نکات عکاسی از مواد غذایی برای مبتدیان

در این آموزش عکاسی از مواد غذایی یا عکاسی از غذا ها (food photography) به سوال «چگونه با حداقل تجهیزات عکس های عالی از مواد غذایی بگیریم» پاسخ می دهیم. همچنین روی نمونه عکس های مواد غذایی مشخصات عکس (اطلاعات نوردهی) یا تنظیمات دوربین نوشته شده است. همه ما می دانیم که کار عکاسی می تواند گران قیمت باشد، اما شما مجبور نیستید از همان ابتدا مستقیما به سراغ مرحله خرید لوازم و تجهیزات گران قیمت بروید. شما می توانید همانطور که در حین یادگیری هستید، با حداقل تجهیزات عکس های عالی و حرفه ای بگیرید. این آموزش عکاسی، می تواند برای علاقه مندان به یادگیری نورپردازی نیز مفید باشد. خواه قصد عکاسی تبلیغاتی از مواد غذایی را دارید و خواه برای به اشتراک گذاشتن در شبکه اجتماعی، مطالعه این آموزش را به دلیل نکات مهمش شما عزیزان توصیه می کنیم.

برای این عکس ها، ما از یک دوربین کراپ سنسور سطح مبتدی، یک لنز کیت، و یک رفلکتور ۵ در ۱ (پنج کاره) استفاده کردیم. با استفاده از نکات زیر، می توانید با تجهیزات عکاسی بسیار ساده عکس های عالی از مواد غذایی بگیرید.

۱

نور را پیدا کنید (و آن را به اختیار خود درآورید)

اگرچه داشتن استروب ها (فلاش) برای کنترل کامل بر نور عالی است، اما آنها می توانند گران قیمت باشند و یادگیری استفاده از آنها نیازمند صرف وقت و تمرین است. اگرچه شما می توانید از نورپردازی ثابت (به دلیل سادگی بیشتر) استفاده کنید یا منابع نور و استودیو عکاسی دست ساز خودتان را ایجاد کنید، اما با نور موجود هم می توانید کارهای زیادی انجام دهید و می توانید از آن نوری که در حال حاضر در مقابل شما قرار دارد، چیزهای زیادی در مورد خواص نور یاد بگیرید.

لنزک: هنگام استفاده از فلاش ها، نمی توانید تا وقتی که آن ها زده شوند نتایج نورپردازی را مشاهده و ارزیابی کنید. بنابراین استفاده از نور های ثابت برای مبتدیان گزینه مناسب تری است.

برای این جلسه عکاسی، ما از نور پنجره استفاده کرده و آن را به دو روش مختلف تعدیل کردیم. برای هر دو نوع تعدیل، تصمیم گرفتیم غذا را از پشت نورپردازی کنیم. نورپردازی از پشت (Backlighting) شروع خوبی برای بسیاری از سبک های مختلف عکاسی است، اما یک تکنیک نورپردازی است که عکاسان تازه کار معمولا از آن غافل می شوند.

بیشتر بخوانید: تاثیر اصلاح کننده های نوری مختلف روی عکس های پرتره استودیویی

یک توضیح سریع در مورد مُدهای عکاسی خودکار در مقابل دستی – اگر سعی دارید از یک مُد عکاسی خودکار مانند تنظیمات «ماکرو» دوربین برای این تکنیک ها استفاده کنید، ممکن است ناامید شوید، چون دوربین شما حس می کند که صحنه می تواند روشن تر باشد و به فلاش پاپ آپ شما می گوید که فایر (زده) شود. اگرچه دوربین بهترین تصمیم را می گیرد، اما نورپردازی شما را مختل می کند و به همین دلیل، ما عکاسی در مُد نوردهی دستی را توصیه می کنیم. اگر این کار ترسناک به نظر می رسد، در حالت نمایش زنده (Live view) عکس بگیرید تا بتوانید ببینید که هر تنظیمات دقیقا چه تاثیری بر تصویر شما دارد.

۲

چیدمان نورپردازی #۱ – نورپردازی از پشت با رفلکتور

برای این چیدمان، ما از یک پنجره به عنوان منبع نور در پشت غذا استفاده کردیم. این کار قسمت جلوی غذا را در سایه قرار می دهد، اما ما می خواهیم بخش بیشتری از آن را ببینیم، بنابراین نور پنجره را که از پشت غذا می آید، با استفاده از یک رفلکتور نقره ای بر روی آن بازتاب کردیم. رفلکتور نقره ای نور را روشن تر از یک رفلکتور سفید بازتاب می کند، و ظاهر «خیره کننده تری» دارد که کمی شدیدتر از رفلکتور سفید است. اگر غذایی که از آن عکس می گیرید جزئیات ظریفی داشته باشد که بخواهید بر آن تاکید کنید یا درخشندگی خاصی داشته باشد که بخواهید آن را بیشتر کنید، این رفلکتور می تواند عالی باشد.

۳

چیدمان نورپردازی #۲ – نورپردازی از پشت با نگه داشتن دیفیوزر نزدیک به غذا

در چیدمان قبلی، رفلکتور نقره ای براق ابزار کار ما بود، اما هنگام کار کردن با سوژه های بسیار براق یا غذایی که بر روی یک سطح صیقلی قرار دارد، به جای بازتاب مستقیم نور بر روی سوژه، پخش کردن آن می تواند به شما کمک کند. استفاده از لایه پخش کننده (دیفیوزر) موجود در مرکز یک رفلکتور ۵ در ۱ بین نور و سوژه، می تواند این کار را انجام دهد. این کار نور بسیار نرم تری به شما می دهد، و هنگامی که رفلکتور را نزدیک می آورید، دور سوژه را می پوشاند و کل اطراف آن را روشن تر می کند، و سایه ها و بازتاب های نرم تری می دهد.

۴

غذا را زیبا کنید

در زمینه عکاسی از مواد غذایی، طراحی و تزئین غذا بسیار مهم به شمار می آید. حتی خوشمزه ترین غذاها هم اگر به خوبی آماده نشوند می توانند غیر جذاب به نظر برسند، و هدف شما به عنوان یک عکاس مواد غذایی باید این باشد که بینندگان خود را سر ذوق آورید. شما باید کاری کنید که غذا آنقدر خوشمزه به نظر برسد که بیننده بخواهد به طرف صفحه نمایش دست دراز کند یا عکس چاپی را بردارد و کمی از آن را بخورد. برای این منظور، طراحی و تزئین زیبا ضروری است.

برای این جلسه عکاسی، ما یک آشپز حرفه ای داشتیم. اگرچه این مسئله در ۹۹% سناریوها عملی نیست، اما نکته این است که کمی آموزش در زمینه طراحی و تزئین غذا تاثیر بسیار زیادی در دستیابی به یک ظاهر حرفه ای و زیبا در عکاسی از مواد غذایی دارد. برای ایده گرفتن در مورد کارهایی که می توانید برای برجسته کردن طراحی خود انجام دهید، به عکس های حرفه ای از مواد غذایی نگاه کنید.

چیز دیگری که کمک می کند تا مواد غذایی در تازه ترین و خوشمزه ترین حالت به نظر برسند، استفاده از یک جایگزین برای چیدمان عکس است. اگر زمانی که غذا آماده است شروع به سرهم بندی نور و تنظیمات دوربین کنید، با ریسک از دست رفتن تازگی غذا و جذابیت آن روبرو می شوید. با استفاده از یک جایگزین برای غذا، همانطور که تصمیم می گیرید که می خواهید عکس شما چطور به نظر برسد و تنظیمات مناسب را به دست می آورید، می توانید به محض این که غذا را در بشقاب قرار دادید، اولین لحظاتی که غذا در بهترین حالت خود است را ثبت کنید.

۵

نزدیک شوید

برای این کار، انتخاب لنز شما بسیار مهم است – اما خوشبختانه، یک لنز کیت ۱۸-۵۵mm پایه تقریبا قابلیت استفاده در یک فاصله نزدیک را دارد. هر لنز دارای یک حداقل فاصله فوکوس است – نزدیک ترین فاصله ای که لنز می تواند نسبت به سوژه داشته باشد و هنوز هم بتواند فوکوس کند. شما لنزی با یک حداقل فاصله فوکوس کوتاه می خواهید تا بتواند غذای شما را بزرگتر از آنچه واقعا هست نشان دهد.

لنزک: حداقل فاصله فوکوس (minimal focus distance) به کوتاه ترین فاصله ای گفته می شود که لنز در آن قادر به انجام فوکوس می باشد. این فاصله در دوربین های DSLR از علامت صفحه کانونی روی بدنه دوربین تا سوژه محاسبه می شود، نه از المان جلویی لنز.

یک لنز ماکروی اختصاصی بیشتر از هر لنزی می تواند نزدیک شود – به عنوان مثال، حداقل فاصله فوکوس لنز ماکروی ۱۰۰mm f/2.8 کانن یک اینچ است. این بدین معنی است که می توانید لنز را در فاصله یک اینچی از سوژه نگه دارید و هنوز هم فوکوس کنید. در مقایسه با آن، حداقل فاصله فوکوس ۹٫۸ اینچی یک لنز کیت ۱۸-۵۵mm یک مایل دورتر به نظر می رسد، اما هنوز هم برای عکس های کلوزآپ از مواد غذایی کاملا مناسب است.

نویسنده: هالی روا (Holly Roa)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *