نکات عکاسی از پروانه ها

پروانه ها حشره های زیبایی هستند و هزاران گونه از آنها در سراسر جهان زندگی میکنند، از این رو ظرفیت عکاسی از پروانه ها بی انتهاست . معمولا پروانه ها بر روی بال های خود طرح های پیچیده و همینطور ترکیبات رنگی مختلف دارند. برای عکس گرفتن از یک پروانه به تجهیزات مناسب به اضافه مقدار زیادی صبر و حوصله دارید.

۱

استفاده از زوم برای دیدن جزئیات

پروانه ها کوچک هستند، از این رو برای ثبت زیبایی یک پروانه به طوری که تمامی جزئیات آن را بتوان مشاهده کرد باید تجهیزات مناسب به همراه داشت –یک لنز ماکرو یا یک لنز زوم با حالت ماکرو. اگر در محیط بیرون عکاسی میکنید یک لنز ماکرو خوب با فاصله کانونی ۱۰۰ میلی متر به شما اطمینان میدهد که میتوانید آنقدر از پروانه فاصله بگیرید تا برای آن مزاحمتی ایجاد نشود. برای جلوگیری از لرزش دوربین آن را روی یک سه پایه قرار دهید و برای داشتن پس زمینه محو از اندازه دیافراگم بزرگ (f/2.8-f/5.6) استفاده کنید . حالا شما آماده عکاسی از پروانه ها هستید!

۲

عکس هایی خلاقانه بگیرید

اگر شانس این را داشته باشید که یک پروانه روی شما یا دوستتان بنشیند ، به سرعت آماده عکاسی شوید. یک لنز ماکرو و حتی یک لنز معمولی میتواند از یک پروانه که روی دستی نشسته است عکس بگیرد. باز هم از اندازه دیافراگم نسبتا بزرگ استفاده کنید تا پس زمینه ای محو داشته باشید، حدود (f/5.6) ، مطمئن شوید که تمام جزئیات بالها در فوکوس قرار داشته باشند.

۳

عکس های سوپر ماکرو

نماهای بسیار نزدیک را میتوان فقط به کمک لنزهای مخصوص ماکرو گرفت . این لنزها معمولا با اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ میلی متر و امکان تنظیم دستی هستند چون فوکوس خودکار به اندازه کافی سریع نیست تا بتواند قبل از حرکت پروانه از آن عکس بگیرد. حتما از یک سه پایه یا کیسه مخصوص نگه دارنده دوربین beanbag برای ثابت کردن دوربین استفاده کنید، صبر کنید تا پروانه بنشیند و در لحظه مناسب عکس بگیرید . برای گرفتن عکسی بدون سایه استفاده از فلاش حلقه ای توصیه میشود.

۴

عکاسی از پروانه ها موقع مکیدن شهد گلها

یک راه مطمئن برای عکاسی از پروانه ها حین مکیدن شهد گل، پیدا کردن گلهایی است که پروانه ها به آنها علاقه دارند (این کار به برنامه ریزی قبلی و کمی تحقیق نیاز دارد). وقتی این گلها را پیدا کردید، دوربین خود را روی آن منطقه متمرکز کنید و دیافراگم باز (f/2.8-f/5.6) و سرعت شاتر نسبتا سریع (شاید حدود ۱/۱۶۰۰) را انتخاب کرده ، منتظر آمدن یک پروانه شوید. به دنبال گلهای رنگارنگ باشید و از حالت عکاسی متوالی استفاده کنید چون لحظه مورد نظر شما در چند ثانیه میگذرد. چون به احتمال زیاد نمی توان حرکات یک پروانه را پیش بینی کرد، استفاده از حالت عکاسی متوالی اهمیت زیادی دارد تا بعدا بتوانید عکس هایی که گرفته اید را بازبینی کنید.

۵

عکاسی از پروانه ها در حین پرواز

مانند همه موجودات حاضر در طبیعت ، زمان و مکان حرکت پروانه ها غیر قابل پیش بینی است، اما در مورد پروانه ها میتوان مطمئن بود که روی گلها مینشینند ، پس میتوانید کنار گلها منتظر بمانید تا بلاخره یک پروانه روی آن بنشیند. این یک آزمایش برای صبر و حوصله شما است، پس باید آماده باشید و از مدت زمان طولانی بی حرکت ماندن خسته نشوید. برای عکس گرفتن از یک پروانه حین پرواز بهتر است روی زمین دراز بکشید یا تا جای ممکن پایین بیایید تا وقتی پرواز میکنند شما در سطحی پایین تر از آنها باشید. پیچ تنظیم دوربین را روی حالت TV (اولویت شاتر) قرار داده و یک سرعت بالا مثلا ۱/۲۵۰s یا سریع تر را انتخاب کنید. روی منطقه ای که فکر میکنید پروانه از آن عبور خواهد کرد فوکوس کنید و آماده فشردن دکمه شاتر باشید. حالت عکاسی متوالی یا متعدد multi-shooting در اینجا به کار خواهد آمد.

۶

عکاسی در محیط داخلی

گاهی اوقات میتوانید یک پروانه را بگیرید ( اما آن را نکشید!) و به طور موقت برای عکاسی آن را به محیط داخل بیاورید. برای این کار به یک مقوای سفید تمیز و یک جعبه ارزان قیمت سوراخ دار برای هوارسانی نیاز دارید. نورپردازی میتواند نور استودیو یا نور طبیعی پنجره باشد. پروانه را به داخل آورده و اجازه دهید در جایی بنشیند. وقتی نشست از یک لنز ماکرو برای گرفتن عکسی واضح استفاده کنید. اگر میخواهید همه چیز در مرکز توجه باشد از ضریب اف f/16 یا f/32 استفاده کنید که به خاطر پس زمینه کوتاه و سفید توصیه میشود.

ت

تنظیمات توصیه شده

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از عمق میدان کم استفاده کنید، f/4 بسیار مناسب است چون شما از یک سوژه در فاصله ای بسیار نزدیک عکاسی میکنید. باید سریع باشید پس باید یک لنز پرسرعت داشته باشید تا بتوانید خیلی سریع فوکوس کنید. حالت های ورزشی هم برای عکاسی از پروانه ها مناسب هستند، به شرطی که از یک لنز ماکرو استفاده کنید و به حالت ماکرو اکتفا نکنید چون هربار فقط یک حالت را میتوانید انتخاب کنید.

الف

ابزار پیشنهادی

به غیر از موزه پروانه ها ، بیشتر عکاسی از آنها در محیط بیرون خواهد بود، پس به یک لنز تله فوتو زوم با حالت ماکرو احتیاج دارید. لنزی را انتخاب کنید که به شما اجازه انتخاب بین فوکوس اتوماتیک و دستی را میدهد. یک لنز ماکرو برای عکس های کلوز آپ بسیار به درد میخورد چرا که بر روی ریزترین جزئیات فوکوس میکند. به غیر از لنز های ماکرو، جایگزین های ارزان قیمت تری مانند حلقه گسترش فاصله کانونی و ذره بین مخصوص لنز وجود دارند که میتوان از آنها روی یک لنز استاندار استفاده کرد. هر وقت که امکان داشت از یک سه پایه یا تک پایه و کابل شاتر یا تایمر خود دوربین استفاده کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری شود.

ن

نتیجه گیری

برای عکاسی از پروانه ها، صبر و حوصله اهمیت زیادی دارد. مانند بقیه موجودات حاضر در طبیعیت پروانه ها را نمیتوان مجبور به رفتن جایی که نمیخواهند کرد، پس برای ثبت لحظه ای خاص باید ساعت ها و ساعت ها منتظر بمانید. هوشیار باشید و تجهیزات دوربین خود را آماده نگه دارید. عکس هایی که میگیرید برجسته و قابل توجه بوده و به کار

م

منبع

برگرفته از: Exposure guide

نظرات شما

  1. atefe Heydari

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۳

    مفید .اموزنده کلمه کمی هست ببخشید من به زبان خودم میگم .
    شما محشریدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددممنونم ممنونننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننناستاد عزیزم عاشقان دوستون دارممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم

    1. زند

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۳

      ممنون از شما و نظرات گرمی بخشتان، انشاالله که این راه را در کنار هم ادامه دهیم. تشکر فراوان.

  2. فاطمه

    ۱۵ دی ۱۳۹۲

    ممنون از مطلب مفیدتون

  3. رضا

    ۱۳ دی ۱۳۹۲

    لطفا نحوه ادیت کردن عکس را اموزش دهید. ایا ابزار خاصی داره.اگر ممکن است بطور دقیق توضیح دهید

    1. زند

      ۱۳ دی ۱۳۹۲

      دوست عزیز سلام

      برای ویرایش عکس، لنزک بخشی را جداگانه تحت عنوان «ویرایش عکس» در نظر گرفته که شما می توانید مطالب گوناگونی را در زمینه ویرایش عکس و افکت های مختلف مطالعه نمایید. هفته های آینده مطالب بیشتری را در زمینه ویرایش یا ادیت خواهیم داشت. موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *