما اجازه استفاده از فلاش داخلی را نداده و فلاش اختصاصی نیز جهت‌گیری مناسب برای چنین عکس‌هایی را در اختیار ندارد و نمی‌تواند نوردهی مناسبی انجام دهد. فلاش حلقه ای شما را قادر خواهد ساخت که تا جای ممکن به سوژه نزدیک شوید و تمرکز کنید و منبع نوری را که تضاد یا سایه شدیدی ایجاد نمی کند به همراه داشته باشید. با استفاده از فلاش حلقه ای نوری متعادل و ملایمی خواهید داشت که می توانید جزئیات را به تصویر بکشید.

۴

فلاش دوربین سر چکُشی

فلاش سر چکشی (hammerhead) نوعی از فلاش است که روی کفشک دوربین قرار نمی گیرد و روی سه پایه دوربین پیچ می‌شود. این فلاش در کنار دوربین قرار می گیرد، پس زاویه از حالت مستقیم در آمده و چشم سوژه قرمز نمی شود. فلاش سر چکشی به دلیل نور خروجی زیاد و زاویه بهتری که فراهم می کند در میان عکاسان رسانه های خبری و عکاسان مجالس عروسی محبوب است.

۵

فلاش تکمیلی یا پُرکننده

فلاش تکمیلی (fill-in flash) یا پُرکننده، دیگر فلاش اکسترنال نیست. بلکه یک تکنیک است و هنگامی به کار می آید که زمینه سوژه شما از خود سوژه بسیار روشن‌تر است یا میزان قابل توجهی سایه روی سوژه دارید. همانطور که از نامش پیداست، از آن برای افزودن نور اضافی و پر کردن نقاط تاریک استفاده می‌شود. وقتی که بیرون از خانه عکس می گیرید فلاش را روشن کنید و یکی از نقاط اصلی سوزه ( در اینجا صورت) را که در مقایسه با کل صحنه سایه دار به نظر می رسد نورسنجی کنید. در نتیجه عکس شما متعادل تر و زیبا تر خواهد شد.

۶

فلاش بازتابی

تکنیک دیگری که در رابطه با فلاش زدن وجود دارد، فلاش باتابی (Bounce flash) است. اگر به جای مستقیم فلاش زدن سمت سوژه آن را به سطح دیگری بتابانید و از این طریق سوژه را روشن کنید، عکس های ظریف و زیبا تری خواهید داشت. برای این کار به فلاش اکسترنال نیاز خواهید داشت تا نور فلاش را به سقف یا دیوار نزدیک بتابانید. این تکنیک، دریچه جدیدی از دنیای عکاسی شگفت انگیز را روی شما می گشاید.

نظرات شما

  1. دوست

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۷

    سلام .لطفا اهل فن راهنمایی فرمایید من عکاس غیرشغلی هستم ومدتیست یک فلاش اکسترنال برندDBKخریده ام ولی کاتالوگ نصب ندارد یک تریگر دارد ونمیدانم چگونه وایرلس ازتریگر گیرنده فرستنده داخلی اش اتصال وارتباط وتنظیم نمایم لطفا کمک نمایید

  2. نعیم

    ۲۲ مرداد ۱۳۹۳

    با سلام من برای عکاسی از عنبیه چشم نیاز به عکاسی ماکرو دارم تا با بالاترین وضوح عکس بگیرم ودقیق ترین جزئیات .چه دوربین ولنزی را توصییه میکنید/آیا فلاش حلقه ای اکسترنال خوب است؟ چون میخواهم حداقل انعکاس نور بر روی عنبیه داشته باشم وحداکثر جزئیاترا.ممنون میشم من را راهنمایی کنید.

  3. علی

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۲

    با سلام وتشکر از سایت خوبتون که خیلی به ما کمک میکنه
    من یک دوربین کنون EOS700Dخریداری کردم و یک فلاش قدیمی اکسترنال هم در خانه دارم ، در بعضی سایت ها خواندم که این فلاش های قدیمی با دوربین های جدید همخونی ندارند وباعث آسیب به دوربین میشن لطفا راهنمایی کنید

    1. زند

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      بله همینطور که شما خودتان جستجو کرده اید، استفاده از فلاش های قدیمی ممکن است به دلیل مسائلی چون Trigger Voltage به دوربین آسیب بزند، پس بهتر است از فلاشی مناسب با مدل دوربین استفاده کرد. موفق باشید

      1. علی

        ۲۵ اسفند ۱۳۹۲

        ممنون از راهنمایی تون زند جان

        1. زند

          ۲۵ اسفند ۱۳۹۲

          خواهش می کنم، موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *