نکات عکاسی از مراسم عروسی

اکثر عکاسان حرفه‌ای به شما خواهند گفت که پرتنش‌ترین رخدادی که از آن عکس گرفته‌اند، یک عروسی بوده است. مراسمی که برای اکثر افراد یک بار رخ می‌دهد، نمی‌توان آن را تکرار کرد یا آن را بازسازی نمود، پس خیلی مهم است به درستی از آن عکس گرفته شود. از پیش برای آن برنامه‌ریزی کنید. ابزار خود را جمع‌آوری کنید و باتری‌های اضافی را فراموش نکنید.

۱

روزی روزگاری…

احساسات را ثبت کنید و داستان آنها را به تصویر بکشید تا لحظه های جادویی یک عمر باقی بمانند. نباید از یک زوج درخواست کرد که ژست های خود را تکرار کنند و باید برای ثبت لحظات کوچک و ناگهانی آنها آماده باشید. عکسی که در بالا مشاهده می‌کنید لحظه بوسیدن دست عروس توسط داماد، عمق میدان کم به میزان f/5.6 تاکید را روی دست و داماد می‌گذارد، اما هنوز لبخند شاداب عروس را نشان می دهد. برای گرفتن عکس‌های متعدد از یک صحنه عروسی دوربین را روی حالت عکاسی دنباله دار (continuous) بگذارید و دکمه شاتر را تا زمانی که مایل هستید پایین نگه دارید.

۲

فرصت را بقاپ

صدها لحظه خاص در یک عروسی وجود دارند که شما به عنوان یک عکاس باید ببینید و از آنها عکس بگیرید. مراسم خاصی مثل خطبه عقد از جمله اتفاقاتی هستند که تکرار نمی‌شوند پس باید از قبل در جای مناسبی قرار بگیرید اما نباید سر راه باشید. برای افزودن یک حالت جالب به عکس از فلاش با همزمانی آهسته (slow sync flash) استفاده کنید تا راه رفتن زوج، مات شود اما میانه عکس به دلیل فلاش واضح و شارپ بماند. حالت عکس را به TV یا S (اولویت شاتر) تغییر دهید و از سرعت شاتر کم حدود یک چهارم ثانیه استفاده کنید. از فلاش خود دوربین یا یک فلاش جداگانه با توان بیشتر استفاده کنید. هنگام استفاده از حالت همزمانی آهسته (slow sync)، شاتر زمان خیلی بیشتری باز می ماند تا نور بیشتری را ثبت کند.

۳

عکس‌های متفاوتی بگیرید

همیشه برای گرفتن عکس‌های رسمی عروسی با دوستان و خانواده وقت هست. اما لحظات باحال پراکنده اتفاق افتاده و غیر قابل پیش‌بینی هستند. منتظر لحظات حساس باشید، لحظاتی که زوج برای هم داستان یا جوک می گویند. ممکن است بتوانید از یک نگاه عاشقانه سریع یا یک لبخند زیبا، عکس بگیرید. برای ثبت این لحظه فلاش بزنید و از دریچه دیافراگم کوچک f/14 استفاده کنید تا همه چیز واضح و شارپ بیافتد. توجه کنید که سرعت شاتر باید ۱/۲۵۰ ثانیه یا سریعتر باشد تا ریسک مات شدن عکس کم شود. همچنین می‌توانید از یک فیلتر گرم‌کننده نیز استفاده کنید، فیلتری مثل ۸۱A. با این کار پوست بدن شاداب تر به نظر می رسد.

۴

افسانه را نقل کن

وقتی نوبت به عکس‌های رسمی عروسی می رسد، علیرغم میل اکثر افراد که یک سری عکس معمولی خانوادگی می خواهند، سعی کنید خلاق باشید. عروس و داماد را به دور از هیاهو ببرید، مثلا داخل اتاق جلوی پنجره یا جایی که نور از یک شکاف وارد شود. ایده اصلی، ثبت نیمرخ سیاه آنها است پس نور باید پشت آن ها قرار بگیرد. از آن ها بخواهید یگدیگر را ببوسند و از تور لباس عروس برای پر کردن قسمت خالی عکس استفاده کنید. فلاش را خاموش کنید و حالت نورسنجی نقطه ای را به کار ببرید و نقطه فوکوس را روی روشن ترین نقطه تنظیم کنید سپس از آن ها عکس بگیرید! استفاده از یک سه پایه برای این نوع عکس توصیه می شود. البته اگر سرعت شاتر را روی ۱/۱۶۰ ثانیه تنظیم کنید بدون سه پایه هم عکس شارپ خواهد شد.

۵

لحظه های بامزه را از دست نده

از رقص افراد مسن یا ساقدوش‌های عروس در حال گرفتن دسته گل عکس بگیرید. عروسی اتفاقی تکرارنشدنی در زندگی است و همچنین فرصت شما برای نشان دادن مهارتتان در هنر عکاسی، پس از آن به خوبی استفاده کنید. زوج خوشحال تا سال‌ها بعد از شما بابت این عکس‌ها تشکر خواهند کرد.

ت

تنظیمات پیشنهادی

ناگفته پیداست که باید از شارپ بودن عکس هایی که طول مراسم می گیرید اطمینان حاصل کنید. این عکس‌ها را نمی‌توان تکرار کرد. علیرغم این که می‌توانید از سه پایه برای عکس‌های رسمی استفاده کنید، بسیاری از مواقع مجبورید دوربین را در دست بگیرید پس از فلاش استفاده کنید، دریچه لنز را باز انتخاب کنید و سرعت شاتر را بالا ببرید. اگر در محیط داخل عکس می گیرید و نور کم است، از فلاش استفاده کنید و اگر در محیط آفتابی بیرون عکس می گیرید برای حذف سایه ها از صورت افراد فلاش بزنید. میزان ISO را تا جایی که می‌توانید پایین انتخاب کنید، مثلا حدود ۱۰۰، تا هنگام بزرگ کردن عکس های عروسی با نویز مواجه نشوید.

الف

ابزار پیشنهادی

هنگام عکاسی از یک عروسی، باید همیشه یک دوربین اضافی همراه خود داشته باشید. قانون مورفی می‌گوید که اگر چیزی بتواند اشتباه پیش برود، حتما میرود پس حتما یک دوربین اضافی همراه خود داشته باشید. حتی بهتر است که دو دوربین با دو نوع لنز مختف همراه داشته باشید. به عنوان مثال یک دوربین با لنز تله فوتو و دوربین دیگر با لنز عریض و به این صورت می‌توانید به راحتی این دو دوربین را جا به جا کنید. همواره باتری‌های اضافی و سه پایه را به خاطر داشته باشید. یک فلاش جداگانه که از فلاش‌های داخلی قوی‌تر هستند نیز پیشنهاد می‌شود. علاوه بر این چند رفلکتور طلایی و نقره‌ای بزرگ نیز همراه خود ببرید تا بتوانید حرارت و نور لازم را در مواقع لزوم روی صورت سوژه‌ها بتابانید.

ج

جمع‌بندی

عروسی رخدادی است که یک بار اتفاق می افتد، در نتیجه به عنوان عکاس فشار زیادی روی شانه‌های شما است. تمام مدت حاضر باشید. در عین گرفتن عکس های رسمی خلاق هم باشید. بسیاری از عکاسان ابتدا عکاسی در یک عروسی را به عنوان دستیار آغاز می‌کنند و پس از مدتی مسئولیت بزرگ آن را به تنهایی به دوش می‌گیرند. اگر یک عکاس پیشرو هستید، چند نفر دستیار نیز برای پشتیبانی همراه خود ببرید. به یاد داشته باشید که این عکس‌ها برای یک عمر باقی می مانند پس حتما کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *