چه دوربینی باید بخرم: نقاط قوت و نقاط ضعف انواع دوربین (و بهترین قابلیت آنها)

ممکن است بارها این سوال برای شما مطرح شده باشد که «چه دوربینی باید بگیرم؟» در حقیقت جواب به این سوال می تواند خیلی سخت باشد، چون برای هر سبک از عکاسی به قابلیت های متفاوتی احتیاج دارید. در این مطلب قصد داریم مطالبی برای کمک در انتخاب دوربین مناسبتان بگوییم.

«چه دوربینی باید بخرم؟» وقتی این سوال را از خودتان می پرسید بهتر است برای رسیدن به جواب آن سوال های دیگری از خودتان بپرسید؛ مثلاً این که از چه چیزی می خواهم عکس بگیرم، چه زمانی می خواهم از دوربین استفاده کنم؟ آیا می خواهم لنز دوربین را عوض کنم؟ چقدر می خواهم تنظیمات آن را خودم تغییر دهم؟ بیایید به گزینه های اصلی ای که می توانیم از بین آنها دوربینمان را انتخاب کنیم نگاهی بیندازیم.

چه دوربینی باید بخرم: دوربین Compact (کامپکت یا جیبی)

دوربین های Compact در رنج وسیعی از قابلیت ها تولید می شوند، از دوربین هایی که به راحتی قابل استفاده هستند و تمام تنظیمات را خود دوربین انجام دهید و شما فقط باید دکمه شاتر را فشار دهید، گرفته تا دوربین هایی که به شما قابلیت تنظیم سرعت شاتر و دیافراگم و دیگر چیز ها را می دهند.

بر خلاف اسم این دوربین ها (Compact = جمع و جور، کوچک) این روز ها بعضی از این دوربین ها اندازه نسبتاً بزرگی دارند، چرا که بعضی از این دوربین ها از سنسور هایی استفاده می کنند که درون دوربین های DSLR هستند.

در دوربین های Compact لنز دوربین ثابت است و نمی توان آن را تعویض کرد یا برداشت، اما لنز اکثر این دوربین ها زوم است و شما می توانید فاصله کانونی آنها را در صورت نیاز تغییر دهید.

لنز های واید با فاصله کانونی پایین برای عکاسی در فضای بسته و مکانی که نمی توان زیاد از سوژه دور شد مناسب هستند، و یا زمانی که بخواهید از منظره عکس بگیرید، اما لنز های با فاصله کانونی نسبتاً زیاد برای عکاسی پرتره مناسبند و لنز های با فاصله کانونی زیاد برای عکاسی از فواصل دور مناسب هستند.

اکثر دوربین های کامپکت، نمایاب، Visor یا View Finder ندارند و برای ترکیب بندی باید از LCD آنها استفاده کنید.

نقاط قوت
  • به طور معمول کوچک و سبک هستند
  • استفاده از آنها آسان است
  • معمولاً کیفیت عکس این دوربین ها از دوربین موبایل ها بهتر است
نقاط ضعف
  • اکثر این دوربین ها نمایاب یا View Finder ندارند
  • معمولاً سنسور این دوربین ها کوچک است، در نتیجه کیفیت عکس آنها بالا نیست
  • کنترل شما روی تنظیمات در این دوربین ها معمولاً محدود است
برای چه کارهایی خوب است
  • عکاسی خانوادگی
  • عکاسی در جشن ها و مراسم ها
  • عکاسی در مهمانی ها
  • عکاسی روزانه (اگر می خواهید همیشه دوربینی به همراه داشته باشید و عکس بگیرید این دوربین ها مناسب هستند)
برای چه کارهایی خوب نیست
  • عکاسی ورزشی
  • عکاسی در شرایط کم نور (با اینکه اکثر این دوربین ها فلاش های کوچکی هم دارند)
  • عکاسی با کیفیت بالا
  • کنترل عمق میدان (محدوده ای که در فوکوس است)

چه دوربینی باید بخرم: دوربین DSLR – Digital Single-Lens Reflex

دوربین DSLR به دلیل داشتن آینه ای که نور را به سیستم مکانیکی نمایاب – View Finder می رساند از دوربین های کامپکت – Compact بزرگتر است.

به این دوربین ها نسبت به دهانه بدنه دوربین لنز های مختلفی را می توان وصل کرد، که این قابلیت به این دوربین ها انعطاف پذیری بالایی داده است.

شرکت های سازنده دوربین از جمله کانن (Canon) و نیکون (Nikon) لنز های متنوعی دارند که با آن ها از همه چیز می توان عکس گرفت، از فضایی تنگ گرفته تا منظره ای وسیع، پرتره، از فاصله زیاد تا فاصله خیلی نزدیک با استفاده از لنز ماکرو.

با اینکه قدرت فوکوس اتوماتیک (AF) بستگی به لنزی دارد که بر روی دوربین وصل شده، معمولاً وقتی با استفاده از نمایاب عکس می گیرید فوکوس خیلی دقیقی خواهید داشت.

اما وقتی با استفاده از LCD پشت دوربین ترکیب بندی می کنید، فوکوس اتوماتیک به شکل قابل توجه ای کند تر از حالتی است که با نمایاب ترکیب بندی می کنید، که در بسیاری از موارد، زمانی که سوژه متحرک است یا دوربین را با دست گرفته اید استفاده از LCD برای فوکوس مناسب نخواهد بود.

اکثر دوربین های دی اس ال آر – DSRL کنترل بالایی بر روی تنظیم میزان نوردهی و فرآیند عکاسی به شما می دهند، که البته اغلب این قابلیت ها و افکت های خاص را نمی توان قبل از عکاسی از طریق نمایاب دید.

نقاط قوت
  • کیفیت بالای عکس
  • سرعت بالای فوکوس اتوماتیک (AF) با استفاده از View Finder
  • کنترل بالا روی تنظیمات
  • خوش دست بودن
نقاط ضعف
  • سرعت پایین فوکوس اتوماتیک (AF) در استفاده از LCD
  • افکت های فیلتری (Filter Effects) از طریق View Finder قابل رویت نیستند
  • بزرگ بودن آن
  • پیچیده تر از دوربین های کامپکت است
  • برای عکاسی از سوژه های نزدیک به لنز ماکرو (Macro) نیاز دارید
برای چه کاری مناسب است
  • عکاسی خانوادگی
  • عکاسی مناسبتی و عکاسی در جشن
  • عکاسی در مهمانی
  • عکاسی معمولی
  • عکاسی پرتره، عکاسی از منظره، عکاسی ماکرو، عکاسی از خیابان و هر نوع عکاسی دیگر با استفاده از لنز مناسب با آن عکس
  • استفاده حرفه ای
برای چه کاری مناسب نیست
  • ترکیب بندی با استفاده از LCD
  • استفاده از افکت های روی دوربین

چه دوربینی باید بخرم: دوربین های Bridge و CSC

غیر از دوربین های DSLR و Compact دوربین های دیگری هم هستند که به دلیل محبوبیت کمتر و کارایی پایین تر به توضیح مختصری راجع به آنها کفایت می کنیم.

دوربین CSC – Compact System Camera

این دوربین ها از لحاظ ظاهری شبیه به دوربین های Compact هستند اما لنز های خاص خودشان را دارند و می توان لنز های آنها را تعویض کرد، معمولاً شرکت های Panasonic و Fuji و Olympus از این دوربین ها تولید می کنند. در این دوربین ها هم از آینه استفاده نشده و اکثر آنها نمایاب ندارند، از لحاظ تنظیمات و قابلیت ها بیشتر نزدیک به دوربین های DSLR هستند تا دوربین های کامپکت. LCD اغلب این دوربین ها لمسی است و قابلیت های دیجیتالی بالایی دارند، اما از لحاظ مکانیکی با دوربین های DSLR قابل مقایسه نیستند.

دوربین Bridge یا DSLR Like

این دوربین ها از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به دوربین های DSLR دارند و به همین دلیل به آنها DSLR Like هم می گویند، از لحاظ امکانات چیزی بین دوربین های Compact و DSLR هستند و به این دلیل است که به آنها Bridge (پل) می گویند. این دوربین ها هم آینه ندارند اما بر خلاف دوربین های Compact این دوربین ها نمایاب دارند. لنز این دوربین ها قابل تعویض نیست اما اکثر این دوربین ها بر روی خود لنز زوم دارند که با انعطاف بالای فاصله کانونی در اغلDSLR ب شرایط می توان با آنها عکس خوبی گرفت. کنترلی که روی این دوربین ها می توانید داشته باشید بیشتر نزدیک به دوربین های Compact است تا دوربین های DSLR. سنسور این دوربین ها هم کوچک است و فرق چندانی با دوربین های Compact ندارند.

م

منبع

برگرفته از :Digital camera world

نظرات شما

  1. فرشاد

    ۳۱ تیر ۱۳۹۶

    سلام.
    لطفا درباره دوربینهای ورزشی هم مطلب بذارید.
    کمپانی Yi دوربینهای ورزشی جالبی داره که رقیب سرسخت GoPro هستش.
    توی خیلی از پارامترها نسبت به GoPro مزیت داره و بخصوص قیمتش که خیلی ارزونتره.
    اگه یه مقاله مقایسه ای هم راجع به دوربین ورزشی Yi بذارید ممنون میشم.

    1. علی

      ۷ فروردین ۱۳۹۵

      لطفاً کی میدونه س ایکس ۶۱۰ خوبه یانه؟

  2. مرتضی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    با سلام
    دوستا ن من ی دوربین DSLR Like میخوام بخرم
    نظرتون راجب SONY چیه ؟؟؟
    مدل H 300
    با تشکر

  3. مرتضی

    ۱۱ مرداد ۱۳۹۴

    سلام دوستان نظرتون راجب SONY چیه ؟؟؟؟؟؟
    مدل H300

  4. مرناز

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام و باتشکر ویژه از سایت خوبتون
    جناب زند من سوالی داشتم ازتون و خوشحال میشم هرچه زودتر جوابشو بدید.من مبتدی هستم و تا حالا هم دوربین نداشتم و در نظر دارم کلاس عکاسی دیجیتال برم.البته این موضوع ۱۰۰٪ نیست.فقط در نظر دارم که کلاس برم برای تابستون.با کلی تحقیق و سر درگمی به این نتیجه رسیدم که بهتره یه دوربین slr اولیه مثل d3100 یا d3200 بگیرم چون که اولا این دوربینها روز به روز دارن پیشرفت میکنن، دوما کیفیت عکسشون و تنظیماتش به مراتب پیشرفته تره و سوما در آینده فکر کنم که جای کامپکت و بریجو به کلی بگیرن ولی با این حال هزینه ی اضافی برای لنز می تراشن.ببخشید که سرتونو درد آوردم می خواستم ببینم آیا این کاری که می خوام انجام بدم درسته یا نه؟با توجه به اینکه مبتدی ام و تابحال دوربینی نداشتم.منتظر جوابتونم،ممنونم

    1. saman

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      تشکر از نظر شما،

      اینکه در آینده چه دوربین هایی بیشتر استفاده خواهند داشت بحثی کاملا متفاوت است و پیشنهاد می کنم سمتش نروید.

      اما برای شروع عکاسی اگر بودجه اش را دارید یک DSLR (مانند همین مدل هایی که معرفی نمودید) تهیه نمایید. مساله ای که در دوربین های DSLR وجود دارد «لنز» آن ها می باشد.

      برای مثال برای عکاسی ماکرو به لنز ماکرو نیاز پیدا خواهید کرد. البته اگر نوع عکاسی خاصی را فعلا مد نظر ندارید، پیشنهاد می کنم با یک لنز کیت شروع کنید (بعدا می توانید لنز مورد نظرتان را بر حسب نوع و شاخه عکاسی انتخاب و خریداری نمایید).

      اگر به عکاسی علاقه مند شده اید و هزینه یک دوربین DSLR برایتان دشوار نیست، حتما این کار را انجام دهید.

      اگر در مورد انتخاب مدل شک دارید (از نظر من d3200 دوربین خوبی است) پیشنهاد می کنم آن را در بخش پرسش و پاسخ سایت مطرح نمایید. البته سوالات مشابه زیادی در باب انتخاب دوربین مطرح شده اند که می توانید جستجو و مطالعه نمایید.

      در انتها این نکته را خدمتتان عرض کنم که دوربین خوب یا خیلی گران، عکس های بهتری نمی گیرید. ما حتی روزانه شاهد کار عکاسانی هستیم که با دوربین گوشی موبایل عکس های فوق العاده ای را ثبت می کنند.

      اما اگر به عکاسی واقعا علاقه مند شده اید (و مباحث تکنیکی آن همچون عمق میدان، دیافراگم، سرعت شاتر و…)، داشتن یک DSLR مقدماتی انتخاب خوبی است.

      موفق باشید

  5. ali

    ۱۷ آبان ۱۳۹۳

    سلام ممنون از سایت خوب و مطالب مفیدتون.
    من میخوام یه دوربین تو رنج قیمت۱۵۰۰ بخرم. بین کنون ۶۰۰d و نیکون d3200 و کنون g16 و g1x موندم. به عکاسی علاقه دارم ولی در حال حاضر آماتورم و فعلا قدرت خرید لنز اضافی ندارم. آیا با خرید DSLR تا دو سه سال آینده بدون خرید لنز اضافی جوابگوی نیازهای روزمره من خواهد بود؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

  6. sma

    ۵ تیر ۱۳۹۳

    سلام
    سایت شما در مورد دوربین های بدون آینه خیلی بی انصافی میکنه الان این دوربین ها عملکردی شبیه و یا بعضا بهتر از dslr ها دارن و محبوبیت اون ها هم که فوق العاده بالا رفته به خاطر کیفیت بالا و قابلیت استفاده از صفحه نمایش برای تر کیب بندی و بیشتر از همه جمع و جور بودن اون ها.
    دکل یکم عادلانه تر قضاوت کنید.
    ضمنا خیلی متشکر از تلاشی که تو این سایت میکنید.
    (البته میدونم این مطلب از یه سایت دیگه گرفته شده اما میشد کمی ایراداتش رو رفع کرد)

    1. زند

      ۵ تیر ۱۳۹۳

      سلام خدمت شما

      تشکر از اینکه نظر خود را در سایت خودتان مطرح می کنید. ما در مطالب مختلف لنزک مطرح کرده ایم که نوع دوربین بستگی به نیاز های عکاس دارد حتی در مکان هایی دوربین های کامپکت عملکرد و استفاده بیشتری دارند. برای اینکه قضاوت عادلانه تر باشد، نظرات لنزک برای مطالب آزاد هستند و شما عزیزان می توانید در مورد دوربین های محبوب خود با یک دیگر گفت و گو نمایید. همچنین بخش پرسش و پاسخ سایت در راه هست که بیشتر بتوانیم در این موارد بحث و گفت و گو داشته باشیم. تشکر از شما. موفق باشید.

  7. افشین

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    سلام مطلبتون عالی بود ولی از کاش از هر سری که توضیح دادین چند نمونه دوربین خوب هم نام می بردین . من منتظر جواب این پیشنهادم هستم .ممنون

  8. بیامرزی

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳

    بسیار مطلب خوب و اموزنده ای بود فقط کاش در مورد قیمتشون هم کمی اطلاعات میدادین یه چیز حدودی. مثلا با پولی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومن میشه یه کامپکت مناسب یا شایدم عالی خرید یا این مثلا این دوربین های بریج یا پل چیزی حدود ۸۰۰ هزار تومن هستن و کمترین قیمت dslr که من سراغ دارم یک میلیونو نود هزار تومنه

    یه سوال هم دارم بین این دوربین های شبه dslr و csc دوربینی هست که با فرمت Raw عکس بگیره


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *