فوکوس در عکاسی پرتره: چشم ها را در عکس واضح و شارپ به تصویر بکشید

در این مطلب لنزک قصد دارم تا آموزش گام به گام و تکنیک‌های فوکوس برای ثبت شارپ چشم‌ها در عکاسی پرتره را در اختیارتان قرار بدهم. در ادامه مطلب طی آموزش گام به گام به شما خواهم گفت چطور.

عکاسی پرتره گاها به معنای استفاده از محدوده دیافراگم باز و فاصله‌ی کانونی بیشتر برای ساختن عمق میدان کم و محو کردن پس زمینه می‌باشد.

از این رو فوکوس کردن در این نوع عکاسی مهمتر از هر نوع عکسبرداری دیگری بوده و تنها در حد فاصل کوتاهی از تصویر شارپ (واضح) بودن ثبت می‌شود.

همچنین از آنجایی که سوژه شما متحرک است باید در زمان و نقطه‌ی درستی فوکوس را انجام دهید.

برای دستیابی به پرتره‌های شارپ این قواعد را دنبال کنید.

۱

فوکوس کردن بر چشمها

چشم‌ها، المان‌های اصلی پرتره هستند و باید تا حد امکان سعی کنید تا به شکل شارپ و واضح آنها را ثبت نمایید، به ویژه اگر از دیافراگمی باز استفاده می‌کنید.

گاها عکاسان با استفاده از نقطه‌ی فوکوس مرکزی فوکوس می‌کنند، سپس ترکیب بندی را مجددا انجام می‌دهند. در صورتی که باقی افراد از نقاط فوکوس خارج مرکز استفاده میکنند.

هر روشی که استفاده می‌کنید باید چشم‌ها شارپترین شکل ممکن به نظر برسند. پس حتما روی چشم ها زوم کنید تا مطمئن شوید شارپ به نظر می رسند.

۲

انتخاب نقاط فوکوس

همانطور که پیشتر اشاره کردم برخی از عکاسان از نقاط مرکزی فوکوس استفاده می کنند، سپس دکمه شاتر را تا نیمه فشرده که فوکوس قفل شود و بعد ترکیب بندی را مجددا عوض کرده و سوژه را از وسط کادر خارج می کنند.

البته حرکت دست در هنگام جا به جا کردن دوربین می‌تواند تصویر را از فوکوس خارج کند. برای دقت بیشتر از اتوفوکوس تک نقطه‌ای SLR استفاده نمایید.

اکثر SLRها از نه یا تعداد بیشتری نقطه‌ی فوکوس برخوردار هستند که برای انتخاب آن می‌توانید از کلید چرخشی تعبیه شده بر روی دوربین استفاده کنید.

با استفاده از نقاط فوکوس خارج از مرکزی در نزدیکی چشم سوژه با دقت بالایی می‌توانید آن را به ثبت برسانید و کاملا تفاوت شارپ بودن با سافت بودن آن را احساس کنید.

۳

استفاده از دکمه‌ای مجزا برای اتوفوکوس – دکمه پشت دوربین

SLRها به صورتی طراحی شده‌اند که با فشار نسبی دکمه‌ی شاتر (تا نیمه فشردن دکمه شاتر) اتوفوکوس فعال می‌شود. ولی خوب در موردش فکر کنید، آیا این بهترین راه است؟

آیا یکی بودن دکمه‌ی شاتر و اتوفوکوس با زمانی که برای هر کدام دکمه‌ی مجزایی تعبیه شده باشد، یکسان است؟

اکثر عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند که دکمه‌ای مجزا برای اتوفوکوس بر دوربینشان وجود داشته باشد ( برای تنظیم این دکمه دفترچه راهنمای دوربین خود را مطالعه کنید)

ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید ولی مطمئن باشید که به این صورت راحت‌تر می‌توانید عملیات فوکوس را انجام دهید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. علی شفیعی

    ۸ دی ۱۳۹۹

    سلام
    ممنون از مطلب آموزندتون
    من مورد ۲ (مخصوصا بند ۱ و ۲ ) را دقیق درک نکردم
    می تونین لطف کنین یه توضیح کوتاهی دربارش بدین؟
    ممنونم

    (( همانطور که پیشتر اشاره کردم برخی از عکاسان از نقاط مرکزی فوکوس استفاده می کنند، سپس دکمه شاتر را تا نیمه فشرده که فوکوس قفل شود و بعد ترکیب بندی را مجددا عوض کرده و سوژه را از وسط کادر خارج می کنند.

    البته حرکت دست در هنگام جا به جا کردن دوربین می‌تواند تصویر را از فوکوس خارج کند. برای دقت بیشتر از اتوفوکوس تک نقطه‌ای SLR استفاده نمایید.

    اکثر SLRها از نه یا تعداد بیشتری نقطه‌ی فوکوس برخوردار هستند که برای انتخاب آن می‌توانید از کلید چرخشی تعبیه شده بر روی دوربین استفاده کنید.

    با استفاده از نقاط فوکوس خارج از مرکزی در نزدیکی چشم سوژه با دقت بالایی می‌توانید آن را به ثبت برسانید و کاملا تفاوت شارپ بودن با سافت بودن آن را احساس کنید. ))

  2. shima

    ۳۰ تیر ۱۳۹۵

    سلام. لطفا در مورد تنظیمات عکاسی از چشم به طوری که هم مویرگ های صلبیه به خوبی بیفته و هم عینبیه توضیح دهید.

  3. مهسا

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

    سلام
    خسته نباشید
    اگر چند نفر با فاصله های مختلف توی تصویر باشند.چطور باید یه تصویر کاملا شارپ داشته باشم ؟ طوری که همه ی افراد تصویر کاملا شارپی داشته باشند؟
    دوربین من d7canoon هستش
    با سپاس فراوان

    1. محسن

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

      مهسا
      در مورد سوالتون وقتی از چند نفر با فاصله مختلف عکس میگیرید باید عمق میدانتون زیاد باشه یعنی دیاف بسته تری رو انتخاب کنید عدد بزرگتر مثلا f16 تا تمام اشخاص در تصویر شارپ باشند یا اینکه چند شات با فوکوس های متفاوت بگیرید و نهایتا توی فتوشاپ این عکس ها رو merge کنید .

    2. کامل

      ۲۱ شهریور ۱۳۹۹

      دیافگرام رو ببندید

  4. افشین

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۳

    آیا فکوس روی یک چشم کافی است ؟
    برای اینکه هر دو چشم در فکوس باشند باید چکار کرد ؟

    1. محسن

      ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴

      فوکوس در پرتره بستگی به حالت سوژه شما داره اگر کاملا از روبرو عکس میگیرید و فاصله هردو چشم از لنز شما به یک اندازه هست با فوکوس روی یک چشم هردو چشم در فوکوس خواهند بود .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *