لنز های مخصوص کانن و لنز های مخصوص نیکون

در این مطلب لنزک به لنز های مخصوص کانن، همچنین لنز های مخصوص نیکون نگاهی خواهیم داشت و آن ها را مقایسه خواهیم کرد. در ادامه مطلب و در بخش نظرات به ما بگویید که لنز دوربین شما چیست و یا اگر بخواهید یک لنز جدید خریداری نمایید، کدام را انتخاب می کنید؟

لنز Canon EF 8-15mm f/4.0 L USM fisheye

شرکت Canon تنها یک لنز جدید Fisheye دارد، ولی این لنز قابلیت زوم دارد که با محدوده فاصله کانونی ای که در بر می گیرد می تواند افکت Full Frame Fisheye را در تمامی دوربین ها اعمال کند.

لنز فوق العاده واید Tilt-shift، Canon TS-E 17mm f/4L

شرکت Nikon در حال حاضر۳ لنز tilt-shift دارد ( لنز هایی که در دنیای Nikon با نام Perspective Control شناخته می شوند )، با فاصله کانونی های ۲۴mm، ۴۵mm و ۸۵mm. اما شرکت Canon 4 لنز با فاصله کانونی ۲۴mm، ۴۵mm، ۸۵mm و لنز ارزشمند این شرکت با فاصله کانونی ۱۷mm را دارد.

لنز Canon EF 50mm f/1.2 L USM

شرکت Nikon در زمینه لنز های فوکوس دستی مدل های مشابه و پایا پایی با Canon دارد، اما در زمینه لنز های فوکوس خودکار هیچ لنز استانداردی به سرعت این لنز Canon ندارد.

لنز Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro

در حال حاضر Canon 6 لنز ماکرو دارد، یکی از این لنز ها Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x است که قابلیت ماکرو را با بزرگ نمایی بالاتر از ۱x فراهم می کند.

لنز Canon EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM

لنز Canon EF 400mm f/4 DO IS USM

شرکت Canon 2 لنز DO – Diffractive Optic دارد، که حلقه سبز رنگی دور لنز آنها وجود دارد. لنز های DO اجازه می دهند که لنز با فاصله کانونی مشخص کوچکتر و سبک تر از لنز های دیگر با همان فاصله کانونی طراحی شوند، اما Canon بیش از یک دهه است که دیگر لنز های DO طراحی نکرده است.

لنز Canon EF 200-400mm f/4 IS USM به همراه یک بسط دهنده ۱٫۴x در داخل خود

Nikon هم یک لنز ۲۰۰-۴۰۰mm f/4 دارد که کمتر از نصف قیمت این لنز Canon را دارد، اما لنز ۲۰۰-۴۰۰mm Canon در داخل خود یک مبدل تله دارد که تا ۱٫۴ برابر می تواند بزرگنمایی کند.

لنز های Cine شرکت Canon

لنز های سری Cine شرکت Canon مخصوص فیلمبرداری است که برای دوربین های سری Canon Cinema EOS ( از قبیل EOS C100، C300 و C500 ) و دوربین های Full-Frame EOS DSLR ساخته شده اند.

لنز های مخصوص Nikon

لنز زوم فوق العاده وایدNikon AF-s Nikkor 14-24mm f2.8 G ED

این لنز به خاطر فوق العاده واید بودنش در دوربین های Full-frame و امکان عکاسی در شرایط کم نور به دلیل دیافراگم بازش شهرت بسیار بالایی پیدا کرده.

در حال حاضر Canon لنز واید زومی ندارد که به اندازه این لنز Nikon انعطاف داشته باشد. لنز EF 16-35mm f/2.8 L MkII USM نزدیک ترین لنز شرکت Canon به این لنز است، اما این لنز محدوده Fisheye را پوشش نمی دهد.

لنز چشم ماهی یا Fisheye Nikon AF DX Nikkor 10.5mm f/2.8 ED

لنز Fisheye Nikon AF-D Nikkor 16mm f/2.8

بر خلاف Canon، Nikon لنز های Fisheye جدا برای دوربین های Fullframe – FX و APS-C – DX دارد. هر دو لنز زاویه ۱۸۰ درجه ای را تحت پوشش قرار می دهند و باز ترین مقدار دیافراگم آنها یک پله روشن تر از لنز زوم Fisheye شرکت Canon است.

لنز Nikon 135mm f2 D AF DC

لنز Nikon 105mm f2 D AF DC

لنز های DC ( Defocus-image Control – کنترل قسمتهای تار عکس ) شرکت Nikon، ۹ تیغه دیافراگم گرد دارد که می توانید با آنها محدوده خارج از فوکوس ( محدوده تار عکس ) را آنطور که می خواهید تنظیم کنید که این قابلیت، این لنز ها را به بهترین لنز های روی زمین برای عکاسی پرتره تبدیل کرده است. بر خلاف لنز Canon EF 135mm f/2.8 با امکان Softfocus Control، لنز های DC شرکت Nikon به شما این قابلیت را می دهد که بتوانید تنها بوکه های تصویر را تنظیم کنید بدون این که در وضوح کلی تصویر تغییری ایجاد کنید.

لنز Nikon AF-S Nikkor 58mm f/1.4G

این لنز، لنز بسیار قابل توجه ای است؛ هم به دلیل قیمت گران آن ( ۱۷۰۰$ ) و هم به دلیل فاصله کانونی عجیب آن. فاصله کانونی ۵۸mm ای این لنز با توجه به اینکه مخصوص دوربین های DX-format DSLR ( دوربین های Cropsize شرکت Nikon ) ساخته شده و با توجه به ضریب سنسور این دوربین ها فاصله کانونی حقیقی آن برابر با ۸۷mm خواهد بود به نظر منطقی می آید، چرا که این فاصله کانونی تقریباً برابر است با فاصله کانونی استاندارد برای عکاسی پرتره. اما با توجه به مزایای آن این لنز از هر لنز مخصوص دوربین های DX-format DSLR شرکت Nikon گران تر است.

لنز Nikon AF-S DX Nikkor 18-300mm f/2.5-5.6G ED VR

شرکت Canon هیچ لنزی برای دوربین های EF-S خود در این محدوده فاصله کانونی ندارد، نزدیک ترین لنز با چنین محدوده فاصله کانونی ای EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS است، اما این لنز به اندازه لنز Nikon محدوده وسیعی را پوشش نمی دهد و به خوبی آن نیست. Nikon در محدوده لنز های سبک و معمولی برتری چشم گیری نسبت به Canon دارد.

لنز های فوکوس دستی Nikkor

بله، Nikon هنوز لنز های فوکوس دستی جدید تولید می کند. در کنار لنز های خاص مانند لنز های Tilt-shift شرکت Nikon با نام Perspective Control و بعضی از لنز های ماکرو این شرکت با نام Micro-Nikkor، شرکت Nikon لنز هایی واید و استانداردبا فوکوس سریع و با نام AIS هم تولید می کند. تنها لنز های فوکوس دستی شرکت Nikon برای دوربین های EF، لنز Tilt-shift TS-E و لنز ماکرو MP-E 65mm است.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. zohrehrahimi

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

    دوستان برای عکاسی جشن تولد و عروسی و پرتره چه دوربینی رو با چه لنزی پیشنهاد میکنید ، قیمت هم خیلی زیاد نباشه ،
    ….. چه لنزی رو برای دوربین g16 پیشنهاد میکنید ؟ بسیار ممنونم

  2. ایمان

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵

    سلام من یه نیکون d5200دارم چه لنزی واسه زوم مناسبه قیمتشم زیاد نباشهمرسی

    1. سامان

      ۹ آذر ۱۳۹۵

      سلام
      بستگی داره که برای چجور کاری بخاین استفاده کنید ولی لنز زیر هم کیفیت خوبی داره وهم طقربا برا همهجور ایتفاده مناسبه قیمتشم ۴۸۰۰۰۰ تمنه
      Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED

  3. mey3am

    ۱۴ آذر ۱۳۹۳

    لطفا در مورد دوربین canon mark 4 توضیحاتی قرار بدهید

  4. sara sattari

    ۱۶ مهر ۱۳۹۳

    سلام.لطفا راهنمایی بفرمایید برای عکاسی پرتره با دوربین نیکون D800از چه لنزی استفاده کنم.ممنون

  5. mahsa dabiri

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۳

    من دوربین canon 600d رو تازه خریدم و میخوام باهاش عکاسی کنم بیشترین هدفم اینه که عکسای فشن بگیرم واسه بالا بردن کیفیت عکسام چه لنزی رو باید بگیرم ؟ ایا اصلا تاثیری میذاره توی کیفیت یا بی فایدست و باید دوربین رو عوض کنم لطفا به من تواین مورد راهنمایی بدید ممنون

  6. sma

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

    سلام
    لطفا از سیستم مایکرو ۴/۳ هم مطالبی قرار بدین


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *