نوردهی طولانی – عکاسی مسحور کننده از آسمان شب مناظر استرالیا

وقتی عکس های مهیج از رد ستارگان (startrail) را می بینید، این کمی مشکل است که خودتان را راضی کنید که این عکس ها را Lincoln Harrison گرفته که تنها دو سال است عکاسی می کند. عکاس اهل ویکتوریای استرالیا برای بار اول دوربینش را در اکتبر سال ۲۰۱۰، ظاهرا برای گرفتن عکاسی از چیزهایی که میخواسته در سایت eBay بفروشد، خرید.

هریسون در پاسخ به Huffington Post می گوید: «من برنامه ای نداشتم که از روی علاقه و با هدف سرگرمی به عکاسی وارد شوم ولی یک هفته بعد من ۸ لنز و همه وسایل لازم را داشتم، و دیگر برای شروع نمی توانستم منتظر بمانم.» سرانجام این مرد ۳۷ ساله به عکاسی منظره همراه با عکاسی شب، با علاقه ای خاص به «رد ستارگان»، کشیده شد. «وقتی دوربین اولم را خریدم، شیفت شب کار می کردم، پس در ساعات بی کاری ام وقتی از رخت خواب بیرون می آمدم دیگر نور روز زیادی در آسمان باقی نمانده بود. در این شرایط چیز زیادی در شب به جز ستارگان پیدا نمی کنید تا از آن عکاسی کنید.» صرف نظر از اینکه این چگونه شروع شده است، این آغاز نسبتا عادی، به مهارتی بارور در پشت دوربین تبدیل گشت.

از آن وقت تا کنون، او شروع به رفت آمد های مکرر (چندین بار در هفته) به مناظر و مناطق دورافتاده استرالیا برای عکاسی کرده است. در یک نگاه ابتدایی به این عکس ها به نظر می رسد این چرخش رنگ ها که شبیه گرافیک های کامپیوتری هستند، در پردازش فوتوشاپی به وجود آمده باشند. این طور نیست؛ در واقع این عکس های گیرا، حاصل ساعت های بسیار بسیار زیادی از عکاسی طاقت فرسای شبانه است.

تصاویر رویایی هریسون که «رد ستارگان» نامیده می شوند درمیان آسمان شب استرالیا در بازه های زمانی تا ۱۵ ساعت گرفته شده اند. آنها عکس هایی با نوردهی طولانی (Long exposure) هستند که در اطراف دریاچه ی Eppalock نزدیک Bendigo در ویکتوریای استرالیا گرفته شده اند. همراه با روش های زوم خلاقانه و لایه بندی عکس ها در بخش پردازش، هریسون این عکس های تماشایی از کیهان را به دست آورده است.

آنها دنیایی جادویی هستند که تصاویر خیالی را با دنیای واقعی ترکیب کرده اند. در این عکس ها یک نمای عادی بی جنبش آسمان شب به ظهور انباشته ای از ستارگان در مناظر عالی استرالیا تبدیل شده است. هریسون می گوید: «چندین کیلومتر دور از ساختمان ها، آسمان بسیار شفاف است و خارق العاده است که بتوانید زیبایی آسمان شب را با دوربینتان به تصویر بکشید.» جدا از مزای جانبی مثل داشتن عکس هایی زیبا برای آویختن به دیوار، او در فعالیت برای گرفتن این عکس ها رضایتی درونی و عالی به دست می آورد، لازم به ذکر نیست که علاوه بر این ها در مکان هایی با شکوه در زیر آسمان شب هم قرار می گیرد. «من سعی بر این دارم که ایده ها و تکنیک های جدید ایجاد کنم تا اینکه دائما نسخه های مختلفی از یک عکس را تولید کنم.»

برای آموزش بیشتر در زمینه نوردهی طولانی «نکات عکاسی با نوردهی طولانی» و همچنین «نکات عکاسی آسمان در شب» لنزک را مطالعه نمایید و برای الهام گرفتن از «عکاسی با نوردهی طولانی – نمونه های زیبا» دیدن کنید.

نظرات شما

  1. سینا

    ۱ اسفند ۱۳۹۲

    سلام عکس ها عالی بود واقعا دستتون درد نکنه فقط کاش راجع به تنظیمات عکس ها هم نوشته بودین

    1. زند

      ۷ اسفند ۱۳۹۲

      درود

      تشکر از شما، سعی می کنیم تا بشود اطلاعات عکس ها رو هم منتشر کنیم. موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *