عمق میدان را عمقی یاد بگیرید – سه راه برای تاثیر گذاشتن بر عمق میدان به همراه آموزش تصویری

عمق میدان (depth of field) چیست؟

دوربین فقط می تواند لنزش را در یک نقطه فوکوس کند، اما ناحیه ای از جلو و عقب این نقطه وجود دارد که همچنان شارپ و واضح دیده می شود. به این ناحیه عمق میدان (DOF) می گویند. سایزش متغیر است و با «کم عمق» (فقط یک ناحیه باریک شارپ دیده می شود) و «عمیق» (بیشتر عکس شارپ دیده می شود) بیان می شود.

عمق میدان، یا کنترل اینکه چه قسمت هایی از عکس شارپ بیافتد، یکی از مزایای داشتن دوربین SLR است. با چشمان خود به صحنه نگاه کنید، معمولا همه چیز در فوکوس است (مات نمی بینید). اما نیازی نیست عکس های شما هم این چنین باشند.

با تنظیم دوربین دیجیتال خود می توانید کاری کنید که فقط برخی از قسمت های عکس در فوکوس باشند. این به شما کمک می کند توجه مخاطب را به سمت سوژه جلب کنید.

ضریب f و اندازه دریچه دیافراگم

احتمالا می دانید که اندازه دریچه دیافراگم را با ضریب f مشخص می کنند. نکته جالب توجه این است که هرچه ضریب f بیشتر باشد (عدد بزرگتر) دریچه کوچک تر است. در عکس زیر این رابطه را بهتر مشاهده می کنید.

در عکس زیر سه راه رایجی (اندازه دریچه دیافراگم، فاصله کانونی لنز و مسافت فوکوس) که می توانید با آن ها روی عمق میدان تاثیر بگذارید نشان داده شده است. آن را روی دسکتاپ خود ذخیره کنید تا همیشه آن را داشته باشید.

روی عکس کلیک کنید تا سایز اصلی را ببینید

نظرات شما

  1. alamtu

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

    باسلام خدمت مدیریت محترم سایت وهمه دوستان بنده چندسالی هست دوربین کامپکت سوپرزوم کننsx20 دارم ولی هیچ وقت به صورت جدی پیگیرعکاسی نبودم تازه میخام دوربین dslrبگیرم ازمدیریت محترم وهمه دوستان خاهش دارم که راهنمایی کنن بین دومدلcanon700dو کدام بهتره مچکرم…۵۵۰۰nikon

  2. mj

    ۳ دی ۱۳۹۵

    خوب یه سوال، اگه f-stop = f/d باشه پس با کم کردن فاصله کانونی باید عدد دیافراگم کم شه و عمق میدان پایین بیاد،
    آیا عامل دیگه ای این داخل تاثیر گذاره و من درنظر نگرفتم؟

  3. ayda

    ۷ شهریور ۱۳۹۵

    سایتتون حرف نداره واقعا خسته نباشید

  4. سعید

    ۵ تیر ۱۳۹۵

    ممنون از سایتتون برای اطلاعات مفیدی که میزارین چند روزه که مطالب این سایت رو میخونم خیلی از ابهامات عکاسی مثل دیافراگم فاصله کانونی عمق میدان و مطالب زیادی برام کاملا روشن و قابل درک شد

  5. آزاده پیوندی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵

    سلام من یک دوربین کنون EOS 60d دارم با لنز ۱۸-۵۵٫ اما من میخوام بدون اینکه خیلی به سوژه نزدیک بشم بتونم عکس با عمق میدان کم، و در واقع با زمینه تار بگیرم که این لنز این امکان رو به من نمیده و فقط وقتی خیلی به سوژه نزدیک بشم میتونم عمق میدان رو کم کنم شما برای رفع این مشکل چه لنزی رو پیشنهاد میکنید؟ برای تشکر فراوان از شما

  6. سعید

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

    سلام دست مریزاد و خسته نباشید میگم و عرض ادب و احترام دارم به شما که برای علم و دانش و نشر اون احترام و ارزش قائلید و بهترین ها رو براتون آرزو میکنم . از این وبسایت عالی شما کمال قدردانی و تشکر رو دارم امیدوارم خداوند منان به طریق ممکن و هر طور که مصلحت شماست پاسخ زحماتی که میکشید رو بهتون برگردونه موفق باشید و ادامه بدید . ما هم دعاتون میکنیم

  7. mehdi

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵

    سلام
    من می خوام اولین دوربین dslrم رو بگیرم. یه چیز کمی ارزون تا بعدا بتونم عوض کنم. به نظرتون دوربین canon 1200d چیز مناسبی هست؟

  8. خرمشهر

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۴

    با سلام
    سایت خوبی دارید .به خاطر مطالب آموزشی هم خیلی ممنون وسپاسگزارم.
    یک راهنمایی هم بنده رو بفرمایید ممنوم میشم. به عکاسی علاقه دارم وتا به حال هم دوربین حرفه ای نداشتم.
    میخوام یک دوربین DSLR بگیرم البته به قول انگلیسی ها من وضع مالی ام آنقدر خوب نیست که برای خرید دوربین دو بار هزینه کنم ترجیح بنده هم خرید یک دوربین خوب هستش.
    ۱-نظرتون در مورد دوربین ۷۵۰ دی کنون چیه ؟
    ۲-آیاکیت لنز ۵۵-۱۸ خود دوربین خوبه؟ یا باید ۱۳۵-۱۸ بگیرم؟
    ۳-برای فیلم برداری از مراسم سینه زنی میشه ازش استفاده کرد؟فیلم برداریش خوبه یا نه؟ توی سایت دیجی کالا نوشته که سنسورهای CMOS-hybreid برای فیلم برداری خوب هستند.نظر شما چیه؟

  9. محسن پیرنیا

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

    سلام به فرشاد عزیز. بهت تبریک میگم از اینکه داری به جمع عکاسای جدی می پیوندی. فروتنانه چندتا توصیه دوستانه به حضورت برسونم. اول برای ژانر عکاسی طبیعت دوربین dslr مناسب تره تا مثلا سوپر زوم و … نیازی به خرید لنز گرون هم نیست. با همون لنز کیت که با دوربین عرضه میشه برا شروع، کارت کاملا راه میوفته. بعد هم اینکه با یک میلیون و پانصد برا شروع میتونی دوربینای خوبی داشته باشی.البته اگه کمی بیشتر هزینه کنی به تبع بهتر گیرت میان. با همون یک و نیم دوربین d3300 نیکون رو بهت پیشنهاد میکنم. هرچند اگه تو سایت دیجی کالا سرچ کنی موارد بیشتری از برند هم نیکون و هم کنون پیدا میشه. اگه تا حالا دوربین خریدی که انشاالله مبارک باشه! اگه نخریدی امیدوارم هرچه زودتر بخری و از عکاسی لذت ببری. موفق باشی……

  10. فرشاد

    ۴ مرداد ۱۳۹۴

    با عرض سلام. بنده به هیچ وجه اطلاعی از توانایی دوربین های دیجیتال ندارم و فقط با گوشی عکس گرفتم. چند وقتی هست که به فکر خرید یک دوربین دیجیتال برای ثبت عکس افتادم. می خوام دوربینی داشته باشم که مثلا از بالای یک کوه بلند بتونم مناظریی که در دور دستها هستن را به خوبی به تصویر بکشم. منظور من زوم نیست. فکر کنم همین عمق میدان باشه. یعنی دوربینی که بتونه عمق میدانی داشته باشه که از بالای کوه بلند بتونی مناظر پایین کوه ، شهر و رودخانه ای رو که در منظره می بینیم به خوبی ثبت کنیم. چون با گوشی که دارم اصلا نمی شه زیبایی منظره رو نمایش داد.چه نوع دوربینی می تونه مطالبات من برآورده کنه؟؟؟ می شه با یک و نیم میلیون یک همچین دوربینی با این قابلیت تهیه کرد یا نیاز به دوربین های حرفه ای و لنزهای گرون قیمت هست؟؟؟؟ خواهش می کنم راهنمایی کنید.

    1. amirehsan

      ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

      با سلام. من منظور شما رو به درستی متوجه نشدم به نظرم شما عمق میدان رو دارید با فاصله کانونی اشتباه می گیرید. اگه منظورتون اینه که دوربینی و تجهیزاتی داشته باشید که اجسام و مناظر بسیار دور را نزدیک نشون بده مثلن یک فرد که در فاصله زیاد هست رو بطور کامل در کادر نشون بده این درواقع به لنز و فاصله کانونی لنز مربوط می شه کاری که عکاسان طبیعت انجام می دن اونها عکس هایی از حیوانات که در فاصله زیاد هستند می گیرند بطوری که عکس حیوان تمام کادر یا بیشتر کادر رو اشغال می کنه. البته با لنز های مثل ۵۵-۲۵۰ کنن که قیمتی حدود ۵۰۰-۶۰۰ هزار تومن داره می شه تا حدودی این کار رو انجام داد اما برای عکس های حرفه ای تر لنز های گرانقیمتری لازم دارید. اما عمق میدان چیز دیگری است. وقتی می خواهید از یک نفر که در فاصله چند متری شما است عکس بگیرید بطوریکه تصویر فرد کاملن شفاف و واضح باشه اما هر آنچه که پشت سر اون فرد هست کاملا مات تصویر برداری بشه شما به یک عمق میدان کم نیاز دارید. در اکثر تصاویر منظره ما به عمق میدان زیاد نیاز داریم تا بتونیم درختهای و کوههای قرار گرفته در جلو و پس زمینه رو با وضوع کامل نمایش دهیم. در خصوص دوربینی با رنج قیمتی ۱٫۵ میلیون تومن توی دوربین های حرفه ای (DSLR) کنون شما می تونید از ۱ میلیون خرید داشته باشید(با لنز ۱۸-۵۵). اگه علاقه به عکاسی از طبیعت با لنز تله (فاصله کانونی زیاد) دارید می تونید بدنه دوربین رو جدا تهیه کنید و یک لنز تله هم برای اون خریداری کنید. مسلما هرچه بیشتر هزینه کنید به کیفیت بهتری می رسید اما اگه میزان هزینه شما در همین قدر ثابت هست و در آینده هم امکان افزایش آن وجود نداره باز هم می تونید خرید قابل قبولی داشته باشید. موفق باشید.

  11. منم رهگذر

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    خیلی عالی بود
    متشکرم

  12. زهرا

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۳

    خیلی عالی بود مرسی

  13. امیر علی

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    سلام و احترام / واقعا ممنون بابت این مطالب ساده اما کامل اموزش دادین

  14. مه تا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    مطالب آموزندتون جای تشکر داره
    مرسی و خسته نباشید

  15. محمد

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۳

    سلام. مطالب سایت شما بسیار جالب و کاربردی است بخصوص برای افرادی مثل من که آماتور به عکاسی علاقه دارند. در بخش نقد عکس یک پیشنهاد دارم که می دانم اجرای آن سخت است. علاقمندان می توانند عکس آپ لود کنند و کارشناسان شما می توانند نقاط ضعف و قوت آن عکس را برای فرد ایمیل کنند. چراکه امکان قرار دادن کلیه عکس ها برای نقد سایر دوستان شانس بسیاری از عکسها را از بین می برد. یا اگر امکان داشت کلیه عکسها را برای نقد قرار دهید. از سایت خوب شما متشکردم. من هم معتقدم سلیقه و علاقه و تجربه کردن پی در پی از خود لوازم عکاسی مهمتر است.

    1. زند

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      تشکر فراوان از اینکه در سایت خودتان نظر می دهید، ایده جالبی است و ممنون از اینکه مطرحش نمودید، حق با شماست، در اینده سایت یک سرویس اشتراک عکس خواهد داشت انشاالله، فعلا این ایده به ذهنمان رسیده که برخی از عکس های ارسالی دوستان را در صفحه فیسبوک لنزک منتشر کنیم. مجددا تشکر می کنیم، موفق باشید

  16. پویانــیسم

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۲

    من وقتی عمق میدان رو افزایش میدم، سرعت شاتر خیلی زیاد میشه. حتی اگه ایزو هم زیاد کنم (مثلا۳۲۰۰) باز هم بدون ۳پایه نمیشه عکس خوبی گرفت، چون سرعت شاتر زیاد میشه. این مشکل رو چطوری میتونم رفع کنم؟

    1. زند

      ۱۱ بهمن ۱۳۹۲

      دوست عزیز سلام

      طبیعتا زمانی که شما عمق میدان را افزایش می دین و می فرمایید سرعت شاتر افزایش پیدا می کند، نشان می دهد شما دیافراگمتان را خیلی بسته اید، مثلا در حالت AV عکاسی نموده اید و ضریب اف بزرگی را انتخاب کرده اید، پس سرعت شاتر شما برای جبران نوردهی سریع انتخاب می شود و طبیعی است. همانطور که در این مطلب مطالعه فرمودید، برای حل مشکلتان، برای افزایش عمق میدان، از لنزی با فاصله کانونی کوتاه تر استفاده نمایید یا/و از سوژه فاصله بگیرید.

      لطفا مجددا تصویر عمق میدان این مطلب را بررسی نمایید.

      موفق باشید

  17. Mehdi Khajvand

    ۳۰ دی ۱۳۹۲

    ممنون و خسته نباشید.
    درک مطلب با عکس کاملا قدرت فهم و بالا میبره . عالیه عالی

  18. نارنین

    ۱۱ آذر ۱۳۹۲

    شما عالیترین تو زمینه ی عکااااااااااسی هستین خیلی خوبیییییییییییییین مرسیی.من رشتم پیراپزشکیه و ربطی به عکاسی ندارم اما عاشق عکاسیم و یه دوربین ساده ی کامپکت canon Ixus 120is دارم اتاقم جنوبیه و تاریکه ویه پنجرهی مربع کوچیک وسط دیوار جنوبیش داره به نظرتون با چه امکاناته کمه دیگه ای میتونم برای شروع یه استودیو واسه خودم بزم؟واینکه به نظرتون برای شروع از سایت شما و دیجیکالا استفاده کنم بعد برم کلاس یا اول کلاس منتظر جوابتونماااااااااا مرسیییییییییی

    1. زند

      ۱۲ آذر ۱۳۹۲

      دوست عزیز سلام

      از اینکه در سایت خودتان لنزک نظر می دهید، بسیار متشکریم. عشق به عکاسی از مهمترین نکته هایی است که در این زمینه هنری وجود دارند. همینطور که در لنزک گفته ایم، وسایل عکاسی اصل ماجرا نیستند و این عکاس، دانایی، تجربه و خلاقیت او در این زمینه هست که اهمیت والایی دارد. در مورد اتاقتان مشکلی وجود ندارد، این مطلب لنزک «www.lenzak.com/بازسازی-افکت-نورپردازی-حرفه-ای-استودی/» را بخوانید که به شما در نور کم کمک خواهد کرد و همچنین «https://www.lenzak.com/tags/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C%D9%88-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C/» برای راه اندازی استودیو خانگیتان. برای شروع عکاسی مطالب لنزک را از مقدماتی شروع کنید تا اصول اولیه را فرا بگیرید. بعد سراغ نکات آموزشی بروید و آن ها را اجرا کنید. عکس بگیرید، عکس بگیرید و عکس بگیرید. عکسی که دوست دارید نظر دیگران را در موردش بدانید برای ما ارسال کنید تا انشاالله در بخش نقد به نمایش بگذاریم و نظر دوستانتان در سایت را جویا شویم. همانطور که اشاره کردید، مطالب سایت های دیگر مانند دیجیکالا و… هم بسیار مفید هستند، اگر زمان دارید در این زمینه مطالعه بیشتری داشته باشید. اگر با خواندن مطالب انگلیسی زبان راحت هستید، در گوگل photography tutorials را جستجو کنید و از سایت های خیلی خوبی که برای آموزش عکاسی وجود دارند استفاده نمایید. اینترنت می تواند منبع یادگیری و الهام شما در زمینه عکاسی باشد، اما کلاس های عکاسی هم به شما کمک خواهند کرد که بستگی به شرایط زمانی خودتان دارد. اما دقت کنید که برای شروع و پیشرفت در عکاسی به چیزی جز علاقه، یک دوربین و شاید اینترنت نیاز ندارید. موفق باشید

  19. طاهر پنجه بند پور

    ۱۱ آبان ۱۳۹۲

    سلام، مفید و مختصر! مرسی.

    1. زیبا کیانی

      ۸ اسفند ۱۳۹۳

      لطفا شماره همراه وایمیل خودتان را برایم بفرستید.

  20. PoURIYA

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۲

    ممنون از مطالب سایتتون… با عکس هایی که زدید بهتر قابل درکه.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *