نکاتی در مورد کچ لایت (Catchlight) در عکاسی: چگونه نور هایی با اشکال دلخواه در چشم مدل ایجاد کنیم

در این آموزش گام به گام لنزک در مورد هنر خلق کردن برق چشم یا کچ لایت (Catchlight) در عکاسی صحبت می کنیم و به شما یاد می دهیم چگونه شکل دلخواه خود را به صورت نور در چشم سوژه ایجاد کنید.

بار ها گفته شده که چشم مدل مهمترین قسمت یک عکس پرتره است. زمانی که می خواهید عکس پرتره بگیرید، همیشه باید به دنبال راهی باشید که توجه بیننده را جلب کنید.

یکی از راه های جلب توجه بیننده ایجاد کردن کچ لایت در چشم های مدل است. به انعکاس های کوچک نور در داخل چشم مدل کچ لایت می گویند. شاید کچ لایت قسمت کوچکی از عکس باشد ولی همین نور براق کوچک می تواند برای بیننده جذابیت ایجاد کرده و مدل شما را زنده کند، به همین دلیل است که تقریباً در تمام عکس های پرتره می توانید وجود Catchlight را مشاهده کنید.

کچ لایت با استفاده از نور های اطراف ساخته می شود که این می تواند با استفاده از یک منبع نور یا انعکاس نور شدید باشد، مانند لامپ، پنجره، فلاش و یا حتی خورشید.

اگر می خواهید درباره نورپردازی عکس های پرتره یاد بگیرید، کچ لایت می تواند چیز های زیادی به شما آموزش دهد. با دقت به عکس های پرتره خوب نگاه کنید، با توجه به محل قرار گرفتن کچ لایت و شکل آن در چشم مدل خواهید توانست شکل نور ها، تعداد نور ها، جایی که قرار گرفته اند و بزرگی یا کوچکی آنها را تخمین بزنید.

کچ لایت ها معمولاً به شکل چهار ضلعی یا دایره هستند، چراکه شکل اکثر منابع نوری چهار ضلعی یا دایره است، اما اگر بخواهید می توانید کچ لایت های بسیار خلاقانه ای ایجاد کنید، تنها با عوض کردن شکل منبع نور می توانید این کار را انجام دهید.

این پروژه جذابی است که می توانید در خانه انجام دهید. از چراغ های رشته ای تزئینی استفاده کنید تا کچ لایت را با شکل دلخواه خود بسازید (حقیقت جالب: از همین تکنیک در فیلم ارباب حلقه ها برای کچ لایت داخل چشم Galadriel استفاده شده است).

تنها چیزی که احتیاج دارید تعدادی لامپ رشته ای LED، یک میله جالباسی و یک لنز زوم یا ماکرو است که بتوانید با آن عکس کلوزآپ بگیرید.

رنگ های با دمای مختلف را در کنار هم استفاده کنید

نور لامپ های LED دمای رنگی مشابه لامپ های تنگستن دارد. اگر نگران انتخاب تراز سفیدی صحیح هستید، با فرمت RAW عکس بگیرید تا در مرحله ویرایش دستتان برای تغییر دادن رنگ های عکس باز تر باشد.

می توانید با ترکیب کردن رنگ ها با دما های مختلف کار های خلاقانه ای انجام دهید. در اینجا نوری که از پنجره تابیده است رنگ آبی ای تولید کرده که با مدل تضاد زیبایی ایجاد کرده است.

آموزش گام به گام ایجاد کردن کچ لایت با شکل دلخواه در عکاسی:

۱

میله جالباسی را خم کنید و شکل دهید…

یک تکه سیم یا میله جالباسی قدیمی را خم کنید و به شکلی که می خواهید کچ لایت (Catchlight) بسازید حالت دهید (جالباسی های سیمی قدیمی گزینه های مناسبی هستند چرا که خودشان دسته ای برای نگه داشتن دارند). سعی کنید شکل ساده ای درست کنید، چراکه اگر شکل پیچیده ای داشته باشید وقتی به صورت کچ لایت در چشم مدل می افتد تشخیص دادن آن کار مشکلی خواهد بود.

۲

چراغ ها را وصل کنید

چراغ های رشته ای را چند لایه کنید، سپس دور شکلی که ساخته اید بچرخانید. با استفاده از نوار چسب چراغ های رشته ای را بر روی سیم جالباسی که به صورت دلخواه تغییر شکل داده اید بچسبانید. از LED بودن چراغ ها مطمئن شوید، چرا که چراغ های رشته ای قدیمی داغ می کنند و حتماً زمان اتصال سیم ها حواستان به خطر برق گرفتگی باشد.

۳

خودتان ببینید

چراغ های LED را روشن کنید تا ببینید که چطور دیده می شوند. می توانید این شکل ساختگی خود را رو به روی خود بگیرید و با استفاده از دوربین جلوی موبایل خود شکل Catchlight ایجاد شده را بررسی کنید. اگر احساس می کنید فاصله LED ها از هم زیاد است، فاصله آنها را به هم نزدیک تر کنید تا شکل واضح تر در چشم مدل دیده شود.

۴

ISO را بالا انتخاب کنید

نور لامپ های LED خیلی قوی نخواهند بود، بنابراین احتمالاً مجبور شوید از ISO بالا استفاده کنید. راه ساده برای این کار استفاده از حالت دستی (Manual) دوربین است، دیافراگم را باز انتخاب کنید (در اینجا از f/3.3 استفاده کردیم) و سرعت شاتری سریع (حداقل ۱/۱۰۰ ثانیه) انتخاب کنید. سپس ISO را روی حالت خودکار (Auto ISO) بگذارید، با این کار مقدار ISO با توجه به نور محیط به صورت خودکار انتخاب خواهد شد.

۵

هی! اینو ببین!

نور ها را به مدل نزدیک کنید و با حرکت دادن آن به جهت های مختلف شکل و وضوح کچ لایت را در داخل چشم مدل بررسی کنید. حتی می توانید با وارد کردن آن در گوشه ای از کادر بوکه های زیبایی در داخل تصویر ایجاد کنید.

۶

کچ لایت را واضح ثبت کنید

زمانی که می خواهید از سوژه ای با فاصله نزدیک عکس بگیرید، عمق میدان بسیار محدود خواهد بود (حتی با دیافراگم های بسته). به همین دلیل فوکوس دقیق امری بسیار حیاتی خواهد بود، مخصوصاً اگر سوژه شما در حال حرکت است. نزدیک ترین نقطه فوکوس به چشم جلو تر مدل را انتخاب کنید و قبل از گرفتن عکس مطمئن شوید که مژه های چشم مدل کاملاً واضح هستند.

ن

نکته نهایی

نورپردازی چهره از بالا طبیعی ترین زاویه نورپردازی است، حتی زمانی که مدل شما دراز کشیده باشد. پس نور را بالاتر از چشم مدل قرار دهید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *