نکات ترکیب بندی عکس: چگونه از صحنه های آشنا نماهای جدیدی ایجاد کنیم

این روزها قصد عکاسی از هر مکان یا اشیایی را داشته باشید، قبل از شما هزاران عکس مشابه از آن سوژه گرفته شده است. برای اینکه از گرفتن عکس های تکراری مانند دیگران اجتناب کنید، لازم است تا دیدگاه تازه ای را جستجو کنید. در مطلب امروز لنزک، به شما عزیزان نکاتی را آموزش خواهیم داد تا با کمک آن ها از صحنه های آشنا نماهایی جدید ایجاد کنید.

بیشتر ما به عنوان عکاس، در لحظه نخست بدیهی ترین راه را برای گرفتن عکس از صحنه ها انتخاب می کنیم، اما همواره روش بهتری برای عکاسی از هر چیزی وجود دارد. منظور ما این نیست که اندکی چپ و راست و بالا و پایین بروید تا ترکیب بندی عکس را تغییر دهید، بلکه هدف اینست که چیز کاملا جدیدی پیدا کنید.

برای برخی از سوژه ها شما می تونید زوایای مختلفی را امتحان کنید، همچنین می توانید با نزدیک شدن به سوژه جزئیات بیشتر و جدیدتری را آشکار کنید. شما حتی می توانید از همان زاویه همیشگی عکاسی کنید اما با چرخشی خلاقانه.

آنچه که تلاش داریم در این آموزش بیان کنیم کشف یک پرسپکتیو جدید از سوژه ای است که قبلا بارها از آن عکاسی شده است. یادگیری این مهارت سطح عکاسی شما را به وضوح افزایش خواهد داد؛ بدون توجه به اینکه از چه چیزی عکاسی می کنید، فکر کردن در مورد زوایای دید جدید و ترکیب بندی های خلاقانه لازمه کار شماست.

برای نمایش راه های مختلف عکاسی از یک سوژه، به اعماق پارک Exmoor انگلستان و پل بدنام Tarr Steps روانه شدیم؛ نقطه مورد علاقه شیطان برای آفتاب گرفتن، برای کسانی که با افسانه های این منطقه آشنا نیستند.

حتی در روزهای آفتابی، این منطقه پر از توریست ها و افرادیست که برای آبتنی آمده اند. این پل باستانی نقطه بسیار مناسبی برای عکاسی است زیرا زوایا و نماهای مختلفی را برای ایجاد عکس های جدید ارائه می دهد.

نوردهی بیش از حد و نوردهی ناکافی

با نوردهی بیش از حد و نوردهی ناکافی (under-exposing یا over-exposing) می توانید حس و حال های کاملا متفاوتی ایجاد کنید و زمانی که تنها از یک زاویه دید قادر به عکاسی هستید، این کار می تواند مفید باشد. برای این کار از مُد نوردهی دستی (Manual mode) یا جبران نوردهی استفاده کنید. هر کدام از این دو روش را که انتخاب می کنید، در نهایت در فوتوشاپ آن را با افزایش کنتراست تقویت کنید.

سوژه را تار کنید

برای تغییر در عمق میدان، به سادگی می توانید دیافراگم را تغییر دهید. با انتخاب بازترین دیافراگم خود و تغییر فوکوس به نقطه ای نزدیک تر به دوربین، عمق میدان را کاهش دهید. بدون توجه به سوژه اولیه، روی پیش زمینه فوکوس کنید تا آن را از مابقی تصویر جدا کنید (ایزوله کردن این ناحیه در عکس).

تصاویر انتزاعی یا آبستره ایجاد کنید

اگر همه اینها برای شما ناکافی است، باید پا را فراتر بگذارید. تبدیل عکس به یک اثر هنری انتزاعی (abstract یا آبستره) آسان است. برای شگفت زده کردن بیننده از ماتی حرکت (motion blur) استفاده کنید. یک راه حل جالب دیگر اینست که سرعت شاتر را کم کنید (در حد چند ثانیه) و همزمان با فشردن دکمه شاتر به سمت سوژه زوم کنید.

چگونه چیزهای تازه کشف کنید

۱

شکاف را پر کنید

عکس اول ما یک عکس استاندارد است. با توجه به اینکه ضخامت پل در عکس اندک است، آن را مابین دو درخت محصور کرده ایم. این کار مقداری پیش زمینه به عکس می افزاید و از اینکه عکس خیلی افقی به نظر برسد جلوگیری می کند. در هنگام عکاسی از آب، از سه پایه نیز استفاده کرده ایم تا بتوانیم از سرعت های شاتر کمتر استفاده کنیم.

۲

قایم موشک بازی کنید!

در عکس بعدی تا حدودی پل پشت شاخه ها پنهان شده است. پنهان کردن سوژه باعث می شود بیننده مجبور شود با دقت بیشتری به عکستان نگاه کند و بیشتر در مورد آن فکر کند. این عکس تقریبا از همان زاویه عکس فوق گرفته شده است، با این حال نتیجه کاملا متفاوت است.

۳

از بالا به سوژه نگاه کنید

عکاسی کردن از بالا، نماهای کاملا تازه ای ایجاد می کند. ما این عکس پل را از بالای یک درخت گرفته ایم. سیاه سفید کردن عکس برای تون های قوی بین شاخه ها و پل مناسب است. هنگام بالا رفتن مراقب باشید و از کیف مناسب استفاده کنید چون دوربین SLRتان به راحتی می تواند آویزان شده و در اثر برخورد آسیب ببیند.

۴

از ارتفاع پایین عکاسی کنید

عکاسی از پل از میانه رودخانه روش مطمئنی برای ایجاد نمای متفاوت است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در خشکی عکاسی کنند. ما دوربین را به اندازه کافی پایین آورده ایم تا آب به عنوان پیش زمینه مشاهده شود. از سلامت سه پایه تان اطمینان حاصل کنید چرا که دوربین و رودخانه رابطه خوبی با هم ندارند!

۵

روی جزئیات کراپ کنید

نیازی نیست که کل سوژه را به طور کامل پوشش دهید. به تصویر کشیدن جزئیات می تواند کامل باشد. برای نمایش حرکت آب در کنار صخره ها، سرعت شاتر پایین به کار گرفته شده است. همچنین از یک فیلتر ND چهار پله، ایزوی L1.0 و دیافراگم f/22 برای داشتن این نوردهی سه ثانیه ای استفاده کرده ایم.

۶

یک کادر دیگر را کادربندی کنید

اینجا به جای درختان برای کادربندی، از اشکال موجود در پل برای کادربندی منظره پشت آن استفاده کرده ایم. کادر های موجود در عکس همواره توجه بیننده را جلب می کنند. آب گذرا نیز برای بیننده چشم نواز است.

توصیه نهایی

برای تمرین مباحث ذکر شده از محلی استفاده کنید که معروف است و تا کنون عکاسان بسیاری از آن عکاسی کرده اند. به کارهایی که قبلا ثبت شده نگاه کنید. در ضمن لازم است در محلی که انتخاب می کنید، اجرای تکنیک های فوق ممکن و قابل اجرا باشد. به طور مثال ورود به یک رودخانه خروشان می تواند خطرناک باشد!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *