نقد عکس #۷۳

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۷۳ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: NIKON D3300
  • دیافراگم: f/5.6
  • سرعت شاتر: ۱/۶۴۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۵۵mm

عکاس: آقای سینا نصرتی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

شتری که دل کویر سرگردان به این سو و آن سو میرفت …

دوست داشتم عکس یه جور حس تنهایی رو القا کنه…

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

لینک برای به اشتراک گذاشتن این نقد

نقد عکس #۷۳

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

دیدگاه برجسته هفته گذشته: محمد حسین: دورود و سال نو مبارک . عکس شلوغ است . معلوم نیست دقیقا چه محصولی برای تبلیغ سوژه شده .اصول نور پردازی ، دکوراسیون ، ترکیب بندی و کادر بندی رعایت نشده . مواردی مانند کابل اتصال به کامپیوتر سمت چپ پایین باتری های قلمی سمت راست برگه خدمات پس از فروش پشت باتری ها رم ۱۶ گیگا به همراه کیف دوربین جعبه دوربین زخمی شده و فیلتر دوربین جایگذاری نامناسبی دارند . شاید برای معرفی محصولات خود برای فروش این عکس معرفی کننده تک تک تجهیزات باشد اما برای تبلیغ برندی خاص پر از اشکال است . قرار است تبلیغ دوربین باشد پس باتری های قلمی و رم و جعبه سه پایه در تصویر چرا حضور دارد؟ اگر قرار است تجهیزات عکاسی به فروش برسد و تبلیغ تجاری چشمگیری باشد که بیننده بعد از دیدن عکس مشتاقانه دنبال کند که اصالت عکس چیست و اصطلاحا مشتری پسند باشد پس تنها چیدن همه آنها کنار هم در یک کادر هیچ موفقیتی برای شما کسب نمی کند . در انتها این علاقه و پیگیری شما برای رسیدن به نقطه مطلوب می ستایم و امیدوارم با مطالعه و مشاهده عکسهای حرفه ای شاهد ایجاد شاهکارهایی از شما باشیم . ارادتمند

نظرات شما

  1. سجاد

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام دوست عزیز
    اگه از قانون یک سوم استفاده میکردی فضا سازی عالی میشد
    مرز بین زمین و اسمان در یک سوم پایین قرار میگرفت و خود شتر در یک سوم سمت چپ قرار میگرفت که با عث میشد مفهومی که در نظر دارین رو خیلی بیشتر میرسوند
    ممنون

  2. aziz mehrabani

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۴

    باعرض سلام و خسته نباشی خدمت دوست عزیزم آقای نصرتی .به نظره من این عکسه خیلی زیباست فقط اگر ازقانونه یک سوم استفاده میکردید خیلی بهتر می شد یعنی اگر یک سوم آسمان یا زمین میشد عکسه به یاد ماندنی وجالبی میشد ولی درکل عکسه خوبی است درضمن شما اصلا مبتدی نیستید وکاملا حرفه ای هستید.

  3. Sina nosrati

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    با سلام و تشکر از همگی دوستان به خاطر نظراتشون …
    بنده تو عکاسی کاملا مبتدی هستم . تک تک نظرات برای من ارزشمنده و ازشون تو عکس های بعدیم استفاده میکنم …
    ممنون 🙂

  4. محمودی

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۴

    با تشکر از آقای نصرتی
    عکسی که گرفتید بسیار زیباست و من حس خود را بیان می کنم. تضاد تیره و روشن عکس با حالت شتر (پا در زمین -قسمت تیره- و سر در آسمان-قسمت روشن-) حس رویا پردازی شتر را علیرغم پای درگیر او به تصویر کشیده است. نمی دانم شاید بهتر بود عکس را کمی وایدتر گرفته و شتر را فقط کمی به قسمت عقب منتقل می کردید. آن موقع امید و آرزو و رویا و . . . نیز در کنار سرگردانی (وسعت زیاد بیابان، پای در گیر حیوان و . . .) بخوبی منتقل می شد.

  5. وحید قدومی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۴

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای نصرتی و همچنین مدیر عزیز سایت لنزک.
    من هم با نظر دوستان موافقم. عکس زیباییست. اما اگر شتر ایستاده بود و حرکت نمی کرد حس سرگردانی بیشتر القاع می شد. همچنیین اگر از فاصله کانونی کوچک استفاده می کردید حس تنهایی را بهتر می رساندید. ضمنا به نظر من به عنوان یک علاقه مند به حیوانات، آرامش خاصی در چهره شتر هست که با سرگردانی و تنهایی همخوانی ندارد پس اگر از زاویه ای عکس می گرفتید که صورت شتر پیدا نباشد نتیجه بهتری حاصل میشد. در مجموع من از دیدن عکس لذت بردم.
    موفق باشید.

  6. احمد اویسی

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    به نظر من یا میتونست زمان غروب خورشید گرفته بشه تا بهتر حس تنها بودن رو القا کنه
    یا با دوربین از ارتفاع پایین تری عکس میگرفتید تا ۲/۳ تصویر رو حداقل اسمون بپوشونه
    یا از زاویه پشت تری از شتر عکس میگرفتید تا روبروی مسیر شتر دیده میشد
    در این صورت ها میتونست عکس ضد نور هم باشه
    مورد دیگه هم استفاده از قاصله کانونی ۵۵ هست
    به نظرم برای نوغ عکستون باید با وایدترین حالت دوربینتون عکس میگرفتید
    در کل تضاد رنگی زرد و آبی عکس رو زیبا کرده

  7. محمد ب

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    سلام.
    ذکر کردین که هدف سرگردانی شتر در بیابانه که البته کمتر پیش میاد مسیرشون رو ندونن.
    به نظر من شاید اگه شتر ثابت ایستاده بود و به اطراف نگاه میکرد بیشتر حس سرگردانی القاء میشد.
    توی عکس انگار شتر مسیرش رو بلده و داره به سمتش میره.

    پ.ن: نظر اولمه

  8. VReza

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    سلام
    یه منظره داریم و میخواهیم با بهترین ترکیب بندی عکس بگیریم
    ۱- بیشتر کادر رو آسمان بپوشونه یا زمین
    ۲- سوژه در کجای تصویر باشه آیا با اولین نگاه چشم بیننده به سمت سوژه هدایت میشه یا نه

    به نظر من اگر عکس رو واید تر میگرفتید شتر در سمت چپ تصویر قرار میگرفت و زمین ۲/۳ کادر رو میپوشوند اونوقت یه عکس Landscape داشتید که موضوع مورد نظرت رو بیشتر منتقل میکرد .

    1. پرهام

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

      سلام
      در خط یک سوم قرار گرفتن سوژه، یک قاعده کلی در خصوص ترکیب بندی عکس است که در اکثر موارد هم جواب می‌دهد. اما در خصوص این عکس خاص به نظر من چنانچه شتر در یک سوم سمت چپ قرار گیرد حس حرکت شتر در یک مسیر مشخص از چپ به راست را القا می‌کند در حالی که هدف نشان دادن سردر گمی آن است. در نتیجه فکر می‌کنم در مرکز قرار گرفتن سوژه، علی‌رغم اینکه با قواعد کلی همخوانی ندارد، برای این عکس مناسب تر است.
      با وایدتر بودن عکس و قاعده ۲/۳ برای زمین و آسمان، که در مجموع سبب می‌شود شتر در میان میدان دیده شود و از هر چهار طرف تنهایی او به تصویر کشیده شود کاملا موافقم.

      با احترام

  9. پرهام

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    شاید در برخورد اول انتظار این باشد که شتر در گوشه سمت چپ باشد و نه وسط، ولی همانطوری که آقای زارع نژاد اشاره کردند در این صورت و با وجود اندازه شتر در عکس، حس حرکت القا می‌شد.

    اگر در فاصله دوربین تا شتر کویر بیشتر نشان داده میشد تنهایی شتر بیشتر به چشم می‌آمد. یعنی از چهار طرف تنهایی او نشان داده میشد.

  10. zare_nejad

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    وجود رنگ های گرم و سرد و تقابل آنها با هم بیان عکس رو کامل کرده است!

  11. zare_nejad

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۴

    همون تنهایی رو نشون می دهد!
    مقاومت در مقابل زمینه پشت عکس محیطی که در آن زندگی می کند!
    اگر شتر گوشه سمت چپ می بود تلاش و پویایی رو نشان می داد!
    سخت کوشی!
    که الان هم بنوعی نشان می دهد!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *