دوربین پین هول – pinhole چیست؟

دوربین پین هول (Pinhole camera) یک ابزار ابتدایی برای عکاسی است که تنها یک فیلم دارد. شما می توانید با استفاده از یک جعبه مقوایی که انتهای آن یک فیلم عکاسی قرار داده اید (جعبه ضد نور است و روی آن تنها یک سوراخ وجود دارد که روی به روی فیلم است) یک دوربین پین هول بسازید. رو به روی سوراخ ایجاد شده روی جعبه باید درپوشی به عنوان شاتر در نظر بگیرید تا زمانی که آن را بالا می دهید نور به فیلم رسیده و تصویر ضبط گردد. بله شما یک عکس گرفته اید!

از آنجا که این دوربین دست ساز لنز ندارد شاید نیاز داشته باشید که شاتر دست ساز آن را بیشتر باز بگذارید تا مدت طولانی تری به فیلم نور برسد و نوردهی شود. البته این به نور محیط و تجربه های قبلی شما در عکاسی با پین هول نیز بستگی دارد.

روز جهانی عکاسی با پین هول چیست؟

روز جهانی پین هول یک رویداد است که مردم عکس های دوربین دست ساز (پین هول) خود را برای این سایت pinholeday ارسال می نمایند. اجازه دهید تا ساده تر بگویم. در روزی خاص از سال، شما یک دوربین می سازید، عکس می گیرید، آن را ظاهر می کنید، اسکن کرده و برای این وب سایت ارسال می نمایید.

این یک مسابقه عکاسی نیست و فقط جنبه تفریحی دارد. من عقیده دارم که این کار علاوه بر مفرح بودن و نشان دادن زیبایی عکاسی نوعی سپاس از این هنر و نمایش خلوص آن است. برای شرکت کردن در این رویداد می توانید به این (http://www.pinholeday.org/participate) صفحه مراجعه نمایید.

روز جهانی عکاسی با دوربین پین هول چه زمانی است؟

آخرین روز پین هول در زمان انتشار این مطلب ۲۷ آوریل ۲۰۱۴ بوده (http://www.pinholeday.org/gallery) و روز بعدی آن ۲۶ آوریل ۲۰۱۵ است.

شما می توانید هر زمان که مایل بودید عکس های گرفته شده توسط دوربین دست سازتان را برای لنزک نیز ارسال کنید.

پین هول با طعم ایرانی

عکس فوق از باغ دولت آباد یزد توسط دوربین دست ساز پین هول و زمان نوردهی ۸ ثانیه گرفته شده (عکاس: آقای برزین بصیری).

ساخت دوربین پین هول برای گرفتن عکس فوق.

عکس های بیشتر پین هولی

در ادامه تعدادی از عکس های گرفته شده با پین هول را که از گالری های این سایت گرفته شده مشاهده می کنید:


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *