نقد عکس #۷ – عکسی خلاقانه

در نقد هفته گذشته «نقد شماره ۶» عکسی با موضوع انتظار تلخ از شاخه عکاسی خیابانی را به نمایش گذاشتیم که شما برای ما ارسال کرده بودید. شما در مورد انتقال حس انتظار به بیننده در این عکس صحبت کردید و در مورد کادر بندی، رنگ ها، ویرایش و… آن نظراتتان را مطرح کردید. در نقد این هفته یکی از عکس های جالب توجه شما را انتخاب کرده ایم که در ادامه مطلب بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

می توان عکس نقد امروز را در شاخه پرتره از خود (Self portrait) در نظر گرفت و خلاقیت را در آن دید. اولین سوالی که احتمالا به ذهن شما هم می آید این است که این عکس چگونه گرفته شده است؟

آقای نادری در پاسخ به پرسش فوق چنین گفتند: «این عکس از ترکیب سه عکس دیگر تشکیل شده. که یک عکس از دست چپ، دیگری از دست راست و در نهایت عکسی از صورت.»

ما همینطور در مورد چالش ایشان در گرفتن این عکس سوال کردیم: « بزرگترین چالش برای تهیه این عکس، قرار دادن صحیح این سه عکس بر روی یکدیگر به صورتی است که پس زمینه کاملا شبیه به یک عکس عادی باشد.»

برای شرکت کردن در این بخش عکس های خود را به آدرس ایمیل ما info@lenzak.com ارسال نمایید. لطفا به همراه عکس ضمیمه شده، اطلاعات نوردهی عکس (سرعت شاتر، دیافراگم، ایزو و…) و شرح مختصری در مورد عکستان را هم بنویسید.

قوانین ساده این بخش

  • ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

عکس این هفته (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید)

عکاس: آقای پوریا نادری

مشخصات عکس

  • nikon 5200
  • F/3.5
  • 1/30Sec
  • ISO-3200

لطفا نقد و نظرات خود را در پایین همین صفحه در مورد این عکس مطرح نمایید.

نظرات شما

  1. پیمان

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۴

    این تشکیل شده از ۲ عکس میباشه که یکی از عکسا یعنی دست ها با تماس به روی دیوار یا یه جسم کدر گرفته شده و عکسی که چهره در اون مشخصه از جلو با همون فرم ایستادن قبلی که رو به دیوار بود . بعد این رو عکس توی فتوشاپ ترکیب شدن و این شاهکار بی بدیل به وجود اومده
    بهتر بود پشت زمینه هم تیره میشد کلا ، که سوژه بین هاله سیاه باشه و نور پردازی میشد توی فتوشاپ و رنگ ها یه خورده تقویت میشد و اینکه تصویر خیلی flow هست بهتر بود شارپ باشه
    ممنون و ببخشید که زیاد حرف زدم

  2. سبز نگار

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۲

    با درود!
    ایده جالبی بوده! بهتون تبریک میگم!البته نقدهای دوستان هم سازندس، مخصوصا ایراد پرسپکتیو عکس!
    با احترام

  3. ماهان

    ۲۱ دی ۱۳۹۲

    سلام
    عکس خوبی شده
    ولی اگه وضوح بیشتری هم داشت به عکس لطمه نمیخورد وپس زمینه کارتون هم زیادجالب نیست باید چیدمان میشد چیدمانی که پل ارتباطی نگاه ما به درون شما باشه

  4. فاطمه

    ۱۷ دی ۱۳۹۲

    سلام با تشکر فراوان از اقای زند لطفا بگید ادیت تا چه اندازه برای عکس لازمه و به نظر شما این روزها دراستفاده از ادیت زیاده روی نمیشود

    1. زند

      ۱۸ دی ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      ضمن تشکر از نظرتان،

      وقتی صحبت از ادیت یا ویرایش عکس می شود، شما مسائل این چنینی را باید در نظر بگیرید:

      آیا این یک عکس پرتره هست؟ اشخاص در عکس به روتوش نیاز دارند (مواردی مانند روتوش صورت، مو، پوست و…)

      آیا از منظره عکاسی کرده اید؟ ممکن است قسمتی از عکس حواس بیننده را پرت کند، پس به کراپ نیاز دارید.

      آیا یک عکس از طبیعت گرفته اید؟ ممکن است نیاز به تنظیم برخی از المان های نوردهی داشته باشید (مثلا بیشتر یا کمتر کردن روشنایی تمام یا بخش هایی از عکس)

      و…

      حال که مورد ویرایش مشخص شد، این بر عهده شخص است که به نحوی این ویرایش را اعمال کند که عکس حالت طبیعی خود را از دست ندهد، توجه کنید که در بحث ادیت مهمترین کاری که شما انجام می دهید افزودن به زیبایی است (یا افزودن بر زیبایی ها موجود با اصلاح یا تاکید بیشتر)، اگر در ادیت زیاده روی شود یا خوب اعمال نگردد عکس حالت مصنوعی پیدا می کند و به نحوی تاکید روی ادیت است.

      برای مثال، در عکس پرتره شخص را آنقدر روتوش کنید (یک روتوش مصنوعی) که دیگر شناخته نشود یا مشخصا تغییر بزرگی در او ایجاد شود (تغییر شکل بینی، تغییر رنگ یا فرم مو، رنگ پوست، ماسکی شدن صورت و…). در حالی که شخص می بایست روتوش را به نحوی اعمال کند که مثلا کمی پوست او بهتر به نظر برسد (با حفظ ویژگی های صورت).

      موفق باشید

  5. ساناز

    ۱۴ دی ۱۳۹۲

    سلام

    ایده عکس جالب هست. شاید اگر در پشت سرتان دور تر بود، یا دیوار سمت چپ تصویر هم سیاه می افتاد حس عکس قوی تر می شد. موفق باشید.

    1. امیرعلی

      ۱۵ دی ۱۳۹۲

      سلام، من هم موافقم که اگر پس زمینه حالت یک راه رو داشت یا انتهای آن نامعلوم بود عکس دراماتیک تر می شد. اما این ایراد نیست، ایده عکس رو دوست داشتم، و شاید هم من هم سعی کنم یک عکس در این سبک بگیرم و امیدوارم بتونم به این خوبی ادیتش کنم. بعد از مشاهده عکس بزرگ میشه فهمید که از ترکیب چند عکس ساخته شده (پیشانی). فکر می کنم که از فلاش استفاده نشده و با این حال عکس نوردهی خیلی خوبی داره (حالتی دراماتیک). با تشکر از آقای نادری.

  6. Maryam

    ۱۳ دی ۱۳۹۲

    Eide ax kheili khobe, Sotonhaye poshtesar
    Va dar poshti be tarkibandish komamk karde be nazare man.
    Chon mesle mostatil haye ofoghi amoodi shode,ye kami mesle minimal Art.
    ISO 3200 ham koli joraAt mikhad. Chon man khodam in karo aslan nemikonam.
    Dar kol ye dide khob va jadidi bood.
    Mamnoon.

  7. المیرا

    ۱۳ دی ۱۳۹۲

    سلام

    واقعا عکس جالبی هست. همچنان دوست دارم بدونم چجوری گرفته شده. نورپردازی خاص و جالبی داره. بهتون تبریک می گم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *