نورپردازی کوتاه یا Short Lighting برای عکاسی پرتره

نورپردازی کوتاه (Short Lighting) به سبکی از نورپردازی می گویند که در آن نور اصلی به سمتی از صورت تابیده می شود که رو به دوربین نیست. با این کار نور به سمتی از صورت برخورد کرده که مقدار کمتری از آن در تصویر دیده می شود و ستمی از صورت که رو به دوربین است (سمت پهن تر) سایه می شود. جایگاه دقیق نور یا نور ها به سبک و حسی که می خواهید عکس داشته باشد بستگی دارد. در ادامه این مطلب لنزک به شرح نورپردازی کوتاه خواهیم پرداخت.

قرار دادن نور ها زمان گرفتن عکس پرتره کاری کاملاً علمی است. متغیر های بسیار زیادی وجود دارند که بر روی نتیجه نهایی تأثیر می گذارند. این متغیر ها عبارتند از: ابعاد و مشخصات صورت مدل، قرار گرفتن دقیق سر مدل، کجا قرار گرفتن دوربین و کجا قرار گرفتن منبع نور.

نحوه قرار دادن نور ها بستگی به دوربین و سوژه دارد.

دیاگرام نورپردازی به سبک Short Lighting

نقطه شروع

ابتدا سوژه خود را در مرکز یک دایره خیالی تصور کنید. حال نور و دوربین را طوری روی محیط این دایره قرار دهید که اگر خطی از دوربین به سوژه و خطی از منبع نور به سوژه رسم کنیم برخورد این دو خط در مرکز دایره یا همان سوژه زاویه ۹۰ درجه ایجاد کند.

همیشه باید خط اتصالی بین سوژه، دوربین و منبع نور یک چهارم دایره را تشکیل دهد. دوربین و منبع نور، هر دو را در ارتفاع چشم سوژه قرار دهید. در این حالت وقتی که سوژه صورت خود را رو به دوربین قرار دهد باید نیمی از صورت او روشن و نیمه دیگر سایه باشد که به این حالت نورپردازی از پهلو یا Side Lighting می گویند.

عکس My activity گرفته شده توسط Kustiyah

نورپردازی کوتاه یا Short Lighting

زمانی که همه وسایل را در جای خود قرار دادید از سوژه خود بخواهید تا سر خود را به سمت راست دوربین (چپ خودش) بچرخاند، با این کار نیمه ای از صورت سوژه که بیشتر دیده می شود سمت دوربین و سمت باریک تر صورت رو به نور خواهد بود. به این صورت می توانید نورپردازی Short Lighting داشته باشید (قسمتی از صورت که کمتر دیده می شود رو به سمت نور اصلی است). با استفاده از یک نور ثابت (همیشه روشن) این شیوه نورپردازی را به راحتی تمرین کنید.

این منبع نور می تواند نور ثابت فلاش استدیو ای (یا همان Modeling Light) یا نوری مشابه با آن باشد. استفاده از چنین منبع نوری به شما این امکان را می دهد تا تأثیر نور را در لحظه بر روی صورت مدل خود مشاهده کنید. اما استفاده از نور فلاش برای تنظیم کردن این نورپردازی نیازمند آزمون و خطای بسیار است که باعث می شود زمان بسیاری را از دست بدهید.

سبک نورپردازی کوتاه چه تأثیری روی عکس پرتره می گذارد؟

  • وقتی سایه روی سمت پهن تر باشد، چهره مدل لاغر تر دیده می شود
  • به مدل شخصیت می دهد
  • با نمایان کردن بافت صورت برای پرتره آقایان مناسب است

تأثیر نورپردازی کوتاه به موارد زیر بستگی دارد:

  • جزئیات صورت مدل
  • زاویه افقی منبع نور
  • زاویه عمودی منبع نور (ارتفاع منبع نور نسبت به سوژه)
  • محل دقیق قرارگیری صورت (مخصوصاً زمان نورپردازی به سبک رامبرانت – Rembrandt که باید سایه بینی با سایه سمت پهن صورت برخورد داشته باشد تا مثلث معروف در نورپردازی رامبرانت شکل بگیرد).
  • فاصله منبع نور از سوژه
  • کیفیت نور (خشن یا نرم بودن نور)
  • مقدار نور تکمیلی
  • موقعیت نور تکمیلی
  • به تک تک عکس ها دقت کنید

در نورپردازی عکس پرتره به سبک Short Lighting باید دقت زیادی به جزئیات بکنید، چراکه این نورپردازی به راحتی می تواند تبدیل به Broad Lighting شود (نور پردازی دقیقاً بر عکس Short Lighting به این صورت که نور اصلی بر روی قسمت پهن تر صورت مدل تابیده می شود)، همچنین با تغییر ژست سوژه در جای خودش ممکن است نورپردازی کوتاه از بین برود. تنها حرکت کوچکی در جهت اشتباه می تواند باعث از بین رفتن نتیجه ای که می خواستید بشود.

Charlene 6 گرفته شده توسط Daniel L.

نورپردازی کوتاه باید با سایر تکنیک های نورپردازی مقایسه شود

نورپردازی قسمت باریک صورت یا همان نورپردازی کوتاه (Short Lighting) یکی از چندین تکنیک نورپردازی موجود است که باید یادشان بگیرید، این تکنیک ها عبارتند از:

  • رامبرانت – Rambrandt
  • پروانه ای – Butterfly
  • زیبایی – Beauty
  • پهن – Broad
  • نور زیاد – High Key
  • نور کم – Low Key

با یادگیری این سبک های نورپردازی می توانید انتخاب مناسب تری برای پرتره ای که می خواهید بگیرید داشته باشید.

نظرات شما

  1. یاسین

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    سلام و خسته نباشید.راستش توی بقیه‌ی سایت ها هم میگشتم دنبال نورپردازی‌ها و آموزشش،و مطالبی هم دیدم و خوندم .از ته دل دلم میخواد آموزشامو ازین سایت وردارم چون به غایت خوب و روان توضیح میدید.درخواستم این بود که بقیه‌ی مدل ها رو هم با توضیحات همینجوری بزنید روی سایت و ما خوش‌خوشانمون بشه.
    با تشکر از زحماتتون

  2. Nasim

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

    واقعا جای تشکر و خسته نباشید داره مطالب در عین سادگی بسیار پر محتوا و آموزندست

  3. Nazi

    ۱۷ مرداد ۱۳۹۴

    ممنون مثل همیشه خیلی خوب بود

  4. nila

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام … مطالبتون خیلی مفید و آموزندست ممنون میشم اگر راجع به infrared photography یا ir photography آموزش بدید … خیلی مچکرم

    1. سامان نویسنده

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه نظرتان را مطرح می نمایید،

      حتما مطالب بیشتری منتشر خواهیم کرد، لطفا تا آن زمان «عکاسی مادون قرمز» را در لنزک جستجو نمایید.

      موفق باشید

  5. z1355

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام
    ازشما بابت مطالب جدید و اموزشهای متنوع در زمینه عکاسی و نورپردازی بسیار ممنون
    بسیار عالی

    1. سامان نویسنده

      ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه نظرتان را با ما در میان می گذارید،

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *