چطور از فلاش برای فریز یا ثابت کردن حرکت استفاده کنیم

ما در داخل خانه باران ایجاد می کنیم و به سرعت چند فلاش می زنیم و به شما آموزش می دهیم چطور از فلاش برای فریز یا ثابت کردن حرکت و به دست آوردن نتایج قوی استفاده کنید! پس در ادامه مطلب امروز لنزک با ما همراه شوید.

  • دیافراگم: f/8
  • دوربین: نیکون D800
  • فلاش روشن: بله
  • فاصله کانونی: ۶۰ میلی متر
  • ایزو: ۱۰۰
  • سرعت شاتر: ۱/۲۵۰ ثانیه

در یک لحظه اسپری قطرات آب در تصویر ما از بین می رود – اما دوربین­ می تواند آنچه که چشمان ما نمی توانند ببیند را ثبت کند.

به طور معمول، شما از تنظیمات سرعت شاتر دوربین خود برای ثابت یا فریز کردن یک سوژه در حال حرکت استفاده می کنید، اما ممکن است وقت هایی باشد که شما نتوانید یک سرعت شاتر به اندازه کافی سریع تنظیم کنید، یا نور محیط ممکن است به شما اجازه ندهد تا بهترین نتیجه ممکن را ایجاد کنید. در چنین مواقعی، فلاش اکسترنال (خارجی) به داد شما می رسد.

هر دوربین DSLR یک تنظیمات سرعت شاتر همگام با فلاش دارد. شما نمی توانید از سرعت شاتری سریعتر از این استفاده کنید، چون در سرعت شاترهای بالاتر سنسور دوربین از طریق یک شکاف در حال حرکت نوردهی می شود به جای اینکه یکباره تمام آن در معرض نور قرار گیرد، بنابراین فلاش تنها در بخشی از عکس ظاهر می شود. اکثر DSLR ها در ۱/۲۵۰ ثانیه یا آهسته تر همگام (sync )می شوند.

در این آموزش می خواهیم به شما نشان دهیم که چطور فلاش خود را همگام کرده و از قطرات آب پراکنده بر روی یک گل عکس بگیرید. به عنوان سوژه اصلی ما یک گل ژربرا نارنجی رنگ و روشن را انتخاب کرده ایم و پیشنهاد می کنیم شما هم از یک چیز مشابه استفاده کنید.

رنگ های روشن در مقابل پس زمینه تیره، جلوه بیشتری ایجاد می کنند. برای ایجاد باران ما از یک اسپری آبپاش برای ایجاد قطرات ریز پخش شده بر روی گل استفاده کردیم و نورپردازی را از پشت گل انجام دادیم تا قطره ها برجسته تر شوند.

از آنجا که ما سوژه خود را از پشت نورپردازی (backlit) می کنیم، باعث ایجاد نور حاشیه ای اطراف سوژه می شود.

آموزش گام به گام: چطور از فلاش برای فریز یا ثابت کردن حرکت استفاده کنیم:

۱

پس زمینه و گل

با انتخاب یک پس زمینه تیره شروع کنید. ما برای عکس خود از طرف سیاه رفلکتور استفاده کردیم. همچنین گل خود را در یک بطری یا ظرف قرار دهید. یک چیز گردن باریک بهتر است. یک فاصله بین گل و پس زمینه باقی بگذارید، چون می خواهیم فلاش خود را در این فضا قرار دهیم.

۲

سه پایه و ریموت کنترل شاتر

دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار دهید. چراکه کارها را بسیار آسان تر می کند، چون دست های شما برای اسپری کردن و گرفتن عکس آزاد هستند. این کار کاملا ضروری نیست، اما یک ریموت کنترل شاتر نیز می تواند مفید باشد، چون شما را قادر می سازد تا کمی انعطاف پذیرتر باشید.

۳

تنظیمات دوربین

دوربین خود را روی مُد دستی (M) قرار داده و سرعت شاتر را برای همگام سازی با نور فلاش بر روی ۱/۲۵۰ ثانیه تنظیم کنید. ISO را برای حفظ حداکثر کیفیت عکس، پایین (بر روی ISO100) تنظیم کنید. برای شروع دیافراگمی بین f/8 و f/11 انتخاب کنید. به این صورت گل و قطرات آب واضح و شارپ باقی می مانند.

۴

تنظیمات فلاش پاپ آپ

ما برای تریگر یا فعالسازی فلاش اکسترنال و روشن کردن جلوی گلمان، از فلاش پاپ آپ نیکون D800 استفاده می کنیم. اگر آن را با قدرت کامل روشن کنیم، سوژه ما بیش از حد روشن خواهد شد. برای تغییر شدت، به منوی کنترل فلاش (flash control menu) بروید و آن را به ۱/۱۰ تغییر دهید.

۵

تنظیمات فلاش

برای جلوگیری از روشن شدن پس زمینه، فلاش اکسترنال خود را پشت گل قرار داده و سر آن را به طرف بالا نشانه روید. مطمئن شوید که حسگر فلاش می تواند دوربین را ببیند. ما فلاش خود را بر روی حالت بی سیم (Wireless) و مُد SU-4 تنظیم کردیم. شدت نور را برای متعادل کردن با تنظیمات دوربین تنظیم کنید. ما شدت نور خود را بر روی ۱/۶۴ درحالت دستی تنظیم کردیم.

۶

زمانبندی درست را به دست آورید

مطمئن شوید نقطه فوکوس خودکار (AF) اصلی دوربین شما در مرکز گل قفل شده است، سپس لنز را بر روی حالت دستی بگذارید. اکنون شما برای اسپری کردن و عکاسی آماده اید. چند عکس آزمایشی بگیرید. توجه داشته باشید که چطور می توانید نتیجه را با تغییر موقعیت فلاش اکسترنال و اسپری کردن آب در جهت های مختلف، تغییر دهید.

م

مُد فرمانده (Commander mode)

بسیاری از DSLR ها مانند نیوکون D800 ما در اینجا، شامل یک تنظیمات commander mode پیشرفته هستند. این قابلیت مفید شما را قادر می سازد تا فلاش اکسترنال خود را از روی LCD در پشت DSLR خود کنترل کنید.

برای دسترسی به مُد فرمانده، مستقیما به منوی تنظیمات سفارشی (Custom setting menu) بروید و گزینه Bracketing/Flash را پیدا کنید. از اینجا به کنترل فلاش (Flash Control ) و Built in flash بروید، سپس commander mode را انتخاب کنید. در اینجا می توانید فلاش خود را به یک تنظیمات گروهی اختصاص دهید و قدرت را تنظیم کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. مهتاب

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

    سلام، لطفا در مورد عکاسی صنعتی، مثلا عکس از قطعات فلزی در آتلیه یا عکاسی از سوژه با حرکت خیلی بالا مثل حرکت دریل و فرز و ثابت کردن جرقه ها هم مطلب بزارید. ممنون

  2. azimi2882

    ۹ مرداد ۱۳۹۴

    سلام ممنونم از مطالب آموزشی مفیدی که در این سایت وجود دارد.لطفا در زمینه برپایی یک نمایشگاه عکاسی و شرایط آن توضیح دهید من علاقه شدیدی به عکاسی دارم و برای اولین بار میخوام نمایشگاه عکس دایر کنم میخوام شرایط برگزاری نمایشگاه عکس رو بدونم. لطفا منو راهنمایی کنید.

    1. سامان نویسنده

      ۱۰ مرداد ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه نظرتان را مطرح می نمایید، حتما در این زمینه مطلب منتشر خواهیم کرد.

      پیش از آن می توانید در بخش پرسش و پاسخ این سوال را مطرح نمایید و از پاسخ دوستان بهره مند شوید.

      موفق باشید

  3. HamidFeizi

    ۴ مرداد ۱۳۹۴

    سلام لطفا کمی سطح مطالبتون رو ارتقا بدید درسته که من خودمم خیلی چیز ها از این سایت یاد گرفتم اما لطفا مطالب حرفه ای تری بزارید تا ما بیشتر استفاده کنیم برای مثال مطالبی که در کلاس های آموزش یاد می دن مثل شناخت زوایایی تابش هنر های تجسمی زیبایی شناسی شناخت رنگ و…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *